Jeesustelua tarjolla

Laitapuolen kulkija

Palstaa silmäillessä huomaa, että monissa ketjuissa julistetaan uskonnonharjoittamisen parantavaa voimaa masennuksen kourissa kamppaileville. Lienee tarpeetonta kieltää, etteikö mikään uskonnollislähtöinen toiminta misään tapauksessa voisi vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen mutta äkkiseltään esimerkkejä on vaikea keksiä. Yhteisöllinen toiminta, toisten ihmisten tapaaminen ja kanssakäyminen toki on hyvästä, olkoon kyse vaikka sitten jostain seurakunnallisesta kerhotoiminnasta mutta heti, kun uskonnollista opetusta ja ns. sielunhoitoa aletaan tarjota hoitokeinoksi masennukseen, ollaan mielestäni väärällä asialla ja joissain tapauksissa varmasti voidaan puhua hyväksikäytöstäkin. Ja ainahan seurakunnallinenkin toiminta uskontoon liittyy, enemmän tai vähemmän - ja mitä vähemmän tietysti, sen parempi.

Sairas ihminen saattaa olla valmis tarttumaan oljenkorteen, kun sitä tarjotaan, mikä tarjoaa oivan tilaisuuden kaikenmaailman lahkopuoskareille tarjota "apuaan" eli johdatella ihminen uskonnon uhriksi. Jeesuksen varmasti luvataan apua antavan mutta vastineeksi eläke-eurot saattavat huveta jumalanvaltakunnan työn tukemiseen.

Uskonnollisuuteen usein liittyy tuomitsevuutta ja ahdasmielisyyttä, jota kohdistetaan etenkin seksuaalisiin vähemmistöihin. Voi vain kuvitella, millaiseen maanpäälliseen helvettiin joutuu ihminen, joka omien huonommuudentunteidensa taakkaa kantaessaan ajautuu uskonnollisiin piireihin, joissa häntä yritetään värvätä taivaskelpoiseksi julistamalla "syntejä" anteeksi ja tukahduttamalla todellisuudentaju.

Irvokkaimmillaan mielenterveyden ongelmat tulkitaan riivaajien aiheuttamiksi. Tällöinhän tietysti tulee hoitotoimenpiteenä kyseeseen manaaminen, joka kuuluu esimerkiksi helluntailaisuuteen. Voiko ihmisen mielenterveyden puoskarointi enää törkeämmäksi tulla?

Toivottavasti jokainen masennuspotilas, jolle tarjotaan avuksi jotain uskonnollisuuteen viittaavaa, pystyisi säilyttämään kriittisen näkökulman asiaan. Nykyään on uskovaisten kielenkäytössä yleistynyt se, että vältetään uskonto-sanan liittämistä omaan toimintaan. Sanotaan, ettei tämä meidän edustamamme liike ole uskontoa lainkaan ja uskonnot ovat kaikki pahoja. Me sen sijaan olla aidosti jumalan asialla ilman mitään uskonnollista viitekehystä. Älkää ihmiset ruvetko narreiksi!

46

330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks kristinuskoinen

Hyviä, kriittisiä huomioita, ja asiallisesti esitettyinä, kerrankin!! On hyvä olla kriittinen uskonnon ja muidenkin perustavien ajattelutapojen suhteen. Silti uskonnollisuus on myös ihmisenä olemista, ei vain pahoine vaan myös hyvine ja syvine puolineen. Olkaa kriittisiä, etsikää sitä hyvää, olipa oma katsomuksenne mikä tahansa! Tämän vain halusin lisätä oikein hyvään avaukseen...

• yksinäinen lammas

Omalla kohdallani Raamattu on merkinnyt itseni löytämistä. En alkaisi kenenkään uskovaisen voittamaksi sieluksi pelastustielle. Vältän kaikenlaisia ihmisten rakentamia ideologisia vankiloita. Mutta Raamattua olen lukenut jo kymmenen vuotta. Eräitä asioita, jotka ovat merkinneet minulle paljon:

1. Jumalan oikeudenmukaisuus:

- Jeesus asettui köyhien, kipeiden, syrjäytyneiden ja halveksittujen ihmisten puolelle.

- Uskonsankarit, joista voi lukea vanhasta testamentista olivat oikealla asialla vastustaessaan vääryyttä, ilkeyttä, sortoa ja esim. Daniel veljiensä vainoa.

Mitä tämä on sitten merkinnyt minulle?

Oikeudenmukaisuudentajuni, joka on saanut minut reagoimaan loukkaantumalla, suremalla ja vihaamalla vääryyttä, ei olekaan paha asia. Päin vastoin, Jumala suosii tätä ominaisuutta ihmisessä.

Vanhempieni ja sisarusteni kiusaaminen ja minun reagointini siihen masentumalla on Jumalan silmissä vääryyttä. Raamatun tutkiminen on auttanut minua uskaltamaan myöntää vääryys vääryydeksi ja antanut lohtua, etten suinkaan ole ollut ainoa ihminen maailmassa, jota perhe on kiusannut.

2. Jumalan rakkaus

- Ainoa ehdoton, absoluuttinen rakkaus, joka ei vaadi muuttumaan, vaan rakastaa minua sellaisena kuin olen.

- Armahtavainen rakkaus ymmärtää todelliset motiivini ja pyrkimykseni epäonnistumisistani ja viallisuudestani huolimatta.

Minulla Jumalan rakkaus ja armahtavaisuus ovat merkinneet uuden, paremman elämän alkua. Olen imenyt Raamatusta ja sen äärellä meditoimisesta kokemuksen, että olen Jumalan lapsi, saan olla sellainen, kuin olen, ja minua rakastetaan äärettömällä rakkaudella.

Usko voi olla hyvin parantava kokemus.

• unchain the wolves

Juuri tästä on kysymys, kiitos hienosta esimerkistä. Lyhyempi tekstikin olisi tietysti riittänyt.

• unchain the wolves

Ainiin, Jumalan mielestä on ok kivittää lapsesi kuoliaaksi jos hän on tottelematon, naapureitakin saa kivillä paiskoa, orjuus on kiva juttu hänen mielestään ynnä lukemattomia muita esimerkkiä Jumalan rakkaudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Älkääkä viitsikö puhua tulkitsemisesta tai muusta teeskentelystä, kaikki tämä on raamatussa joka on JUMALAN SANA.

• yks kristinuskoinen
        unchain the wolves kirjoitti:

Ainiin, Jumalan mielestä on ok kivittää lapsesi kuoliaaksi jos hän on tottelematon, naapureitakin saa kivillä paiskoa, orjuus on kiva juttu hänen mielestään ynnä lukemattomia muita esimerkkiä Jumalan rakkaudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Älkääkä viitsikö puhua tulkitsemisesta tai muusta teeskentelystä, kaikki tämä on raamatussa joka on JUMALAN SANA.

Aina vain kummasti saa törmätä tähän, että oikeasti suurimmat ongelmat kriittisyydessä oman katsomuksen suhteen ja avarakatseisuudessa muiden katsomuksia kohtaan näyttää olevan niillä, jotka itse voimakkaimmin kritisoivat uskovaisia näiden puheista.

Mikä nimimerkin "yksinäinen lammas" kommentissa oli sellaista, että siihen pitää alkaa puuttumaan hyökkäävillä kommenteilla ja reittaamaan sitä alaspäin? Hän kertoi omista kokemuksistaan suoraan ja avoimesti. Oliko se jotenkin väärin? Ettekö kestä sitä, että joku kertoo omista kokemuksistaan täällä, vai mikä hitto on ongelma? Näitä kysymyksiä ei nyt ole esitetty vain yllä kirjoittaneelle vaan ennemmin vaikka vähän yleisemmin.

No, se on hyvä, että nämä asiat koskettavat. Niin niiden pitääkin. Jatkakaa vaan.

• yks kristinuskoinen

"Älkääkä viitsikö puhua tulkitsemisesta tai muusta teeskentelystä, kaikki tämä on raamatussa joka on JUMALAN SANA. "

Selvä, ei sitten puhuta mistään tulkinnoista mitään, sinä olet ratkaissut kaikki arvoitukset ja "Jumalan sana" on Raamattu siten kuin sinä sitä omassa päässäsi, kulttuurissasi ja ajassasi luet (jos luet) ja ymmärrät ja muiden muunlaiset ajatukset ja tulkinnat ja kokemukset ovat teeskentelyä. Selvä homma. Tältä pohjalta on myös ihan pirun hyvä käydä kaikenlaista keskustelua elämästä, uskomuksista, merkityksistä ja totuudesta, kuten toivottavasti vähitellen huomaat.

• unchain the wolves
        yks kristinuskoinen kirjoitti:

"Älkääkä viitsikö puhua tulkitsemisesta tai muusta teeskentelystä, kaikki tämä on raamatussa joka on JUMALAN SANA. "

Selvä, ei sitten puhuta mistään tulkinnoista mitään, sinä olet ratkaissut kaikki arvoitukset ja "Jumalan sana" on Raamattu siten kuin sinä sitä omassa päässäsi, kulttuurissasi ja ajassasi luet (jos luet) ja ymmärrät ja muiden muunlaiset ajatukset ja tulkinnat ja kokemukset ovat teeskentelyä. Selvä homma. Tältä pohjalta on myös ihan pirun hyvä käydä kaikenlaista keskustelua elämästä, uskomuksista, merkityksistä ja totuudesta, kuten toivottavasti vähitellen huomaat.

Jos raamattu käskee kivittämään tottelemattoman lapsesi hengiltä, mitä muuta se voi tarkoittaa kuin että sinun tulee kivittää tottelemattomat lapsesi hengiltä?

• unchain the wolves

Aina vain kummasti saa törmätä tähän, että oikeasti suurimmat ongelmat kriittisyydessä oman katsomuksen suhteen ja avarakatseisuudessa muiden katsomuksia kohtaan näyttää olevan niillä, jotka itse voimakkaimmin kritisoivat uskovaisia näiden puheista.

Mikä nimimerkin "yksinäinen lammas" kommentissa oli sellaista, että siihen pitää alkaa puuttumaan hyökkäävillä kommenteilla ja reittaamaan sitä alaspäin? Hän kertoi omista kokemuksistaan suoraan ja avoimesti. Oliko se jotenkin väärin? Ettekö kestä sitä, että joku kertoo omista kokemuksistaan täällä, vai mikä hitto on ongelma? Näitä kysymyksiä ei nyt ole esitetty vain yllä kirjoittaneelle vaan ennemmin vaikka vähän yleisemmin.

No, se on hyvä, että nämä asiat koskettavat. Niin niiden pitääkin. Jatkakaa vaan.

Jos minä kerron että olen saanut aamiaismuroilta hengellistä sisältöä, ne ohjaavat minua oikeaan suuntaan ja kertoivat pariinkiin otteeseen oikeat lottorivit, mitä sanoisit siihen? Pystyisitkö lukemaan tekstiäni avoimin mielin vaikka se tuntuisi sinusta täysin järjenvastaiselta?

Että hei vaan, lähden tästä puhumaan Kataisen hallituksesta Toni Tiikerin kanssa.

• yks kristinuskoinen

Jos minä kerron että olen saanut aamiaismuroilta hengellistä sisältöä, ne ohjaavat minua oikeaan suuntaan ja kertoivat pariinkiin otteeseen oikeat lottorivit, mitä sanoisit siihen? Pystyisitkö lukemaan tekstiäni avoimin mielin vaikka se tuntuisi sinusta täysin järjenvastaiselta?

Että hei vaan, lähden tästä puhumaan Kataisen hallituksesta Toni Tiikerin kanssa.

Jos sinun tekee mielesi hyökätä kaikkea sitä vastaan, mikä ei omaan järkeesi mahdu, niin huuda ihmeessä vaikka niille muroille.

• yks kristinuskoinen

Jos raamattu käskee kivittämään tottelemattoman lapsesi hengiltä, mitä muuta se voi tarkoittaa kuin että sinun tulee kivittää tottelemattomat lapsesi hengiltä?

Mieti sitä raamatun tulkintaa. Jos itse haluat tulkita uskonnollista myyttiä noin, etkä suostu sietämään mitään muita tulkintoja, niin ongelma on ihan omasi.

• yks kristinuskoinen

Mieti sitä raamatun tulkintaa. Jos itse haluat tulkita uskonnollista myyttiä noin, etkä suostu sietämään mitään muita tulkintoja, niin ongelma on ihan omasi.

...Ja raamattu ei edes neuvo "kivittämään tottelematonta lasta hengiltä", tietenkään. Joten mitä nyt jos vaikka itse miettisit, miksi se uskonto saa sinut noin raivostuneeksi. Jos haluat lukea raamattua ja tehdä sen oikeasti kriittisesti, niin tutustu sen taustoihin ja sisältöön paremmin. Apua löytyy vaikka eksegetiikan tutkimuksesta. Sieltä tulee sitten perehtymällä vastaan myös ne antiikin tekstien tulkinnan kysymykset, jos oikeasti haluaa niillä vaivata päätään pelkkien ennakkoluulojen sijaan.

• unchain the wolves kirjoitti:

Ai, aloitit jostain syystä taistelun mitätöidäksesi jonkun elämässään positiivisena kokeman ajattelun, koska se ei satu olemaan omaasi? (Tosin ymmärrät sen niin omalla tavallasi takertuen lakiin, ettet edes puhu samasta asiasta, vaikka luulet niin tekeväsi. Toinen puhuu aidasta, toinen seipäistä.)

On oman ajattelusi heikkoutta, jos et pysty näkemään raamattua ja uskoa muuten kuin fundamentalistin yksinkertaisuudella, mutta onko sinulla oikeutta hyökätä tällä ehdottomalla asenteellasi kaikkia kristittyjä vastaan - ja varsinkaan masentuneiden? Haluatko viedä toisilta heidän toivonsa - ja masennuspalstalla of all places? Kovin lämminhenkistä ja hyväntahtoista...

Halusitko todistaa jollekulle suvaitsematonta, ylimielistä asennettasi? Tätä kyllä voi monesti odottaakin, mutta masennuspalsta olisi hyvä pitää tästä asenteesta mahdollisimman vapaana.

• yksinäinen lammas
        kirjoitti:

Ai, aloitit jostain syystä taistelun mitätöidäksesi jonkun elämässään positiivisena kokeman ajattelun, koska se ei satu olemaan omaasi? (Tosin ymmärrät sen niin omalla tavallasi takertuen lakiin, ettet edes puhu samasta asiasta, vaikka luulet niin tekeväsi. Toinen puhuu aidasta, toinen seipäistä.)

On oman ajattelusi heikkoutta, jos et pysty näkemään raamattua ja uskoa muuten kuin fundamentalistin yksinkertaisuudella, mutta onko sinulla oikeutta hyökätä tällä ehdottomalla asenteellasi kaikkia kristittyjä vastaan - ja varsinkaan masentuneiden? Haluatko viedä toisilta heidän toivonsa - ja masennuspalstalla of all places? Kovin lämminhenkistä ja hyväntahtoista...

Halusitko todistaa jollekulle suvaitsematonta, ylimielistä asennettasi? Tätä kyllä voi monesti odottaakin, mutta masennuspalsta olisi hyvä pitää tästä asenteesta mahdollisimman vapaana.

Ymmärrystä avaava kannanotto.

Kyse taitaa olla halkomisesta parhaimmillaan: joku asia tai joku ihminen on joko täydellisen mätä tai täydellisen hyvä.

• valinnanvapaus kaike

En ymmärrä miksi tällä palstalla on kauhea kiista hengellisistä asioista. JOS JOKU KOKEE SAANEENSA APUA OMIIN ONGELMIIN JUMALA SUHTEESTA NIIN MIKSI MUUT VAAN EI VOI SITÄ HYVÄKSYÄ?? Lienee turhaa kieltää tämän asian mahdollisuus. Annetaan jokaisen olla mitä on ja hakea apua sieltä mistä sitä saa. Ja varmasti monella on se että kun he kokevat saavansa apua niin sitä halutaan hehkuttaa koska on niin iloinen tästä asiasta ja tämäkös sitten ottaa muita päähän, mutta joka asiassa kyllä ihminen puhuu asiasta josta on saanut apua tai pitää.
      On niin moninaiset avun tarjonnat. Ja mitä Jumalaan tulee on varmasti myös Jumalan mielenmukaista hakea apua terapeutilta ja muilta. Ei se ole mitenkään kiellettyä. Sellasta.

• Koska jotkut ovat suvaitsemattomia ja ahdasmielisiä. Usein myös äärimmäisen itsekeskeisiä ja ylimielisiä. Se on asenne. Huvittavaa, että tätä asennetta huokuvat eniten ne, jotka katsovat vastustavansa suvaitsemattomuutta ja ahdasmielisyyttä.

He eivät hyväksy sitä, että jollakulla, varsinkaan kristityillä, on erilainen ajattelun viitekehys kuin heillä itsellään. Mitään latteuksia kummempaa sanottavaa heillä harvemmin on ja selvästi ymmärrys kritiikin kohteestakin on vahvaa teiniluokkaa tyyliin "siis-päiviräsänen-on-karsee-ämmä-dah!-ja-raamatus-sanotaan-ällöjä-asioit".

Turha tästä on jankata.

• epä-onnistunut.

minulla taas suurin syy ahdistukseen ja masennukseen on uskonnossa.
      kun en pysty elämään sellaista elämää mitä jumala meiltä vaatii, en vain pysty täyttämään kaikkia sääntöjä ja ohjeita. olen välillä ajautunut itsemurhan partaalle, kun en olekkaan pystynyt täyttämään vaatimuksia.

nyt olen antanut periksi ja hyväksynyt sen, että olen epäonnistunut ja huono ihminen. tämän elämän jälkeen joudun ansaitusti helvettiin, se on vain hyväksyttävä.

• Laitapuolen kulkija

Jos se sinua lohduttaa, niin voin todeta, että kaikki uskonnot, joiden edustajat sinulle noita "jumalan vaatimuksia" ovat esittäneet, ovat humpuukia.

• armoa armon päälle

Tiedätkö ettei Jumala vaadi mitään!! EI MITÄÄN!!! Se on laki mikä vaatii.
      Kuka sellaista uskonelämää haluaa elää jos on kokoajan jotain sääntöjä ja kieltoja "näin ei saa tehdä, tee näin, älä tee näin ym". Ei kukaan sellaista halua. Lakihenkisyys on niin pahasta ja harhaanjohtavaa siinä todellakin menee ilo kaikesta. Jumala ei vaadi mitään, hän ainoastaan rakastaa sinua ja haluaa että elät normaalia elämää ja iloitset. Kannattaa tutustua enemmän käsitteeseen ARMO. Ja mitä se oikeasti tarkoittaa ja mitä siihen kuuluu. Ja niinkun raamattu sanoo "Me olemme armosta pelastetut, uskon kautta, EI TEKOJEN ettei kukaan kerskaisi".
      Vaikka sä yrittäisit olla miten hyvä ihminen, onnistua kaikessa, tehdä kaiken täydellisesti, rukoilla, lukea raamattua säännöllisesti, käydä kirkossa tai seurakunnassa, auttaa muita niin tiedätkö TÄMÄ EI TEE SUSTA YHTÄÄN PAREMPAA IHMISTÄ!
      Hyvät teot on toki hyvästä mutta millään näillä asioilla ei ole Jumalan silmissä arvoa jos teet ne vain suorittaaksesi asioita. Suoritus on likanen vaate Jumalan edessä. Tämä juuri vapauttaa meidät siihen armoon ja lepoon minkä Jumala on valmistanut. Saamme olla Jumalan lapsia ja levätä hänen rakkaudessa, eikä tarvitse olla täydellinen. Jumalan rakkaus meitä sitten muuttaa ajan kanssa, vaikka oma lihamme edelleen ja koko läpi elämän tulemme olemaan lihallisia eli haluamme tehdä asioita itsekkäästi ja halujemme mukaan. Kannattaa mielummin raamatusta lukea uutta testamenttia, koska se on uusi liitto ja asiat ovat ymmärrettävämpiä kuin vanhassa testamentissa joka kuuluu vanhaan liittoon.
      Jokainen meistä on epäonnistunut, syntinen ja tekee virheitä, mutta onneksi meistä ei voi täälä maailmassa tulla edes täydellisiä ei siihen kukaan muu pysty kun Jeesus ainoastaan. Me olemme ihmisiä, emme jumalia. Etkä sä helvettiin joudu jos uskot Jeesukseen.

• unchain the wolves

Eipä siitä haittaakaan ole kuunnella mitä aamiaismuroilla on sinulle kerrottavaa kuten toisessa viestissäni kirjoitin. Kannattaa myös lenkillä käydessään tarkistaa ettei yksikään näkemäsi kivi ole sattumalta elävä joka vain epäonnekseen on joutunut kasvot maata vasten makuulle.

• yks kristinuskoinen

Eipä siitä haittaakaan ole kuunnella mitä aamiaismuroilla on sinulle kerrottavaa kuten toisessa viestissäni kirjoitin. Kannattaa myös lenkillä käydessään tarkistaa ettei yksikään näkemäsi kivi ole sattumalta elävä joka vain epäonnekseen on joutunut kasvot maata vasten makuulle.

Voisi sunkin vakaat kivet sun muut luonnonilmiöt alkaa saada vähän eloa ilmenemisiinsä, kun tajuaisit oman kivettyneen katsomuksesi kulttuurisen ja historiallisen ehdonalaisuuden ja mielivaltaisuuden?

• epä-onnistunut

tuo on se juuri mitä en ymmärrä... uskovainen voi halutessaan tappaa vaikka toisen ihmisen, koska hän saa sen kuitenkin anteeksi. tulee sellainen olo, että millään ei ole mitään väliä, jos on uskossa voi tehdä ihan mitä haluaa kaikki on annettu jo anteeksi. tätä ajatusta vasten ymmärrän hyvin monien uskovaisten käytöstä, muita nälvitään, arvostellaan ja tuomitaan, itse kun ollaan kaiken jo anteeksi saaneita.

vaikka voisin helvetin välttää, en todellakaan tiedä haluanko "taivaaseen" sinne kaikkien uskovaisten kanssa, nälvimään arvostelemaan ja tuomitsemaan toisiaan... jeesus tulee... minä lähden pakoon.

olen minä yrittänyt löytää sitä omaa seurakuntaa, mutta minä en ole kuin törmännyt helvetillä pelotteluun ja omien puutteideni etsimiseen. tiedän että olen huono ihminen, ihan helvetin huono. minä kaipaan sitä ARMOA, mutta ei sitä ole kukaan minulle tarjonnut. yritin sitä täydellistä elämää ja epäonnistuin, ei silloin kukaan sitä armoa tarjonnut....

kyllä minä voin hyväksyä, että joku on saanut uskonnosta apua, mutta hyväksykää myös se, että osalle meistä ei uskonto ole tarjonnut kuin ruoskaa ja hylkäämistä.

• armoa armon päälle :

Näissä asioissa menee helposti sekaisin.
      Mutta se juuri tässä vapaudessa ja armossa onkin että Jumala ei meitä tuomitse kun pyydämme synnit anteeksi Jeesuksen nimessä. Armossa eläminen ei tarkoita sitä että meillä on vapaus tappaa joku tai olla toiselle pilkallinen tms. Kun Jumala saa ensin rakastaa meitä niin sillä rakkaudella mekin voimme rakastaa muita. Tämä ei lähde omasta voimasta että nyt pinnistelen ja rakastan lähimmäisiäni, voin sanoa ettei se onnistu. Mutta itse vuosien kokemuksesta voin sanoa että ainoa mikä ihmistä muuttaa on Jumalan rakkaus, ei vaatimukset.

Ja mitä tulee siihen että uskovat arvostelee ja nälvii toisiaan on tosi kurja juttu, ja niin ei pitäisi olla, MUTTA me kaikki olemme ihmisiä. Minulla itsellä on paljon kavereina sellaisia uskovia jotka ovat lempeitä ja rakkaudellisia. Heistä siis näkee että he ovat viettäneet aikaa Jumalan kanssa. Joten jos törmää kylmiin ihmisiin niin kannata antaa sen määritellä Jumalaa. Ihmiset pettää ja jättää, mutta Jumala ei!

Ja mitä seurakuntiin tulee niin on todellakin erilaisia seurakuntia. Ei oikeestaan auta muu kun kierrellä ja katsella mikä voisi olla sopiva itselleen. On niin monenlaista painotusta seurakunnissa. Kaikki eivät todellakaan tunnu "kodilta" mutta kyllä se mieleinen löytyy. Myös nuortenillat ovat hyvä vaihtoehto jos sunnuntai kokoukset ei miellytä. Itse olen kyllä kasvanut jo tuosta nuortenilta vaiheesta pois, pidän enemmän sunnuntai kokouksista. Kannattaa seurakunnassa mennä rohkeasti kokouksen jälkeen juttelemaan pastoreille että on uusi ja haluaisi tutustua seurakuntaan ja ihmisiin niin varmasti he auttavat tässä asiassa ja tutustuttavat sinut muihin. Minulla kokemusta tästä. Kannattaa vielä olla avoin huonoista kokemuksista huolimatta.
      Nettisivuistakin näkee mitä seurakunnat painottavat, itse etsin sellaisen seurakunnan joka painottaa armon evankeliumia.
      Ei se elämä ole ruusuilla tanssimista ja helppoa aina, mutta se tietoisuus että joku kantaa musta huolta tuo niin paljon turvaa, ja se miten Jumala on muuttanut omaa ja läheisten elämää.

• epä-onnistunut

minun mielestä uskovaiset ovat oksettavia, kaksinaamaisia valehtelijoita.
      se on minun kokemukseni heistä. eletään niin että ulospäin kaikki on puhdasta ja hyvää, muuten voidaan sitten tehdä mitä huvittaa.

minä olen syntiä tehnyt, enkä sitä ole salannut tai piilotellut. olen miksi minut on luotu, jos en uskovaisten ahtaisiin raameihin sovi, niin pitäkööt ahtaat porttinsa.

tulkaa täydellisiksi, niin kuin teidän taivaallinen isänne.... minä en.
      suurin osa seurakunnista on keskittynyt hankkimaan rahaa ja ennen kaikkea valtaa ihmisiin, hierarkkia ja ryhmäkuri muistuttaa hyvin paljon helvetin enkeleiden toimintaa... kuinka paljon tuskaa ja murhetta on tehty ja aiheutettu jeesuksen nimissä... en kehtaa kutsua itseäni kristityksi tai uskovaiseksi, häpeän ja halveksin rahan ja vallan kumartajia.

jeesus kulki aasilla, millä kulkee seurakuntien ja lahkojen johtajat? merkki on keulalla, mutta risti se ei ole.

joo todella paljon on jumala elämääni muuttanut... ahdistava uskonnollinen lapsuus... yksinäisyyttä... mielenterveys ongelmia... apua on pyydet monet kerrat 40 vuoden aikana vaan eipä ole näkynyt.

• yks kristinuskoinen

Tervehdys epä-onnistunut, kirjoitat hyvää ja puhuttelevaa tekstiä...! Itselläni on vähän toisenlaiset taustat ja kokemukset ehkä, mutta ymmärrän ja tiedän kokemuksestakin kuitenkin aika hyvin mistä puhut. Karkeita vääryyksiähän nuo kuvailemasi asiat ja ilmiöt ovat, niin kuin toteat, ja sellaisia ja vastaavia on valitettavasti uskonnolliset yhteisöt täynnään, kun ihmisiä kerran ollaan. Mutta eihän kai se silti niin mene, että kenenkään tarvitsisi pelastuakseen hölmöjen uskovaisten raameihin asettua. Jumalahan ne "raamit" asettaa eikä ne, tai me, uskovaiset. Kaipa ne Luojan puitteet on sitten myös vähän avaranäköisemmin ja armollisemmin elämää ymmärtävät kuin ihmisillä ja uskovaisilla yleensä.

Itselleni tuli noista kuvailuistasi jostain syystä mieleen huumorin kera uskoa ja uskovia pohdiskeleva Jaakko Heinimäen Outo Hartauskirja, jonka luin joskus ja pidin siitä paljon. Jos huvittaa, niin ehkäpä voit joskus vilkaista sitä. Lainaan tähän yhden "hartauden".

"Hyöty:

Herätyssaarnaajat koettavat vakuuttaa kuulijoitaan siitä, että kannattaa uskoa Jumalaan. Uskosta on paljon hyötyä: saa mukavia uskonveljiä ja -sisaria, kokee elämässään siunausta, moraali kohenee ja loppujen lopuksi pääsee vielä Taivaaseenkin.

Mutta onko hyödyn tavoittelu sittenkään aito motiivi uskolle? Ja entä jos uskonveljet osoittautuvatkin tylsiksi ja kataliksi ihmisiksi, siunausta ei kuulu, samat vanhat paheet vaivaavat ja iankaikkisuus typerien uskovaisten kanssa alkaa tuntua vastenmieliseltä ajatukselta?

Mitä hyötyä uskosta on, on väärin asetettu kysymys. Uskonnossa on kyse siitä, mikä on totta, ei siitä, mikä on miellyttävää tai mistä on hyötyä. Siunausta ei voi mitata rahassa. En usko, koska siitä on hyötyä, vaan koska en muutakaan voi."

No niin, tuo tuli mieleen kai lähinnä noista uskovien kuvauksista, jotka ovat ikävän usein osuvia ja toisaalta samalla sen myötä ehkä jollain tavalla huvittaviakin. Kirjassa on muitakin hyviä pohdintoja, ehkä kuitenkin enemmän mietiskelyn, muhoilun tai vinoilun kuin valmiiden vastauksien saarnaamisen hengessä esitettyjä. "Kannattaa" lukea, jos sille päälle sattuu.

• armoa armon päälle

Se on kurjaa juuri näissä uskon asioissa että on joko ahdasmielisiä lakihenkisiä USKONNOLLISIA ihmisiä, TAI sitten niitä jotka elävät todeksi armon evankeliumia.
      Paljon pahoja asioita saa uskonnon nimiin laittaa, mutta nämä ovat kaukana siitä todellisesta uskosta, eli armosta. Ilman minkäänlaisia suorituksia ja tekoja! On eriasia olla uskonnollinen kun uskovainen. En ihmettele jos menee maku asioista jos on joutunut olemaan ahdistavissa uskonnollisissa piireissä. Se on väärin, mutta kaiken sen takana on ne ihmiset EI Jumala. Raamattu antaa selkeän kuvan millainen Jumala on, hyvä ja ainoastaan hyvä. Onneksi meillä jokaisella on valinnan vapaus ketä seuraamme ja ketä uskomme.
      Olen kovin pahoillani puolestasi kun olet joutunut kokemaan kovia asioita näissä uskon piireissä, niin se ei kuuluisi todellakaan olla. Mutta toivon ettet anna sen sekoittaa oikeaa kuvaa Jumalasta. Ei Jumala vaadi meiltä mitään suorituksia, vaan ihminen itse niitä asettaa. Jumala kyllä antaa apunsa juuri oikeana aikana, ja monesti se saattaa olla että meidän pitää itse ottaa askel oikeaan suuntaan, esim. lähteä johonkin seurakuntaan josta on lukenut vaikka netissä tai kuullut muutenkin hyvää. Sellainen joka on raamatun sanan mukainen, ei lakihenkinen. Tai sitten kuunnella netissä jotain puhetta armosta. tms!

Minä olen saanut olla mukana TERVEESSÄ, armon keskeisessä seurakunnassa, jossa ei ole täydellisiä ihmisiä, mutta lähtökohta on oikea. Itse kun joskus en ollut Jumalan lapsi ahdistus ja tarkoituksen tunne seurasivat minua, ainoa vastaus minulla tähän kaikkeen oli ottaa Jeesus vastaan. Enkä ole koskaan sitä katunut.

• armoa armon päälle

Piti vielä lisätä että raamattu itse varoittaa ja nuhtelee ulkokultaisuudesta eli tekopyhyydestä, farisealaisuudesta. Eli siitä juuri mistä kirjoitit että esitetään jotain muuta mitä ollaan tai ollaan kaksinaamaisia yms.
        Tämähän ei ole todellakaan ole Jumalan mielenmukaista toimintaa.

• Aivan, olen aivan samaa mieltä.

Mutta jos ihmisellä on vahva kristillinen vakaumus, hänen elämänsä ja ajattelunsa on järjestynyt kristinuskon käsitteiden varaan, voidaan tätä uskoa ja sen käsitteitä käyttää sielunhoidollisesti, millä voi olla merkitystä myös masennuksen hoitokeinona. Näin itse uskon - ja tiedänkin kokemuksesta.

Lämmin hyväksyntä ja stressin helpottaminen on kaiken masennuksen hoidon kulmakiviä: masentuneiden itsesyytöksiä, riittämättömyyden tunteita, paisuteltuja huolenaiheita järjestelmällisesti helpotetaan, oiotaan ajatustottumuksia. En ymmärrä, miksi tätä ei voisi tehdä kristilliseltä pohjalta, jos potilas on vakaumuksellinen kristitty. En ymmärrä, miksei kristittyjen "armoa" ja "toivon näköalaa" voitaisi hyödyntää potilaan hoidossa, en tajua, miksei hänen uskonsa sisältöä voitaisi käyttää hänen hyväkseen. (Itse asiassa en ymmärrä, mikä muu edes olisi mahdollista tekemättä samaa väkivaltaa potilaalle kuin siinäkin tapauksessa, että jollekulle tuputetaan uskontoa = vierasta ajattelua ratkaisuksi mielenterveyden ongelmiin.)

Luulenpa, että jos syvästi uskovainen saa sekä sielunhoitoa että varsinaista mt-hoitoa, hoitotulokset olisivat paljon paremmat.

• epä-onnistunut

miten se voi parantaa masennuksen, että ihminen saa satoja sääntöjä ja ohjeita joiden mukaan pitää elää. jos et ehtoja täytä joudut helvettiin... miten armollista ja vapauttavaa....

olen yrittänyt, mutta en pystynyt elämään sääntöjen mukaan, ei ollut sitä rautaista tahtoa millä pitäisi itsensä kurissa. joten minä epäonnistuin, rukoilin apua, mutta en sitä saanut = en siis kelpaa.

• Armon ymmärtänyt

Kiitos, hienosti kirjoitit. Ajattelen aivan samalla tavalla. Kristinusko on toivon ja ilon lähde, kun sen vilpittömin sydämin ottaa vastaan. Ihmisten mielipiteet tulevat ja menevät. Jumala ja Jeesus pysyvät, tänään ja iankaikkisesti. Masennus on hyvä hoitaa myös terapian avulla ja lääkkeillä. Oman maailmankatsomuksen ja vakaumuksen pohjalta. Kiitos.

• epäonnistuneita kaik
        epä-onnistunut kirjoitti:

miten se voi parantaa masennuksen, että ihminen saa satoja sääntöjä ja ohjeita joiden mukaan pitää elää. jos et ehtoja täytä joudut helvettiin... miten armollista ja vapauttavaa....

olen yrittänyt, mutta en pystynyt elämään sääntöjen mukaan, ei ollut sitä rautaista tahtoa millä pitäisi itsensä kurissa. joten minä epäonnistuin, rukoilin apua, mutta en sitä saanut = en siis kelpaa.

Luulet, ettet kelpaa.

Mutta se ei tee tyhjäksi sitä, että Sinä kelpaat!

Sadat säännöt ja ohjeet on Yläkerrassa todettu mahdottomiksi noudattaa, ja tämä ristiriita on sovitettu tavalla, jonka kristittynä varmasti tiedät.

• SE PIENI ERO:

Toisaalta esim. huumeidenkäyttäjien ja rikollisten elämässä jyrkkä uskoon tulo saa aikaan parempia tuloksia kuin mitkään "hoidot" ja kuntoutukset. Jälkimmäisissä nämä ihmiset ovat juosseet ihan riittämiin.

Uskoon tulo merkitsee selvää käännekohtaa, vanhan elämäntavan periaatteellista hylkäämistä ja uuteen yhteisöön kiinnittymistä.

Hoidot ja kuntoutukset yksinään eivät tarjoa "aatteellista" pohjaa elämänmuutokselle eivätkä uutta samastumisyhteisöä ja tuttavapiiriä, joten ihminen jää tyhjän päälle. Uskoon tullessaan monet saavat ensi kertaa elämässään ihmiskontakteja, jotka eivät perustu aineiden väärinkäyttöön/ihmisten hyväksikäyttöön tai yhteiskunnan interventioyrityksiin.

Tähän joku ehkä kiirehtii vastaamaan, että tuossahan vain yksi riippuvuus korvataan toisella. Niin korvataankin, so what?

Varmasti esim. kaikki alan sosiaalityöntekijät tuntevat nämä asiat eivätkä suhtaudu juupas-eipäs -mustavalkoisesti mihinkään, millä mahdollisesti on myönteistä vaikutusta ihmisen pärjäilyyn elämässä ja yhteiskunnassa.

• Kääntymys

- päätyminen selvään käännekohtaan, pettymys ja kyllästyminen
        - tarjottu Jeesus, uskoon tulon (mitä se onkaan) kokeminen reittinä pois entisestä, kokemus pelastumisesta, vaihtoehdon löytäminen, helpotus, kiitollisuus ja ylpeyskin, uuden aatteen löytäminen
        - entisen elämän periaatteellinen hylkääminen, motivaatio
        - pääseminen (pyrkiminen) pois aiemman antisosiaalisen elämän ihmisten, rutiinien ja arvojen otteesta, halu omaksua syvemmin uusi ajattelutapa, joka on koettu pelastavaksi
        - saadaan entisten sijaan uusi samastumisyhteisö ja monesti tuttavapiirikin.

Näin se tapahtuu, jos tapahtuu. Ei tässä sinänsä mistään henkimaailman asioista ole kyse; koko prosessin voi ymmärtää myös maalaisjärjellä.

• totta...

Totta, eiköhän tämäkin jo ole valtava todiste siitä että Jumala ei ole mikään keksitty tai joskus elänyt ukko. Niin monella alkoholistilla, aineiden käyttäjällä on elämä muuttunut vasta kun on tehnyt ratkaisun Jeesuksen puoleen. Toki edelleen on hyvä käydä hoidoissa, käyttää lääkitystä yms mutta nyt on elämällä jokin tarkoitus.

Luin juuri kirjasta jossa kerrottiin alkoholisteista ja eräästä miehestä joka eli jatkuvassa laitoskierroksessa, tätä kesti monta vuotta ja terapiakaan ei auttanut miestä niin terapeutti antoi miehelle toisenlaisen neuvon: "koska tämä pulju ei pysty sinua auttamaan, kävele lähimpään seurakuntaan ja tee siellä parannus".
      20 vuotta tämän jälkeen mies on edelleen uskossa ja raittiina.

Tämä oli mielestäni hyvä esimerkki kuinka elämä voi muuttua. En tarkoita tällä tuputtaa evankeliumia, jokainen tehköön oman ratkaisun mitä tekee elämällään. Tässä vain yksi hyvä esimerkki.
      Joten turha kiistellä tälläisistä asioista, mielestäni sitten kun on itse omalla kohdallaan testannut toimiiko nämä asiat todella voidaan puhua todellisia kokemuksia, ei ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä.

T. Uskova joka käy terapiassa

• SE PIENI ERO:

Usko ja lääketieteellinen hoito eivät todellakaan ole toisiaan poissulkevia asioita. Joskushan jotkut vastustavat lääkkeitäkin sillä, että näin jää "oikea" hoito saamatta ja todellinen muutos tapahtumatta. Kauheata jeesustelua ja haihattelua, johon joskus syyllistyvät ammattilaisetkin oman työnsä teoreettisen viitekehyksen takia: esim. sosiaalityöntekijät voivat aivan liikaa korostaa sosiaalisia ja yleensä ulkoisia/yhteiskunnallisia tekijöitä sairauden aana ja oona. Aivan kuin lääkkeet olisivat este terapialle, muille tervehdyttäville aktiviteeteille ja kohennuksille potilaan elämässä. Monesti ne ovat päinvastoin edellytys jälkimmäisille.

• **%%@@!

Jos Jumala olisi olemassa ei olisi masennusta tai muitakaan sairauksia. Jos Jumala päättää jokaisen ihmisen kohtalon ja mitä hänen elämässään tulee tapahtumaan miksi hän on niin monelle ihmiselle luonut kiusaksi masennuksen ja antaa monen vieläpä kitua siinä vuosikausia, eipä kuulosta kovin rakastavalta ja oikeudenmukaiselta.

• *Masentunut*

Oon samaa mieltä että mitää jumalaa ei ole olemassa. Ei muuten ihmiset joutuisi kärsimään näin kohtuuttomasti. Ei kukaan ole ansainnut sellasia kärsimyksiä mitä masentuneet ja ahdistuneet joutuu kestämään. Jos jumala onkin olemassa niin ei se ainakaa mitää hyvää tahdo kun antaa ihmisten kärsiä näin pahasti.

• maailmasta..

onko kukaan tullut ajatelleeksi miten paljon pahaa tämä maailma on täynnä? eiköhän sekin jo selitä että maailma on synnin vallassa. Kaikki paha tulee saatanalta. Jumalalta tulee ainoastaan hyvä. Ja jokaisella ihmisellä on VAPAA TAHTO mitä tekee elämällään ja ketä seuraa. Raamatussa puhutaan hyvin selkeästi millainen saatana on ja millainen Jumala on.
      Kannattaa lukea niin ei tarvi tehdä omia johtopäätöksiä ja sekoita asioita. :)

• Ainoastaan?

Niin on täynnänsä, mutta oletko ajatellut mistä s'a'tana ja sitä kautta paha tulee? Jumalasta niin kuin kaikki muukin, joten voiko jumala olla vain hyvä?

Noudata omaa neuvoasi ja lue raamattua, niin huomaat ettei mitään vapaata tahtoa olekaan. Jumala tekee valinnat.

• mene itseesi

Miten voit väittää moista, kun et ole itse kokenut. Menettääkö sitten ihminen mitään, jos on päättänyt päättää päivänänsä - kaikki terapiat ja lääkkeet on vuosien varrella koettu ja apåua ei olet tullut. Ei ainakaan sinulta ole pois, jos tuollaiselle vielä ehdottaa viimeisenä keinona kääntymistä Jumalan puoleen. Monet ovat kokeilleet ja itsemurha on jäänyt toteuttamatta. On totta että uskovaisillakin on elämässään taisteluita, mutta monet ovat pelastuneet jatkamaan elämää kohdadessaan Jumalan.

Mitä sinulla sitten on tarjolla henkilölle, joka kaikki ajalliset keinot on kokeillut ja
      toivo on mennyt? Ei mitätään? Siis halaut että ih iset tappaisivat ennen vaikka itsensä kuin saisivat avun.

• *Masentunut*

Ite en usko mihinkää Jeesus-juttuihin ja siihen että niistä olis mitään apua. Jos ei usko niin ei usko ja mulle sellasia on turha tyrkyttää. En ole silti kieltänyt toisia uskomasta. Kerroin vain oman näkökantani asiaan. Jos joku luulee että mä toivoisin että toiset tappais itsensä niin silloin joku muu on tainnu vetää vääriä johtopäätöksiä. Tottakai toivon että kaikki masentuneet sais apua mutta itsellä alkaa olla usko vähissä sellaseen. Tietysti on vielä varmasti sellasia hoitomuotoja joita en ole vielä itse kokeillut jotka vois toimia.

• yksinäinen lammas

Kiihkoilijoita löytyy uskovaisista ihmisistä. Kiihkoilua löytyy uskovaisten vastustajista. Toiset vaikka kuolee oikeana pitämänsä ideologian puolesta. Toiset ovat taas provosoituja vaikka tappamaan ihmisen, joka julistaa uskoaan. Esim juutalaiset roomalaisten avustuksella Jeesuksen, tai muslimimaiden vainot kristinuskoisia kohtaan.

Kateus vapautunutta, energistä ja onnellista ihmistä kohtaan on minulle tuttu asia. Olen itse ollut syvästi masentunut, estynyt ja tukahtunut. Olen kokenut raastavaa raivoa, kun olen nähnyt iloisia, aikaansaavia ja elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä. Olen vihannut varsinkin uskovaisia, jotka ovat niin onnellisena tuputtamassa omaa ideologiaansa, kuin uskoen löytäneensä jotakin autuaaksi tekevää.

Uskovaisten tekopyhyys on usein ilmeistä: jos olet meidän puolella, hyväksymme sinut. Jos olet meitä vastaan, emme sinua minään pidä. Perin inhimillinen kyvyttömyys arvostaa itsestä eroavaa ajattelutapaa tai asennetta. Mutta itse uskovaisena ymmärrän nyt, että ihminen voi olla uskovainen tahtomatta ehdollistaa rakkauttaan omien ohjeiden noudattamiseen tai itsensä seuraamiseen. Voi sallia ihmisarvon ja kunnioituksen toiselle, vaikkei tämä liputtaisi saman ideologian puolesta kuin itse.

Mutta suurimman osan ajattelu on äärimmäisen jäykkää. Koska usko on täysin mätä ja paha asia, ei kristinuskon tärkeimpiä, maailmaa mullistavia saavutuksia tai hyveitä kyetä näkemään lainkaan. Näitä ovat esimerkiksi vapaus, jonka puolesta Jeesus taisteli tuomiten aikansa vallalla olevan kulttuurin, jossa fariseusten tekopyhyys ja muka-paremmuus ihmisinä vaati kaikkia ihmisiä ajattelemaan heidän edustamallaan tavalla, kyseenalaistamatta, vastustamatta ja pyrkimättä vapauteen ideologisesta vankilasta. Kristinuskon saavutuksia on siis se, että tämän päivän kristillisessa maailmassa puhutaan suvaitsevaisuudesta ja ihmisarvosta. Ajatellaan vaikka muslimimaita, joissa yhä kivitetään ihmisiä (raiskattuja), eikä ihmisarvosta juuri puhuta.

Jäykkäajatteluisten ihmisten lisäksi maailmassa on paljon ajattelultaan vapautuneita. Heitä ohjaavat päämäärät ja hyveet kuten empatia ja ymmärrys. Heidän sanomansa ei ole pelkkää tuomiota, vaan pyrkimystä nähdä syvemmälle, ymmärtää ja kaikesta huolimatta rakastaa. He eivät välttämättä ole uskovaisia, he nauttivat uskovaisen tradition hengen hedelmistä.

• ÄÖ +- 0
        yksinäinen lammas kirjoitti:

Kiihkoilijoita löytyy uskovaisista ihmisistä. Kiihkoilua löytyy uskovaisten vastustajista. Toiset vaikka kuolee oikeana pitämänsä ideologian puolesta. Toiset ovat taas provosoituja vaikka tappamaan ihmisen, joka julistaa uskoaan. Esim juutalaiset roomalaisten avustuksella Jeesuksen, tai muslimimaiden vainot kristinuskoisia kohtaan.

Kateus vapautunutta, energistä ja onnellista ihmistä kohtaan on minulle tuttu asia. Olen itse ollut syvästi masentunut, estynyt ja tukahtunut. Olen kokenut raastavaa raivoa, kun olen nähnyt iloisia, aikaansaavia ja elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä. Olen vihannut varsinkin uskovaisia, jotka ovat niin onnellisena tuputtamassa omaa ideologiaansa, kuin uskoen löytäneensä jotakin autuaaksi tekevää.

Uskovaisten tekopyhyys on usein ilmeistä: jos olet meidän puolella, hyväksymme sinut. Jos olet meitä vastaan, emme sinua minään pidä. Perin inhimillinen kyvyttömyys arvostaa itsestä eroavaa ajattelutapaa tai asennetta. Mutta itse uskovaisena ymmärrän nyt, että ihminen voi olla uskovainen tahtomatta ehdollistaa rakkauttaan omien ohjeiden noudattamiseen tai itsensä seuraamiseen. Voi sallia ihmisarvon ja kunnioituksen toiselle, vaikkei tämä liputtaisi saman ideologian puolesta kuin itse.

Mutta suurimman osan ajattelu on äärimmäisen jäykkää. Koska usko on täysin mätä ja paha asia, ei kristinuskon tärkeimpiä, maailmaa mullistavia saavutuksia tai hyveitä kyetä näkemään lainkaan. Näitä ovat esimerkiksi vapaus, jonka puolesta Jeesus taisteli tuomiten aikansa vallalla olevan kulttuurin, jossa fariseusten tekopyhyys ja muka-paremmuus ihmisinä vaati kaikkia ihmisiä ajattelemaan heidän edustamallaan tavalla, kyseenalaistamatta, vastustamatta ja pyrkimättä vapauteen ideologisesta vankilasta. Kristinuskon saavutuksia on siis se, että tämän päivän kristillisessa maailmassa puhutaan suvaitsevaisuudesta ja ihmisarvosta. Ajatellaan vaikka muslimimaita, joissa yhä kivitetään ihmisiä (raiskattuja), eikä ihmisarvosta juuri puhuta.

Jäykkäajatteluisten ihmisten lisäksi maailmassa on paljon ajattelultaan vapautuneita. Heitä ohjaavat päämäärät ja hyveet kuten empatia ja ymmärrys. Heidän sanomansa ei ole pelkkää tuomiota, vaan pyrkimystä nähdä syvemmälle, ymmärtää ja kaikesta huolimatta rakastaa. He eivät välttämättä ole uskovaisia, he nauttivat uskovaisen tradition hengen hedelmistä.

"Perin inhimillinen kyvyttömyys arvostaa itsestä eroavaa ajattelutapaa tai asennetta"

ja tähän TÄYDELLISEEN LAUSEESEEN kiteytyy kaikki, miksi maailma on totaalisen mätä paska, sodat, tasa-arvon puute, valheet, itsekeskeisyys ja ihmisten kusipäisyys..

ahneudella on tietenkin vielä oma osansa kehissä..

• *Masentunut*

Mitä hyvää uskonnoista on muka koskaan seurannu? Niinpä. Ei mitään. Uskonnot on aiheuttanu vaan sotia.

• älä teilaa

Monet masentuneet ja elämässään ahdingossa olevat ovat saaneet ratkaisevan avun tullessaan uskoon. Eihän kaikkia auta lääke, terapiat ym. Ei sinun ole pakko uskoa. Anna kuitenkin jollekin myös tämä mahdollisuus.

• Uskonto on huumetta

Niin.. uskonto on ennemminkin verrattavissa huumeisiin. Ensin uskotellaan että tää shitti antaa sulle tosi hyvät kiksit, ja päätät kokeilla tän kerran. "WAU! Tää saa mut tuntemaan kuin olisin elossa! Miten olenkaan voinut selvitä ilman tähän asti?" Sit menee päivä tai pari, ja sulle tulee tosi paska olo; tunnet itsesi huonoksi ihmiseksi. Mitä teet? No haet uuden annoksen tietenki. Diileri tarjoaa juuri sitä mitä etsit, mutta ei todellisuudessa välitä sinusta muuta kuin tulolähteenä. Vajoat syvemmälle itsevihaan.. "En ole edes huumeeni arvoinen! Oi antakaa anteeksi, että olen näin huono ihminen!" Aineet eivät enää riitä, joten lähdet ulos etsimään muita heikkoja ihmisiä saadaksesi huumeiden käyttösi tuntumaan loogiselta, sillä ei sata ihmistä voi olla väärässä. Tietenkään et puhu huumeista suoraan, vaan yrität kiertää asian ytimen, kunnes jonain päivänä tarjoat heillekkin pienen satsin. Ja ympyrä jatkuu.

Uskonto ei ole koskaan auttanut ketään, vaikka he itsensä siitä vakuuttaisivat. Uskonnon tehtävä on saada ihmisen tuntemaan itsensä vähäpätöiseksi. Jokainen meistä on oman elämänsä jumala, ei polvillaan Herran anteeksiantoa rukoileva mato. Itselleen valehtelu ei ole koskaan auttanut ketään, tällä ainoastaan kielletään ongelmat.

Oliko provosoivaa? Toivottavasti. Jos uskonnosta olisi oikeasti hyötyä, heitä näkisi muuallakin kuin masennusta potevien keskustelupalstoilla yrittävän hyötyä heistä.

• Kirje Roomalaisille 8:28-39
      Ääneen lukien iltaisin ahdistuksen ennalta ehkäisyyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      179
      13494
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5483
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4920
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3709
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2843
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      119
      1783
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      372
      1697
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1515
    Aihe