Passat Variant 1,6 TDI Bluemotionin tärinä

Innoman

Löytyisikö uuden 2011 mallin Bluemotin mallin omistajia, jotka voisivat kommentoida täriseekö auto ylös-alas suunnassa ajettaessa (kun ajaisi soikeilla renkailla). Sain paikallisen autotalon huollolta asiasta reklamoituani (ensin renkkat tasapainotettiin ja sitten vaihdettiin esittelyauton renkaisiin) lopulta vastauksen, että tämä on uuden Bluemotion mallin jäykemmän alustan ominaisuus.
Olen tiedustellut VW:ltä Saksasta asiaa, mutta vastausta odotellessa olisi hyvä kuulla muiden käyttäjien kokemuksia, koska omassani tärinä on sietämätön ja jostain syystä huollon selitys ei tunnu uskottavalta.

28

2905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jetta_tärisi

      No eihän tuo uskottavalta kuullosta. Tuskinpa olisivat vaivautuneet renkaita tasapainottamaan/vaihtamaan, jos olisivat "tienneet" jo etukäteen, että se on jokin maksettu ominaisuus.

      Kerran on tullut vastaan renkaat, joita ei yksinkertaisesti saanut tasapainoon, vaan pompottivat aina. Jotkin Pirellin tekeleet olivat, lienee niissä oli jokin vaurio renkaan "rungossa". Pompotus loppui kun osti uudet renkaat.

      Onko noissa Bluemotioneissa jotkin matalan vierintävastuksen tai runflat-ominaisuuden omaavat kiekot alla?

      BMW:llä oli taannoin (saattaa olla vieläkin) ensiasennusrenkaina runflat-kiekot joilla pystyi ajamaan x kilometriä renkaat tyhjänä. Osa moitti niitä turhan koviksi.

      • Innoman

        Alkuperäiset renkaat olivat Pirellit ja nyt alla olevat esittelyauton renkaat ovat Dunlopit. Esitin juuri tuon rengasrungon ylipaineisena varastointivaiheessa syntyneen muodonmuutosteorian, jota yritettiin ratkaista toisella rengassarjalla, mutta epäilen, että niissä voi huonon tuurin sattuessa saman toimituserän autona olla sama ongelma.
        No maanantaina saan asiaan ratkaisun kun liike vertailee eri autoja konsernin toimitusjotajan toimeksiannosta. Pelkäänpä vain pahinta, että toteavat, että kaikkihan nämä tärisevät.


    • Innoman

      No niin, autossani ei kuulemma ole mitään poikkeavaa verrattuna muihin uusiin Passatteihin. Kukaan muu ei ole valittanut ja korjaamohenkilökunnan mielestä molemmat ajetut autot käyttäytyivät samalla tavalla. Silloinhan asianhan täytyy olla niin, että olen kuvitellut kaiken. Onhan se hienoa, että vaikka en saanutkaan ajokelpoista autoa niin 35000 eurolla sain itsestäni edullisesti diagnoosin "luulotautinen ja turhan valittaja".

      • passatti2011

        Onkos Innoman saanut selvitettyä mistä tärinä johtuu. Meillä uusi Passat 1.6 tdi ja alla Pirellin p7 renkaat. Tärinää n. 70 nopeudessa vaihteesta ja tiestä riippumatta ja merkkihuolto toteaa, että ei vikaa. Ollut jo kaksi kertaa katsottavana huollossa eikä heidän mielestä vikaa ole. Tärinä havaittiin heti kun auto saatiin ja siitä reklamoitiin huoltoon. Hyvää toimintaa merkkihuollolta, kun vähättelevät ettei mitään vikaa ole ja kuitenkin tärisee.


    • Kallit_diagnoosit

      Ennen kuin vaivut epätoivoon, niin käy itse koeajamassa vastaavia Passatteja. Ota myyjä mukaan ja pyydä sitä koeajamaan oma autosi sen jälkeen.

      • phlnwe

        Oletkos tarkistuttanut pyörien suuntaukset?
        Nykyautoissa pienikin poikkeama voi vaikuttaa jo merkittävästi ajo-ominaisuuksiin.


    • pettynyt Passatin om

      Volkswagenin takuu on aivan sieltä mistä aurinko ei paista. Ensi huollossa todettiin, että auton ohjauskulmat ovat ilmeisesti pielessä kun eturenkaat ovat kuluneet sisäreunoista huomattavasti. Syytä miksi ohjauskulmat ovat menneet pieleen eivät osanneet sanoa. Totesivat vain, että melko yleistä etuvetoisissa. Takuusta sanoivat, että raukeaa ohjauskulmien osalta 15 000 kilometrin osalta vaikka kahden vuoden takuuta autolle mainostetaan. Lähetin asiasta reklamaation maahantuojalle. Saapi nähdä tuleeko vastausta. Ensimmäinen auto minulla jossa ohjauskulmat ovat menneet pieleen ja ensimmäinen josta ilmiselvästi takuuseen kuuluvasta asiasta saa tapella. Ensi vuonna auton vaihto edessä mutta jos takuu VW:llä on näin ruokotonta niin oli ensimmäinen ja viimeinen VW jonka minä omistin.

    • pettynyt Passatin om

      Eihän se maahantuoja mitään vastannut. Ensimmäinen ja viimeinen Volkswagen jonka minä omistin. Ihan ok auto ajo-ominaisuuksien suhteen mutta liikaa pikku vikoja ja takuun kattavuus on surkea. V70:piin tod.näk. vaihtuu vuoden vaihteen jälkeen.

    • jppg

      Tuo auton vapina voi johtua myös tiestä. Tosin jos sen koko ajan havaitsee, niin silloin on autossa vikaa. Itselleni on sattunut tien pätkä Kouvolan lähellä, jossa autossa tuntui tuollaista vapinaa. Ilmeisesti pinnoitus tiessä oli jotenkin epäonnistunut. Hetken epäilin autossa olevan vikaa, mutta vapina esiintyi vain aina samalla tieosuudella, niin päättelin tiessä olevan jonkin pienen virheen.

    • yksinkertaisin paras

      Ei hyväkuntoisen auton ominaisuuksin kuulu tärinä tai vapina eikä renkaiden epätasainen kuluminen.

      Ohjauskulmat pysyvät yleensä kohdallaan, jos ei törmäillä katukiveysten reunaan ym. Toisissa autoissa, kuten Passatissa etupyörien ripustus on kyllä heppoisempaa tekoa.

      Tärinän syyksi epäilen lähinnä renkaita. Vetoakselien epätasapaino voi myös tutisuttaa. Enemmän ajetuissa autoissa alustan nivelten kuluminen on oma lukunsa.

    • ...

      Niin, mitä jäykempi alusta, niin sitä enemmän tien epätasaisuudet tulee läpi, sama juttu liian isojen vanteiden kanssa kun renkaissa ei ole tarpeeksi ilmatilaa. Tiputa renkaiden paineita vähän että joustavat vähän enemmän, ja hävittävät vähän paremmin niitä tien epätasaisuuksia.

      • debica'

        Onko renkaita tutkittu esim. alan liikkeessä eikä VW-merkkiliikkeessä. Ei ole aivan tavatonta, että joku rengaserä onkin hitusen verran soikea. Sellaista rengasta ei saa tasapainoon tai jos saa, niin ei kestä kuin pyhättömän viikon kun jo pompottaa uudelleen. Yleensä autotehtaat painaa ensiasennusrenkaan hinnan niin alas, että valmistaja ei enää pysty toimittamaan ihan parasta laatua. Muutamalle tutullekin on tulleet uuden auton mukana renkaat mitkä kestää ajaa tavisajoa vain 15.000 km.


    • Mukavuuslinja

      Joo, itsellä alla parin viikon ikäinen 1,6 Blue Motion TDI jossa lievää vapinaa havaitsin n. 70 km nopeudessa tasaisesti ajaessa heti alkuun. Reklamoin asiasta ja ottivat auton työn alle tasapainottaen renkaat uudelleen ja vaihtoivat renkaat edestä taakse ja päinvastoin. Asentajan mukaan renkaissa lievää pystyheittoa joka aiheuttaa tietyssä nopeudessa vapinaa.

      Renkaiden siirto edestä taakse ja toisinpäin auttoi melko paljon mutta edelleen toisinaan tuossa mainitussa nopeudessa esiintyy lievää vapinaa tai tärinää miten sen haluaa ilmaistakaan. Ei tuo enää minua vaivaa, sen verran lievästä "ominaisuudesta" on kyse. Eikä tuo ole Passatin vika vaan Bridgestonen Turanza ensiasennusrenkaiden. Onneksi tuota 70 km/h nopeutta ei tarvii paljon ajaa. Normi matkanopeudessa eli satasen paremmalla puolella Passat kulkee kuin juna.

      Muuten auto on erinomainen ajaa ja olen tyytyväinen hankintaan. Uskon että loputkin vapinat häviää viimeistään siinä vaiheessa kun lykkää talvikumit alle. Ja seuraavat sumikuvit ei ole Turanzat.

    • fsfsfsfsf

      jos on uus auto niin sen ei kuulu täristä ei niin tippaakaan

      oma vanhempi autokin menee kuin kiskoilla oli vauhtia sen 70 tai 120.. ei tärise vaan menee tasasesti.

    • passatti2011

      Joo ei kuulu uuden auton täristä. Meillä on ollut erimerkkisiä uusia autoja useampia viime vuosien aikana, eikä missään ole esiintynyt tällaista tärinää kuin nyt. On ihme, että muillakin on esiintynyt samaa tärinää ja ilmeisesti muissakin renkaissa kuin Pirellin ensiasennusrenkaissa. Taitaa olla nykyisten ensiasennusrenkaiden laatu todella heikkoa.

      Mutta eniten ihmetyttää merkkihuollon toiminta, jossa vähätellään asiaa ja kerrotaa, että heidän mielestä mitään vikaa ei ole. Ei uuden auton todellakaan kuulu täristä missään nopeudessa oli auton hinta sitten 10000 tai 100000. Tietääpähän ettei ainakaan siinä liikkeessä suorita huoltoja, kun laatu taitaa olla mitä on.

    • Jetta_tärisi

      Joko oletta laittanu talvirenkaat alle? Lähtikö tärinät pois?

      • pikku vika,iso riesa

        Ikävä kyllä ei lähtenyt. Nähtävästi vika ei ole rengastuksessa vaan auton alustassa tai pyöräntuennassa on jotain vialla. Selvittely jatkuu.


    • näkyviin uuden lasku

      Tämä on hieno sanonta. Jotta ei ole vika vaan ominaisuus. Sillä voi kuitata typerälle monta takuuvikaa.

    • Vw:tä ei minulle..

      Kyllä mä veikkaan että autossa se vika on. Tämä tärinä yksi vika muiden joukossa. Huollon kielellä puhuttuna - ominaisuus autossa. Uudella passatilla ajeltu plussa kelissä muutaman sadan kilometrin matka. Ei varmasti jäätä tai likaa vanteissa. Paikasta huolimatta vatkaa aivan selkeästi.
      Kuka tällaisesta maksaa sellaisia summia mitä pyytäävät???
      Miettikäähän tarkasti mitä autoilulta haluatte, minä päädyin ainakin ihan eri merkkiin.
      Harmittaa kyllä teidän puolesta jotka olette kerenneet kyseisen auton tilaamaan ja käyttöön ottamaan.
      Kannattaisiko vaihtaa ihan uutena merkkiä, niin saa ehken vielä jotain entisestä ja ainakin usko autoilusta nauttimiseen voisi säilyä paremmin.
      Tsemiä!!

      • +lkoowwww22

        Voi olla myös niin, että tänne korpeen toimitetaan b-laatua. A-laadun tuotteet menevät rahakkaimmille markkinoille. Fiksua olisikin ostaa uusi auto saksasta ja koeajaa se autobahnilla, niin tuollaiset viat voi löytyä samantien.


      • selvitetty

        "Kyllä mä veikkaan että autossa se vika on. Tämä tärinä yksi vika muiden joukossa"

        Väärin veikkasit. Minun autosta jouduttiin vaihtamaan kelvottomat kitkarenkaat uusiin ja vika hävisi saman tien.

        Auto muuten kaikin puolin ok, renkaat olivat pskat (rengasmerkki jääköön kertomatta mutta kyseessä tunnettu laatumerkkinä tähän saakka pitämäni brändi).

        Passatin vikaksi siis ei ainakaan tässä tapauksessa voida asiaa lukea.


    • Tunteen paloa

      Passatin ongelma on erittäin herkkä alusta. Yhdessä 2000-luvun alun A6:sen kanssa se haistaa vähääkään epätäydellisen renkaan, vanteen tai paskan vanteessa. Sama ominaisuus Sharanissa, joka on Passatista jäykistetyllä alustalla.

      Toisaalta, kun omalla päästää yli 200 km/h saksassa niin yllättäen rengasmelu on pienempää eikä tärinöitäkään ole nimeksikään. Saman "ilmiön" saa aikaan aikaa ajamalla eteläruotsissa. :-))

    • Pehlop

      Morjens, onko tärinät saatu pois. Naapuri osti vm -11 passatin, jossa ilmeni 60-80 vauhdissa täryytystä ja renkaiden uudelleen tasapainotuksen jälkeenkin on tärinää em. nopeuksissa...

    • pystyheittö keksityk

      Omassa autossa ei vw alkoi selittämätön värinä juuri noin ja syyslsi osoittautui uudet vanteet joiden keskitys ei ollut ihan kunnossa. sorvaus ja uusi keskitin poisti ongelman täysin. Heitto oli alle 1mm eli vähä vaikuttaa paljon.

    • leif nieminen

      morjes asun ruotsissa ja omistan 2014 mallin touranin ajettu 8000 km juuri tuota vikaa etsitään volkkarilla

      • Leif Nieminen

        alkuperäiset renkaat merkkiä Continental talvi renkaat micelin originali vanteilla molemmat auraus kulmat säädetty mutta vika jatkuu heti liikkeellelähdössä tuntuu jotain outoa 120 km repsikan penkki alkaa täristä silloin tällöin eri nopeuksilla ja vaihteilla värinä suurenee aika ajoin ja taas poistuu joten ..mikähän vikana odottelen wv selostusta auto on kolmannen kerran saman vian takia takuu huollossa


      • Anonyymi
        Leif Nieminen kirjoitti:

        alkuperäiset renkaat merkkiä Continental talvi renkaat micelin originali vanteilla molemmat auraus kulmat säädetty mutta vika jatkuu heti liikkeellelähdössä tuntuu jotain outoa 120 km repsikan penkki alkaa täristä silloin tällöin eri nopeuksilla ja vaihteilla värinä suurenee aika ajoin ja taas poistuu joten ..mikähän vikana odottelen wv selostusta auto on kolmannen kerran saman vian takia takuu huollossa

        Käyttöautssa sanottiin että tärinä johtuu kun on 7vaihteinen loota vm2015passatajettu133000 tärinä on kevyessä vedussa kakillavaihteillvarsingin noin60 ylöspäin


    • Anonyymi

      Käyttöauto myy ja korjaa käytettyjä autoja.
      Mene uuden auton liikkeeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe