Mistähän löytyisi...

Asta Aloittelija

...sellainen keskustelupalsta/yhteisö, jossa aloitteleva taiteilija voisi esittää kysymyksiä ja voisi olettaa saavansa edes enimmäkseen järkeviä vastauksia...?

Mielelläni menisin johonkin taidekouluun tms. mutta tällä hetkellä ei oikein elämäntilanne anna myöten...

21

634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dielhard

Kysy vaan, lupaan vastata asiallisesti.

• kjwh

http://conceptart.org/forums/ On varmaankin paras paikka. Toinen hyvä on http://rationalpainting.org/ mutta sinne tunnusten saaminen vaatii jotain pohjataitoja.

Suomalaisilla palstoilla ei ole oikein sellaisia tyyppejä jotka tosissaan tietäisivät piirtämisestä ja maalaamisesta :(

• hwjk

Puhu bare ihan omasta puolestas.

• Enimmäkseen järkevä.

Minäkin lupaan asiallisia vastauksia.

• Feta33

Moron! Tässä toinen aloittelija, nimittäin taideterapeuttiopiskelija. Kesällä pitäisi harjoitella terapiatekniikoita tuttavilla, ja kysymykseni liittyy materiaaleihin. Pitäisi saada kompakti paketti tarvikkeita, joita kuljetella mukana "asiakastapaamisiin". Ajattelin öljypastelliliituja ja peitevärejä - osaatteko suositella esim. merkkiä? Nämä värit päätyvät myös lasten käsiin, joten ainakin toisten värien tulisi olla täysin myrkyttömät. Onko olemassa jokin paperi, joka soveltuisi hyvin molemmille? Ei kovin kalliita tarvikkeita arvatenkaan...

• toinen opiskelija

Älä ainakaan Pentelin liituja osta, ihan hirveästi roskaavat ja ärsyttävät käyttää. Edulliset kylläkin.... Meillä taideterapiaopinnoissa on niitä, kotona en koskekaan, mielummin Neopastelia tai vaikka Faber-Castellia käytän, mutta niillä on sitten jo hintaa, riippuu asiakkaista, ovatko valmiita maksamaan.

Lapsille Stockmar -mehiläisvahaliidut, miksei aikuisillekin, ovat ainakin suht. myrkyttömiä, jolleivät jopa kokonaan. Itseäni puhuttelee liidun muotokin, sellainen palikka, joka pysyy lapsen kädessä helposti, ei tarvitse pelätä katkeamista. Mutta muistelen nähneeni näitä joskus liidun muodossakin. Eivätkä lopu "ikinä"... (omilla lapsillani nyt käytössä samat palat, joilla itse lapsena piirtelin...)

Meillä käytetään Ocaldo -merkkisiä posterivärejä, ns. ready-mixejä, ovat aika edullisia ja hyvin riittoisia. On olemassa toinenkin merkki, guassivärejä, merkkiä en muista, mutta vielä edullisempia. Nämä eivät liene myrkyttömiä. Lapsille sormivärejä? Tai kokeile lapsille vehnäjauholiisteriä, johon sekoitat elintarvikeväriä...? On ainakin edullista!

Rautakaupasta remonttipaperia, on kestävää, riittoisaa ja edullista.

• Asta Aloittelija

No, kokeillaanpa sitten, jos niitä asiallisia vastuksia tulee...

Tarjoutui tässä saada ensimmäinen tilaisuus töitäni näytille ja tokihan sen käytän, vaikka aika lailla iskeekin paniikinpoikanen välillä, ensimmäinen kertahan se kai (tässäkin asiassa) on pahin. Ja asiaa ei auta se, että samassa rakennuksessa on erään tunnetun suomalaisen kuvataiteilijan näyttely samaan aikaan..... :D

Tilasin näytteille ajattelemiini töihini kehykset (laitan itse työt kehyksiin), mutta aloittelijantumpelo kun olen ja parin muun käytännön seikan takia, jäi happovapaa teippi tulematta. Nytpä sitten mietin, että mitenhän sen korvaisi, työt pitäisi viedä paikalleen huomenna, ihan viimeistään tiistaina. Luulisin, että maalaus pysyisi paikallaan paspan alla, mutta taustan teippaamatta jättäminen mietityttää, ettei pääsisi pölyä väliin. Lasi tulee kaikkiin kehyksiin.
      Uskallanko jättää teippaamatta tai laittaisinko maalarinteippiä tms...? Koetin netistä haeskella liikettä, josta ko. teippiä saisi ostaa, muttei yksikään kehystysliike ainakaan maininnut, että myisivät ja taidetarvikeliikkeistä en löytänyt tuotevalikoimasta (en siis ole tehnyt mitään soittokierrosta, vain netistä katsellut tuotevalikoimaa) ja askarteluliikkeistä vain kaksipuoleista happovapaata... Toki varmasti myöhemmin saan sen teipin sieltä, josta tilasin kehyksetkin (tokihan sen myös maksoin), mutta tähän väliin se ei ehdi.

Toinen "ongelma" on töideni hinnoittelu. En nyt varsinaisesti kuvittele mitään myyväni, onhan kyseessä pieni syrjässä oleva paikka ja minulla ei nimeä taitelijana ole ollenkaan, mutta silti... työt vien siksi, että itselläni on tarve ne julkisesti jakaa ja läheinen ihminen siihen kannustaa ja muiltakin olen positiivista palautetta saanut, jopa ostotarjouksia aiemmin, kun en ollut valmis myymään.... Kyseessä kuitenkin on myyntihenkinen tila, joten jotakin hintapolitiikkaa on pakko miettiä. Minkälaista "katetta" voi tällainen aloittelija hyvällä omalla tunnolla laittaa maalauksille? Työt on tehty paperille, lähinnä kaiketi akryylivärejä vastaavilla ja ovat tosiaan valmiiksi kehyksissä, paspan ja lasin kera.

Teknisiä kysymyksiä on piiiiitkä liuta odottamassa... Mutta jos nyt näillä parilla ensin kokeillaan.

• Asta Aloittelija

Takoitin tietenkin guassivärejä vastaavilla, jolleivät jo ole sitä ihteään. Ready-mix lukee purkin kyljessä...

• "'Nimimerkki"'

Yritän sinua auttaa tuossa hintapolitiikassa. Etenkin nyt kun sinulla on kysymyksessä ensimmäinen näyttelysi, on tärkeää että "et hinnoittele itseäsi ulos". Toisin sanoen sinä "markkinoit" itseäsi taiteesta kiinnostuneen yleisön tietoisuuteen. Ensivaikutelma taiteilijasta on todella tärkeä!
      Jos taiteilija jo tässä vaiheessa antaa liian itsevarman ja itsetietoisen vaikutelman niin jätät negatiiviset fiilikset vieraillesi.
      Olen aina antanut saman neuvon kuin oma mentorini silloin aikoinaan kun itsekin olin samanlaisessa tilanteessa. Tuo yhtälö on silloin: teoksen todelliset kustannukset kertaa 3,5. Tuollaisella on hyvä aloittaa.

Sitten sinun kannattaa muistaa että "hyvä kello kauas kuuluu", eli lähetä kutsuja myös median edustajille mahdollisimman paljon. Jos heistä joku näin vaivautuu paikalle avajaispäivänä, on se sinulle täyttä plussaa. Mitä enemmän näyt julkisessa sanassa, sitä varmemmin jo luonnollisesti sinun "kysyntä" taidemarkkinoilla kasvaa ja voit nostaa tuota kerrointasi.

Toivotan sinulle paljon onnea tuohon ensimmäiseen "Suureen koitokseesi"! Usko tai älä, mutta se on sinun tienhaarasi monella tapaa.

• Asta Aloittelija

Kiitos. Jotakin tuollaista ajattelinkin. Materiaalikustannuksia minulla ei kauheasti ole teoksista, suurin menoerä on ilman muuta kehys. Itsekseni mietin, että kehyksen hinta 2 osaa siihen päälle voisi olla jonkinlainen nyrkkisääntö näin alkuun, mutta tuo 3,5 on vielä vähän sen päällekin. Olen aina ollut vähän huono ottamaan hintaa työstä (muulta alalta, luovaa ja taiteellista kuitenkin, eivätkä suomalaiset ole läheskään aina valmiita maksamaan ammattilaisellekaan....), mutta sen verran oma arvostus on kasvanut, että jotakin uskallan pyytää. En minä tauluillani tule elämään vielä hetkeen aikaan, mutta jostain pitää aloittaa.

