Haluaisin kuulla muiden kokemuksia masennuslääkkeiden tehosta. Psykiatri diagnosoi minulla vaikean masennuksen ja määräsi masennuslääkkeet. Olen nyt syönyt lääkkeitä vajaan kuukauden ja tällä hetkellä oloni on aivan mahtava! Kuukausi sitten sain BDI-testistä 39 pistettä, eilen tein sen taas mielenkiinnosta ja tulos oli 3 pistettä. Melkoinen muutos siis! Olin reilu kuukausi sitten erittäin ahdistunut, saamaton, ajatukseni olivat hyvin itsetuhoisia ja olin todella väsynyt enkä kyennyt tekemään juuri mitään enkä halunnut /jaksanut tavata ihmisiä. Tämä ei ollut mikään hetken ohimeneveä vaihe vaan näin on ollut jo pidempään, viime syksystä lähtien. Nyt olen täynnä energiaa, minua ei väsytä lainkaan (yöunenikin ovat lyhentyneet huomattavasti), olen hyvin sosiaalinen, mieleni tekee puuhastella kaikenlaista ja olen erittäin tarmokas ja itsetuntoni on pilvissä. Tunnen oloni jotenkin "kiihtyneeksi". Masennus tuntuu tällä hetkeltä hyvin kaukaiselta vaikka olen pyörinyt hyvin synkissä maailmoissa ennen tätä jo melko pitkään siis. Tämä muutos ei lainkaan huoleta minua sillä oloni on aivan mahtava ja olen tästä todella iloinen.
Muistan kuitenkin psykiatrin maininneen lääkkeitä määrätessään, että jos oloni muuttuu liian hyväksi, pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin. Mitä tuo liian hyvä olo tarkoittaa? Onko minulla liian hyvä olo vai onko normaalia että lääkkeet tehoavat näin nopeasti ja näin suurella teholla/vaikutuksella? Millaista apua te olette saaneet masennuslääkkeistä? Miten pian olonne on kohentunut ja millaisia muutoksia teillä on ollut? Onko edistyminen ollut vähittäistä vai onko teillekin tullut kertarysäyksellä muutos parempaan ja huolettomaan oloon? Kiitos jos joku viitsi vastata/kommentoida!
Tehoaako lääke liian hyvin?
9
436
Vastaukset
- ghjkghjk
Ihan samoja kokemuksia löytyy. Kyse on lääkkeen sivuvaikutuksista, euforiasta. Luulisin että menee ohi toisen käyttökuukauden aikana. Jos olo on ihan ok ja pärjäilet, niin odottele rauhassa. Jos olo ei kk päästä normalisoidu tai tilanne alkaa haitata normaalia elämää, ota yhteys lääkäriin. Voitte esim. hieman pienentää annosta. Kyse ei siis ole lääkkeen normaalista toiminnasta, mutta hyvä että olet saanut apua.
- .................
Et kuitenkaan ole tehnyt mitään "järjetöntä", käyttänyt rahaa liian huolettomasti tai muuten ollut liian puuhakas ja ylikierroksilla? Joskus masennuslääkkeet voivat joillekin laukaista manian. Sitä kai lääkäri on tarkoittanut "liian hyvällä ololla".
Mutta jos voit nyt hyvin ja toimit ihan tolkuissasi, voi vain onnitella, että tehokas lääke on löytynyt :) - IhmettelenKovasti
Mitä kamaa sinulle on määrätty, jos noin hyvin potkii? Itse olen "pitkäaikaiseen masennukseen" syönyt kokeilumielessä yhtä sun toista lääkettä, eikä mikään niistä ole merkittävästi mielialaa kohentanut. >:(
- älä ihmettele
Eivät ne krooniseen masentuneisuuteen (ennen sanottiin neuroottiseen masentuneisuuteen) yhtä dramaattisesti tehoakaan kuin selvästi puhjenneeseen kliiniseen masennukseen. (Apua niistä kyllä voi olla.)
- LK
Täytyy tietää, mikä lääke se on. Venlafaksiini voi aiheuttaa tällaista, eli EFEXOR. Vielä todennäköisempä VOXRA (Bupropioni). Molemmat ovat fenyylietyyliamiinit, VOXRA on suorastaan amfetamiinijohdannainen, euforia sillä yleinen haittavaikutus.
Kuulostaa vähän manialta tai ainakin hypomanialta. Jos haluat vastauksen täältä, kirjoita mikä sen lääkkeen nimi on, kiitos.- LK
p.s.: "Joskus masennuslääkkeet voivat joillekin laukaista manian."
Tämä ei ole totta, vaikka monet psykiatrit uskovat siihen, ja se kuuluu psykiatriseen folklooriin: monissa nettipalstoissa saa lukea tällaista. On kuitenkin tutkitusti väärin. - ..............
LK kirjoitti:
p.s.: "Joskus masennuslääkkeet voivat joillekin laukaista manian."
Tämä ei ole totta, vaikka monet psykiatrit uskovat siihen, ja se kuuluu psykiatriseen folklooriin: monissa nettipalstoissa saa lukea tällaista. On kuitenkin tutkitusti väärin.No jaa, siis laukaista manian/aiheuttaa hypomaanisuutta niillä, joilla on siihen taipumus eli bipolaari- tai mielialan aaltoiluhäiriö. Kaksisuuntaisuus on alidiagnosoitua.
- mi86
Kiitos vastauksista. Syön Cipralexiä. Olo on edelleen mainio ja tunnen itseni jotenkin fyysisesti vahvaksi ja tarmokkaaksi, vauhdikkaaksi. Itsetuntoni on kohonnut aivan valtavasti ja tuntuu, että kykenen melkein mihin vain. Aloitin mökilläkin pienen rakennusprojektin, joka on nyt vienyt kaiken aikani. Minulla ei ole mitään valittamista, nukkuminen on tosin jäänyt kovin vähiin kun ei väsytä/en saa unta. Ja kiihdyn aika helposti, suutun pienistä asioista ja tekisi melkein mieli alkaa haastaa riitaa mutta olen kuitenkin saanut hillittyä itseni. Pitää kai nyt vain nauttia tästä hyvästä olosta!
- ................
Onko sinulla diagnosoitu kaksisuuntaista mielialahäiriötä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724204Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963627Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363339- 512880
- 402358
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182349Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222082- 231696
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141537Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321526