Mietin, miten te masentuneet olette päässeet pahimman ylitse?
Ja kun puhun pahimmasta, puhun nyt oikeasti pahimmasta.
Tänään on yksi ehkä koko masennuskauteni pahimmista päivistä, masennusta minulla on ollut jo yli 13 vuotta, ei puhuta enään mistään teinimasennuksesta. Olen ollut neljän seinän sisällä 5 vuotta, ulos pääsee/kykenee pelkästään rauhottavien voimin.
Itsemurha. Ei se tunnu pahalta, ei se ole tuntunut pahalta aikoihin. Tuntui silloin teininä. Aina vastoinkäymisen jälkeen tuli olo 'mä tahon tappaa itteni' ja tuli itkettyä. Silloin tunsin jotain. Tuli pitkä aikakausi kun en tuntenut mitään, lääkkeet pahensivat olotilaa, elämä tuntui menevän kuin pikakelauksella eteenpäin. Vuosia kulunut enkä mitään ole saanut aikaiseksi.
Itsensä poisottaminen elävien kirjoista tuntuu jotenkin helpottavalta asialta. Se alkaa jo pelottamaan itseäni, mieli menee jotenkin tyhjäksi ja olotilakin tuntuu oudolta. Yritän estää itseäni ajattelemasta, koska nyt pelkään jo itseäni ja sitä, että olen oikeasti rajalla, josta astuessa ylitse ei ole paluuta. Mitä olette oikein tehneet että olotila paranisi? Uskoa että asiat kyllä hoituvat ja että asiat paranevat? Mutta entä jos on menettänyt jo elämänilon niin pahasti, ettei sillä ole edes väliä, tulevatko asiat paremmiksi vai huonommiksi. Sitähän tässä on 13 vuotta hoettu, kyllä tuo vaihe menee ohitse.
Vanhemmatkin, jotka ovat ainoat ihmiset joita enää suostun tapaamaan tai näkemään, ovat entistä huolestuneenpia. Äiti itkee, sanoo että olen pysähtynyt. Näen joka ikinen kerta huolen hänen silmistään, mutta en pysty enää hymyilemään ja esittämään että kaikki on kunnossa. Yritin sitä pitkään, olla antamatta huolen aihetta, nyt siihenkään ei ole voimia.
Otin aikoinaan lemmikin itselleni, ainoa asia, mikä on estänyt itsemurhan tekemisen tähän asti. Tämä lemmikki on tärkein asia elämässäni, ainoa valonpilkku, mutta mitä on tapahtunut. Nyt toivon että lemmikkini kuolisi, että se ainoa syy katoaisi ja saisin kuin luvan päästä pois. En mitään lemmikilleni aio tehdä ja siitä huolen pidän, kaikki kuntoutusrahathan tähän lemmikkiin melkein menevät, kun sille parhaimmat ruuat haluan kustantaa, mitä saa ja eläinlääkärillä käydäänkin ainakin kerran vuodessa, ihan vain tarkistamassa että kaikki on kunnossa. Enemmänkin siis toivon, että kuolisi jostain syystä luonnollisesti. Ensimäistä kertaa tänään ajattelin tästä lemmikistä luopumista, sama syy, että saisin antaa itselleni luvan päästä itse pois, mutta kiintymys lemmikkiin on liian suuri antaakseni sitä pois. Pelkään ettei uusi omistaja antaisi sille niin hyvää kotia, kuin minä.
Pitäisi kai näistä tunteista puhua terapeutille. Käyn siis puhumassa, tosin puhuminen ei ole mitään minulle tehnyt, ei mitään vaikutusta. Syön lääkkeitä, 3 eriä, niilläkään ei vaikutusta.
Tiedän että nukuttuani yön ylitse, mieli on huomenna pirteämpi, mutta pelkään että jonain päivänä kun en enää pysty hillitsemään sitä tunnetta päästä pois, ylitän rajan.
Pahimman yli?
6
91
Vastaukset
- maria-b-123
Kirjoitin juuri itsekin samasta aiheesta - että joutais pois. Mutta niinhän me kaikki joudettaisiin, kukaan ei ole korvaamaton. Miten me jaksetaan? Samoin kuin sinäkin, päivästä päivään. Joku päivä saattaa olla parempi. Vaikka kuolemasta haaveileminen kuuluukin syvään masennukseen, eletään vaikka piruuttaan. Rasitetaan nuo ns. terveet ihmiset ruikutuksillamme, eletään kuka viinan, kuka lääkkeiden, kuka nukkumisen turvin. Päivä kerrallaan. Meillä on oikeus elää tällaisinakin loppuun asti, vaikka minullekin on sanottu päin naamaa, että tapa jo itsesi. Se se vasta piristää. Enpäs tapa, ähä kutti!
- Monisairas
On hyvä, että keskustelun aloittajalla on lemmikki, josta hän kantaa vastuuta. Muta tilanne voi tulla niin vaikeaksi, että mitkää siteet eivät tekoa estä.
Itselläni on ollut useinkin itsemurha-ajatuksia, mutta ei kuitenkaan konkreettisia suunnitelmia. Pelkät ajatukset eivät kuulemma ole vaarallisia. Vaikka ainahan ajatuksiinkin sisältyy jonkinlaisia ajatuksia toteutustavasta. Aika paljon ajattelen niitä sukulaisia ja nuoruuden ystäviä, jotka ovat tuohon ratkaisuun päätyneet. Ja usein myös mietin, millaisia heidän viimeiset ajatuksensa ovat olleet.
Ajattelen niin, että keskustelun aloittajan pitäisi puhua ajatuksistaan ja mennä tarvittaessa vaikka sairaalahoitoon. Tosin en tiedä, onko sekään pitempiaikainen ratkaisu. - vaikeaaa29
Tuli paha olo aloittajan viestistä. Voisitko ajatella sairaalahoitoa tai päiväsairaalajaksoa jos kaupungissasi on sellaista mahdollisuutta?
Tuo on toivottomuutta mitä masennus aiheuttaa. Toivon että ymmärtäisit että se on sairaus joka puhuu. Ja että sitä toivoa voi löytyä. Pitkänkin sairastamisen jälkeen.
Hienoa että sinulla on lemmikki. Huomaathan että se on jokin asia josta vielä välität? - 8 vuotta
No jokainen on korvaamaton, se on ihan selvä asia. Mutta en tiedä, millä pahimman yli selvitään, olen itsekin tehnyt sen kai monta kertaa ja väsynyt, unohtanut, en tiedä miten tästä nykyisestä helvetin kriisistä enää jaksetaan, kun kaikki aiemmin saavutettukin on menetetty ja hajoaa yhdeksi suloiseksi itsetuhoksi... (Mitä hyötyä enää mistään, miten enää jaksaa tapella, kun kaikki on samaa ja nyt vielä pahempaa, toivotonta; siinä meikäläisen tämänhetkiset tunnelmat.) No mutta joo, viestiäsi lukiessa tuli itselleni mieleen, voisitko ajatella tapaavasi jotain muita ihmisiä kuin niitä, joita nyt tapaat? Etsiä jotain, apua ja tietä jonnekin uuteen ja muutokseen sitä kautta?
- harmaaalue....
Kiitos vastauksista.
Sairaalahoitoa mietin itsekin, mutta sinne ei saa viedä lemmikkejä ja se maksaa eikä minulla ole varaa sellaiseen. On jo ennestään velkaa, ei onneksi nyt niin hirveästi, mutta aikoinaan otin vanhempien ehdotuksesta opintolainan. Ja minua ahdistaa todella paljon että joutuisin luovuttamaan lemmikkini siksi aikaa johonkin enkä näkisi sitä. Olen tässä 5 vuoden sisällä ollut tasan 1 viikon erossa lemmikistäni ja se oli hyvin ahdistavaa aikaa, kun tuntuu että se ainoa syy miksi elän on otettu luotani pois. Tiedän olevani osittain liian kiintynyt tähän eläimeen, mutta jos en olisi, en pitäisi sitä varmasti ainoana syynä elää.
Nyt yön yli nukuttua on vähän parempi olo, jos sitä nyt paremmaksi oloksi voi sanoa, mutta ei enää ahdista niin pahasti kuin eilen. Voin sanoa, että jos lemmikkiä ei minulla olisi, niin eilinen olisi ollut viimeinen päivä, mutta vahva side lemmikkiin saa jatkamaan.
Ajattelin että kopioin tuon tekstin ja vien sen terapeutilleni luotteavaksi. En kyllä halua, että saan lähetettä sairaalaan. Teilen tuossa eilen beck testin netissä pitkästä aikaa. Tulos näyttää 58, voiko niin korkeita pisteitä edes saada, tuliko joku virhe, vai olenko oikesti jo niin pohjalla, että lukemat ovat vaarallisia.
En pysty kyllä tapaamaan muita ihmisiä. Ahdistun syvästi joutuessani ihmisten keskelle, siksi joudun rauhoittavia syömään aina kun menen ulos, ihan pelkästään jo kauppaan.
Noista itsemurha ajatuksista. Eilen pahimman ahdistuksen kohdalla minulle oli jotenikin todella selvää miten kuolen ja miten sen teen. Ei se ollut enää suunnittelua, vaan suunnitelma mikä toteutuu jos asiat niin pahaksi muuttuvat. siksi pelästyin itsekin itseäni, koska olen tottunut itsemurha ajatuksiin, ne ovat olleet kuin päivittäisiä "normaaleja" ajatuksia, mutta eilinen tunne oli pelottava.
Toivottavasti ei uusiudu. - 8 vuotta
Kaikkein vaikeimman masennuksen aikaan, kun suunnilleen kaikki tekemiset ja kohtaamiset pelkästään ahdistavat, olen toiminut itse kai juuri noin kuin sinä; yrittänyt suorittaa edes jotain rutiineja ja ollut kosketuksissa lähimpiin ihmisiin. Minullakin oli taannoin lemmikkieläin, josta huolehdin päivittäin (koira, jonka kanssa lenkkeilin; ahdisti mielettömästi kun esim. tuli ihmisiä vastaan, mutta jotain ajateltavaa sai, kun joka kerta vaikka vähän muutti/laajensi lenkkiä tms.). Synkimpiä tunnelmia taas on ollut yleensä hyvä jakaa jonkun luotettavan ihmisen kanssa, sellaisen, joka osasi kertoa, etten ole niiden kanssa yksin eikä tarvitse pelätä. Muutenkin on tietty tärkeää, että ei ole liikaa yksin vaan jossain lähettyvillä on ihmisiä, joiden tietää olevan luotettavia kaikesta omasta ahdistuksesta huolimatta ja joille voi kertoa omasta olosta. Jos tilanne menee oikein vaikeaksi, niin hakea sitten apua vaikka yhteisvoimin.
Sinä olet todella kova taistelija, kovempi kuin itse olen. Älä luovuta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481239Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753