Haluaisin kokemusperäistä tietoa, voivatko jänikset syödä nuoria ensimmäisen vuoden vadelman taimia.
Minulla on pienessä pihassani 2 vadelmapenkkiä, ja olen hoidellut pihaa nyt 3 vuotta. Syksyllä näyttää, että uusia vihreitä vadelman versoja on ihan mukavasti, ja laittelen niille tukiakin. Keväällä taas uudet elävät lehtiä tekevät versot ovat tosi vähissä. Ei minulla ole tarkempaa kirjanpitoa joka ikisestä versosta. Viime talvena jänis talttasi pilalle pienen äsken istuttamani omenapuun taimen. Kotini on tiheään asutulla esikaupunkialueella Etelä-Suomessa. Tuhoaako nälkäinen jänis myös vadelman versot? Pitäisikö ne suojata?
Aion kasvattaa myös papuja vadelmapenkissä tänä vuonna. Siis, kuka tietää? Pitäisikö vadelmat suojata jäniksiltä, miten?
vadelmat ja jänikset
5
8980
Vastaukset
- Tinka
vei meidänkin vadelmaviljelmät miltei kokonaan tänä talvena. Jos keksit/kuulet hyvän suojakeinon, kerro ihmeessä. Itse olen haaveillut josko alkais vaikka ilvestä pitämään...
- Lilja
Puutarhaliikkeessä ja netissä kyllä suositellaan metalliverkkoa tiheydeltään tasoa kananverkko jänissuojaksi, ja korkeutta pitäisi olla ainakin 1,2 metriä. Oma pikku pihani kyllä näyttää kanatarhalta, jos sellaisen ympärille laittaa, esikaupungissa ollaan. Ehkä sitten kehitän sellaisen aitauksen ihan vaan vattujen ympärille talveksi. Osaisiko kukaan neuvoa paremman näköisiä suojauksia? Olen itse myös tosi perso vadelmille, niille ihanille marjoille.
- konsteista
Joku on jossakin kirjoittanut, että mustaherukkapensas karkottaa jäniksen eli vadelman lähettyville pitäisi istuttaa mustaherukkaa. Joku on jopa väittänyt, että lehtienkin levittäminen vadelman juurelle syksyllä riittäisi.
Mutta varmimmalta vinkiltä minusta tuntuu kyllä kastelu, josta luin jostakin tänä keväänä. Mutta kasteluveden pitää olla sitten vähän erikoinen sekoitus. Ja kai tuo kastelu pitää tehdä sitten loppusyksystä. Eli kaupasta saatavaa verta (naudan verta kai, jota myydään elintarvikeliikkeissä esim. veriohukaisia ym. ruokia varten) laimennetaan muistaakseni 1:10 ja tuolla liuoksella sitten kastellaan puiden ja pensaiden ympäristö. Jänis on kasvissyöjä ja se ei oikein tykkää tuosta veren hajusta, joten pysyy verivedellä (siis puun alla olevaan maahan eikä runkoon ja oksiin) ympäriinsä kasteltujen puiden luota kaukana. En ole kokeillut, kun on ollut noita verkkoja ennestään.Mutta kyllä jänikset syövät vadelmapensaiden versot - tosin nälkäänsä kai nekin ruokansa hankkivat. - Piiloon
Ainoa kunnon suoja on kanaverkko, 120 cm korkea ja sillä suojataan kasvi, ei koko tonttia. Voihan sitä tietysti kokeilla kaikenlaisia poppakonstia, mutta eipä niistä taida olla paljonkaan hyötyä. Itse aion nyt istuttaa siperialaista karhunvadelmaa, jonka suojaan kanaverkolla ympäri vuoden.
- Anonyymi
Verkoian,koska viimetalven söivät varretkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.2014609Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki313210Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma332921PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist812854Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne602796Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv902635Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest142381Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k1002159- 1261428
- 631158