Minä en ole ollenkaan itsevarma, luonteeltanikaan, mutta sen verran kuitenkin, että uskallan töitä viedä näytille, vaikka tiedän jo etukäteen ainakin muutaman kommentin saavani, että "maalia vaan räiskitty, kyllä minäkin tuohon rahaan tuollaisen tekisin..." Mutta ne tulevat, vaikka hinta olisi 10e kehyksineen päivineen. Tuttuja kävijöitä nimittäin tiedossa. :)

Luulen, että edellä mainitun nimekkään taiteilijan näyttelyn vuoksi avajaisiin tulee ainakin paikallismedian edustaja, minä menen siinä ikään kuin siivellä... :D
        Vähän extempore oli tämä idea, mutta minusta hyödyntämisen arvoinen kuitenkin, eipä kai sitä ilmaiseksi oikein mihinkään töitään useinkaan saa näytille, olkoonkin, että paikka on sananmukaisesti korvessa. Useita satoja on kävijäodotus kuitenkin tälle kesälle. Vähän tuntuu oudolta itsensä mainostaminen, en ole ollenkaan ajatellut sitä puolta vielä, mutta huomenna kun käyn työt viemässä, olen jo viisaampi avajaisten suhteenkin, että mitä on odotettavissa, oletan kuitenkin, että median edustajia on kutsuttu ihan järjestävän tahon puolesta jo, ainakin aikaisempina kesinä on näin ollut (itse en ole siis ollut mukana taiteilijan ominaisuudessa, mutta muuten kyllä ko. paikan suhteen). Pari tahoa tuli kuitenkin heti vielä mieleen, joille voisi kutsun lähettää. Eipä kai siinä mitään hävittävääkään ole?

Kiitos onnentoivotuksista! Sitä tarvitaan aina. Minulla jo pieni "raakanäyttely" oli vappuaattona suljetulle yleisölle, sain ainakin vähän tuntumaa. Mutta lievästi "tyhjän päälle hyppäykseltä" tämä henkisesti tuntuu... Mutta eikös pieni jännitys ole ihan normaalia..?

Nyt pitänee mennä jatkamaan kehystyshommia, jotta on huomiselle sitten kaikki valmiina (yritän olla tekemättä yötöitä).

• "'Nimimerkki"'

Ymmärrän täysin tuon jännittämisesi :) Muistelen vain omaa ensinäyttelyäni.
      Huomaan jo noista sinun kirjoituksistasi että olet jalat maassa tyyppi. Useinmiten sellaiset juuri pärjääkin tällä alalla jossa on todellakin kova kilpailu. Tuntuu aina pahalta mainita tuo sanahirviö tässä meidän taiteen yhteydessä, mutta se on kuitenkin totuus mitä ei käy kieltäminen.
      Sanoisin että olen luottavainen eka näyttelysi onnistumisesta. Hymyä huuleen jännityksestä huolimatta!
      Minua todella kiinnostaa jatkossakin tuo näyttelysi, joten jos millään voisit......

• Asta Aloittelija

Voi kiitos kannustuksesta!

Minä olen vähän sitä mieltä, että pitää löytää se oma juttu, jota tekee ja sitten löytää vielä se tapa tehdä, miten saa myytyä teoksia, ei kai kilpailua muuten voi oikein "päihittää" tällä alalla...

Voin toki laittaa tietoa, kuinka "näyttelyssä" menee. Vieläkään en oikein osaa sitä näyttelyksi omalla kohdallani sanoa, mutta jospa se huomenna vähän konkretisoituisi...

• Asta Aloittelija

Tänään sitten lehdistötilaisuus klo 13 ja avajaiset klo 18. Wish me luck...

• "'Niminerkki"'

Niin, siitähän se lähtee ;) Onnea paljon! Toivottavasti tuo lehdistötilaisuus on sinulle onnistunut. Se joskus avaa ne 'tiehyet' ja silloin se on menoa sinulla taiteilijan ammatissa positiivisesti.

• Bianca24

Toivottavasti on sujunut hyvin näyttelyssä! Raportoithan heti tänne kuulumisia ;)

• Asta Aloittelija

Minä olen niin aloittelija vasta tässä kuvataiteen alalla, etten kuvittelekaan vielä hetkeen aikaan saavani mitään "menoa"... :) Mutta ihan mukavasti meni avajaiset ja pressitilaisuuskin.
      Nyt sitten vain odotellaan, 2.8. loppuu näyttely. Kiinnostusta kuulemma töihini on ollut, mutta eihän se vielä mitään kerro.... :) Ja pitää muistaa, että tosiaan samassa talossa on se toinen näyttely kuitenkin pääosassa. Mutta ainakin saan kokemusta töiden esillepanosta. :)

Kiitos kaikille kannustuksesta!

• Asta Aloittelija

Olenpas ollut pihalla viimeksi kirjoittaessani... 14.8. siis loppuu näyttely. Lehtiin en ole tietääkseni vielä päässyt, mutta kaksi työtä on nyt myyty! Eli voin sanoa, että olen enemmän kuin tyytyväinen.
      Kyllähän tämä rohkeutta kummasti antaa, alkaa järjestää seuraavaakin näyttelyä, se onkin sitten ihan "omani". Ja laajempi, nyt esille (tilan takia) mahtui vain viisi työtä.

Suositelkaapas nyt sitten minulle akryyli- ja guassivärejä, merkkejä siis. Olen tehnyt tähän saakka pääasiassa edullisilla "askarteluguasseilla" (jotka kyllä ovat aikaakin kestäneet ihan loistavasti, vaikka eräskin taidekirja muuta väitti), mutta nyt haluan siirtyä askeleen jonnekin päin välineiden kanssa. Öljyväreistä haaveilen aina joskus, mutta nyt ei ole vielä sellaisia tiloja, että olisi mahdollista niillä tehdä, työthän vaativat kuivumisaikaa yms...

• asta_aloittelija

ja kävin sitten rekisteröimässä nimimerkkinikin, tosin pienillä kirjaimilla.

• asta_aloittelija

Itse itseni kanssa jutellen... :D

Toistaiseksi on "näyttely" sujunut hyvin. Olen edelleen aika vaikuttunut siitä, että kaksi ihmistä ovat vaikuttuneet niin paljon töistäni, että haluavat omakseen...

Talveksi suunnittelen laajempaa näyttelyä, ensi viikolla päässen tositoimiin sitten tekemisen ja suunnittelun kanssa, kun loppuu kesäloma.

Löysinkin materiaalivaihteluksi ihan omista varastoista öljypastellit, tärpätillä höystettynä. Vähän on vielä tottumista välineenä ja sivellintekniikkaa pitää tietysti harjoitella (ja sinne katosi rakastamani pointillismi... ainakin tuntuu kadonneen...)... mutta aika kivalta tuntuu, öljyvärimäinen jälki, ja nopeasti saa tehdä valmista. Vaikka huomaankin nyt uppoavani ihan erilailla yhteen työhön, aikaa menee huomattavasti enemmän.... Ja pitää vähän hillitä itseäni, menee värit tukkoon, kun oikein innostuu, pitäisi malttaa antaa olla välillä...... :)
      Mutta nytpä kaipaisin neuvoa/kokemuksen syvää rintaääntä, jotta mikä olisi hyvä "maalaus"pohja öljypastelleille? Nyt olen tehnyt/kokeillut akvarellipapereille, eri laatuja kokeillen, mutta toimisko nuo myös "oikeille" maalauspohjille? ja pitääkö öljypastelleja jotenkin kiinnittää tai vernissata tai jotakin?
      Toivottavasti nyt jollakulla olisi jotain neuvoa, ettei tarvi ihan itsekseni höpöttää täällä.... :)

Ja sitten olisi tietenkin näyttelytiloista ja järjestämisestä miljoona kysymystä, mutta jos nyt ensin saisin näihin tekniikka-asioihin vastauksia.....

• '"Nimimerkki'"

Ihan hyvin voit tehdä pastelleilla myös maalauspohjalle mutta työn 'kiinnittämiseen' kannattaa silloin erityisesti panostaa. Itse teen sen akryyli/öljyvernissalla (suihkutettava), mutta työn on ehdottomasti silloin oltava vaakatasossa jotta ei lähde valumaan ennen kuivumista.
      Eniten kuitenkin suosittelen että käytät pastellille tarkoitettuja kartonkipohjia joita on eri paksuisia, silloin kiinnitteenä voit käyttää turvallisesti Fixatiivia ja varmaan pysyy eikä värit 'kauhdu'. Myöskin akvarellipohjissa voit käyttää Fixatiivia. Huomioi myös että aina ennen työn 'kiinnittämistä' teet viimeistelyt ja pohjan putsaukset, sillä kiinnittämisen jälkeen et sitä voi enää tehdä, koskee siis kaikkia pohjia.

Kuten olet huomannut, pastellityöt ovat ihan eri maailmansa :) Itse pidän pastellityöskentelystä varsinkin muotokuvia tehdessä, sillä niillä saan nopsaan valmista eikä tarvii välillä odotella kuivumisia. Kuitenkin jälki näyttää öljyvärimäiseltä. Ne ovat upea keksintö!
      Antoisia maalaushetkiä! :)

• ulmarho

Kokeile Vedic Art kurssia, sieltä saa paljon tekemisen iloa ja myöskin oppia.
      www.vedicart.fi löytyy opettajien yhteystiedot ja missä he pitävät kursseja.
      Maalaamisen iloa tv. Ulla Rollosta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      52
      5612
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      68
      2661
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1960
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      154
      1796
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      37
      1766
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1733
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1488
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1141
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      80
      1129
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      62
      935
    Aihe