Mitäs ajattelette, kun uuden, tulevan hallituksen leikkauslistalla on mm. leskeneläkkeen poistaminen niiltä, joilla on muuten hyvä eläke? Olisi mukava saada vaikka adressi aikaan tätä vastaan! Kirjoitelkaa!
Leskeneläkkeen poistaminen
115
1459
Vastaukset
Mielestäni leskeneläke on alunperin tarkoitettu puolisolle, joka ei ole ollut työelämässä. Eläkkeellä on varmistettu toimeentulo työssäkäyvän puolison kuoleman varalle.
Jos puoliso on luonut uransa avioliiton aikana ja saa toisen osapuolen kuoleman jälkeen hyvää itse tienattua eläkettä niin kysyn minkä vuoksi tuplaeläke?
Saako miehet leskeneläkettä?Miehille ei kuulu leskeneläke koska ainahan ne ovat rääkänneet naisensa mananmajoille, työllä tai muuten raskauttamalla.
Ainakin jos naisasialiikkeeltä kysyy.
H.hunksz kirjoitti:
Miehille ei kuulu leskeneläke koska ainahan ne ovat rääkänneet naisensa mananmajoille, työllä tai muuten raskauttamalla.
H.Suomessa ollaan sentään jokseenkin järjissä kenelle eläkkeitä jaetaan.
Kreikassa kuolleille ja Hollannissa valtion virkamiesten vaimoille vaikka he olisivat jättäneet miehensä ja karanneet toisen miehen mukaan ja vaikka lapset olisivat jääneet miehelle. Pois karannut vaimo saa jos mies kuolee leskeneläkkeen, mutta yhteiset lapset mikäli ovat aikuisia eivät saa mitään..
Naisasialiikkeet ovat tehneet kaiken voitavansa ja miesten ei auta muu kuin elää niin kauan, että vaimo kerkiää kuolla. ; )- 106
hunksz kirjoitti:
Miehille ei kuulu leskeneläke koska ainahan ne ovat rääkänneet naisensa mananmajoille, työllä tai muuten raskauttamalla.
H.Kyllä kuuluu myös miehelle.
- Pirre*
Ei kai se tupla ole, eikös se ole puolet miehen hankkimasta työeläkkeestä, se leskeneläke...äidillä ainakin on.
- tellenka1
Pirre* kirjoitti:
Ei kai se tupla ole, eikös se ole puolet miehen hankkimasta työeläkkeestä, se leskeneläke...äidillä ainakin on.
Kyllä se on puolet, mutta siinä on se yhteensovituspykälä. Saa vain noin neljänneksen.
- z<z<<z
hunksz kirjoitti:
H.Heh...
Sitä mieltäkö olet:)) - vastaan nimettämänä
Vastaan kysymykseesi saako miehet leskeneläkettä.
Saa,ainakin naapurini nettona 700 euroa kuukaudessa.
Hän jäi leskeksi kun lapset olivat noin 10 vuotiaita.
Vaimo oli hyväpalkkainen. - suutarin tytär
Tiedän pareja,jotka eivät eläkkeen takia eroa virallisesti koskaan.
Toisen elämä on huomattavasti helpompaa leskeneläkkeen ansiosta. - turha monille
Samaa mieltä, että alunperin ko eläke oli ei työelämässä olleille puolisoille.
Kun ollaa suuremmissa eläkkeissä pärjää jo omalla, niin kuin pitää pärjätä yksineläjät ja paljon pienemmälläkin eläkkeellä. Oikea suunta päättäjiltä.
Tuo hyvä taulukko miten eläke maksetaan:
http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39121&Item=10513 Pirre* kirjoitti:
Eläkkeiden suuruuserojen pienetyessä pienenee myös leskeneläke.
0-raja tulee melko alhaalla vastaan.- Pirre*
suutarin tytär kirjoitti:
Tiedän pareja,jotka eivät eläkkeen takia eroa virallisesti koskaan.
Toisen elämä on huomattavasti helpompaa leskeneläkkeen ansiosta.Niin ja, entä kun omaishoitajatkin vain riistävät hoidettaviaan, ja tottakai ei erota siinä toivossa että menetetään vielä tuo tuplaeläkekin :/
Kyl ne puolisot on ilkeitä ihmisiä.:( - minä.
hunksz kirjoitti:
H.Myös mies saa lesken eläkkeen jos on tienannut vahemmän kuin vaimonsa.
Onko sinua naiset jallittaneet? - rehellisyys?
Oma ei Suomessa, noin 500/kk.vuosi. Hoidin häntä yli kaksi vuotta ilman rahaa, otin lainaa ja sanoin irti töistä. Kyllä on ikävää katsoa suomalaisien siellä valittaminen. Onneksi olen saanut elää Suomessa 23 vuotta, mutta aika opettaa elää myös täällä kirjoittaessa ja yrittää olla rehellinen. Kiitos täällä olemisesta on kirjoittaminen parempi, vaikka sitä en tarvitse.
- kade naisleski
Eivät kaikki työssä käyvät luo uraavaan ,vaan tekevät pakon edessä töitä.Tavallisen työläisnaisen työeläke on saman suuruinen,kuin takuueläke minkä toiset saavat kotona makaamalla.Eli kaikki hakemaan pulkosieniä,että pääsette leskeksi
- the._man
Nittaminax kirjoitti:
Saa jos eläke olisi pienempi kuin puolison.
Nittaminax
http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/henkiloasiakas/05_perhe-elake/02_leski/index.jsp
Sitten taitaa loppua lesken musiikkialoituksetkin?
Ei hemmetissä.
Onneksi älysin erota hengissä, ei saamarin akka saa mitään kun kellahdan, kosto on suloinen! :):)
Muuten on minusta valtiovalta velvollinen jatkamaan naisen hemmottelua, aina siitä jotain hyötyä on, paremmat parfyymit sporissa ja dösissä ja metrossa.
Eikä pompi joka paikassa silmäpaot silmille.
H.- kaunisleski ejk
Miten mun musiikkialoitukseni liittyy leskeneläkkeeseen.
Mää vaan kysyn.... kaunisleski ejk kirjoitti:
Mää vaan kysyn....Minä nyt...öh...niinku yleistin...
enhän minä sinua...en..ainakaan tarkoittanut. :)
H.- kaunisleski ejk
hunksz kirjoitti:
Minä nyt...öh...niinku yleistin...
enhän minä sinua...en..ainakaan tarkoittanut. :)
H.No, et varmaa....Ei mee läpi, edes yleistyksenä, herra H...
- Mita mina sano
kaunisleski ejk kirjoitti:
Mää vaan kysyn....Tottahan se vaikuttaa kahdellakin tapaa. Ekana, kun kerrot olevasi jopa kaunis ja leski, niin saa sellaisen mielleyhtymän et olet vieläpä rikaskin.
Joten toiseksi "hunksz" pyörittelee päässään, sellaista ajatusta, millaista olisi olla kauniinlesken sylissä ja syödä silliä. Mita mina sano kirjoitti:
Tottahan se vaikuttaa kahdellakin tapaa. Ekana, kun kerrot olevasi jopa kaunis ja leski, niin saa sellaisen mielleyhtymän et olet vieläpä rikaskin.
Joten toiseksi "hunksz" pyörittelee päässään, sellaista ajatusta, millaista olisi olla kauniinlesken sylissä ja syödä silliä.Hah!! Pakko on kerrankin myöntää että mamun tuntuiselta nimimerkiltä on tullut fiksuuteen viittaava kommentti. :) :)
H.- kaunisleski ejk
Mita mina sano kirjoitti:
Tottahan se vaikuttaa kahdellakin tapaa. Ekana, kun kerrot olevasi jopa kaunis ja leski, niin saa sellaisen mielleyhtymän et olet vieläpä rikaskin.
Joten toiseksi "hunksz" pyörittelee päässään, sellaista ajatusta, millaista olisi olla kauniinlesken sylissä ja syödä silliä.Kaunis on pelkkä sana, leski kyllä olen. Rikkautta en kyllä omista...onneksi.
Hänen pitää siis etsiä ensin kaunis ja sitten vielä leski, sekä lämmin syli. Syödä silliä, ja juoda kuravettä päälle, vai miten se nyt meni.... - z<z<z
Pöh...
Etkö tiedä tätä, jos mihellä on huonommat tulot kuin naisella, saa hän lskeneläkkeen mikäli vaimo kuolee ensin, mitä myös harvoin tapahtuu:).
Harvoin vain niin käy että nainen tienaa paremmin... - Mita mina sano
hunksz kirjoitti:
Hah!! Pakko on kerrankin myöntää että mamun tuntuiselta nimimerkiltä on tullut fiksuuteen viittaava kommentti. :) :)
H."mamun tuntuiselta nimimerkiltä"
Kyllä minä olen myös mamu, siis maahanmuuttaja. Olen joutunut vaihtamaan maata jopa useamminkin kun kerran.
Oikea nimitys olisi kai "suomalaisten" mukaan "elintasopakolainen" kuten meitä nimiteltiin 60- 70-luvulla, Suomessa - 1943
z<z<z kirjoitti:
Pöh...
Etkö tiedä tätä, jos mihellä on huonommat tulot kuin naisella, saa hän lskeneläkkeen mikäli vaimo kuolee ensin, mitä myös harvoin tapahtuu:).
Harvoin vain niin käy että nainen tienaa paremmin...En saa leskeneläkettä lainkaan, vain alkueläkettä 6 kk. Mieheni olisi saanut minun jälkeeni 1400 euroa/kk. Epätasaisen tulojen jakautumisen vuoksi olemme kyllä veroina maksaneet melkoisesti. Jos käytössä olisi perheverotus, tuolla veroon menevällä rahalla voisi maksaa kotona olevan puolison eläkevakuutusmaksut. silloin ei leskeneläkettä tarvitsisi. Mikä sitten lienee oikeudenmukaista. Joskus olen halunnut herättää keskustelua näistä asioista esim. ennen vaaleja, mutta ei ole kiinnostusta.
1943 kirjoitti:
En saa leskeneläkettä lainkaan, vain alkueläkettä 6 kk. Mieheni olisi saanut minun jälkeeni 1400 euroa/kk. Epätasaisen tulojen jakautumisen vuoksi olemme kyllä veroina maksaneet melkoisesti. Jos käytössä olisi perheverotus, tuolla veroon menevällä rahalla voisi maksaa kotona olevan puolison eläkevakuutusmaksut. silloin ei leskeneläkettä tarvitsisi. Mikä sitten lienee oikeudenmukaista. Joskus olen halunnut herättää keskustelua näistä asioista esim. ennen vaaleja, mutta ei ole kiinnostusta.
Yksi talous, yksi kassa, yksi verotus.
Oma kokemukseni ja mielipiteeni on identtinen kanssasi.
Missään vaiheessa en ole ymmärtänyt parisuhteen osapuolten yksilöverotusta!
Kyse on kuitenkin yhdestä talousyksiköstä.
Jos perheen sisäinen kulutuksen jakautuminen aiheuttaa konflikteja niin selvittäkööt ne keskenään!- ...
Vaikea ero?
- Ihme juttu!
Riippuu molempien tuloista.
Kaikki ei saa ollenkaan.
Turha olla kateellinen näissä asioissa.
Kuka haluaa tilanteeseen jossa näin käy??Ei kai kateellisuudesta ole kysymys kun valtiovalta tekee leikkauslistoja. Jostain vain on säästettävä ja tässä on nähty yksi mahdollisuus.
korpikirjailija kirjoitti:
Ei kai kateellisuudesta ole kysymys kun valtiovalta tekee leikkauslistoja. Jostain vain on säästettävä ja tässä on nähty yksi mahdollisuus.
Eläkkeitä leikataa ja omia palkkoja nostetaa. Näinhän se menee, mistähän nekin korotusrahat tulee. Kunnei oo varaa mihinkää....
- ynnää
Ei kai kateellisuudesta ole kysymys kun valtiovalta tekee leikkauslistoja. Jostain vain on säästettävä ja tässä on nähty yksi mahdollisuus.
Ensimmäinen säästökohde pitää olla eläkekatto! Ylisuurien eläkkeiden maksaminen se kalliiksi tulee. Nuo "herrat" on työaikanaan keränneet tarpeeksi.
Mikä lienee suunnitellun poiston tuloraja? Suurin säästö tulisi, kun ei enää maksettaisi hurvittelijavaltioiden velkoja. ynnää kirjoitti:
Ensimmäinen säästökohde pitää olla eläkekatto! Ylisuurien eläkkeiden maksaminen se kalliiksi tulee. Nuo "herrat" on työaikanaan keränneet tarpeeksi.
Mikä lienee suunnitellun poiston tuloraja? Suurin säästö tulisi, kun ei enää maksettaisi hurvittelijavaltioiden velkoja.Olen täysin samaa mieltä. Kyllä "herrojenkin" eläkkeillä pitäis olla saman suuruinen katto, kuin tavallisilla työläisilläkin. Siitä jäis rahjaa rutkasti säästöön...
- Ei muuta....
No, tämä on sellainen asia ,että jokainen sen tajuaa jos sattuu kohdalle sattumaan.
maarina1 kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä. Kyllä "herrojenkin" eläkkeillä pitäis olla saman suuruinen katto, kuin tavallisilla työläisilläkin. Siitä jäis rahjaa rutkasti säästöön...
Isojen herrojen eläkkeet maksavat firmat. Ne eivät rasita valtiota.
Surkimukset vain rasittavat.
