Äikän uusiminen (yo)

c:stä nousee?

Menen ensi syksynä uusimaan äidinkielen yo-kokeen, koska tänä keväisestä tuli c enkä ole siihen tyytyväinen. Onko teillä antaa vinkkejä että milla tavalla äikän yo-kokeeseen voisi parhaiten valmistautua? Lukemalla oppikirjoja, kaunokirjalisuutta, kirjottamalla vai miten?? En tiedä kumpi jännittää eniten, tekstitaito vai essee, koska kummassakin on omat hankaluutensa :/
Entä onko teillä muilla kokemuksia äidinkielen tai jonkin muun aineen uusimisesta?

15

2517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C:hen jäin, onneksi

Ei kannata mennä valmistelu kurssille (tai miten sen nyt ottaa, jotkut voivat menestyä sen ansiosta).

Itselläni esseet oli 45 pinnassa ja tekstitaidon vastaukset olivat aina 4-5 luokkaa. Yo-kokeeseen valmistelevalla kursilla kaikki pisteet laskivat ja opettaja sekoitti entisestään ajatuksiani. Ohjeita tuli kyllä vaikka kuinka paljon; silmäile tekstiä, alleviivaa tekstiä, tee miellekartaa tekstistä, tee "näseviä" aloituksia, ajattele tyylisuuntaa jonka mukaan teet tekstin jne. Tulkitse runoja, kuvia, tekstejä näin kuin minä (=opettaja), omat tulkinnat eivät koskaan kelvanneet perusteli niitä miten hyvin tahansa.

Nyt keväällä kirjoitin äikän ja sain ihme kyllä 40 pistettä esseestä(,joka lautakunnassa laski 20 pisteeseen taisi opettaja hieman olla huolimaton), tekstitaidot laskivat ja tuloksena olikin 3-2-1, joiden kirjoittamiseen sovelsin kurssin oppeja. Jos olisin ollut viisas en olisi mennyt valmennuskurssille ja olisin varmaan saanut huomattavasti paremman numeron.

• dfdfgdaereeg

Se, että esseen pisteesi laskee lautakunnassa 40:stä 20:n kertoo lähinnä vain siitä, että opettajasi arvioi kurssiaineesi yläkanttiin.

Oon joidenkin "eliittilukioiden" oppilaiden kanssa jutellut, ja kaikki ovat kertoneet, että lähestulkoon aina opettajien antamat pisteet ovat pysyneet samoissa, kun ne tulevat YTL:lta takaisin, tai eivät ainakaan paljoa heittele.

• C:hen jäi, onneksi
        dfdfgdaereeg kirjoitti:

Se, että esseen pisteesi laskee lautakunnassa 40:stä 20:n kertoo lähinnä vain siitä, että opettajasi arvioi kurssiaineesi yläkanttiin.

Oon joidenkin "eliittilukioiden" oppilaiden kanssa jutellut, ja kaikki ovat kertoneet, että lähestulkoon aina opettajien antamat pisteet ovat pysyneet samoissa, kun ne tulevat YTL:lta takaisin, tai eivät ainakaan paljoa heittele.

No empä ollut ainut, jolla pisteet laskivat. Alkoi kiertää huhu, ettei ope tosissaan osaa erottaa virheitä muista kuin tiettyjen oppilaiden teksteistä. Kyseessä ei ollu mikään "eliittilukio", ei todellakaan, ehkäpä alle keskitason jopa.

• fdgfddgdfdfg
        C:hen jäi, onneksi kirjoitti:

No empä ollut ainut, jolla pisteet laskivat. Alkoi kiertää huhu, ettei ope tosissaan osaa erottaa virheitä muista kuin tiettyjen oppilaiden teksteistä. Kyseessä ei ollu mikään "eliittilukio", ei todellakaan, ehkäpä alle keskitason jopa.

Joo, niin ajattelinkin, koska opettajasi on tehnyt tuollaisia väärinarvosteluja :)

• c:stä nousee?

Mäkin oon harkinnu kyllä tollasta kurssia koska omat "eväät" on vähän vähissä enkä nyt kesällä voi kysyä vinkkejä oman koulun opeiltakaan.
      Mutta jos kokemukset on edellämainitun kaltaisia niin ei ehkä sitten kannatakaan? Mitä mieltä te muut olette noista valmennus ym. kursseista?? Kannattaako mieluummin lukea/harjotella itsekseen?

• gfdgdfggergeg

En minä mitään valmennuskursseja suosittele, mutta AI8 on todella hyvä kurssi tekstitaidon koetta harjoiteltaessa. Itse asiassa ei ole edes pakollista käydä kurssia, vaan ostaa vain kurssikirjan. Se on todella hyvä.

Mä kävin kyllä ton äikän 8.-kurssin (ja kaikki muut äikänkurssit) mut silti siihen c:hen jäi :( No, täytyypä katsoa noita kurssikirjoja ja kerrata sitten lopuksi vielä tärkeimpiä kohtia.

• lksdjfölksdflksajdfg

Kiitos linkistä, käynkin lukemassa :)

• äikän uusija

Mä uusin nyt keväällä äikän jonka kirjotin ekaa kertaa edelliskeväänä, eikä olis kyllä kannattanut ainakaan omalla kohdallani, koska c tuli molemmilla kerroilla ja pisteetkin oli melkein samat :/ Vähän harmittaa, mut toisaalta olisin voinu panostaa enemmänkin.

Mut jos uskot että pystyt parempaan ja jaksat lukea/tehdä harjotuksia niin siitä vaan :)

• lukion käynyt

Ite kirjotin nyt keväällä äikästä E:n. Itteäni ehkä auttanut se, että koko lukioajan pyrin äikäntunneilla olemaan aina mukana ja hereillä. Tosin oppimista ei mun mielestä kahtena ekana vuotena tapahtunut hirveästi, vaan oikeistaan suurimman osan tiedoistani kaivoin kolmantena vuotena. Toisinaan tietoa ja vinkkejä piti lähestulkoon lypsää opettajilta. Vaikuttivat nimittäin melko välinpitämättömiltä.

Mutta sinnikkyys se palkitaan näköjään tässäkin asiassa. :) Kyselin nimittäin usein opettajilta tuntien jälkeenkin joistakin pienistä asioista mitkä olivat mieltä jääneet askarruttamaan. Elikkä siis asenne on mun mielestä kaikkein paras apu ylppäreistä selviämiseen. Ihmettelen ihan todella niitä ihmisiä, jotka on hyviä esim. matikassa ja kielissä, mutta äikästä eivät viitsi piitata lainkaan. Äikästä kuitenkin saa pisteitä, hakee sitten lähestulkoon minne vain. Usein jopa eniten pisteitä yksittäisistä aineista.

Itse en voi sanoa, että lukeminen auttaisi asiaan kovinkaan paljon, sillä itse en juurikaan lue kirjoja, lehtiäkin selailen harvoin. Lukiossakin luin äikän tehtäviä varten määrättyjä kirjoja melko laiskasti. Olen kuitenkin usein kirjotellut itse jotakin. Kun tuottaa tekstiä säännöllisin väliajoin pysyy sellainen vire yllä.

Mitä sitä nyt toisten tekstejä lukemaan ja kopioimaan omalle paperille, kun voi itse kirjoittaa ja tuottaa omaa. :D Tää on ehkä tää mun ajatus lyhyesti sanottuna. Oon kuitenkin varma, että monet ovat asiasta vähän erimieltä, ainakin opettajat. :DD Ja voihan siinä olla perääkin. Ehkäpä se L ois sieltä irronnu, kun olisi lukenut enemmän. ;)

• HuGassa

Sanoit että kirjoittelet itse jotakin...... Millaisia tekstejä olet kirjoitellut? Blogeja, esseitä...???

• sanavarasto

Kyllä lukeminen hyödyttää ainakin sillä tavoin, että sanavarasto karttuu. Mulla on ongelmana esseissä usein se että jankutan samaa sanaa kun en keksi synonyymiä, millä ko. sanan vois välillä korvata :>

• Kieli ja tekstit

En tiedä mikä kirjasarja sulla on mutta ainakin Kieli ja Tekstit-sarja on musta hyvä kertaamisen kannalta :) Lueskele niitä esimerkkejä ja leipätekstejä, niin ainakin käsitteet tulee tutuiksi. Esseekokeeseen parasta harjotusta on mielestäni se, että yksinkertaisesti luet mahdollisimman paljon erilaisia tekstejä. Ja jos jaksat niin on tietty plussaa kirjotella jotain harjotusmielessä ;)

• Unelmana Laudatur

Kertoisiko joku mitä (tai kenen) kirjallisuuden teoksia kannattaisi lukea? Olen kuullut että Raamattu olis hyvä lukea, mut se ei oikein nappais...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe