Oikeita sydänoireitako???

harmistunut pohtija

Olen 47v. terve nainen. Koko kevään olen satunnaisin välein potenu lievää vasemman puoleista rintakipua. Nyt viimeisen kuukauden aikana useammin. Jos olen nauttinut alkoholia edellis-illalla, kipu on aamulla selvästi selkeämpää, alkoholin nauttimisella tarkoitan n. 5-8 annosta jota otan n. kerran viikossa, tai harvemmin.

Yleiskunto on hyvä, harrastan liikuntaa ja voimailua, joskin nyt 3 viikkoa on jäänyt kovin vähälle liikunnalle.
Painoni on normaali, enkä tupakoi. Ehkä pienesti olen viimeaikoina ollut väsyneempi, mikä on mielestäni enemmän kiinni mielekkäiden tekemisten puutteesta. Suvussa on veri- ja sydänsairauksia vanhusiällä.
Veren sokeri on ollut hiukan koholla, verenpainetta en ole mitannu vähään aikaan.

Olisiko syytä poiketa jo tohtorin pakeille, vai jatkaakko pähkäilyä.

Odotan isosti kannanottoa!

4

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi42

Suosittelen tohtorin pakeille menoa. Kannattaa käydä tohtorin luona vaikka sydänvaivat eivät tuntuisi suuren suurilta, koska se käynti voi pelastaa hengen.

• sydän reistailee

Tupakka ja alkoholi tekee minulla kepposet. Ja varmaan kuumuus. Kamala tunne kun sydän muljahtelee... Arkisin on välillä rintakipua ja puristusta sydämen paikkeilla. Koskakohan sitä polkaisee tyhjää, vois jo polkastakin. Lääkärille en mene!

• Kysy viisaammilta

Heh, elä missään nimessä mene lääkäriin. Lue nää palstat mennen tullen ja ota lääkärinkirja esille. Jo rupiaa löytymään kuule sairaudelle monta nimeä.

Mulla kans kiristää rintaa ja puristaa kun vähänkin rasitun. Mutta kun se kiristää ja puristaa oikeaa puolta. Jos olisi vasemmalla puolella, olisin sen sata tuhatta kertaa hypännyt jo tuolla päivystyksissä.

Mutta kun tämä on oikealla puolella. No kun tämä kiristys ja puristus alkoi kehittyä, säntäsin heti tilaamaan lääkäriaikaa. Tuli mieleen yhden lääkärin sanat, kun sanoin, et turha reissuhan tää on, mut rauhottaahan se mieltä, kun on käynyt lääkäriltä kysymässä mielipidettä, niin se sanoi, että parempi 100 turaa reissua, kuin 1 liian myöhäinen. Ja sitä ohjenuoraa olen käyttänyt, ja kantanut rahaa lääkäreille. Mutta en turhaan.

Sillä kun ensimmäisiä kertoja alkoi rintaa oikealta puolelta kuristaa, puristaa ja koskea, heti tilasin ajan. Ja siellähän oli oikean puolen keuhko hukkumaisillaan veteen, eli keuhkopussista otettiin 5 litraa vettä ja vielä jäikin kun poistoputki meni tukkoon. Ja keuhko oli sen veden puristamana lytyssä. Ei ihme, ettei jaksanut hengittää, eli ahdisti, ja puristi rintaa.

Ja kaiken lisäksi siitä punkitonesteestä, keuhkopussinesteesta ja keuhkopussista löytyikin syöpäsoluja.
      Niin, siitä tulee nyt 3 kk:den kuluttua vuosi täyteen, kun tällaisen puristusjutun tähden jouduin sitten oikopäätä lääkäin vastaanotolta sairaalaan.

Ja edelleen puristaa, ja koskee, kun eilenkin tuolla Turussa kävelin ylämäkeä, niin vähän väliä piti pysähtyä, kun ei jaksa ko puristaa ja ahdistaa niin hirveästi, mutta vain oikeaa puolta.
      Lääkäri sanoikin, että ihan tyypillinen oire on syövässä. Mulla se vielä oli ehtinyt mennä myös rintalastoihinkin, joten nekin ovat arat.

Niin että eikö kannattaisi tosiaan sännätä kysymään viisaammilta neuvoa, mikä siellä puristelee?

• phyl

Sanoisin AP:lle ihan omasta kokemusta, että mene, mene heti, niin pääset varmuuteen. Minulla oli n.5 vuotta sitten sama tilanne, en vain osannut epäillä mitään sydämeen liittyvää. Flunssan takia menin lääkäriin, ja tiedemiesmäinen lekuri löysi kuin löysikin sepelvaltimotaudin. Pallolaajennus tehtiin heti, ja nyt elelen tiedon kanssa, se on helpompaa kuin epäily.
      Ps. ei se koske :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      143
      3485
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1980
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      70
      1925
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      134
      976
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe