Ei kyllä mitenkään liity ruokaan tai juomaan, mutta muuta etikettifoorumia täällä ei taida olla.
Kysymys on, että miten kuuluisi aloittaa kirje tai sähköposti tuntemattomalle, vanhemmalle, arvostetulle henkilölle.
"Hei" on suhteellisen ankea, mutta "Arvon ..." on jo hieman liian hieno.
Onko mitään neutraalia välimuotoa?
Tuntemattomien puhuttelu
5
552
Vastaukset
- arvo arvoliini
Harmi, että vierastat sanaa arvon tai arvoisa. Se on kaunis, vanha tapa ja sillä saat suurimman osan vastaajista mukavalle tuulelle. Tosin tiedän, että on myös moukkia, jotka ottavat sen veetuiluna. Kerran tuli siihen törmättyä, mutta kyse oli n. kolmikymppisestä kaverista ja aivan pihalla ylipäätään käytöstavoista.
Virallisisissa viesteissä siis riittää, jos aloitat aiheen otsikolla. Näin voit kiertää tervehdyksen kokonaan.
Jos asiasi on henkilökohtaisempi voi käyttää myös ilmaisua Hyvä Ville Vempula tai jopa sitä hei-sanaa, koska se on niin tavallinen sähköposteissa.
Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä, koska jos et löydä itsellesi sopivaa tapaa aloittaa, niin jätä aloitus kokonaan pois ja mene suoraan asiaan. Se on teitysti vähän tönkkö, mutta jos aloitustervehdys on keksimällä keksitty tulee viestistä vieläkin kömpelömpi kuin vierastamasi arvon tai arvoisa.Lukija jää miettimään, että mitähän tuo oikein yrittää. Mitä neutraalimpi ja tavanomaisempi tervehdys sen enemmän lukija keskittyy itse asiaan.
Kiinnittäisin myös lopputervehdykseen huomiota.- olen samaa mieltä
edellisen vastaajan kanssa.
Minä käytän yleisesti hyvä-sanaa tuntemattomille kirjoittaessani. Sinun tapauksesi on hieman erilainen, koska tiedät vastaanottajan olevan vanhempi henkilö. Tässä tapauksessa arvon tai arvoisa sopii mielstäni oikein hyvin.
- lojijlsjklasd
Miten olisi Tervehdy rva X / hra X,
- 3+13
Onko rva X/ hra X ollut sairas?
- Poliitikko21w
Hyväksi havaittu ja perinteinen tapa on "Hyvä Veli".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569