H.- tellenka1
Aivan. Mutta miksi eläkeläisiltä aina leikataan? Nyt korotetaan alv:ia ja mekin maksamme saman kuin työssäkäyvät isopalkkaiset. Tasaveroa se on eikä oikeudenmukaista lainkaan.
- tellenka1
hunksz kirjoitti:
Isojen herrojen eläkkeet maksavat firmat. Ne eivät rasita valtiota.
Surkimukset vain rasittavat.
H.Firma ei maksa eläkettä., vaan eläkeyhtiöt, joihin on työuran aikana maksettu työeläkemaksuja. Nyt nämä yhtiöt naukuvat, että rahat ei riitä, kun ovat rillutelleet eläkkeisiin tarkoitetut varat pörssissä. Ei siis voitu maksaa eläkepäätöksien mukaista eläkettä, vaan leikattiinkin kekseliäästi indeksiä. Kyllähän se on tiedetty, että nyt saamme vain noin 40 % aluperäisestä päätöksestä. Onko oikein, että eläkepäätökseen voi puuttua kysymättä mitään? Sitten taas lisää heikennyksiä on tulossa.
Ei helkutissa!
Jos ensi maanantaina alkava "loistava" tulevaisuuteni kääntyy seuraavana maanantaina murheen puolelle niin vaimoni tulevaisuus täytyy suunnitella pikaisesti uudelleen.
Mutta, muu perikuntahan siinä kärsii.
Lasten kasvatuksen kotivuosista ja niitä seuranneista matalapalkka-alan osa-aikatöistä ei pitäisi rankaista tuolla tavalla!
Luotan siihen että vaimoni eläke KELAn lisineen on niin pieni että hän on suojassa.
Johan nykyisessäkin laskennassa lesken oma eläke on leskeneläkettä pienetävä tekijä.- bessie*
Totta helkutissa!
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin näissä(kin) asioissa on riittävän pitkät siirtymäajat.
Jo nyt elämme aivan erilaisessa Suomessa kuin silloin kun lapsemme olivat pieniä.
Edelleen, jos oikein olen ymmärtänyt, nykyään kertyy kotiäidille jonkinlaista eläkettä lasten kotona hoitamisen ajalta. Lisäksi oikeus päivähoitopaikkaan, vaikka äiti olisi pienemmän lapsen kanssa kotona. Emme kai pysty pitkän päälle kustantamaan etua edun päälle, tai siis oikeammin emme voi sälyttää sellaista taakkaa seuraaville sukupolville.
Päätökset leikkauksista on tehtävä hyvissä ajoin, eikä vasta silloin kun rupeaa laarin pohja näkymään.
Kuvittelisin, että tämän päivän leikkaukset realisoituvat vasta vuosien kuluttua, eivätkä silloinkaan kovin rajuina meidän ikäistemme, pientä eläkettä saavien leskien kohdalla.
- ...
Turha eläke nykyaikana. Koska on kansaneläke ja sosku, ei joutavia leskeneläkkeitä tarvita. Toisekseen, 40 % huusholleista on sinkkutalouksia, toki niihin lasketaan lesketkin mukaan, mutta joku leskeneläkehän on äärettömän syrjivä niitä kohtaan, jotka muutenkin joutuvat elättämään itse itsensä.
=DW=- Se on sitä..
Olipa tuotos!
Puhuu eikä taho palkkaa!
Kyllä ihmisen mielikuvitus liitettynä kuviteltuun tietämykseen on mielikuvituksen huippu! - lejanna
Kerropa, DW, jos tiedät, ketkä saavat kansaneläkettä!!
. - Meiltä vietiin jo
se kansaneläkekin Lipposen toimesta lopullisesti.
- ...
lejanna kirjoitti:
Kerropa, DW, jos tiedät, ketkä saavat kansaneläkettä!!
.Lukases:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090608095927HN
=DW= Meiltä vietiin jo kirjoitti:
Oikeastaan äänestäjät antoivat Lipposelle oikeuden elää kansanedustajavaimonsa tuella.
H.- tellenka1
Meiltä vietiin jo kirjoitti:
Saitko sen tuplasti vähennetyn kansaneläkkeen takaisin? Minulle maksettiin jonkin aikaa, mutta en tänä päivänä tiedä olenko saanut kaiken minulle kuuluvan takaisin.
- huikkaaja12
Jokainen ei saa kansaneläkettä. Otappa asioista selvää, ennenkuin rupeat "turhittelemaan." Jollekulle leskeneläke on erittäin tärkeä selviytymisen kannalta. Siis ilman sossua ja muita ilmaisia avustuksia. Sehän on monelle liian korkea kynnys lähteä anomaan avustuksia. ... on var´maankin tottunut sossun tukeen.
- hilapuu12
Mikäs se siellä aukoo päätään? KATEUS!!!!!!!!!!!!!
- Ei sitä saatu takai-
tellenka1 kirjoitti:
Saitko sen tuplasti vähennetyn kansaneläkkeen takaisin? Minulle maksettiin jonkin aikaa, mutta en tänä päivänä tiedä olenko saanut kaiken minulle kuuluvan takaisin.
sin.
Kansanelääkkeen pohjaosat vietiin "vahingossa" kahteen kertaan.
"Vahinko" myönnettiin valtiovallan taholta, mutta takaisin ei maksettu.
Ei meidän suomalaisten ikänsä kovaa työtä tehneen ihmisen ole mitään väliä, kunhan saamme kreikkalaiset portugalilaiset ja muut elätettyä
ja heidän kulutusluottonsa maksettua,
ae on KOKOOMUKSEN tahto, jota pikkuinen Jyrki-boy huuli verillä yrittää noudattaa, on pantu noudattamaan.
Myöhemmin elämässään katuu katkerasti. - Seinäruusu hah
Tuskin noin turhanpäiväistä, kateellista ja kehittymätöntä "seinäruusua" kukaan täysjärkinen mies olisi vaimokseen huolinutkaan.
Usko pois, miehet ovat kohtalaisen älykkäitä.
- UKKUKK
Katainen vie meiltä kaikki edut suoraan Portugalin ja Espanjan pohjattomaan
kaivoon, lukuunottaen myös Kreikan ja Irlannin. Kyllä nää osaavat rahaa kerjätä.
Soinin sanotaan pakoilevan vastuuta, mutta Katainen ei halua suostua Suomen
syöksykierteen lopettamiseen ja se ei ole Soinin vika. Minusta Soini on rehellinen mies, mutta Suomessa ei rehellisyydellä pääse pitkälle. - OLET oikeassa,
Jyrki on saatava lopettamaan pakkomielteinen hölmöilynsä.
MINÄ en anna enää centtiäkään Etelä-Eurooppaan!
JA piste.- Pirre*
En miekä, mutku ei ne oo miulta kysynykkään :))
- Villahousu Vallu
Kyllä sinä annat ja afrikkalaisillekin annat siten, että ne elävät siivelläsi eivätkä kanna veroropoja valtiomme kassaan vaan ottavat sieltä, lihovat ja sikiävät.
