Lahden kaupungin rakennusvalvonnan johtaja, rakennustarkastaja Raimo Luukka:
"Kun mietimme vaikka valmistalojen elementtejä, mistä me tiedämme, miten valvotuissa olosuhteissa ne valmistetaan? "
"Ojala moittii kiristynyttä kilpailua. Talotehtaat myöntyvät aikataulutoiveisiin ja antavat sen takia katteettomia lupauksia talon valmistumisajankohdasta.
– Tehtaat myöntyvät aivan liian helposti. Kun luvataan liian nopeita toimituksia, ei niissä voida mitenkään pysyä. Sitten alkaa tulla virheitä."
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2011/06/08/nain-rakennetaan-sekundaa-tama-kaikki-menee-pieleen/20118038/139?rss=13
Aika kovaa tekstiä alan ihmisiltä. Uskaltaako tuollaista valmistaloa enää edes omistaa?
Rakennusvalvonnan johtaja varoitti valmistaloista
9
1405
Vastaukset
- Kuusessa ollaan
Ei, älä omista tai osta valmistaloa jonka on ammattilaiset rakentaneet. Osta/omista vain sellainen talo jonka on "isäntä ihan itse tehnyt" talkooväen avustuksella IV, sähkötyöt mukaan luettuna. Siinä on turvallinen talo sulle.
- valmistalot on ok
Täällähän on ollut jo vuosien ajalta paljon esimerkkejä siitä, että ainakin Lahden ja Salon rakennusvalvonta suhtautuu erittäin negatiivisesti tehdasvalmisteisiin elementtitaloihin ja esimerkeistä päätellen näyttäisivät tuntevat jopa ns. pyhää vihaan Älvsbytaloa kohtaan.
Tiedä sitten miksi... Nimittäin virkamiehen tulisi aina noudattaa yhdenvertaisuusperiaatetta. Toisaalta pikkuhiljaa alkaa rakennusmääräykset olla niin tiukat ja monimutkaiset että itse rakentaminen on pirun vaikeaa.
Toivottavasti en yleistä liikaa, mutta samaan aikaan tuntuu myös siltä, että nuorempien sukupolvien kädentaidot alkavat olla entistä heikompia, joten omakotitalon rakentaminen itse pitkästä olisikin heille mahdotonta.
Vielä uskaltaisin väittää, että perinteinen talkoohenki joka näihin hartiapankkiprojekteihin aina on liittynyt alkaa olla häviämässä Suomesta.
Summa summarum, monessa tapauksessa tehdasrakenteinen talo onkin todennäköisesti parempi ratkaisu.
Heikoin puoli on se, että se työllistää vähiten oman alueen rakennusalan ammattilaisia ja yrittäjiä ja rakennustarvikeliikkeitä - siis ei jätä rahaa ja verotuloja kuntaan.
Ehkä rakennusvalvonnan suhtautuminen juuri tietyissä kaupungeissa tuleekin siitä...- LAHTISALO
Älvsbytalo tuli Saloon noin vuosi sitten ei ongelmia, puhumattakaan vihasta.
Aika moinen väite Valmistalo ok:lta. Mitä kilpailevaa talotoimittajaa edustat?? - valmistalot on ok
LAHTISALO kirjoitti:
Älvsbytalo tuli Saloon noin vuosi sitten ei ongelmia, puhumattakaan vihasta.
Aika moinen väite Valmistalo ok:lta. Mitä kilpailevaa talotoimittajaa edustat??Tuota kirjoitukseni kyllä oli valmistalomyönteinen koskien valmistaloja yleisesti, myös Älväreitä.
"Summa summarum, monessa tapauksessa tehdasrakenteinen talo onkin todennäköisesti parempi ratkaisu."
Suhtautuminen on saattanut vuosien mittaan muuttua (ja toivottavasti onkin), mutta 2000 luvun alkupuolelta puoliinväliin oli suurehkoja asenteellisia ongelmia. Niistä kärjistetty esimerkki löytyy alla olevasta linkistä:
http://tinyurl.com/6bch9cr
Lahden osalta varmaan hyvä esimerkki on Tervaloiden tarina, jossa Rakennusvalvonnan silloinen lupapäällikkö oli mm. ehdottanut talotoimittajan vaihtamista jo luvanhakuvaiheessa ja nimittänyt heitä Älvsbytalon uhreiksi (siis todellakin jo rakennusluvan hakuvaiheessa).
Valitettavasti minulla ei ole nyt heittää linkkiä sivustolle, mutta kyllä se varmaan vielä pystyssä on.
No, tietysti vuosien saatossa suhtautuminen on voinut muuttua, sillä tehdasvalmisteisten rakentaminen ja ns. prefab elementeistä kokoaminen yleistynyt valtavasti.
- Rakennuttaja
Ainakin Espoossa rakennustarkastaja totesi meille, että nykyäänhän nämä tehdasvalmisteiset on todella hyviä ratkaisuja, jos ei rakennusalaa tunne tai ehdi itse hirveästi tehdä... Rakennusvalvonta sen sijaan nikotteli luvan käsittelyvaiheessa, kun eivät selvästi pitäneet tilaelementtiä tarpeeksi yksilöllisenä ja hienona ratkaisuna arkkitehtuurisesti, mutta luvan hellittyä rakennustarkastajalla ei tuntunut olevan moitteen sanaa tehdastaloihin.
- mk
Se johtuu siitä että valmistalotehtaiden ei tartte tarjota valvokille enää mitään illanistujaisia koska eivät ole missään tekemississä valvojien kanssa vaan rakennuttaja on vain eikä heidän tartte maasuttaa valvojia. Valmistalot ovat viitä hyvä ratkaisu koska ne rakennetaan kuivissä sisähalleissa eikä vettä sada runkorakenteisiin niin pitkästätavarasta tehtäessä voi käydä ja rakentaminen on helppoa kun tilaa avaimet käteen ratkaisun niin pääsee helpolla.
- tutut olosuhteet
Jos se sateen pehmittämä pitkän tavaran talo tuntuu turvallisemmalta homeen suhteen, niin mikäs siinä. Monesti on ruoteetkin homeessa.
- teinitse
miksei ruoteet saa olla homeessa?
- ikjjnh
teinitse kirjoitti:
miksei ruoteet saa olla homeessa?
Saa olla, kun sateessa rakennetaan. Ei sitä voi estää. Lämpöeristeet kannattaisi asentaa vasta seuraavana keväänä, kun runko on kuivunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt344281Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.492263Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö471395- 851220
Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381168Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.251136Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä501081Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161955Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os175889- 58879