vauva ja kissat

hmmmm-hm

Laskettu aika on kolmen viikon päästä. Raskauden ajan olen vältellyt kissojen hiekkalaatikoiden siivousta (max 2 kertaa siivonnut hanskat kädessä), mutta kissat muuten saaneet olla lähellä. nukkua sängyssä ja olen niitä hoitanut. VAikka on opetettu ne niin, etteivät saa pöydille jne hyppiä, niin ainahan ei voi olla vahtimassa missä kissat kulkevat ja menevät. Välillä olen "skitsoilut" hiekkalaatikon puhdistamisesta ja huolellisuudesta miehelleni ( :( ) mutta tosiaan sitten tuli mieleen, että olenhan altistunut "kissan bakteereille" jo hyvän tovin ennen raskautta ja raskauden aikana. Ihan normaali hygienia meillä on, mutta huolettaa sitten jatkossa. Lapsi on etusijalla ihan täysin, ja siksi murehdinkin, että onko sitä tullut tarpeettomasti altistaneeksi lapsen esim. listerialle ja sille toiselle bakteerille...

76

2200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanuuusnakki

Mulla mies siivonnut kokonaan "varmuudeksi" kissojen kipat etten "vahingossakaan" saa mitään kakkaa/pissaa päälleni, vaikkka kummatkin rokotettu ja tarkastettu varmuudekai lapsen vuoksi. Mies vaan halusi olla TÄYSIN varma kaikesta, Ja nyt on.

Eli kissat on ok sun muut.

Jos miehesi vähääkään välittää niin sano nyt ihmeessä että hoitaa kissojen astian. Meillä mies hoisi HETI kun saatiin srlville että raskaana olen =))

• käsipesu!!!

ainahan voi pestä jätösten jälkeen kädet, vink vink!

• bbbbb

Koko raskauden ajan itse käsittelin kissanlaatikoita ja käsineet käsissä.

Meillä niitä on kertynyt kolme kappaletta jo. Nukkuivat samassa sängyssäkin ja hoidin niitä odotusaikana ihan normaalisti.

Syntyi terve lapsi jolla ei ole ollut bakteerin bakteeria.

Liika hysteriakaan ei ole terveellistä.

• -nyytikäinen-

Täällä myöskin kolme kissaa ja toista lasta odottelen. Itsekin olin huolissani (etenkin ensimmäistä odottaessani) toksoplasmoosista ja muista kissojen "pöpöistä" , vaikka sisäkissoja ovatkin. Neuvolasta sanoivat että koska kissat ovat olleet meillä jo monta vuotta ennen raskautta, niin todennäkösesti olisin jo sairastanut mahdollisen tokson, ja sillehän tietääkseni tulee immuuniksi jos sen on sairastanut..
      Eli itse ainakin maalaisjärkeä käyttäen selvisin raskausajasta kissojen kanssa, kuten nytkin olen selvinnyt! :) Mies on yleensä pessyt hiekkalaatikon odotusaikana, mutta olen itsekin sen pari kertaa pessyt, myöskin hanskat kädessä. Muutenkin hän on pyrkinyt kakat ja pissat korjaamaan, mutta en itse viitsi niitä siellä laatikossa katsella kun mies on töissä, niin olen ne sieltä pois korjannut.
      Niin ja meillä nukkuu pari kissaa yleensä sängyssämme, välillä jalkopäässä ja välillä ihan tyynyllä, ja kielloista huolimatta hyppivät pöydillä yms.

Turha hysteria pois niin ei tarvitse siitä stressata! :)

Iloista loppuodotusta sinulle! :)
      Täällä myöskin LA kolmen viikon päästä.. ;)

• dog only

meillä taas kissat saivat lähteä heti kun saimme tietää minun olevan raskaana, sitä paitsi kissat olivat mieheni, eivät minun. Ja pakko myöntää että vihasin mieheni katteja, karvasivat hirveästi (pitkäkarvaisia) olivat siivottomia vessassa kävijöitä (sitä hiekkaa oli joka paikassa) nukkuivat minun sängyllä (ja saivat aina lentävän lähdön) yms. olen itse koiraihminen. Siis pidän kyllä kissoista, mutta omaksi en sitä halua. Olipa hyvä tekosyy saada ne isovanhemmille asumaan! Ja koirani ei tule toimeen kissojen kanssa ja kun 40 kiloinen koira riehuu kissojen perässä on siinä hauskuus kaukana! Paremi minulle, kissoille ja koko huushollille että katit sai uuden kodin.

• idiootti olet

Heheh, niin typerä mies, että sinun kissavihasi vuoksi luopui niistä, vain ja ainoastaan koska SINÄ haluat. Et kunnioita kyllä tuossa asiassa miestäsi pätkääkään. Että koira saa jäädä, mutta toiset eläimet laitetaa tilauksesta kiertämään. Idioottimaista, pitäs se koiraki ottaa sulta pois ku noin säälittävä eläimiä lajinsa perusteella laiminlyövä. No onneksi pääsivät parempaan paikkaan.

Olet varmaan lapsen synnyttyä niin lapsipsykoosissa, että jatkat miehes alistavaa pompottelua ja määräilyä silloinki, ku lapsi on aina kaiken keskipiste ja parisuhteesta viis väliä, koska lapsi aina ensin, parisuhde viimeisenä.

Sinä valehtelet jos sanot pitäväsi kissoista, mitä kissan pitämistä se on ku halveksit niitä täällä joka ikisessä lauseessasi. Eläimet on muutenki sulle ku pohja sakkaa ku onhan teillä sit se ihana haiseva huutava vauva ni eläimet likoon vaa. varmaa annat lapses kiusata koiraa etkä sano sille mitää ku
        lapsi aina ensin, hän saa olla väkivaltainen muita viattomia kohtaan koska sinun ajatusmaailmasi sallii sen että vauvasi on kaikkivaltias, ja mies on alistettu koira, jolla ei ole enää vaimoa vaan määräilevä nalkuttava äiti, joka pisti miehen omat eläimet pois. Hyvin itsekästä ja epäkunnoittavaa käytöstä miestä kohtaan.

Vituttaa ihmisten suhtautuminen lemmikkeihin, se on halveksivaa monesti ja nöyryyttävää. Minkätakia ottaa lemmikkiä, kun tietää hylkäävänsä sen kun saa lapsen. Lemmikki on samalla tavalla tunteva eläin ja kuin lapsi, joka tuntee hylkäämisen nahoissaan, kun julma äiti niin pystyy tekemään, se vaan tapahtuu eläinlapselle. :( eläimiä on puolustettava, niitä on muutenki kohdeltu niin paskasti ja aliarvoisesti.

• zadamm

Ai miehen kissat sai lähteä, mutta Sinun koira jäi... toivottavasti älyää lähteä äijäkin, tosin jos äijä on pitänyt kahta kissaa, ei taida olla munaa lähteä. Voi kiesus mitä porukkaa.

• everlovebaby
        idiootti olet kirjoitti:

Heheh, niin typerä mies, että sinun kissavihasi vuoksi luopui niistä, vain ja ainoastaan koska SINÄ haluat. Et kunnioita kyllä tuossa asiassa miestäsi pätkääkään. Että koira saa jäädä, mutta toiset eläimet laitetaa tilauksesta kiertämään. Idioottimaista, pitäs se koiraki ottaa sulta pois ku noin säälittävä eläimiä lajinsa perusteella laiminlyövä. No onneksi pääsivät parempaan paikkaan.

Olet varmaan lapsen synnyttyä niin lapsipsykoosissa, että jatkat miehes alistavaa pompottelua ja määräilyä silloinki, ku lapsi on aina kaiken keskipiste ja parisuhteesta viis väliä, koska lapsi aina ensin, parisuhde viimeisenä.

Sinä valehtelet jos sanot pitäväsi kissoista, mitä kissan pitämistä se on ku halveksit niitä täällä joka ikisessä lauseessasi. Eläimet on muutenki sulle ku pohja sakkaa ku onhan teillä sit se ihana haiseva huutava vauva ni eläimet likoon vaa. varmaa annat lapses kiusata koiraa etkä sano sille mitää ku
        lapsi aina ensin, hän saa olla väkivaltainen muita viattomia kohtaan koska sinun ajatusmaailmasi sallii sen että vauvasi on kaikkivaltias, ja mies on alistettu koira, jolla ei ole enää vaimoa vaan määräilevä nalkuttava äiti, joka pisti miehen omat eläimet pois. Hyvin itsekästä ja epäkunnoittavaa käytöstä miestä kohtaan.

Vituttaa ihmisten suhtautuminen lemmikkeihin, se on halveksivaa monesti ja nöyryyttävää. Minkätakia ottaa lemmikkiä, kun tietää hylkäävänsä sen kun saa lapsen. Lemmikki on samalla tavalla tunteva eläin ja kuin lapsi, joka tuntee hylkäämisen nahoissaan, kun julma äiti niin pystyy tekemään, se vaan tapahtuu eläinlapselle. :( eläimiä on puolustettava, niitä on muutenki kohdeltu niin paskasti ja aliarvoisesti.

Jokainen äiti tietää, että vauva menee kaiken edelle. Se on alkukantaista suojeluvaistoa eikä mitään lapsipsykoosia. Lue psykologiaa ja vielä biologiaa. Painu vapauttamaan kettuja. Itse en miettis hetkeäkään kumman valitsisin, vauvan vai lemmikit. Luojan kiitos oma kissani on mitä ihanin ja rauhallisin, ja erittäin lapsiystävällinen ja lempeä, sisäsiisti jne. Kissalle oli jo varakoti tiedossa, onneksi kaikki sujui hyvin ja nyt kahden lapsen ja vanhan kissan äitinä olemme oikein onnellisia. Silti, kommenttisi on karmeaa shittiä joten mene muuaalle murisemaan. Etkö tajua että ei se vauva ole mikään haiseva ja huutava...jokin... toki vauva haisee, se haisee rakkaudelle ja elämälle ja sitä hajua äiti tulee kaipaamaan koko loppuelämänsä, silloinkin kun pääskyt ovat jo pesästä lentäneet.

• hfdsa

voi voi...........................................................mitä

• mursumarsu
        idiootti olet kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Ja sit kun se iiihana oma 40-kiloinen pikku hauveli haukkaa vauvalta pään irti niin sekin on muiden vika, miehen vähintään ellei peräti yhteiskunnan. Voi p-le näitä aivottomia oman perseensä ympärillä pyöriviä sanonko mitä!

• .KisKis.

Hmmm, alkuun mies siivosi laatikon, kunnes sitten kysyin lääkäriltä joka sanoi että koska kissa on ollut meillä jo pidemmän aikaa ja on sisäkissa niin vaaraa ei ole. Siitä lähtien olen itse siivonnut laatikona ja ihan ilma hanskoja, hui. :D
      Kissa myös nukkuu sängyssämme ja liikkuu vapaasti ympäri taloa, pöydillä yms.

• :)

edellinen teksti voisi olla myös minun kirjoittamani.
      Olen raskausviikolla 33 ja siivonnut itse lähes joka kerta hiekkalaatikon ja myös ILMAN KÄSINEITÄ.
      Toki pesen siivouksen jälkeen käteni huolellisesti saippualla ja käytän myös käsidesiä.
      Kissat liikkuvat asunnossa ja myös meidän sängyssämme täysin vapaasti.
      Samalla tavalla toimin myös ensimmäisen raskauden aikana, ja terve poika syntyi...

• Eläin arvokkaampi

Typerät ämmät täällä luulee, että eläin on lelu, jonka voi lempata heti, kun kakara ilmottaa tulostaan. Ei mene näin! Jättäkää kakarat tekemättä, jos ette viattomia lemmikkejä osaa arvostaa. Se teidän pullamössö lellipentu ei ole millään lailla eläimen yläpuolella

• silti_eläinrakas

Et taida itse olla äiti etkä edes raskaana? Hassua, että silti luet odotus-palstaa ja arvostelet tuntemattomia ihmisiä. Sen sijaan, että haukut niitä, joille oman lapsen terveys on kaikkein tärkeintä, voisit kertoa ihan vaan huvin vuoksi eläimiään kiduttaville ihmisille, että heidän lemmikkien pitonsa ei ehkä ole tervettä. Ja kun noin eläinoikeusaktivisti tunnut olevan, eikö olekin parempi, että eläin saa uuden kodin, jossa sitä rakastetaan, kuin että se jäisi vanhaan kotiin, missä lapsen tulon jälkeen se saattaa jäädä vähemmälle huomiolle, kun omistajat eivät jaksa lemmikkiensä (erityisesti koirien) kanssa niin paljon puuhata?

Myös lapsettomat ihmiset luopuvat eläimistään, esimerkiksi juuri koirista, jos ne ovat vihaisia. Oletko sitä mieltä, että pureva, ihmiselle vaarallinen eläin saa jäädä talouteen, koska se on samanarvoinen ihmisen kanssa? Eli jos sinun koirasi puree sinua, annat sen mieluummin jatkaa veristä tuhoaan omasta terveydestäsi välittämättä, sillä jos "pullamössö lellipentu" ei ole eläimen yläpuolella, et ole sinäkään.

Olet toki provo, tai sitten vain kovin ymmärtämätön vielä. Ehkä sinäkin vielä joskus huomaat, että vaikka eläin onkin monelle perheenjäsen, oman lapsen hyvinvointi on silti tärkeintä.

• eräs vain++
        silti_eläinrakas kirjoitti:

Et taida itse olla äiti etkä edes raskaana? Hassua, että silti luet odotus-palstaa ja arvostelet tuntemattomia ihmisiä. Sen sijaan, että haukut niitä, joille oman lapsen terveys on kaikkein tärkeintä, voisit kertoa ihan vaan huvin vuoksi eläimiään kiduttaville ihmisille, että heidän lemmikkien pitonsa ei ehkä ole tervettä. Ja kun noin eläinoikeusaktivisti tunnut olevan, eikö olekin parempi, että eläin saa uuden kodin, jossa sitä rakastetaan, kuin että se jäisi vanhaan kotiin, missä lapsen tulon jälkeen se saattaa jäädä vähemmälle huomiolle, kun omistajat eivät jaksa lemmikkiensä (erityisesti koirien) kanssa niin paljon puuhata?

Myös lapsettomat ihmiset luopuvat eläimistään, esimerkiksi juuri koirista, jos ne ovat vihaisia. Oletko sitä mieltä, että pureva, ihmiselle vaarallinen eläin saa jäädä talouteen, koska se on samanarvoinen ihmisen kanssa? Eli jos sinun koirasi puree sinua, annat sen mieluummin jatkaa veristä tuhoaan omasta terveydestäsi välittämättä, sillä jos "pullamössö lellipentu" ei ole eläimen yläpuolella, et ole sinäkään.

Olet toki provo, tai sitten vain kovin ymmärtämätön vielä. Ehkä sinäkin vielä joskus huomaat, että vaikka eläin onkin monelle perheenjäsen, oman lapsen hyvinvointi on silti tärkeintä.

se jos koira on vihainen EI OLE KOIRAN VIKA, VAAN VIKA ON OMISTAJASSA JA HÄNEN KASVATUSTAIDOISSAAN.

ja miten voi olettaa aikuisen ihmisen kasvattavan lapsensa jos eläimen koulutus ja kasvatus on olematonta?

• wededwewed
        silti_eläinrakas kirjoitti:

lemmikkieläimiä ei pidä ottaa, jos niistä ei kykene huolehtimaan perheellistyessäänkin.
        koiran voi ottaa katos mukaan kun menet esim. lastenvaunujen kanssa ulos, ja menette vaikka johonkin puistoon heittelemään palloa koiralle samalla kun lapsi kenties nukkuu vaunuissaan.
        ja jos isä on kuvioissa mukana, niin hänkin voi viettää aikaa koiran kanssa yhtälailla.
        eläimet eivät ole leluja, eläimiin ja niiden hoitoon sitoudutaan siinä vaiheessa kun sen eläimen päättää ottaa.
        eläimen hankintaa kehotetaankin aina harkitsemaan pitkään, juurikin tällaisten "kiertolaistapausten" takia.

eläimelle parasta on rakastava,harrastava, välittävä ja koiran hoitoon sitoutunut koti, ei semmoinen koti jossa koira ollaan valmiita potkaisemaan pihalle kun uusi perheenjäsen syntyy, siinä kärsii koiran luottamus ihmiseen.

miettikää ennen koiran ottamista, että jaksatteko hoitaa koiraa myös silloinkin kun saatte perheenlisäystä.

• Poikkeus vahvistaa..
        eräs vain++ kirjoitti:

se jos koira on vihainen EI OLE KOIRAN VIKA, VAAN VIKA ON OMISTAJASSA JA HÄNEN KASVATUSTAIDOISSAAN.

ja miten voi olettaa aikuisen ihmisen kasvattavan lapsensa jos eläimen koulutus ja kasvatus on olematonta?

Olen osin samaa mieltä, vika on suurimmassa osassa tapauksia omistajan, ei koiran.

Koira on kuitenkin aina eläin, joka toimii vaistojensa varassa. Se ei tiedä moraalista, etiikasta eikä ihmiskunnan käyttäytymissäännöistä mitään. Pieni lapsi saattaa aiheuttaa koirassa saalistusvietin, silloin koira ei mahda sille mitään, vaikka kuinka olisi koulutettu. Se ei ole koiran eikä omistajan vika, niin vain on.

Toinen syy koiran puremiseen saattaa olla sen aivoissa. Esim. kahden puhtaan, käyttötarkoituksiltaan täysin vastakkaisten rodun yhdistelmä on koko ajan ristiriidassa viettiensä kanssa. Kun X-rotu käskee tekemään näin ja Y-rotu näin, on koira koko ajan vähän "sekaisin". Tätäkään ei saa kouluttamalla pois, se on geneettisesti sisäänrakennettu asia.

Koiralla saattaa olla myös aivokasvain, joka aiheuttaa arvaamatonta käytöstä. Tiedän tapauksen, jossa kiltti, koulutettu koira puri perheen lasta. Koira lopetettiin, mutta sen käytökseen haluttiin löytää syy. Aivoista löytyi kasvain.

Koira saattaa myös tuntea kipua, jota ei näytä. Usein ns. "taistelukoiriksi" mielletyt rodut eivät näytä kipuaan. Jos sitten omistaja tietämättömänä koskee kipeään kohtaan, voi koiran reaktio olla yllättävä.

Jos koira puree, se tulee yleensä täysin selittämättä ja puun takaa. Suurimmassa osassa tapauksia koira ei ole koskaan aiemmin ollut aggressiivinen. Huonosti koulutetut, koko ajan vihaiset koirat ovat eri asia, tuskin kukaan sellaisen omistaja edes hankkii lapsia. Tarkoitinkin juuri näitä täysin arvaamattomia tapauksia, joissa normaalisti kiltti, koulutettu koira on yhtäkkiä purrut. Voi olla, että se ei tee niin enää ikinä, voi olla että tekee, mutta minä en ainakaan sen yhdenkään kerran jälkeen uskaltaisi pitää sellaista koiraa lapseni kanssa samassa asunnossa.

"Miten voi olettaa aikuisen ihmisen kasvattavan lapsensa, jos eläimen koulutus ja kasvatus on olematonta?"
        Vaikka me ihmiset ollemmekin eläimiä, en kasvattaisi lastani kuin koiraa, koska se ei sitä ole. Kysymyksesi on mielestäni hieman erikoinen. Sekä koira että lapsi ovat tuntevia olentoja, jotka kaipaavat rajoja ja rakkautta, mutta niitä ei missään nimessä tule kohdella samalla lailla.

Koirani ei syö kanssani ruokapöydässä veitsellä ja haarukalla, se ei nuku sängyssä, sille ei pueta vaatteita päälle, se ei opiskele eikä käy töissä, sen ei tarvitse tietää yhteiskunnan normeja ja käyttäytyä niiden mukaan, se ei puhu, eikä se pysty käsittelemään ihmisyyteen liittyviä käsitteitä, kuten etiikka, moraali, arvo ja normi. Sillä ei ole uskontoa. Se ei ole minun lapseni, minusta tullutta lihaa ja verta.

En alista lastani, en näytä hänelle "omaa paikkaansa", en jätä häntä yksin tarhaan/narun päähän, hänen ei tarvitse syödä ja nukkua lattialla. Hänen ei tarvitse tehdä temppuja vieraitani viihdyttääkseen. En ikinä kasvattaisi lastani niin, että hänen pitäisi totella minua aina ja kaikkialla, vailla mitään omaa tahtoa.

Lapset kasvatetaan, koirat koulutetaan. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Koiran kasvattaja ei kouluta koiraa, sen tekee omistaja. Lapsia ei kouluta perhe, vaan koulu. (Ellei ole kotiopetuksessa, mikä on mielestäni järjetöntä.) Lapsilla on oppimisvelvollisuus.

Koira on lemmikki, lapsi on lapsi. En kohtele marsua ja neitokakadua samanlaisina otuksina, minkä ihmeen takia kohtelisin lasta ja koiraa samanlaisina? Ne kuitenkin ovat kaksi eri lajia, vaikka eläimiä ovat kumpikin. Ja niin kauhealta kuin se kuulostaa, tapan hyttysiä enkä tunne syyllisyyttä tunkiessani kastematoa koukkuun. Nekin ovat eläimiä, ihan kuten koira ja ihminenkin. On naiivia kuvitella, että kaikki eläinlajit olisivat samanarvoisia. Eivät kaikki yksilöt saman lajin sisälläkään ole.

• Justiinsa......

hmm... Pitäisikö tuosta sitten olla oikein huolissaan? Kun meillä tässä pyörii yksi mammakissa kolmen pentunsa kanssa ja kyllä se minä olen joka sitä laatikkoa puhdistaa. Poikkeuksetta. Eipä ole tullut mieleenkään että siitä jotain voisi tulla, kun täällä on koiraa ja pihapiirissä navetta täynnä lehmiä jne. että bakteerikanta lienee melkoisen laaja....

Ja sinulle 'Eläin arvokkaampi', niin tietysti ihmisvauva menee lemmikkien edelle. Jos ei menisi, niin ihmettelisin kovin. Sinulla ei tosiaan taida olla lapsia...

Itse olen aikanaan luopunut koirasta joka oli luonteeltaan arvaamaton ja vaikeasti hallittavissa. Nykyinen koita on ollut huippu lemmikki ja harrastuskaveri, mutta jos ilmenee PIENINTÄKÄÄN vaaraa että se aiheuttaisi vauvalle jotain, osoittaisi vihamielisyyttä tms. niin saisi lähteä. Jännittää kovin miten sen kanssa käy. Kun eläimet ovat aina eläimiä.

• 39+2

No se että bakteerikanta on laaja ei silti poissulje mahdollisuutta sairastua toksoon...
      Onko testattu, oletko sairastanut sen?

• Justiinsa.....

Ei ole. Kun ei nimenomaan ole tullut mieleenkään että jotain erikoista voisi tulla kissoista tai noista muistakaan eläimistä. Eikä ole kyllä neuvolassakaan ollut puhetta aiheesta... Taidanpa ottaa puheeksi ensi viikolla.

• kissa&mamma

Mikä helvetin paniikki teillä on jostain kissasta???? Kyllä olisi ihmiset kuolleet sukupuuttoon, jos kissan takia ei enään lisäännyttäis, kun se on niin saastainen ja bakteereja täynnä oleva elukka!!!!
      Taas on hysteerikko äidit asialla.
      Niin ja odotan itse ja meillä on kissa!

• Pestään kädet

No jos käy huonosti, syntyvä lapsi voi olla kehitysvammainen. Lapsi kärsii joissakin tapauksessa vammaisuudestaan. Käsitin että jos tosiaan raskauden aikana sairastuu toksoplasmoosiin niin silloin vauvalle mahassa voi käydä jotain. Ja sen voi kyllä saada vaikkei itsellä kissaa olisi, vaikkapa joltakin hiekkalaatikolta, jossa joku kisu käy.

• johanna91

Itselläni oli vielä raskausaikana 2 kissaa, nyt vain 1, mutta kyllä itse ainakin siivosin hiekkavadin, ja nukuin samassa sängyssä ja muutenkin olin kissojen kanssa normaalisti, ja tuloksena täysin terve ja suloinen poikavauva. ei kannata ottaa kovinkaan stressiä noista mitä saa ja ei saa tehdä, menee vain raskausajasta nauttiminen pyllyilleen.

• jjjjjjjjjjjjjjj

12vuota

• kissat ;)

Minulle aikoinaan sanottiin, että jos olet hoitanut kattia ennen raskaaksi tuloa, ei vaaraa pitäisi olla. Todennäköisesti jokainen kissan omistaja on sairastanut itsensä immuuniksi toksoplasmoosille. Kuulemma on ihan tavallisen nuhakuumeen kaltaset olreet, eikä niitä siksi edes tule ajatelleeksi. Minulla on neljä tervettä muksua ja koko ajan ollut myös kissoja. Ja minä ne katit olen hoitanut.

• kolme kattia

Mun mielestä pientä ylihysteerisyyttä tää kissa keskustelu, minä hoidan kyllä kissan jätökset ettei muija saa panikkia, mut ei kaikki kissat ole välttämättä toksoplasmoosin kantajia ja kärpäset ja hyttyset levittää kans ja voi sen saada muistaakseni jauhelihasta kans.

• paskat äidit

Hyvin idioottimaista ja vastuutonta lempata eläin pihalle ku lapsi syntyy!!!

Lapsiperheet ei oikein tajua, että eläin on tunteva ja kärsivä, samallailla ku ihmisetkin. He eivät vain voi huutaa apua, kun ei pysty ku haukkumaan.

Julma äiti hylkää eläimen. Julma ihminen ottaa eläimen, kun raskauden aikana kuitenkin hylkää sen.
      Senpä vuoksi lapsiperheiltä eläintenpito kielto, jos vähälle huomiolle jää. Samoin eläinten pahoinpitelijät omien lasten kautta eläinsuojelurikkeitä vaan.

Ne, jotka eläimiä hylkää jonku penikan perusteella, ovat sairaita ja vastuuttomia, eivätkä ajattele eläimen tunteita ja kärsimystä, kun joutuu omistajastaan eroon. mutta toisaalta epäaidon rakkauden antava omistaja kyllä saa kiertää eläimet ja kaukaa, eikä sellaiselle epäaidolle tunteettomalle paskiaiselle eläimiä pitäs antaa edes, jotka ajattelee kokoajan hysteerisenä lapsen terveyttä. Ei pidä ottaa eläintä, säästät eläimen tuskaa ja myös omaa tuskaa ja hysteriaa siitä, että paskanhajuinen rääkyvä huomionkipee pentu säilyy terveenä.

• Voi herranjumala!!! Et tainnut oikeen ajatella mitä kirjoitit. Hei ihan oikeasti nää on sellaisia kysymyksiä, että pitää miettiä mikä on tärkeintä ja mikä menee etusijalle. Itselläsi ei taida olla lapsia kun tuollaisia kirjoittelet. Tottakai eläimilläkin on tunteet ja voimakkaat sellaiset varsinkin jos ovat pitkäaikaisia perheenjäseniä, mutta kyllä ihminen menee aina eläimen edelle! Parempi vaan pitää olla hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa!

• joopajooooo
        luciferkissa kirjoitti:

Voi herranjumala!!! Et tainnut oikeen ajatella mitä kirjoitit. Hei ihan oikeasti nää on sellaisia kysymyksiä, että pitää miettiä mikä on tärkeintä ja mikä menee etusijalle. Itselläsi ei taida olla lapsia kun tuollaisia kirjoittelet. Tottakai eläimilläkin on tunteet ja voimakkaat sellaiset varsinkin jos ovat pitkäaikaisia perheenjäseniä, mutta kyllä ihminen menee aina eläimen edelle! Parempi vaan pitää olla hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa!

Mutta mutta, joo ihminen menee eläimen edelle.

Onko ihmisellä(lapsella) sitten oikeus kohdella eläintä kaltoin? ku se on eläimen yläpuolella.

Onko oikeudenmukaista antaa eläimelle koti, jossa sitä ei rakasteta ehdoitta?

Onko maailmassa ihmiset kuollu eläimien kanssa oloon?

Tolla ajatusmaailmalta sinulta eläimet pois. Ja kierrä muiden eläimet kaukaa, etteivät aisti sinun eläinvihaasi, sillä se kuuluu ja kauas.

• joopajooooo kirjoitti:

Mutta mutta, joo ihminen menee eläimen edelle.

Onko ihmisellä(lapsella) sitten oikeus kohdella eläintä kaltoin? ku se on eläimen yläpuolella.

Onko oikeudenmukaista antaa eläimelle koti, jossa sitä ei rakasteta ehdoitta?

Onko maailmassa ihmiset kuollu eläimien kanssa oloon?

Tolla ajatusmaailmalta sinulta eläimet pois. Ja kierrä muiden eläimet kaukaa, etteivät aisti sinun eläinvihaasi, sillä se kuuluu ja kauas.

No ei ole ja en nyt ihan tuotakaan tuolla tekstillä tarkoittanut. Alkuperäinen kirjoittaja varmasti rakastaa lemmikkejään kun siitä tässä oli kyse ja ei ole kuollut. Kauhee haloo yhdestä "ihmiset menee eläinten edelle"- kommentista! Senhän nyt kuka vaan tervejärkinen tajuaa että sillä lailla se vaan on. Enkä tarkoittanut missään vaiheessa tuota tekstiäni, etteikö eläimetkin olisi eläinrakkaille ja niille joilla nyt on eläimiä niin tärkeitä. On minullekin omat eläimeni korvaamattomia enkä aio ikinä luopua niistä ennen kuin aika niistä jättää, vaikka minulle lapsia tulisikin. Mutta mielestäni tekstisi loppuosa on todella loukkaava ja alentava. Ei kenellekään saa sanoa tuollaisia asioita jossei ihmistä OIKEASTI tunne vaan täälä jonkun keskustelun perusteella arvioi.

• Minun eräs läheiseni otti kulkukissan hoitoon kun odotti ensimmäistä lastaan.
      Tuon kulkukissan hoitaminen tuli kohtalokkaaksi, en kerro yksityiskohtia siitä.
      Mutta hän sai toksoplasman ja vauva myös.
      Kun odotin itse esikoistani, niin minulla oli 2 kissaa ollut jo 10 vuotta ja pienestä lähtien olen ollut jyrsijöiden ja villikissojen kanssa.
      Kysyin asiaa lääkäriltä, että mitäs nyt toksoplasman kanssa, niin vastaus oli aika selkeä. Olen sen ilmeisesti sairastanut huomaamattani kun en ole ollut raskaana, ja vältä vieraita kissoja sekä kun siivotaan kissanastiaa, suojakäsineet ne kertakäyttöiset käteen aina.

• hihhuliiii

Ei ennen vanhaankaan mietitty moisia asioita varsinkaan maalla kun kaikilla oli kissoja ja koiria yms. ja ihan terveitä lapsia useimmiten syntyi. Kannattaa todellakin lopettaa turha huolehtiminen ja stressaaminen, se ei ole sinulle ja vauvallekaan hyväksi. Meilläkin 2 kissaa ja koira enkä ole edes tullut ajatelleeksi moista vaikka lapsia ei vielä olekaan, mutta tuskin huolehdin sittenkään kun niitä tulossa on. Itselleni ainakin on tärkeää, että pitää talon siistissä kunnossa ja muutenkin huolehtii perushygieniasta niin hyvin kun vain pystyy. Paljon onnea tulevan lapsen johdosta! :)

• ..ksiskis..

"Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan kahdella tavalla, suoraan tai välillisesti. Hän voi sairastua toksoplasmoosiin suoraan saatuaan ookystoista kehittyneitä taudinaiheuttajia suolistoonsa saastuneen ravinnon mukana. Myös kärpäset ja hyttyset voivat kuljettaa näitä taudinaiheuttajia ympäristöstä ruokatarpeiden ja hedelmien pinnalle. Ihminen voi saada toksoplasmoosin myös välillisesti käyttämistään ravintoeläimistä, jotka ovat sairastuneet tautiin kissan ulosteiden saastuttamista rehuista tai vieläpä rehun joukkoon joutuneista jyrsijöistä. Eräiden tutkimusten mukaan nautakarjasta 1–2 %, sioista 24 % ja lampaista 9–10 % on ollut toksoplasman tartuttamia. Sen lisäksi myös vuohen liha ja maito voivat sisältää toksoplasmoosin taudinaiheuttajia. Taudinaiheuttajat säilyvät eläinten kudoksissa pseudokystoina vuosikausia elossa ja tartuttamiskykyisinä. Sen vuoksi ihminen voi saada toksoplasmoosin syödessään raakana tai huonosti kypsennettynä lehmän, sian, vuohen tai lampaan lihaa, jossa on taudinaiheuttajia, tai niiden lihasta kuumentamatta valmistettuja lihajalosteita."
      http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html

Teidän pitäisi syödä kissankakkaa, jos toksoon meinaatte sairastua.

Ja jos listeriaan meinaa sairastua, pitäisi syödä taudin bakteereilla saastuneita elintarvikkeita.

Liiallinen huoli on liikaa.

• ei-kissanomiistaja

Etelä-Euroopassa käytännössä kaikki saavat toksoplasmoositartunnan jo lapsena. Siksi siellä ei tarvitse varoa kulkukissoja sen vuoksi. Sen sijaan meillä täällä Suomessa on se tilanne, että toksoplasmoosille immuuneja on vain noin 15-20 % eli noin 80 % naisista saattaa sairastua raskausaikana siihen. Kuten aiemmin jo todettiin, niin sairastuminen raskausaikana aiheuttaa todennäköisesti vauvassa vaikeaa kehitysvammaisuutta varsinkin, jos tartunta tulee alkuraskaudessa.

Minusta huoli on aiheellinen. Kukin ottakoot riskin jos haluaa, mutta tärkeintä on, että on tietoinen riskeistä.

• botuliina

turhaa hysteriaa. olet ajat sitten saanut immuniteetin kissoille ja niiden bakteereille. juttele asiasta lääkärisi kanssa. ehkä asia olisi toinen, jos raskaana ollessa ottaisi ensimmäisen kontaktin kissaan.

• hyvänen aika..

Voi hyvänen aika, jos mies on talossa, niin mies voi siivota ne kissanlaatikot!
      Jos on yh ja tullu hetken panosta raskaaksi, ni sit on ihan oma ongelma, varmaa hylkäämällä kissat, näin ajattelee monet äidit.

Eläimethän on nykypäivänä sellaisia kiertopalkintoja perhesyiden vuoksi, joten miksi ei ole sellaista lakia, että perheiltä eläimet kauas pois.

Ihan älytöntä että nyky suomessa saa harjoittaa eläimen laiminlyöntiä; hylkäämistä, kiusaamista, lapset saa vedellä hännästä ja häiriköidä eläintä unien aikana, ei ole ihme että eläimet ei tykkää yleensä lapsista, juuri niiden terrorisoinnin vuoksi.

Julma ajatusmaailma, otetaa eläin eli lelu, sitten kun lapsi syntyy ni ton lelun voi heittää vaikka roskiksee, ihan sama kuhan pääsee eroo ja lapsi syntyy.piste.

raakalaismaisuutta, mutta totta, nykysuomessa!

• julmaa touhua

Ihmiset on TYHMIÄ!

Ensin hysterisoidaan sikataudista yms,ja sitten itketää ku hirvee hinku rokotteen ottamasta tulikin jälkitauteja.

Ihan omaan nilkkaan osuu toi hysteria!

LEMMIKKEJA ei perheisiin, eikä eläimiä laiminlyöville ja hylkääville!
      Säästyy edes joidenkin eläinten kärsimykset.

• ÄO ja kengännumero

Perhana, että ovat raivostuttavia nämä "siiiiiiinä et varmaan ole äiti" -akat. Kerrottakoon teille siis, että kaikilla naisilla ei poistu äly samassa paketissa syntyvän lapsen kanssa. Suurin osa meistä osaa vielä päätään käyttää, esimerkiksi näiden lemmikkiasioiden suhteen.

Ja antakaa kuin arvaan, nyt paikalle ryntää "iiiiiitse olet tyhmä" ja "kaaaaaaikilla sitä lapsia onkin" -akat. Hohhoijaa.

• luonto ja ihmine

Kyllä ihmisten vastustuskyky alkaa olemaan jo todella huono ja syynä liiallinen puhtaus.
      Syntyvistä lapsista tulee aina vaan herkempiä erilaisille allergioille ja sairauksille.
      Miettikää sitä.

• markop

Sellainen laki olisi tosiaan hyvä, että perheiltä eläimet pois. Sitä ennen olisi kuitenkin hyvä määritellä laki, jonka mukaan kukaan ei saisi pitää eläimiä. Ja sitä ennen laki joka kieltäisi liikkumisen julkisilla paikoilla muulloin kuin lauantai-iltapäivänä klo 15:00 ja 15:07 välillä.

Tämän jälkeen saattaisi olla paikallaan asettaa laki, joka kieltäisi lasten kuljettamisen lastenvaunuissa, mutta sallisi television kuljettamisen, mikäli televisio olisi vähintään 32 tuumainen.

Ja sitten palataan taas maan pinnalle:
      Lemmikit eivät ole vaarallisia raskauden aikana, mikäli perushygieniasta pidetään huolta. Suomessa syntyy vuosittain n. 60 000 lasta, näistä useampi tuhat syntyy perheisiin, joissa lemmikkejä.

www.markopekkanen.fi

Jos aloittaja on käyttänyt hansikkaita kissalaatikoiden siivouksessa, niin se on käsien pesun lisäksi oikein hyvä suoja. Kun tähän lisätään vielä kertojen vähyys, niin huoleen tuskin on aihetta.

Turvallisia viimeisiä raskausviikkoja!

• Asiaa, ja vouhotusta

Siis kätkytkuolemat on liitetty kissoilla oleviin alkueläimiin, joten kissoja on syytä välttää koko odotusajan.