- Mita mina sano
Pirre* kirjoitti:
En miekä, mutku ei ne oo miulta kysynykkään :))
Ei kai muisti pätki nyt jo noin paljoa ?
Asiaahan kysyivät myös sinultakin 17.4 asti, jolloin saimme antaa oman vaatimattoman mielipiteen äänestyskopissa, numeron muodossa. - Kävin Espoon
Villahousu Vallu kirjoitti:
Kyllä sinä annat ja afrikkalaisillekin annat siten, että ne elävät siivelläsi eivätkä kanna veroropoja valtiomme kassaan vaan ottavat sieltä, lihovat ja sikiävät.
oikeusaputoimistossa. Sen ala-aulassa oli somali kahden pokansa kanssa, aivan pieniä, melkein samanikäisiä ehkä 1- ja 2-vuotiaat
ja niiden kaikkien tukkaan oli värjätty keltainen kämmenenlevyinen raita pään yli,
ulkopuolella oikein lihava somalinainen (odottava) ja muutenkin iso ja ilhava tupakoi intohimoisesti.Hyvin ylimielisen ja ylpeän oloisia, pitävät suomalaisia täysin tyhminä.
- Tilja K
Eläke on eläkevakuutuksesta maksettava korvaus. Ymmärtäisin niin, että eläkevakuutusmaksut halutaan alemmiksi muuttamalla laki sellaiseksi, että leskeneläkettä ei tarvitse maksaa. Eläkevakuutusmaksut maksaa pääosin työnantaja. Niin, että kansalaisten sopii muistella ketä on äänestänyt. Toivottavasti jotain vastuunkantajapuoluetta.
- ...
Nokun.
Eläkemaksut on osa palkkaa, se ja sama, kuka ne maksut käytännössä hoitaa, palkansaaja, vaiko palkanmaksaja. Paitsi työnantajille se on lisäduunia, mikä pitää siirtää tuotteen tai palvelun hintaan. Työnantajat narisseet aina tuosta maksusta, vaikka se on tosiaan osa työntekijän palkkaa, ihan kuin verot ja tapaturma- jnevakuutukset.
Ja kun tossa joku alkoi keuhkoamaan ulkomaista. Sattui silmiin kiintoisa uutinen siitä, että eläkerahastot ovat omalta osaltaan olleet nostamassa ruuan hintaa globaalisti, koska eläkerahastot ovat osaltaan sijoittaneet rahojaan maanviljelyn futuurikauppaan. Elikkäs, mitäpä siinä, että neekerit kuolee nälkään ulkomailla, pääasia, että suurilla ikäluokilla on "hyvin itseansaitut ja rahastoihin sijoitetut eläkkeensä suomessa.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2569719/elakerahastot-vipuavat-ruuan-hintaa-ylospain-maailmalla
=DW=
- i_a*'
Jaa...
Keltäs se sitten poistetaan kun kukaan hyvällä eläkkeellä oleva ei sitä nytkään saa??? Eivät vaan mullekkaan tarjonneet moista vaikka mikä ettei... No noita kesälomia en kaipaa, mutta noi lomarahat olis ihan kiva!!! Just noin!
Parempieläkeläisen kuollessa leskeneläkkeen laskentapohja on puolet vainajan eläkkeestä.
Tämän saa jos lesken oma eläke on korkeintaan leskeneläkkeen vähennysrajan, alle 700E, suuruinen.
Ylimenevä osa puolitetaan ja se vähennetään vainajan ja lesken eläkkeiden puolikkaan erosta.
= mitä suurempi on lesken oma eläke, sitä suurempi on puolikkaasta vähennettävä summa.
Mitä pienempi on eläkkeiden ero, sitä alempana tulee 0-raja vastaan.
Meillä, jos minä delaan ensiksi, vaimon kokonaiseläke enemmän kuin kasinkertaistuu.
Taitaa olla yksi syy ruuanlaiton kiinnostukseeni?- surullinen leski*
Noin se menee, minäkään en saa kuin jonkun satasen mieheni usean tuhannen eläkkeestä. Elintasoni putosi huomattavasti. Koko avioliittomme aikana minun ei tarvinnut miettiä rahaa, sitä oli aina riittävästi tavalliseen elämäämme.
Maksoimme lastemme koulutuksen yliopistoissa, se oli aika iso sijoitus. Niillä rahoilla olisi saanut asunnon Helsingin keskustasta. Mutta ei kaduta, lastensa tulevaisuuteen sijoittaminen kasvaa hyvää korkoa.
Olin varmasti hölmö, kun tein montakymmentä vuotta yli 12 tuntisia työpäiviä ilman mitään ylityökorvauksia, johtajilla kun on yleensä sopimuspalkka ja tyäaika 24 h/vrk. Joten oma eläkkeeni söi leskeneläkkeen.
Luulen että kuolen joko nälkään tai viluun jos puolisko (mies) kuolee ennen minua. Toivon herraisä tokkiisa että ei ;-) !!!
Olen näihin asti kuvitellut että saan jonkinmoista leskeneläkettä jos käykin niin että hyväkuntoinen ja runsaasti minua suurempaa eläkettä nostava puolisko häippäisee ennen minua. Mutta eihän sitä ikuna tiedä mitä seuraavalla hallituskaudella päätetään. Äänestäisit vaikka ketä ;-/
En oikein usko että millään adresseilla tässä hallituksenmuodostamis-ruljanssissa joku pien'eläkeläinen voisi vaikuttaa. Jos joku pistää listan pystyyn niin totta ihmeellä raapustan nimeni.- oli vähän 1 vuosi.
Vain on leskeneläke hyvin on asiat Suomessa.
- Uusiovaimot
Ihan hyvä jos poistettaisiin mokoma leskeneläke, jos on leskellä enemmän kuin perus kansaneläke.
Saavatpahan haukata paskaa ne naikkoset jotka naivat itseään vanhemman miehen eläkkeen toivossa ja väenväkisin hankkiutuvat naimisiin ennen kuin täyttävät 50 vuotta.
Eri asia jos ovat olleet jo nuoreta asti yhdessä ja vaimo hoitanut lapset ja ollut kotiäitinä, joten työeläkettä ei ole kertynyt.
LESKENELÄKE POIS LASKELMOIVILTA UUSIOVAIMOILTA!!!!!!Ei mitään leskeneläkettä makseta jos nai vanhan ukon jospa ottaisit edes jotain selkoa,missä mennään.Onko sulta vanha mies vienyt tyttöystävän,kun olet noin katkera ja huutaakin pitää??
Nain kymmenenvuotta vanhemman 25 vuotta sitten ja mitään leskeneläkettä en tule saamaan,jos mieheni kuolisi ja jäisin yksin.
Kaikki elämiseen menevät kulut kattavat meidän yhteiset eläkkeet nyt.
