Kerroin lääkärille oireistani, verikokeet tehtiin ja lääkäri sanoi, että kyseessä on paniikkihäiriö. Monet sukulaiseni ovat haukkuneet kyseistä lääkäriä, koska tämä on antanut vääriä lääkkeitä/hoitoja.
Wikipediasta luin oireita. Itselläni:
Kädet ja oikeastaan koko keho tärisee ja nykii, joskus enemmän (yleensä jos olen väsynyt), joskus vähemmän. Tätä tapahtuu koko ajan.
Raajat eivät yleensä puudu
Sydämen tykytystä tapahtuu joskus, esim. 5 minuuttia sitten. Sen tunsi kaulassa kipuna. Joskus kädessä. Useimmin silloin kun olen väsynyt.
Joskus on pientä rintakipua, rintaa puristaa aina (jos käännyn, osa keuhkojen ilmasta tulee väkisin ulos)
Huimausta on aina vähän. Jos nousen oikein nopeasti sängystä, saattaa olla muutaman sekunnin tavallista enemmän.
Ei ole oikeastaan mitään pelkoja. Tietenkin suuren yleisön edessä esiintyminen jännittää, mutta se aiheuttaa erilaisia oireita, kuten sydämen hakkaamista, levottomuutta ja käsien hikoilua.
Tämä on aika vittumaista, olen normaalipainoinen, mutta tuntuu niin mahdottoman raskaalta ja melkein joka paikkaan sattuu. Oireista yksi saattaa joskus olla tavallista pahempi, mutta muut eivät välttämättä ole. Olen tilanteeni huomioon ottaen hyvin positiivinen ihminen.
Voiko minulla olla paniikkihäiriö?
4
235
Vastaukset
- AJT-77
Nyt kyllä kuulostaa jo vähän enemmän fyysiseltä, kuin henkiseltä, vaikka toki kaikkia noita oireita voisi paniikkihäiriössäkin olla. Erona vaan on se, ettei Sinua pelota kohtaukset ym. Eli ilman muuta tutkituttamaan kaikki vaivat päästä jalkoihin, jotta asiaan saadaan varmuus!
Olen aikoinaan itsekin vaatinut neurologisia kokeita myöten kaiken mahdollisen. Kyllä ne kannattaa käydä läpi. Jatkuva tärinä ja heikkouden tuntu saattavat olla oireita jostain muustakin, puhumattakaan tuosta omituisesta keuhkojen tyhjentymisestä Sinulla. Ei mikään yleislääkäri voi tosta vain heittää parin kokeen jälkeen, että Sinulla on paniikkihäiriö - se vaatii mielenterveyden ammattilaisten arviointia.
Kipin kapin vaan lääkäriin tutkimuksiin (EKG, rasitustesti, laaja verenkuva ja tarvittaessa lähete neurologille, nuo nyt ainakin aluksi), ja laita itsesi samalla mielenterveyspuolelle psykiatrille jonoon, niin ei pitäisi olla nokan koputtamista kenelläkään. Toivotan tsemppiä, ja kerrothan kun saat lisää tietoa asioistasi!? :) - Varmistusnumero
Keuhkojen tyhjentyminen johtuu varmaan ahtaasta rintakehästä tai jotain. Kylkiluita oli ainakin toisella puolella yksi liikaa. Eli kun käännyn sopivalla tavalla, keuhkot puristuvat ja osa ilmasta tulee ulos.
Tai näin minä luulen.
Anteeksi, että olen uusavuton, mutta miten minä menen tuommoisiin tutkimuksiin ja maksaako se jotain? Menin tavalliselle terveysasemalääkärille, jotta tämä sitten mahdollisesti lähettäisi minut muualle.
Ja tähän liittymättä, mitä pelko on? Minä "pelkään", että kuolen nukkuessani. Mutta en minä pelkää sitä. Se on asia, jota en halua tapahtuvan, mutta tiedän, että se voi tapahtua. En minä yleensä ajattele asiaa mitenkään. Ei monikaan ihminen varmaan halua kuolla, muttei silti koko ajan huuda "apua apua en halua kuolla!!!"- AJT-77
Ihan oikeaa polkua olit menossa, eli teveyskeskuslääkäri määrää kokeet, kuten EKG ja verikokeet. Jos niistä ei ilmene mitään (jos ilmenee, niin sitä suuremmalla syyllä), niin mikäli vaivat ovat yhä tallella, on hänen kirjoitettava lähete eteenpäin keskussairaalaan tms. erikoislääkärille tarkempia tutkimuksia varten (neurologi, sydämen ja keuhkojen rasitustestit ym.). Sinun täytyy vain vaatia, että kaikki oireesi tutkitaan. Joillekin lääkäreille tuottaa vaikeuksia tehdä lähetteitä ja määrätä testejä, mutta kun verikokeesta EI näe paniikkihäiriötä, se on varma.
Tarkoitan pelolla kontrolloimatonta pelkoa ja kohtauksia, joita ei voi hallita. Paniikkihäiriöiset usein pelkäävät itse paniikkikohtauksia tai sitten jotain sairautta, joten ennen kohtausta ilmenee usein paljon ahdistavia fyysisiä oireita, kuten hengitysvaikeuksia, sormien pistelyä ja raajojen puutumista, epätodellista oloa, sydämen tykystä, heikotusta, huimausta, tärinää jne... Oireita voi olla vaikka kuinka paljon, ja ne ovat yksilöllisiä, lukuun ottamatta yhteneviä piirteitä ja päällekkäisyyksiä oireissa. Kohtauksen aikana fyysiset oireet mimikoivat yleensä jotakin todellista sairaskohtausta ja siksi vaatii lääkitystä tai ensiapua sairaalassa (paperipussiin hengittelyä hyperventilaation pysäyttämiseksi esim.). Jatkuva ahdistus ja oireilu, pelko tauteja, sosiaalisia tilanteita ja yleensä ulkona olemista kohtaan tihentyy. Jatkuva tarkistelu tai/ja mantrat, eli pakko-oireet ovat usein osa taudinkuvaa. Näin selittäisin itse ihan vain lyhykäisyydessään, mitä tarkoitin pelolla, joka kuuluu paniikkihäiriöön.
Mielestäni et kuitenkaan osoittanut niin intensiivisiä oireita, mitä yllä luettelin, joten kyseessä saattaa olla myös jonkin muun asteinen ahdistuneisuushäiriö. Siihen saattaa sisältyä myös masennusta ja muita oireita.
Näkisin kuitenkin, että ensimmäisenä selvität fyysiset oireet perusteellisesti, koska jos saat puhtaat paperit, niin olosi saattaa jo siitä tiedosta parantua siinä määrin, että oireet helpottuvat tai katoavat kokonaan. Kannattaa kuitenkin pyytää se lähete sinne mielenterveyspuolelle arviointia varten samalla. Sekä fyysisiä että henkisiä asioita voidaan hoitaa samaan aikaan. Mielenterveyspuolelle on kuitenkin tärkeää, että fyysiset asiat selvitetään ensin, jotta tiedetään hieman tarkemmin miten oireitasi voidaan lähestyä.
Tsemiä ja koita samalla nauttia kesästä sen minkä voit! :) Kerro miten asiasi etenevät, kun löydät siihen aikaa.
P.S. Tsori, että vastauksessa hieman kesti. Ihme, ettei kukaan muu ollut ehtinyt jo vastata kysymyksiisi.
- AJT-77
Piti vastata tuohon rahakysymykseenkin. Kaikki terveyskeskuksessa tehtävät tutkimukset hoituu terveyskeskusmaksulla, joka on kuntakohtainen. Usein se on kertaluontoinen vuosimaksu, josta olet jo varmasti laskun saanutkin (alle 30€ yleensä). Erikoislääkärin toimenpiteistä selviää poliklinikkamaksulla, joka on myös hieman alle 30€/käynti/koe, joten konkurssia ei tarvitse tehdä, ellet mene yksityiselle omin päin ilman kaupungin lähetettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922147Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n422105Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501845Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 861261
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311080Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561023- 67946
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285910