Vaan harvinaisiahan nuo käkytkuolemat kuitenkin ovat.

Eihän ennenvanhaan näistä asioista tiedetty mitään, ja ihan terveitä lapsia syntyi kissaperheisiin, ja kaiketi ne kätkytkuolemat ovat kuitenkin harvinaisia.

Ole turvallisin mielin, ja onnea pian tulevan perheenlisäyksen johdosta.

• Hei haloo

Kätkytkuolema tarkoittaa sitä, että ei löydetä syytä, miksi lapsi on kuollut. Eikä kukaan vieläkään tiedä, mistä se johtuu. Jos ruumiinavauksessa löytyy näitä alkueläimiä, kuolinsyy on selvinnyt, eikä se ole kätkytkuolema silloin.

• Murhaavat lapsensa

VANHEMPIEN TUPAKOINTI VAARAKSI LAPSELLE

Naapurini ovat nikotoniusteja eli ketjupolttajia.

Paitsi, että he tupakoimalla terroritoivat minua, nämä vanhemmat pilaavat oman lapsensa terveyden.
      Olen valittanut isännöitsihjälle, mutta sia ei ole korjaantunut.

Pitäisiköhän valittaa lastensujeluvirastoon, ja pyytää lapsen postamista terveydelle vaarallisesta ympäristöstä eli pyytää lapsen huostaanottoa?

Todennäköisesti he kaikki koulevat keuhkosyöpään.

Mutta ottaa päähän, kun en voi nauttia kesästä rivitaloasuntoni puutarhassa.

Savu tulee asuntooni, kun tuuletan ja pidän ikkunoita auki.

Lisäksi kun he polttavat sisäällä yöllä, savu tulee tuuletuskanavien kautta asuntooni, ja häiritsee nukkumistani.

• kissa&mamma

Tässä maailmassa, kun eläimiä ja lapsia saa hankkia kuka vain haluaa...mielestäni tarvittas tosiaan laki, että niitä ei kaikille vouhkille tarvitsisi siunaantua!!
      Ja olen samaa mieltä nimimerkin ..ksiskis.. kanssa, että kissan paskaa pitää syödä, jos haluaa saada taudit... Ja yleensähän mitä olen huomannut, niin näiden ylivouhottajien kämpät on NIIN paskasia muutenkin, että siellä on kissan paskaa puurossakin, niin ei tartte miettiä syytä miksi sairastetaan....
      Ihme, kun nämä hysteerikot voi mennä ulos edes, kun panikoivat...suurempi todennäköisyys on saada Hgin keskustassa liikaa taustasäteilyä, kuin kissasta tauti!

• myöskissa&mamma

Kyllä kissasta saa toksoplaman ihan ilman että sitä söisi puuron mukana :)

• annekitekat

kissat ja muut eläimet kuuluvat ulos, ihminen on ne jostain syystä kesyttänyt ja tuonut sisätiloihin, minkin ruoaksi vaan kaikki kissat jos on perheen lisäystä tulossa ja asiat tärkeysjärjestykseen itse kun rupesin odottamaan mieheni ampui kissamme saman tien ja hyvä niin

• Eläimet kunniaan

Minkä helvetin takia piti kissat ampua? Olitte vaikka lahjoittanut ne jollekin. Kissoista saa tauteja ihan yhtä todennäköisesti kuin toisesta ihmisestä tai vihanneksista. Meillä oli kissoja ja koira, kun minua odotettiin ja kissat nukkuivat minun kanssani sängyssä. Enkä ole koskaan sairastanut flunssaa pahempaa tautia 25 elinvuoteni aikana.

• menkää

HOITOON! sääliks käy teidän lasta, ku vanhemmilla tollanen asenne.

• Ei vaaraa

Jos sinulla on ollut kissoja jo pidemmän aikaa, ei pitäisi olla hätää. Olet todennäköisesti toksoplasmoosille jo altistunut. Sitä kait suositellaan, että jos ei ole aiemmin ollut kissoja, niin raskausaikana ei sellaista tulisi ottaa.

On totta, että monet kissojen sairaudet leviävät juuri ulosteiden kautta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että täytyisi mennä potasta kaivamaan kakkaa ja tunkea sitä suuhun, että siitä voi saada tartunnan. Kissojen mukana tulee tavaraa potasta ja sitä kulkeutuu pitkin asuntoa. Esimerkiksi hiekassa ja kissojen karvoissa saattaa olla pöpöjä. Pitäisin tartunnan saamista kuitenkin melkoisen epätodennäköisenä.

Kulkukissat ovat vielä asia erikseen kun verrataan sisällä asusteleviin kotikissoihin. Kulkukissoissa kun tuppaa olemaan sieniä sun muuta mukavaa.

Noista rokotuksista sen veran, että ne tulisi pitää aina voimassa. Vaikka olisi sisäkissojakin. Pöpöjä kantautuu helposti ulkoa saati sitten jos kissa pääsee joskus livahtamaan pihalle. Esimerkiksi kissarutto voi elää rakenteissa sun muissa jopa 10 vuotta ja on erittäin vaarallinen.

• maalla on mukavaa

Kyllä on bakteeri hössötys menny aivan ylitte... Sen takia lapset nykyyä ovat sairaita kun kaikki on liian pudasta. Eihän lapsi saa vastustuskykyä millekkään bakteereille ellei niitä joskus kohtaa. Meidän suvussa lapset on maalla kasvanu kaikenmaailman bakteereitten keskellä, eikä ole allergioita ja mikään flunssakaan ei kovin helposti tartu.

• maalla on mukavaa

En siis meinaa että kaikki lapset pitäisi synnyttyään uittaa kissankakassa ja possunsonnassa, mutta kaikesta on vaan tehty liian hygieenista ja kaikki tavalliset asiat kuten eläimet ja luonto on niin kamalan vaarallista. Ja kuitenkin lapset saavat vaarallisia kemikaaleja leluista, vaatteista, ruuista ja jopa oman äitinsä maidosta.

• Bacteria

opettakaa kissat käymää pöntöllä ni ei tarvi tapella siitä kuka siivoo hiekat ja kuka saa mitäkin bakteereja. opetus setti maksaa 70€ ylöspäin eikä tarvii raahaa sitte stä kissan hiekkaa kotiinkaan. muutenki toi eläminen kuplassa ku on raskaana ja sen jälkeen ku lapsi on syntyny ni voi moro. altistaa vaa enemmän allergioille jne.. mut jokainen tietty tyylillään. itse ainakin mielummin elän oikeasti bakteerien keskellä kun semmosessa sairaala ympäristössä jota jotkut voi vielä väittää kodiksi.

• nainen22v_

Joo-o kyllä munkin mies on puhunut että sitten kun olen raskaana, niin blaa blaa, ei tarvitse kyykkiä ja putsata kissojen hiekkalaatikoita.

JA ******. Ihan varmasti joo, eihän hän pysty koiran tai kissan paskaa näkemäänkään kun jo oksentaa. Kertaakaan ei ole seurusteluaikana noita huusseja putsannut. Onneksi ei vielä hanki omia eläimiä ja vaadi minua kärräämään niidenkin paskoja.

Kissanvessat olisi hyvä (hiekkapaketeissakin joskus lukee) puhdistaa hanskat kädessä. Ihan tavalliset kertakäyttö hanskat riittää. Myönnän kyllä että itsekin olen lipsunut tästä, en ole aina ostanut uusia hanskoja.

• Justiinsa.....

Kummalliseksi taisteluareenaks meni tääkin keskustelu. :(

Eiköhän se ole ihan tervettä järkeä eikä hysteerisyyttä että tutkituttaa itsensä toksoplasmoosin varalta ja jos sitä ei ole vielä sairastanut niin raskauden aikana kannattaa olla varovainen kissojen laatikkoa siivotessaan ja muutenkin pestä käsiä usein (sillä kyllä ne kissat sitä hiekkaa yms. kuljettaa tassuissaan kuitenkin vähän joka paikkaan).

Selvittelin asiaa ja tuo on ihan tutkittu juttu että raskauden aikainen toksoplasmoosin sairastaminen altistaa vauvan mm kuuroudelle ja sokeudelle. Itse en sitä tahdo vauvalleni tieten tahtoen aiheuttaa joten pyydän päästä tutkimuksiin. Meillä nuo kissat on otettu sisälle vasta raskauteni aikana. Toki olen niiden kanssa aiemminkin ollut tekemisissä, mutta eipä ole ollut hiekkalaatikkoa putsattavana. En siis ole välttämättä toksoa sairastanut.

Tässä on saanut muutenkin pelätä vauvan kehitysvamman puolesta, joten en ota riskiä tässä asiassa, pidettiin sitä hysteerisenä käytöksenä tai ei. Ja jos joku haluaa kissoistaan tai muista eläimistä luopua raskauden tai muiden syiden vuoksi niin tehköön niin kunhan eläin saa uuden rakastavan kodin tai kivuttoman ikuisen nukutuksen.

• 319

Kissa saa toksoplasmoosin jyrsijöiden raadoista. Toksoplasmoosin sairastaa oireettomana ja sille tulee immuuniksi jos kissa on ollut jo useamman vuoden. Toksoplasmoosi lähtee käsistä normaalilla saippuapesulla, jollei lähtisi et voisi koskea mihinkään mihin miehesi koskee.
      Sisäkissan ulosteessa ei ole sen vaarallisempia bakteereita kuin ihmisenkään etkä luultavasti wc:ssä käydessäkään käytä käsineitä.
      Listeria aiheuttaa keskenmenon ja sen saa yleensä tuorejuustoista tai huonosti pestyistä kasviksista.
      Lapsesi on täysin turvassa kun kädet pestään ulkoa tullessa, wc-käynnin jälkeen, raa'an lihan ja kalan käsittelyn jälkeen jne.

• peloton äiti

Neuvolassa sanotaan vaikka mitä, ja mitään ei saisi syösä tai tehdä. Mulla on 2 kissaa ja 2 lasta, molemmat terveitä, ei allergian allergiaa!!! Kissoilla on sellainen vaikutus että lapset eivät yhtä helposti saa allergioita!! Tämä johtuu esim. kissojen hilseestä jota leijuu koko ajan kodin ilmassa. Molempina raskausaikoina siivosin itse kissojen laatikot paljain käsin, kuitenkin hyvästä käsihygieniasta huolehtien, eikä mitään ole tullut!!! Järki nyt käteen, ei elämää voi elää pelko koko ajan perseessä!!!

• ..........

Ei lemmikkiä kannata antaa pois raskauden takia. Jos haluaa pelata varman päälle, niin voihan vaikka tyhjentää potan käsineet kädessä tai antaa puolison tehdä se. Meillä kissat nukkuvat sängyssä, kävelevät pöydillä, niitä pussaillaan jopa suoraan suulle, kissankarvoja on varmasti joka puolella jne. Toki nyt perushygieniasta huolehditaan, esim. pesen kädet potan tyhjäyksen jälkeen, vaikka en ole raskaana. Mutta siis noin yleisesti kissat ovat meillä perheenjäseniä ja näkyvät ja kuuluvat joka paikassa. Mitään allergioita ei ole koskaan ollut ja sairaana ollaan todella harvoin.

Kissasta tulee lapselle rakas ja tärkeä ystävä. Kissahan voi elää yli 20 vuottakin, joten lapsihan voi olla aikuisiässä jo, kun kissa on vieläkin sylissä kehräämässä ja jalkoja puskemassa. Minun ensimmäinen kissani oli meillä monta vuotta ennen minua ja olin 14, kun se kuoli. Eli pitkäaikainen ystävä kissa oli.

• ....................

Onneksi nuo hyvin harva kisu kantaa noita bakteereja ja tartuntaa on vielä sitäkin vaikeampi saada. Itse olen siivonnut kissojen vessat ja marsujen häkit itse kaikki kolme raskauttani. Liian tarkka ja panikoiva ei kannata olla, vaan ihan järjellä ajatella asiat. On hienoa, jos joku voi siivoo nuo astiat, mutta ei se ole todellisuudessa niin vaarallista kuin monet panikoivat :)

• en ottais enää

heivatkaa se haiseva kakkalaatikko ja karvakasa muualle, yöks!

• jaamaasaa

Kissankakka on VAARATONTA ELLET SYÖ SITÄ! =) Todellakin turhaa hysteriaa. Meillä 2 lasta, ollut perhaimmillaan 3 kissaa yht.aikaa. Sitä paitsi jatkoja ajatellen; kissan ihosta irtoava hilse tm pöly vain toimii hyvänä "siedätyshoitona" meillä esikoinen tuli vauva-taaperona löytäneeksi kissalta tippuneen papanan lattialta, pisti poskeen, yökkäs mut nieli ennenkuin saatiin suusta pois, soitin paniikissa neuvolaan josta neuvottiin myrkytyskeskukseen josta neuvottiin normi päivystykseen ja josta lopulta päivystävä lääkäri tokaisi neitimme saaneen lisäyksen vastustuskykyynsä. Että se siitäkin hysteriasta. MAALAISJÄRJELLÄ (kutsutaan myös äidinvaistoksi) SELVIÄÄ. Ihmisiä ja kissoja on iän päivät ollut samoissa talouksissa eli nou-hätä!!

• optimisti&&&

Turha vouhottaa kaikesta mikä vois mennä pieleen. Itse olin raskausajat navetalla ja maatöissä ja taatusti altistuin kaikenlaisille pöpöille. Kissoja ja koiria on ollut aina useampia ja lapsetkin pyörineet navetalla pienestä asti. Ei ole ollut allergiaa eikä kummempia sairauksiakaan.

• Kissojamonta

Kannattaisiko Googlettaa hieman tilastoja kissojen aiheuttamista ongelmista raskaudelle ja vauvalle, ENNEN kun alkaa skitsoilemaan?

Huvittavaa lukea miten ihmiset kuvittelevat maailmojen kaatuvan jos vähänkin katsookin kissoja päin raskauden aikana.

• mummi50

Tuo on jo omituista skitsoomista, ei niistä kissoista mitään tartu, jos on madotettu. Muut sairaudet kyllä näkyvät kissan kunnossa. Turhaa hössötät, parempi lapsen on tottua tiettyyn määrään bakteereja, ihan steriili ympäristö aiheuttaa sitten jatkuvan sairauskierteen, jos pienikin pöpö jossain kohtaa. Et sitä lasta voi lasikaapissa pitää. Järki käteen!

• ma vaan

Itse siivosin kissan laatikon hanskat kädessä ja neuvolassa sanottiin, että tämä riittää suojaamaan (meillä ei tuolloin ollut vaihtoehtoja siivoojasta).Mutta, jos haluat itsellesi mielenrauhan laita toki miehesi siivoamaan.

• 2 kissan omistaja

En ota raskausasiaan kantaa näin miehenä, mutta yleensähän se on nykyisin sellaista, ettei lapsia päästettäisi leikkimään edes kotipihan kompostiin tms. kun sieltä voi tulla pöpöjä. Sitten ihmetellään, kun niille tulee kaikenmaailman allergioita...syy siihen on se, ettei ole päässyt vapaasti leikkimään pihalle kun aina on kielletty leikkimästä.

Meilläkin on 2 sisäkissaa, eikä varmasti luovuta kissoista moisten syiden vuoksi, jos vaimo alkaa odottamaan. Ainut, mistä kissasta voi olla haittaa vauvalle on se, että se voi hyppiä vauvan nukkuessa sen päälle, mutta tuo bakteeri-hysteeria menee jo hieman naurettavaksi ja ohi hilseen!

Rokottakaa ja madottakaa kissanne!!! -älkää tarjotko kissoillenne sianlihaa tai järvikaloja raakana!

http://www.kolumbus.fi/mirjam.numminen/ipssivukartta.htm

• Lääkär ilomalla33

Ei ole. Vain koko perheenh hyieniasta on syytä pitää huolta, pestä huolellisesti kädet ym.

• 2 kissan omistaja

Eiköhän tuo ole kaikkien yleisessä tiedossa muutenkin, että vessasta tai jopa ulkoa tullessa tulee pestä aina kädet ...!?!

• sfe3232

Ystäväni väittää kivenkovaan, että jos kissanhiekkalaatikot haisee vähänkin pissalta, niin voin saada jo tokson siitä hajusta jos käyn vessassa asioimassa? Itse en laatikoihin koske vaan mies tekee sen. Miten on...? ei kyllä mistään moista infoa löydy...

• Pikku Myy

Hei,
      minulla on kolme kissaa ja kaksi lasta. Molemmissa raskauksissa olen hanskat kädessä hoitanut kissojen hiekka-astiat ja elänyt kattien kanssa täysin normaalisti, eikä puhettakaan toksosta. Hyvin harva kissa kantaa sitä, ja saadakseen tartunnan ihmisen pitäisi olla todella huolimaton käsihygienian kanssa. Lisäksi on ihan täyttä faktaa, että toksoplasmoosin saa yleensä kypsentämättömästä lihasta tai likaisista kasviksista kuin kissan ulosteesta (kissatkin saavat tartunnan lihasta, eli kypsää ravintoa syövät sisäkissat eivät toksoa kanna). Ja tosiaan, minulta testattiin tokso verestä toisessa raskaudessa, kun testiä pyysin, ja negatiivinen oli, vaikka olen viimeiset kymmenen vuotta omistanut kissoja ja käynyt usein löytöeläintalon kissoja hoitamassa.Neuvolalääkäri sanoi ykskantaan, että kissasta toksoa on vaikea saada. Ymmärrän kyllä hyvin että asia mietityttää, mutta turha huoli pois! Ja ainakin meillä kissat on mitä parhaimpia kavereita meidän lapsille =)

• mikrobiologi

Tosi asia: Toksoplasman pääisäntä on kissa. Kissan ulosteista toksoplasman ookystat välittyvät, joko hiireen, lintuun, lehmään, sikaan, lampaaseen tai ihmiseen. Sen voi siis saada syömällä lihaa, sillä toksoplasman kudoskystat siirtyvät eläinten lihaksiin.
      Nisäkkäiden kudoksissa tapahtuu suvutonta lisääntymistä.
      Ihminen voi saada infektion, joko suoraan ookystista(ulosteista) tai lihasta kudoskystia.
      Toksoplasma aiheuttaa myös kongetinaali-infektion eli syntymätön lapsi saa toksoplasman. Ihmisellä toksoplasma siirtyy aivoihin, eikä sitä voi nykytekniikalla parantaa.
      Toksoplasma aiheuttaa elinikäisiä oireita, kuten ajotaidon ja reaktiokyvyn heikkenemisen, näkö-ja silmävaurioita, kehitysvammaisuutta, vesipäisyyttä, lihasten velttoutta, kouristuksia ja kuulo-ongelmia.
      Aikuisiällä saatu infektio on oireettomampi, eikä siitä edes itse tiedä.
      Toksoplasma on parasiitti, eikä siis tapa isäntäänsä.

Toksoplasma ei välity virtsasta. Sisäkissasta ei todennäköisesti saa toksoplasmaa, sillä kissa saa sen ravinnosta. (huomioi kuitenkin kissan syntyperä, sillä se on voinut saada infektion ennen luovutusta perinnöllisesti tai ravinnosta.)
      Ulkona käyvä kissa voi saada sen hiirestä tai linnusta.

Toksoplasmasta huolehtiminen olisi järkevämpää kuin Listeria monocytogenesistä huolehtiminen. Listeria infektoituu ruuasta.
      En tiedä mistä kissasta huolehtiminen tulee, sillä listeria yhdistetään enemmänkin lampaisiin ja vuohiin, eikä siis yleensä tartu kissasta.

Parhain tapa välttyä molemmilta on hyvä käsihygienia.
      Käytä muovi-tai vinyylikäsineitä. Käytä 70% antiseptisiä aineita käsiin.
      Kypsennä ruoka hyvin.

Jos talossa on paljon hiiriä tai rottia ja ne oleskelevat paljon kissan hiekka laatikon lähettyvillä, voi taloudessa olla toksoplasma epidemia.
      Toksoplasma saa jyrsijän pyrkimään kissan virtsan lähettyville, että jyrsijä tulisi syödyksi ja parasiitti pääsisi leviämään. (Huomioi että infektio voi olla muualla ja jyrsijä on tullut sieltä. Älä siis anna kissan syödä hiiriä tai lintuja.)

Teksti oli pitkä, mutta toivottavasti edes joku sen luki.
      Kysyä saa lisääkin, jos jokin jäi askarruttamaan.

• vuosi87

Minä luin.
        Kysymys: Tarkoittaako tuo 70% antiseptisiä aineita esimerkiksi käsigeeliä.

• mikrobiologi
        vuosi87 kirjoitti:

Minä luin.
        Kysymys: Tarkoittaako tuo 70% antiseptisiä aineita esimerkiksi käsigeeliä.

Kyllä.
        Käsigeeli on varmaankin kaikkein käytetyin antiseptinen tuote.

• Nikotinisti tappaa

Tupakoivat vanhemmat murhaavt lapsensa.

Myös passiivi tupakoinnti aiheuttaa kehkosyöpää.

Jos molemmat vanhemmat tupakoivat, heidän lapsensa tulisi huostaan ottaa.

• Jos kissalla on toksoplamoosi,on kissa todella sairas ja omistaja näin eläinrääkkääjä joka ei pidä lemmikistään huolta.Toksoplamoosin voi saada suuremmalla todennäköisyydellä huonosti pestyistä juureksista/vihanneksista... Jos et halua tautia,pese kasvikset,pidä lemmikkisi terveenä äläkä syö kissanpaskaa

• Hoijakkaa

Kyllä tämä taudin pelko menee vähän hysteria puolelle. Suurempi riski saada tauti tulee ihan muista lähteistä kuin mahdollisesta kissistä.

• dog only

No voi hyvänen aika kun rupes naurattamaan nämä analysoinnit tuolla ylhäällä viestini jälkeen :DD Kissat ovat hyvissä kodeissa!!! Sitä paitsi koirani on koulutettu ja hyväpäinen dobermanni, joka vaan ei tullut toimeen KISSOJEN kanssa, kissoilla jatkuva stressi kun koirani halusi leikkiä (ei siis vahingoittanut niitä ikinä) mutta kissat juoksi karkuun. Ei se ihmiselle tee mitään! Pidän eläimistä edelleen mutta en halua itselleni kissaa, koira riittää ja mieheni on samaa mieltä ja näkee kissojansa edelleen säännöllisesti koska ne menivät anopilleni.

Ja kissat olivat maalla ulkokissoina jotka asustivat myös sisällä, söivät hiiriä yms. joten pöpöjä tuli sisällekkin asti (välillä kantoivat linnut sisälle suussaan) Ja käyttivät sisällä hiekkalaatikkoaan, jota en halunnut siivota ja isäntä laistoi aina hommasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4446
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3303
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1113
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1036
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      12
      1033
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe