Liian pieni häkki?

turhautunutt

Mulla on kaksi kääpiökania, jotka asustelevat vapaana huoneessani. Häkki heillä on ollut tähän asti lähinnä käytössä vain ruoka- ja juomapaikkana, sillä he harvoin menevät sinne nukkumaan/makoilemaan. Öisin mulla on kanien kanssa kuitenkin ongelmia, sillä toinen heistä pissaa lähes joka yö sänkyyn. Olen kokeillut laittaa tämän pisuliinin yöksi häkkiin, mutta tuli toinen ongelma: nuorempi kani (vasta poikanen) kakkaa öisin aivan valtavat määrät löysiä umpparipapanoita pitkin huonetta. Niitä on TODELLA paljon ja ne ovat niin vaikeita siivota pois, että pitäisin poikasta mielummin öisin häkissä, josta ne saa helpompi kerätä aamulla.

Mietin tässä vain, että voinkohan laittaa molemmat kanit yöksi tuohon häkkiin? Häkki on aika pienehkö, 100x60, mutta eläinkaupassa myyjät sanoivat että sopii hyvin kanille jos se saa päivittäin jaloittelua. Olenko julma jos suljen yöksi kaksi kääpiökania tuohon samaan häkkiin? Jaksavatko ne sitä?

Neuvoja saa antaa myös tähän pissailuongelmaan, sillä en enää jaksaisi vaihtaa lakanoita melkein joka päivä... Uros on kastroitu noin kolme viikkoa sitten mutta merkkailu ja tarpeiden levittely jatkuu edelleen samanlaisena. Onko mitään, mitä voisin tehdä? En haluaisi aidata sänkyäni, kun huone ei muutenkaan ole mikään valtava...

2

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

      Kyllä ne voisi häkkin yöksi laittaa. Tietysti isompi häkki olisi mukavampi.

      Merkkailu tai sänkyyn pissaaminen tuskin loppuu lakanoiden vaihdolla, sillä pissa on imeytynyt jo patjaan niin, että kani pitää sitä vessanaan.
      Vaihda patja ja laita muovi patjalle silloin kun kanit ovat vapaana. Piilota muovi lakanan alle etteivät syö sitä...

      Mitä kaneille syötät ? Umpparithan kanin kuuluisi syödä, mutta määrä rajoittaa.
      Saisivatko liikaa jotain ?

    • turhautunutt

      Kiitos paljon vinkeistä! Kokeilun nyt laittaa molemmat yöksi häkkiin, jos se vaikka toimisi. Isompaa häkkiä niille ei valitettavasti ole mahdollisuutta hankkia, mutta eivätköhän ne siellä yöt jaksa olla. Aamulla kuitenkin pääsevät heti vapaaksi. Täytyy myös kokeilla tuota patjan pesemistä ja muovia. Mietin vain, että onkohan se muovi miten hiostava...

      Kanit syövät pääasiassa heinää ja Genesis-pellettiä, 1-2 kertaa päivässä vähän salaattia/vihanneksia/hedelmiä tai muita tuoreita rehuja. Pitäisikö pelletti ottaa kokonaan yöksi pois poikaselta...? Luin jostain, että alle 6 kk:n ikäisenä kanin olisi hyvä saada sitä rajattomasti. Heinääkin se kyllä syö ihan tarpeeksi, mutta umpparit eivät maistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      138
      1456
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1203
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1033
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe