Tuleeko lapsestani lihava?

pyöreävauva

Minua on alkanut pelottamaan lapseni tulevaisuus, pelkään, että hänestä tulee lihava.

Esikoiseni on nyt 8kk vanha, painokäyrä oli vielä ainakin 6kk neuvolassa 18. Ensi viikolla 8kk neuvola. Tyttäreni on kieltämättä pyöreä, monien mielestä lihava. Omiin silmiini hän on silti todella kaunis (tietenkin) ja pyöreys on vauvapyöreyttä. Hän oli pyöreä jo 1kk ikäisenä. Täysimetin 6kk asti, jouduin siisrtymään sitten korvikkeisiin ja luonnollisesti kiinteisiin. Neiti syökin jo tosi reippaasti aamu ja iltapuurot, ja kolme muuta ateriaa päivässä. Maidot tietenkin päälle.

Viime viikonloppuun asti olin pitänyt lastani normaalina, vaikka hieman pyöreänä. Mummot ja papat aina kehunut lastani hyvin ravituksi, otin tietenkin kohteliaisuutena ne, eipä ole ainakaan nälkää nähnyt :) Mutta nyt viikonloppuna siis käydessäni kotikonnuilla omien vanhempieni tykönä, äitini kauhisteli aamu ja ilta puurojen aikaan kuinka hiiiirveästi lapseni syö kaurapuuroa (n1- 1 1/2 dl) ja että kyllä huomaa tytöstä että on syöty. Tuli paha mieli, ihan kuin olisin väkisin tyrkyttänyt lapselleni joskus ruokaa että hän nyt on sitten suursyömäri. Ja lihavuus johtuisi siitä.
Samaisena vkl kävin vanhan ystäväni luona kylässä, siellä oli myös hänen äitinsä. Lapseni konttaili menemään ja meni sitten tämän äidin luokse. Hän otti tyttäreni syliin ja kauhisteli kuinka painava hän on (n9kg)! Totesi vain, että on kuin nuorempi tyttärensä pienenä. Tämä nuorempi tytär on nyt18 vuotias, ylipainoa 50kg.

Nyt minua on alkanut pelottamaan, että lapsestanikin tulee lihava. Mieheni eikä minun suvussani kyllä lihavia ole, mutta eihän se aina ole periytyvää vaan elintavoista kiinni. Todellakin opetan lapseni terveisiin elämäntapoihin, liikkumaan, symään terveellisesti yms. En halua hänen terveytensäkään takia, että hän istuu päivät televisiota katsellen sipsipussi kourassa. ulos leikkimään sää toki huomioiden, herkut aina silloin tällöin. Pyrimme, ettemme opeta häntä ollenkaan karkeille, limppareille eikä sipseille, luonnon oma suolainen ja makea se olla pitää :) Toki vanhempana kaverwiden synttäreillä yms juhlissa missä en tietenkään voi kieltää mitään syömästä, ne ovat asia erikseen, ottakoon jos tahtoo.

Eihän vain vauvana oleva "ylipaino" pysy loppuikää, kai se viimeistään nyt alkaa lähtemään, kun hän on oppinut liikkumaan? Kai voin antaa lapselleni ruokaa niin paljon kuin hän tahtoo? Kai hän kieltäytyy ruoasta sitten kun on massu täynnä, vaikka sapuskaa meneekin paljon?

Loukkaa vain itseäni nuo puheet suursyömäristä ja lihavuudesta, eikö lapseni muka saa olla vauvana pyöreä...

12

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adogjaädladlfaädladl

Ei se pyöreys koko ikää kestä.... vauvan on hyvä syyä reippaasti ettei ole luuranko... ja kun rupee kävelee ja juoksentelemaan niin kyllä se paino/pyöreys siitä tasottuu... Mielestäni hieman pyöreä lapsi on kauniimpi kuin langanlaiha - käyrällä kasvava...

• mammamia**

Minua sanottiin vauvana Michelin mieheksi (tai siis tytöksi), koska olin vartaloltani ihan saman näköinen kuin kyseinen hahmo. Minä aloin laihtumaan siinä vaiheessa kun sain lusikan omaan käteeni ja opin kunnolla liikkumaan. Tuolloin -80 luvun alussa meillä syötiin terveellisesti ja karkkia saatiin harvoin ja limpparia vain syntymäpäivinä (onneksi meitä oli viisi lasta). Meillä oli säännöllinen ateria rytmi: aamiainen, päiväruoka, päiväkahvi, iltaruoka ja iltapala.. välillä ei naposteltu, mutta ei tehnyt kyllä mielikään. Vasta raskaus nyt 29 -vuotiaana sai sen verran läskiä kertymään, että ensimmäistä kertaa elämässäni olen lievästi ylipainoinen (bmi 25,5).. ja nämäkin varmasti lähtevät tässä puolen vuoden sisällä vähitellen.

Huvittavaa sinänsä, että mieheni perheessä kaikki lapset ovat olleet laihan sutjakoita, mutta erittäin epäsäännöllinen ruokailu/palastelu tyyli ja nykyisin kaikki ovat reilusti ylipainoisia.. jopa oma miehenikin. Yritän kovasti häntä opettaa säännölliseen ruokailurytmiin, mutta välillä hemmetin reissutyö sotkee kuviot.. grr..

Tsemppiä ap:lle. Usko itseesi äitinä.. sinä tunnet oman lapsesi parhaiten.. eivät muut arvostelijat..

• llarppa

Ihan turhaa murehdit! Esikoiseni oli vauvana aina ylakayrilla, nyt (19kk) kun on alkanut juoksentelemaan enemmankin on paino tasoittunut ja poika hoikistunut kovasti. Itseani niin "harmittaa" kun ei ole enaa pikkuista pulleroa vaan hoikka pikku poika :) No, onneksi taalta tulee toinen pullero perasta, 4kk vauva painaa nyt 9kg :D On syntymastaan ollut koko ajan nalkainen ja meilla lapsia kylla syotetaan silloin kun on nalka ja niin paljon saavat syoda kuin tahtovat! Kamalaa ajatellakkin etta nalissaan pitaisi pitaa! Mieheni sisko taas rajoittaa (kontrolloi lapsensa painoa koska ei halua tasta lihavaa) poikansa (9kk) syonteja ja lapsi jaa aina ruokailun jalkeen haluamaan lisaa. Saalittaa katsoa. Tama kyseinen poika on lyhyempi ja kevyempi kuin meidan 4kk.. Ja sitten ihmettelevat etta kuinka on niin pikkuinen poika?! No, heilla on muutenkin ruokailut vahan kyseenalaisia (ovat amerikkalaisia) ja esim juottavat lapselle maidon sijasta mehua... hohhoijjaa..

• llarppa

Niin, unohtui mainita etta tietysti syomme terveellista ruokaa, sita saa syoda niin paljon kuin lystaa. Herkut on sitten tietty asia erikseen, niita ei lapeta aanta kohden kilokaupalla, hyvin harvoin oikeastaan ja karkkia, sipsia ym ei syoda kylla. Herkkuina menee esim jaateloa silloin talloin, kuivatut hedelmat, mehu yms..

• kohta kahden äippä
        llarppa kirjoitti:

Niin, unohtui mainita etta tietysti syomme terveellista ruokaa, sita saa syoda niin paljon kuin lystaa. Herkut on sitten tietty asia erikseen, niita ei lapeta aanta kohden kilokaupalla, hyvin harvoin oikeastaan ja karkkia, sipsia ym ei syoda kylla. Herkkuina menee esim jaateloa silloin talloin, kuivatut hedelmat, mehu yms..

No murheensa kullakin. Meidän 2v2kk tyttönen painoi 2v. neuvolassa vain 10,4kg ja pituutta 87.2cm. Olisin iloinen jos meille tulisi tällä kertaa hyvin syövä kesävauva! (LA 1.7)

• Järki o-hoi

Älä kuuntele muiden lässytyksiä lapsesi painosta, jos lapsella on nälkä, niin hänelle anntetaan ruokaa. Kyllä se paino siitä tasaantuu vuosien kuluessa. Sitä paitsi 9 kg ei ole edes paljon painoa, meidän vauva reilut 6 kk painaa saman verran ja yhtään ei ole lihava, vaan juuri sopiva. Jos nyt jo alat stressaamaan tyttäresi painosta, vaikka hän ilmeisesti syö normaalia ruokaa normaaleja määriä, niin hän alkaa pian ajattelemaan, että ei kelpaa omana itsenään, ja siinä onkin sitten hyvät eväät loppuelämän rakentamiseksi...

• pienennä puuroannost

Usein vauvana painossa yläkäyrillä kasvavat kyllä sitten hoikistuvat kun lähtevät kävelemään ja juoksemaan. :) EIvät enää malta syödä :D Mutta kokeilepas antaa pikkusen vähemmän puuroa ja enempi lihaa/kalaa/kanaa. Puuro ja leipä se vauvankin (kuten aikuisenkin) lihottaa; ei kunnon proteiini- ja rasvapitoinen ruoka.

• ............

Vauva, joka syö normaalia, terveellistä ruokaa, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. Paino tasaantuu yleensä sen jälkeen kun lapsi alkaa kävellä ja juosta. Säännöstelyn pitäisi rajoittua siis vain ruuan laatuun, ei määrään. Jos taas alat pitää lasta nälässä, niin sillä niitä paino-ongelmia luodaan, kun suhde ruokaa tehdään keinotekoiseksi ja toisaalta lapsi oppii, että silloin on syötävä kun saa ja niin paljon kun saa, kun kohta joutuu taas näkemään nälkää.

• 13+5

Eipä tuo 18 tuossa iässä ainakaan mielestäni pahalta kuulosta. Eräällä tuttavallani on kohta koulun aloittava lapsi, jonka pituuspaino suhde on noin 80 (!!!). Lapsen vanhemmat ovat normaalipainoisia (mitä nyt isällä pieni "pötsi") ja lapsen isosisko ja pikkuveli myös normaalipainoisia, voisi ehkä sanoa hoikiksikin. Mutta tällä keskimmäisellä on lähes tuplat elopainoa kuin mitä pitäisi olla. Lääkärissä on lasta käytetty ja tutkittu, mutta mitään syytä ylipainoon ei ole löytynyt. Heidän tuokailutottumuksistaan en tiedä, koska en kuulu heidän lähipiiriin, mutta jotain voi tietty päätellä siitä että perheen muut jäsenet ovat ihan normaalipainoisia. Lapsi ollut vauvasta saakka todella iso kokoinen, syntymäpäino oli jotain 5 kiloa ja yksi vuotiaana oli muistaakseni jossain 50 käyrällä...

• 700

eihän tuo paino ole edes paha meillä pikkasen vajaa 9kk tyttö ja on 9,7kg ja 74cm sopusuhtainen eikä lainkaan näytä lihavalta/pyöreältä

• roåoroåo

minulla on sellainen käsitys, että he, jotka on olleet vauvana pyöreitä, pullukoita, ovat sitten aikuisena niitä hoikimpia :D

elä hättäile. kyllä se siitä tasottuu. minä itse toivoisin että meidän lapset söisivät enemmän, kun ovat niin hoikkia eikä housutkaan meinaa päällä kestää.

• rousted

Älä välitä hölmöistä kommenteista. Minä olen huomannut, että joillakin sukulaisillani on taipumus etsiä "virheitä", mitä milloinkin: milloin ollaan liian lihavia, milloin liian laihoja, milloin liian nauravaisia (yritetään antaa ymmärtää, että vähän tyhmiä tms), milloin liian vakavia (kaikki ei ole hyvin!), jopa lapsen nimi voi olla huono...siis kommenttia tuntuu löytyvän joka lähtöön. Kommentoinnin taustalta löytyy alistamistarvetta, vallanhimoa, omaa senhetkistä huonoa oloa, huonoa itsetuntoa jne. Vai miksi muuten pitäisi sanoa jopa ihanasta pienestä lapsesta ikäviä ja syyllistäviä kommentteja tämän äidille, jonka kuitenkin näkee kaikilla tavoin pyrkivän siihen, että lapsella olisi kaikki hyvin?

Voihan joskus olla ihan hyvääkintarkoittavia sanomisia ja joskus itse reagoi asioihin liian herkästi. Olen kuitenkin huomannut, että tietyillä ihmisillä on tapana aina päästää sammakoita suustaan ja sanomiset ovat riippuen kerrasta jopa ristiriidassa keskenään. Ainut yhdistävä tekijä kommenteilla on, että ne ovat aiheuttaneet kohteelleen pahaamieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6406
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      88
      4021
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      39
      3355
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      7
      2750
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      618
      1340
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      743
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      63
      728
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      719
    9. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      193
      718
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      47
      709
    Aihe