Suoramyynnistä

huijattuko

Aikaisemmin olen ollut suoramyynnin ehdoton kannattaja juuri sen takia, että sitä kautta itselle tulee parempi kate. Mutta sehän onkin täyttä satua. Suoramyynti onkin vaan ajan tuhlaamista. Olen harrastanut tuota suoramyyntiä reilut neljä vuotta. Vuosittain suoramyyntinä yksityisille sekä muutamalle ravintolalle on myyty noin 20 sonnin lihat. Yhdestä sonnista on saanut keskimäärin 2700€.
Nyt ensimmäisen kerran myin pari sonnia liikana teurastamolle ja yllätyin, kun sain sonnista 1157€. Samantien päätin, että suoramyynti saa loppua, eihän siitä jää käteen yhtään enempää kuin teurastamoon myynnistä. Suoramyynnistä kun koituu kuluja aikas lailla. Ensin ostat sonnin 500€, kasvatat sitä pari vuotta 400€, kuljetat tilateurastamoon 150€, sitten teurastus leikkaus/pakkaus 900€, kuljetukset raakakypsytys toimitukset asiakkaille 150€. Kuluja tulee yhteensä noin 2100€, eikä siinä ole vielä pääomakuluja mukana. kaiken sen työn ja kulujen jälkeen jää noin 600€ sonnilta.
On se pikkusen toista kun teurastamolta saan päältä reilut 500€ enemmän, eikä tarvitse itse tehdä sen eteen mitään.

7

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se on

      Ehkä, itekkin olen jonkunverran harrastanut suoramyyntiä, kyllä siitä enempi jää kuin teurastamolle myytäessä, mutta kuten tossa totesit, kuluja on roppakaupalla ja pääosa paremmasta hinnasta menee niiden kuolettamiseen.

      Mutta sonnista saa enempi hintaa, kuten pitääkin saada, koska onhan siinä tuota työtäkin moninkertainen määrä, se että saako parempaa palkkaa itelle kun laskee kaiken työn, on sitten ihan eri juttu ...

      Ainakin osa noista kuluista pitäisi ottaa pois, eli tehdä ne hommat itse.
      Silloin jäisi enempi itelle ...

      • edellinen

        Niin kuten sanottu, niin saahan suoramyynnistä huomattavasti enemmän, mutta kun ne kulut ovat niin korkeat. Ainoa keino nostaa tuloja olisi tilateurastamon pystyyn pistäminen, mutta sekin on vaan tehty niin hemmetin hankalaksi ja kalliiksi nykyään.


      • näin se on
        edellinen kirjoitti:

        Niin kuten sanottu, niin saahan suoramyynnistä huomattavasti enemmän, mutta kun ne kulut ovat niin korkeat. Ainoa keino nostaa tuloja olisi tilateurastamon pystyyn pistäminen, mutta sekin on vaan tehty niin hemmetin hankalaksi ja kalliiksi nykyään.

        Tee pelkkä lihanleikkuuhuone ja ota ruho kokonaisena teurastamolta. leikkaa ja pakkaa ite.


    • asiaa kokeillut

      Niinpä. Varsinkin nämä highland tilat hehkuttaa sitä suoramyyntiä. Mutta heistä ei juuri kukaann ota huomioon noita isoja kuluja. Mutta eihän se ole mikään ihme, että ne myydään suoramyyntinä, kun teurastamot ei ota vastaan niitä. Ja jos ottaa, niin hinta on 1,50kg. Joten harrastus ja tuki elikoitahan ne ovat.

      • pysytäämpä asiassa

        Saman hinna niistä saa kuin muistakin roduista, pihvilisiä ei tule.
        Mistä olet saanut päähäsi, että eivät maksa kunnolla, jos tuota kunnonhintaa nyt voi tänä päivänä sanoa mistään naudanlihasta.
        Neljä sonnia pistin teuraaksi, muutama vielä jäi.

        Tosta suoramyynnistä vielä, ehkä maksat liikaa noista työvaiheista, sinuna hankkisin muutaman emolehmän, niin jää toi alkuinvestointi pois.


      • asiaa kokeillut
        pysytäämpä asiassa kirjoitti:

        Saman hinna niistä saa kuin muistakin roduista, pihvilisiä ei tule.
        Mistä olet saanut päähäsi, että eivät maksa kunnolla, jos tuota kunnonhintaa nyt voi tänä päivänä sanoa mistään naudanlihasta.
        Neljä sonnia pistin teuraaksi, muutama vielä jäi.

        Tosta suoramyynnistä vielä, ehkä maksat liikaa noista työvaiheista, sinuna hankkisin muutaman emolehmän, niin jää toi alkuinvestointi pois.

        Itsellä oli viime vuoteen asti highlandeja, ja keskimäärin 7-8 päätä myin suoramyyntinä vuodessa. (Että kokemusta löytyy jonkin verran, lihakarjaa ollut vuodesta-93, highlandit tulivat -04) Loput myin teurastamoon. Eikä ainakaan silloin juuri mikään teurastamo suostunut edes ottamaan vastaan eläimiä ja ne jotka suostuivat, maksoivat lihasta 1,50kg.
        Jos näin ei enää muka ole, niin kerro ihmessä mikä teurastamo maksaa enemmän ja anna yhteystiedot.
        Viime vuonna siis vaihdettu rotu hereforttiin. Mutta kolme highlandia jätettiin lemmikeiksi.


      • otetaampa rauhallise
        asiaa kokeillut kirjoitti:

        Itsellä oli viime vuoteen asti highlandeja, ja keskimäärin 7-8 päätä myin suoramyyntinä vuodessa. (Että kokemusta löytyy jonkin verran, lihakarjaa ollut vuodesta-93, highlandit tulivat -04) Loput myin teurastamoon. Eikä ainakaan silloin juuri mikään teurastamo suostunut edes ottamaan vastaan eläimiä ja ne jotka suostuivat, maksoivat lihasta 1,50kg.
        Jos näin ei enää muka ole, niin kerro ihmessä mikä teurastamo maksaa enemmän ja anna yhteystiedot.
        Viime vuonna siis vaihdettu rotu hereforttiin. Mutta kolme highlandia jätettiin lemmikeiksi.

        No minä olen myynyt savo-karjalan lihalle ja röngälle, mitään ongelmia ei ole ollut, ei hinnassa eikä noudoissa.

        Saman olen saanut kun saa muistakin normaali-sonneista ja lehmistä, painohan se ratkaisee.

        Muutaman vuoden vasta olen toiminut ja 17 sonnia myynyt.

        Itse en kyllä ymmärrä nöiden muiden rotufanaatikkojen katkeruutta hailandeja kohtaan, eihän se meidän vika ole jos teillä menee päin persettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1330
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1118
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      905
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      891
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe