vadelmat ja jänikset

Lilja

Haluaisin kokemusperäistä tietoa, voivatko jänikset syödä nuoria ensimmäisen vuoden vadelman taimia.
Minulla on pienessä pihassani 2 vadelmapenkkiä, ja olen hoidellut pihaa nyt 3 vuotta. Syksyllä näyttää, että uusia vihreitä vadelman versoja on ihan mukavasti, ja laittelen niille tukiakin. Keväällä taas uudet elävät lehtiä tekevät versot ovat tosi vähissä. Ei minulla ole tarkempaa kirjanpitoa joka ikisestä versosta. Viime talvena jänis talttasi pilalle pienen äsken istuttamani omenapuun taimen. Kotini on tiheään asutulla esikaupunkialueella Etelä-Suomessa. Tuhoaako nälkäinen jänis myös vadelman versot? Pitäisikö ne suojata?
Aion kasvattaa myös papuja vadelmapenkissä tänä vuonna. Siis, kuka tietää? Pitäisikö vadelmat suojata jäniksiltä, miten?

5

9163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinka

vei meidänkin vadelmaviljelmät miltei kokonaan tänä talvena. Jos keksit/kuulet hyvän suojakeinon, kerro ihmeessä. Itse olen haaveillut josko alkais vaikka ilvestä pitämään...

• Lilja

Puutarhaliikkeessä ja netissä kyllä suositellaan metalliverkkoa tiheydeltään tasoa kananverkko jänissuojaksi, ja korkeutta pitäisi olla ainakin 1,2 metriä. Oma pikku pihani kyllä näyttää kanatarhalta, jos sellaisen ympärille laittaa, esikaupungissa ollaan. Ehkä sitten kehitän sellaisen aitauksen ihan vaan vattujen ympärille talveksi. Osaisiko kukaan neuvoa paremman näköisiä suojauksia? Olen itse myös tosi perso vadelmille, niille ihanille marjoille.

• konsteista

Joku on jossakin kirjoittanut, että mustaherukkapensas karkottaa jäniksen eli vadelman lähettyville pitäisi istuttaa mustaherukkaa. Joku on jopa väittänyt, että lehtienkin levittäminen vadelman juurelle syksyllä riittäisi.
      Mutta varmimmalta vinkiltä minusta tuntuu kyllä kastelu, josta luin jostakin tänä keväänä. Mutta kasteluveden pitää olla sitten vähän erikoinen sekoitus. Ja kai tuo kastelu pitää tehdä sitten loppusyksystä. Eli kaupasta saatavaa verta (naudan verta kai, jota myydään elintarvikeliikkeissä esim. veriohukaisia ym. ruokia varten) laimennetaan muistaakseni 1:10 ja tuolla liuoksella sitten kastellaan puiden ja pensaiden ympäristö. Jänis on kasvissyöjä ja se ei oikein tykkää tuosta veren hajusta, joten pysyy verivedellä (siis puun alla olevaan maahan eikä runkoon ja oksiin) ympäriinsä kasteltujen puiden luota kaukana. En ole kokeillut, kun on ollut noita verkkoja ennestään.Mutta kyllä jänikset syövät vadelmapensaiden versot - tosin nälkäänsä kai nekin ruokansa hankkivat.

• Piiloon

Ainoa kunnon suoja on kanaverkko, 120 cm korkea ja sillä suojataan kasvi, ei koko tonttia. Voihan sitä tietysti kokeilla kaikenlaisia poppakonstia, mutta eipä niistä taida olla paljonkaan hyötyä. Itse aion nyt istuttaa siperialaista karhunvadelmaa, jonka suojaan kanaverkolla ympäri vuoden.

• Anonyymi

Verkoian,koska viimetalven söivät varretkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      247
      14129
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      61
      7200
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      199
      6902
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      39
      4998
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      103
      4769
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      74
      4677
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      78
      4373
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      19
      4221
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4122
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      101
      3921
    Aihe