Jos yksin jään,kaiketi mierontielle joudun.Jos minä kuolen ensin,miehelleni lankeaa leskeneläke,että sillalailla- etuus osalle
rituliini_38 kirjoitti:
Ei mitään leskeneläkettä makseta jos nai vanhan ukon jospa ottaisit edes jotain selkoa,missä mennään.Onko sulta vanha mies vienyt tyttöystävän,kun olet noin katkera ja huutaakin pitää??
Nain kymmenenvuotta vanhemman 25 vuotta sitten ja mitään leskeneläkettä en tule saamaan,jos mieheni kuolisi ja jäisin yksin.
Kaikki elämiseen menevät kulut kattavat meidän yhteiset eläkkeet nyt.
Jos yksin jään,kaiketi mierontielle joudun.Jos minä kuolen ensin,miehelleni lankeaa leskeneläke,että sillalaillakatsopa tuosta taulukosta mitä tulet saamaan jos miehesi kuolee ennen sinua.
On oikein selkeä taulukko alaosassa .
http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39121&Item=10513
Mutta kuten moni todennut, yksin elävien pitää tulla toimeen sillä eläkkeellä mikä sattuu olemaan. Ja sinkkuja on paljon.
- ei leski
Kyllä se on ollut jo voimassa aikoja sitten.
Ei tuttavani saa,kun hänellä oli paremmat tulot,kuin kuolleella miehellään,kyllä sinä nyt kuljet jälkijunassa- Uusiovaimot
Tarkoitankin niitä uusiovaimoja jotka hankkiutuvat HYVÄTULOISEN miehen vaimoksi. Ei kai kukaan nyt itseään vanhempaa pa:ta miestä haluaisi.
- .,,.
Uusiovaimot kirjoitti:
Tarkoitankin niitä uusiovaimoja jotka hankkiutuvat HYVÄTULOISEN miehen vaimoksi. Ei kai kukaan nyt itseään vanhempaa pa:ta miestä haluaisi.
Mistä sinä voit kenenkään perimmäisiä naimahaluja tietää.
Voi tätä kateuden paikkakuntaa. - mimmeelihius34
Omituista tuo väittämä, sillä minulla oli paremmat tulot kuin puolisollani ja silti saan (sovitettuna) 25% hänen tuloistaan leskeneläkettä.
Taas kerran tämä ketju on täynnä "musta tuntuu" ja luulen" tietoa. Tässä hieman faktaa:
https://www.varma.fi/fi/pdfdocuments/anonymous/liitteet/henkiloasiakas/vahennettyleskenelake.pdf
ja:
https://www.varma.fi/fi/yritykset/yrittajaitse/elakkeenmaara/elakkeenmuodostuminen/perheelake/Pages/Default.aspx
Tieto on aina valttia.- jocus*
Kreikassa kuolleille on maksettu eläkettä, mutta niinhän tehdään Suomessakin. Ei Kreikassakin eläkkeitä ole hautaan kannettu.
Suomessa naiset syövät miesten keräämiä eläkevaroja. Nyt kun vielä suunnitellaan, että ihmisen elinaikaodote vaikuttaisi eläkkeeseen, tarvittaisiin miehille sitä paheksuttua "positiivista syrjintää", jotta oikeus tapahtuisi. Positiivisella erityiskohtelulla henkilöä tai ryhmää tuetaan erityistoimin, jos hän on vaarassa jäädä eriarvoiseen asemaan. Yleensä sitä on sovellettu naisiin, mutta olisiko aika tehdä oikeutta myös miehille?Ah! AiAiKunHie-noPointti!!!!!
Viekää maat, rahat ja mannut, te nuoret naiset, kunhan aloitatte positiivisen vanhamies-syrjinnän! :)
Tämä pitäisi oikeastaan laittaa 18 palstalle, eikös nykyään jo 16v saa aloittaa politiikan sotkemisen Vihreiden hyväksi? Kyllä ne siellä oppivat poliittiset termit ajoissa.
H.- suvenkorento*
Lakatkaa kuolemasta aikaisemmin, sillä se on korjattu.
- bessie*
suvenkorento* kirjoitti:
Lakatkaa kuolemasta aikaisemmin, sillä se on korjattu.
Varmasti aika moni lakkaisi kuolemasta aikaisemmin, jos saisivat positiivista syrjintää osakseen, esmes joukkotarkastuksia. Laiskuuttani mainitsen vain tämän helpoimman.
- jocus*
bessie* kirjoitti:
Varmasti aika moni lakkaisi kuolemasta aikaisemmin, jos saisivat positiivista syrjintää osakseen, esmes joukkotarkastuksia. Laiskuuttani mainitsen vain tämän helpoimman.
Minä lakkaisin sairastamasta ja kuolemasta kokonaan, jos se minusta kiinni olisi. Jos saataisiin edes eturauhaskoe maksuttomaksi ja seulonta samanlaiseksi kuin naisilla mammografia, tilastot kummasti kaunistuisivat. Tarvittaisiin myös ylliopistoihin miestutkimusta selvittämään syitä miesten ennenaikaisiin kuolemiin.
- avutonta sakkia?
Menkää Kelaan kysymyksinenne, samaa höpötystä kun jokainen tapaus on yksilökohtainen, linkkejä on kuin luke, ja vielä vatkataan?
- tellenka1
Eihän tässä ole aloitettu keskustelua nykytilanteesta, vaan kysyin mielipidettä Kataisen leikkaussuunnitelmien suhteen ja mitä sille voisi tehdä! Kaipa meistä melko moni on jäänyt leskeksi jo tähänkin ikään ehtineenä, jottapa tiedämme mikä lienee nykytilanne. Kelasta ei todellakaan selviä kaikki asiat!
- faktaa saa
tellenka1 kirjoitti:
Eihän tässä ole aloitettu keskustelua nykytilanteesta, vaan kysyin mielipidettä Kataisen leikkaussuunnitelmien suhteen ja mitä sille voisi tehdä! Kaipa meistä melko moni on jäänyt leskeksi jo tähänkin ikään ehtineenä, jottapa tiedämme mikä lienee nykytilanne. Kelasta ei todellakaan selviä kaikki asiat!
Pakkohan Kelasta on selvitä kun eläke sieltä tulee! Ellei, menkää vakuutusyhtiöön ja vaatikaa tietoa, jos se raha sieltä maksetaan.
Kertokaa tuoretta tietoa tänne sivulle kun niin monella on epäselvää, ei oletuksia. - leskenluppana
faktaa saa kirjoitti:
Pakkohan Kelasta on selvitä kun eläke sieltä tulee! Ellei, menkää vakuutusyhtiöön ja vaatikaa tietoa, jos se raha sieltä maksetaan.
Kertokaa tuoretta tietoa tänne sivulle kun niin monella on epäselvää, ei oletuksia.minulle maksetaan leskeneläkettä,,mieheni työpaikan eläkekassasta.Kelalta en saa eurookaan.
Tosin sen puolivuotta sain Kelalta kun jäin leskeksi,,siihen loppui sitten.
Päätös eläkkeestä oli niin sekavaa ,etten minä ainakaan ymmärtänyt siitä mitään.Sovittelua sovittelun päälle,joku killinki jäi maksettavaa. - .
leskenluppana kirjoitti:
minulle maksetaan leskeneläkettä,,mieheni työpaikan eläkekassasta.Kelalta en saa eurookaan.
Tosin sen puolivuotta sain Kelalta kun jäin leskeksi,,siihen loppui sitten.
Päätös eläkkeestä oli niin sekavaa ,etten minä ainakaan ymmärtänyt siitä mitään.Sovittelua sovittelun päälle,joku killinki jäi maksettavaa."Alkueläke
Alkueläke myönnetään puolisosi kuolinpäivää seuraavan kuukauden alusta, ja sitä maksetaan 6 kuukautta tai sen kuukauden loppuun, jona täytät 65 vuotta. Jos saat Kelasta kansaneläkettä ennen 65 vuoden ikää, voit saada alkueläkettä vain sen määrän, joka ylittää kansaneläkkeesi.
Jos solmit uuden avioliiton, ennen kuin olet täyttänyt 50 vuotta, alkueläkkeesi lakkaa. Jos olet jäänyt leskeksi ennen 1.7.1990, Kela maksaa sinulle vain yhden vuoden eläkkeet saatuaan tiedon avioliitostasi Väestörekisterikeskuksesta. Tällaisessa tapauksessa Kelasta otetaan sinuun yhteyttä."
-Sanotaan Kelan esitteessä. En tiedä, koskeeko sinua. Kuten joku sanoi. ihmiset Kelan asioita hoitavat, heihin saa halutessaan yhteyttä. Ei täällä voi eläkkeitään toisiin vertailla, sen verran monimutkaiset ovat perusteet, ja kunkin saajan varallisuus ja muut tulot.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701151604EH?openDocument
- tarpeeton.
Pitäisi poistaa koko eläke.
- Pirre*
Ajattelepa nuorehkoa äitiä/isää joka jää pärjäämään leskeydyttyään pienten lasten kanssa, ei kaikki lesket ole vanahoja. Kyllä leskeneläke on asiallinenkin..
- Pois vaan leskeneläk
Pirre* kirjoitti:
Ajattelepa nuorehkoa äitiä/isää joka jää pärjäämään leskeydyttyään pienten lasten kanssa, ei kaikki lesket ole vanahoja. Kyllä leskeneläke on asiallinenkin..
Nyt puhut perhe-eläkkeestä. Ei kai se ole leikkauslistalla. Alle 5% leskeneläkkeistä on niille, joilla on alaikäisiä lapsia.
Perhe-eläkkeitä pitäisi maksaa lapsille. Ja vois maksaa jopa enemmänkin kuin nyt. Ja niin kuin Ranskassa, aina opintojen loppuun, max 25 ikävuoteen asti, että lapset ehtivät opiskella ammatin. Leski voi mennä töihin, kun lapset ovat yli 12 vuotiaita. Tämä on Ruotsissa ajateltua - kotona tehdystä lastenhoidosta kertyy siellä eläkettä kunnes lapset ovat yli 12v.. Ja Ruotsissa sinkut ovat saaneet työeläkettä 10% enemmän kuin parisuhteessa elävät! Suomen isopalkkaiset herrat ovat pitäneet hyvin puolensa. :D
Ruotsissa ei ole enää leskeneläkettä ja Saksassa poistettiin leskeneläke-etuja lapsettomilta leskiltä.
Vuonna 1976 lanseerattiin Suomessa erillisverotus, muttei korjattu tätä samalla, vaikka olisi pitänyt. Kerrankin joku järkevä säästökohde. Perushoitajan eläke, joka on hoitanut ihmisiä 40 vuotta, pitäisi olla ehdoton maksimi, jonka kotirouva voisi saada.
Antaisin kuitenkin avioparille mahdollisuuden jakaa yhteiset eläkkeensä keskenään niin kuin haluavat. Jopa ilman lahjaveroa.
Leskeneläke on hyvä kohta aloittaa eläkekatto, eihän siitä ole maksettu mitään. Jokainen voi halutessaan maksaa lisäeläkettä itse. - Pirre*
Pois vaan leskeneläk kirjoitti:
Nyt puhut perhe-eläkkeestä. Ei kai se ole leikkauslistalla. Alle 5% leskeneläkkeistä on niille, joilla on alaikäisiä lapsia.
Perhe-eläkkeitä pitäisi maksaa lapsille. Ja vois maksaa jopa enemmänkin kuin nyt. Ja niin kuin Ranskassa, aina opintojen loppuun, max 25 ikävuoteen asti, että lapset ehtivät opiskella ammatin. Leski voi mennä töihin, kun lapset ovat yli 12 vuotiaita. Tämä on Ruotsissa ajateltua - kotona tehdystä lastenhoidosta kertyy siellä eläkettä kunnes lapset ovat yli 12v.. Ja Ruotsissa sinkut ovat saaneet työeläkettä 10% enemmän kuin parisuhteessa elävät! Suomen isopalkkaiset herrat ovat pitäneet hyvin puolensa. :D
Ruotsissa ei ole enää leskeneläkettä ja Saksassa poistettiin leskeneläke-etuja lapsettomilta leskiltä.
Vuonna 1976 lanseerattiin Suomessa erillisverotus, muttei korjattu tätä samalla, vaikka olisi pitänyt. Kerrankin joku järkevä säästökohde. Perushoitajan eläke, joka on hoitanut ihmisiä 40 vuotta, pitäisi olla ehdoton maksimi, jonka kotirouva voisi saada.
Antaisin kuitenkin avioparille mahdollisuuden jakaa yhteiset eläkkeensä keskenään niin kuin haluavat. Jopa ilman lahjaveroa.
Leskeneläke on hyvä kohta aloittaa eläkekatto, eihän siitä ole maksettu mitään. Jokainen voi halutessaan maksaa lisäeläkettä itse.Onhan se edsmennyt puoliso maksanut kerryttänyt tuloillaan eläkettään, ja kuoltuaan ne jää ..niin kenen hyödyksi ne jäävät..vakuutusyhtiönkö..
pitäähän sen lesken elää jotenkin ja elättää lapset ,että viittiikin joku olla,kade lesken eläkkeestä ,ei varmaan ole ite leski ja tiedä mitä se on
- pärjäävä
Miten olis töihin meno? sieltä saadulla palkalla tuhannet naiset suomessa elättävät yksin perheensä. En ymmärrä koko leskeneläkettä, vanha jäänne kivikaudelta ja lisää eriarvoisuutta muihin yksinhuoltajiin.
- Tasa-arvoa kaipaava
Hei Verkko.
Perhe-eläke lapsille on erinomainen. Puoli- ja koko-orvoille saisi maksaa enemmänkin kuin nyt. Siis kunnolla enemmän kuin nyt, ettei tarvitsisi kärsiä kuolleen vanhemman aiheuttamasta puutteesta.
Lapsenhoito on työtä ja se kerryttääkin jo työeläkettä. Leski voi mennä töihin, kun lapset ovat kasvaneet isommiksi. Tässä maassa ei ole tapana paapoa naisia. Kumma kyllä leskiä paapotaan. Isopalkkaiset herrat ovat halunneet varmistaa omalle leskelleen ISON eläkkeen (kattoa ei ole). Ja maksamatta siitä mitään. Tähän Kataisen hallitus aikoo puuttua. Hyvä niin.
Jos mies haluaa kotihengettären vain itseään varten, niin kyllä tällä miehellä pitää olla varaa ostaa hengettärelleen eläke eikä rohmuta sitä muiden pussista. Selitykset, että mies on maksanut eläkemaksuja, on eriskummallinen. On nuorena kuollut sinkkukin maksanut yhtä lailla eläkemaksuja. Annetaan sitten kaikille mahdollisuus testamentata maksamansa eläkemaksut jollekulle. Saataisiin vähän tasa-arvoa Suomen maahan...........tosin sitten eläke loppuisi kun ihminen olisi keskimääräisessä kuolemisiässä. Ei siis toimi. Parempi siis lopettaa leskeneläke. - simmeppu92
pärjäävä kirjoitti:
Miten olis töihin meno? sieltä saadulla palkalla tuhannet naiset suomessa elättävät yksin perheensä. En ymmärrä koko leskeneläkettä, vanha jäänne kivikaudelta ja lisää eriarvoisuutta muihin yksinhuoltajiin.
Pärjäävälle vastaan, että kukapas ottaisi yli 65vuotiaan lesken töihin? Ajattelehan vähän, ennenkuin kirjoitat mitä sattuu......
- .
Lesken eläke saisi mennä myös tällä taulukolla:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090608133924HN - Lain koura
Jotta ei tulisi mitään epäselvyyttä ikärajoista, kerrottakoon tämä:
Työeläkelain mukaisella leskeneläkkeellä EI OLE ikärajaa.
Saat eläkettä kuolemaasi asti. - Aiheellinen muutos
Tunnen naisen, joka saa omaa eläkettä 3800 euroa/k. Sen lisäksi hän saa miehensä jälkeen leskeneläkettä 2500 euroa/kk. Ei ole päivääkään hoitanut lasta.
Voitteko kertoa miksi vastustatte Kataisen leikkausta? - .
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090608133924HN
Minusta tuo taulukko pitäisi olla kaikille.
1500 €/kk pitäisi riittää elämiseen. Jos lisän saa puolison eläkkestä hyvä ellei niin kansan eläkkeestä.- Kasvaan
Ei riitä minulle ja tuskin monelle muullekaan. Tuo 1500 euroa kuussa on sentään miesten keskimääräinen työeläke. Siis ainakin miehillä on tavallista saada enemmän kuin tuo 1500 euroa kuussa. Hesarissa oli viime vuonna juttu jostain Takon kattilanlämmittäjämiehestä, joka oli ollut kolmivuorotyössä. Sai eläkkeen, joka oli yli 3000 euroa kuussa. Täällä keskustellaan lähinnä pienistä eläkkeistä eikä ymmärretä, että pelkkä leskeneläkekin voi olla enemmän kuin tuo 1500 euroa kuussa....siis oman eläkkeen lisäksi tuleva leskeneläke.
Älkää sekoittako KELAn kansaneläkettä ja työeläkettä. Kelan eläke tulee veroista a se on sosiaalitoimen maksama, mutta työeläke vakuutusyhtiöiltä, jonne niitä työeläkemaksuja on vuosikymmeniä maksettu. Kysymys on lähinnä siitä, voisivatko parit maksaa enemmän että leskeneläkkeellä olisi joku oikeutus. Onhan heidän elämänsä rutkasti halvempaa kuin sinkkujen. Oliko se niin, että sinkulle tulee elämä noin 500 euroa/kk kalliimmaksi. Olisi siis pareilla varaa maksaa lisää eläkemaksuja....
- Toivo elää
Joutais lopettaa koko eläke, niin saisivat haukata p*skaa ne liehittelijänaiset, jotka juoksee itseään vanhempien hyväpalkkaisten miesten perässä hyvän leskeneläkkeen toivossa. Kymmeniä vuosia naimisissa olleiden leskelle vois maksaa.
- Warma juttu
Ehtii se liehittelijäkin olla naimisissa, jos äijä on pitkäikäinen :D.
Liehittelijän pittää olla alle 50 vuotta ja miehen alle 65 vuotta kun sanotaan tahdon. Muuten ei heru mittään.
Vois jakaa tän yli miljardin potin kaikille tasasuuruisina paloina. Sais vanhapiikakin yli sata euroo lissää.
Ketkä saavat leskeneläkettä?
Ainakin aikaisemmin leskeneläkettä maksettiin vain hyvin pienituloisille leskille. Onko tilanne muuttunut? Jos tuloraja on edelleen voimassa, olen valmis vastustamaan leikkausta ja allekirjoittamaan adressin.- the man
- kirjoitti:
Linkki Kelan sivulle:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701151604EH?openDocumentTässä kokonaan:
"Leskeneläke
Leskeneläkkeen voi saada sekä nais- että miesleski. Ehtona kuitenkin on, että puolisot ovat menneet naimisiin ennen kuin kuollut puoliso oli täyttänyt 65 vuotta. Tämän lisäksi leskeneläkkeen saamiseen vaikuttaa se, onko puolisoilla ollut yhteistä lasta.
Jos puolisoilla on tai on ollut yhteinen lapsi, oma tai ottolapsi, leskellä on oikeus leskeneläkkeeseen. Lesken iällä tai avioliiton kestolla ei tässä tilanteessa ole merkitystä.
Lapseton leski
Kun yhteistä lasta ei ole, leski saa perhe-eläkkeen, jos
•avioliitto oli solmittu ennen kuin leski on täyttänyt 50 vuotta
•avioliitto oli kestänyt vähintään viisi vuotta
•leski oli puolison kuollessa vähintään 50-vuotias tai saanut työkyvyttömyyseläkettä yhdenjaksoisesti vähintään kolme vuotta ennen puolison kuolemaa.
Jos avioliitto oli solmittu ennen 1.7.1990, leskellä on oikeus perhe-eläkkeeseen, vaikka hän olisi ollut yli 50-vuotias avioliiton solmimishetkellä.
Avopuoliso tai rekisteröity parisuhde
Avopuoliso ei voi saada leskeneläkettä vaikka hänellä olisi yhteinen lapsi avopuolisonsa kanssa.
Rekisteröidyn parisuhteen osapuolet voivat saada perhe-eläkettä, jos täyttävät leskeneläkkeen saantiedellytykset.
Milloin leskeneläke alkaa ja päättyy?
Leskeneläke alkaa puolison kuolemaa seuraavan kuukauden alusta. Lesken perhe-eläkeoikeus jatkuu koko loppuelämän ajan, jos hänen olosuhteissaan ei tapahdu muutoksia. Määrään saattaa kuitenkin tulla muutoksia.
Leskeneläke lakkaa, jos leski menee uudelleen naimisiin alle 50-vuotiaana. Tällöin leskelle maksetaan kolmen vuoden leskeneläkettä vastaava kertasuoritus. Jos leski on täyttänyt 50 vuotta, hän voi mennä uudelleen naimisiin eikä se vaikuta leskeneläkkeeseen"
http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/henkiloasiakas/05_perhe-elake/02_leski/index.jsp
- !!!!!!!!!!!!
Ruotsissa se on poistettu jo vuosia sitten. Mitä sanotte siihen, että kuolinvuoteella olevia sairaita pilkataan ja häväistään. Työkyvyttömyyseläke on käytännössä poistettu. Sairaat pakoitetaan sairaskyydillä työnvälitystoimistoon hakeen töitä ja joka alalta, koko Ruotsista. Armoa ei anneta!!!!!!!!!
Ruotsin leskeneläke on samantapainen kuin Suomen: se maksetaan määräajalta ylimenokauden helpottamiseksi, olikohan se vuoden ajalta. Kuitenkin, aikaisemmin myönnetty leskeneläke joka lakkaa vasta varsinaiselle eläkkeelle pääsemiseen on edelleen voimassa. Tiedän toki asian koska nautin itse sitä.
Se myönnettiin minulle heti kun sain Ruotsin kansalaisuuden vaikka eläkelaki oli jo silloin muuttunut, koska olin jäänyt leskeksi ennen lain muuttumista. Myös lapseni saivat pientä lapsieläkettä siihen saakka kun täyttivät 18 vuotta. Eläkkeeni ei ole suuri mutta on ollut hyvään tarpeeseen jouduttuani yksin huolehtimaan perheestäni vieraalla maalla. Nyt kun pääsen pian eläkkeelle (pari vuotta jäljellä) niin leskieläke lakkaa myös.- kiitos suomenkoulun.
Paloma.se.co kirjoitti:
Ruotsin leskeneläke on samantapainen kuin Suomen: se maksetaan määräajalta ylimenokauden helpottamiseksi, olikohan se vuoden ajalta. Kuitenkin, aikaisemmin myönnetty leskeneläke joka lakkaa vasta varsinaiselle eläkkeelle pääsemiseen on edelleen voimassa. Tiedän toki asian koska nautin itse sitä.
Se myönnettiin minulle heti kun sain Ruotsin kansalaisuuden vaikka eläkelaki oli jo silloin muuttunut, koska olin jäänyt leskeksi ennen lain muuttumista. Myös lapseni saivat pientä lapsieläkettä siihen saakka kun täyttivät 18 vuotta. Eläkkeeni ei ole suuri mutta on ollut hyvään tarpeeseen jouduttuani yksin huolehtimaan perheestäni vieraalla maalla. Nyt kun pääsen pian eläkkeelle (pari vuotta jäljellä) niin leskieläke lakkaa myös.Aika on vuosi.
Olen ollut pois töistä 6 vuotta, ensi vuonna saan täyden eläkkeen.
Omalla järjellä eläke 40 000e/vuosi ja jatkossa nousta. Oma 80%.
- the man
Onko näin? Minulta on tuollainen ehdotus kyllä jäänyt huomaamatta. Olisiko sinula laittaa linkkiä?
Niin, tuollaiset tuplaeläkkeet ovat sopivia vain Kreikassa ja sielläkin vain virkamiehille ja heidän perheenjäsenilleen...
- Tilja K
Eläke on korvaussuoritus eläkevakuutuksesta. Ei kai sellaista voi poistaa. Aikanaan vakuutusmaksut ovat tulleet maksetuiksi.
Sehän on sama kuin henkivakuutetun omaisilta perittäisiin korvaus perästä päin pois. - nenänvarsi näkö
Valitettavasti Te suomalaiset olette suuri pullakansa euroopassa, olette saaneet liikaa. Kuinka valtio jatkossa voi hoitaa pullaa joka vain kasvaa, ilman järkeä mikä on talous, olette kuin pieniä lapsia kaikki. Olette kuin Kreikka aivan sama, vain toisella tasolla. Velka on aika kuin sotavelka tai vastaava pitää maksaa heti, kuka maksaa--kansa.
- pinnet
kannatan poistamista, asutaa avoliitossa ja nostetaan lesken-sotainvaliidin eläkettä, nekin rahat vois käyttää vanhushoitoon, kerrankin yksi hyvä päätös hallitukselta, eläkkeellä meidän muidenkin pitää tulla toimeen, miksi ns.lesket pitää lahjoa
- OikeusJaKohtuus
Kaikille eläkkeille mediaanitulon suuruinen katto! Ja alaraja puolet mediaanitulosta!
- lopettakaa-höpötys
Halooooo,,,
eihän nytkää saa leskeneläkettä ne joilla on suuremmat tulot kuin kuolleella puolisolla,
leskeneläkettä maksetaan VAIN puolisolle jolla ON PIENEMMÄT tulot kuin kuolleella puolisolla,
että turha on olla kateellinen kellekkää,
leskeneläkkeen suuruus on VAIN suurituloisemman kuolleen puolison eläkkeen kokonen,
ei yhtään mitään ylimääräistä, eikä yhtää enempää,- Älä.levitä.väärää.tietoa
Sitä tulee vain EROTUS miehen eläkkeen ja oman eläkkeen välillä, miulla se on 200 € / kk.
Siis jos miehen eläke oli 2000 €/kk ja sinulla 1800 €/ kk, saat miehen eläkettä 200 €.
- oikeilla.linjoilla
en ole koskaan oikein ymmärtänyt tuota leskeneläkettä, paitsi tapauksissa kun on alaikäisiä lapsia ja silloinhan se ei olekaan leskeneläke. yksineläjä kuin yksineläjä, ei puolisonsa jättämäkään saa mitään ylimääräistä hyvikettä yksin jäätyään, miksi leskeytyneen yksineläjän pitää saada. nyt ollaan oikeilla linjoilla kun leskeneläke poistetaan.
- Totta1
Totta
- kohtuudella
Ihan oikein. En minäkään ole saanut, koska edesmenneellä puolisollani oli pienempi eläke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1193086
- 1162401
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin252141Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee231996Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41975Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2411964Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen1001616Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051404- 711222
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351116