Näillä helteillä

kalankukka

akvan (300l) veden lämpö noussut 24.stä 28.aan, kolmena pvä.nä vaihtanut tilalle viileämpää vettä, vaan liika liikaa, ei sitäkään jatkuvasti voi tehdä. Kansilasit edestä olen poistanut..kestääkö pikkuystäväni kuinka pitkään?

9

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;))

      Kansilasit takaisin, ei lämpene niin nopeasti. Jäähdytin on hyvä, tosin kallis, jos sulla on herkkiä kaloja, mutta normaalit viileän veden kalat kyllä kestää lyhyet kesähelteet.

    • monniska

      Yksi keino on vähentää valaistusta hellepäivinä, ainakin asteen verran putoaa lämpö n.120-litraisessani kun loisteputket (2kpl) eivät hohkaa lämpöä. Pintavedenkiertoa voi kokeilla voimistaa tuulettimenkin avulla, ja jättää suodattimen ulostulon pinnan tuntumaan.

    • monnitar38

      Mulla ei kyllä akvan lämpötilat nouse helteellä. Vaikka talossa muuten lämpö kyllä nousee..ihme juttu

    • kylmän veden kala

      Kansilasit pois vaan ja pinta virtaamaan. Haihtuminen viilentää vettä. Voit mahdollisuuksien mukaan vähentää myös valaistusta ja laittaa pintaa kohti tuulettimen joka myös lisää pinnan liikehdintää.
      Pahimpina päivinä altaassa voi lilluttaa muovipussissa kylmäkalleja. Toisaalta voi olla ettei noin isossa altaassa edes huomaa niiden vaikutusta.
      Vettä ei saa vaihtaa liikaa koska se vaikuttaa liikaa vesiarvoihin ja voi sitä kautta aiheuttaa kaloille sairauksia.

    • lillutteluvek

      Ei missään tapauksessa saa ´lillutella´ns. kylmäkalleja siellä! Minkäänlaisessa pussisa! ja lasit kantsi antaa olla päällä. ns. normaaliakvakalat kyllä selkiää muutaman pvän, jopa viikkojenki ajan muutaman lämpöasteen nousun..ja ihan normi veenvaihto piisaa.

      • kylmän veden kala

        Ja millä perusteella sanot ettei missään tapauksessa saa lillutella kylmäkalleja?? Mahdatko tietää akvaarioista yhtään mitään?


    • plekojaplekojapleko

      Mä laitoin helteillä mun akvaarioon (n.200l) kellumaan jääharkon n. 10cm x 4cm.
      Pysy vesi 26 asteisena (nninkuin oli tarkoituskin), ja mun tummaleväpleko rakastui siihen!!!! Se aina otti siitä kiinni ja jyysti siitä irti kylmää jäätä! ::D

    • kalankukka

      Onneks yöt on viilentyneet ja lämpö alkaa olla paikallansa. Ei olisi tullut mielenkään ´lillutella´mitään jääjuttuja siellä..vaikuttaa liian riskaapelilta...mulla ihan niitä ns. normikaloja ja selvisivät ihan ok.

      Kiitoksia vaan kaikille vastauksista..mutta pieni epäilys jäi jotta keneen luottaisi..

    • kylmän veden kala

      Jos et täällä suostu uskomaan ketään, niin suuntaa aqua-webbiin oikeiden akvaarioharrastajien pariin. Siellä ei kukaan tule sanomaan, että kannattaa pitää kansilasit päällä ja kyllä kalat muutaman viikonkin pärjää liian kuumassa. Noin väittävät ainoastaan ne, jotka eivät pysty/osaa/viitsi välittää fisuistaan.
      Sanoin tuosta lilluttamisesta pahimpina päivinä ja jos on herkkiä lajeja niin suosittelen edelleen kylmäkallen laittamista altaaseen jos on ihan akuutti tarve. Kylmäkalle ei tee altaan vesiarvoille mitään, ainoastaan laskee lämpötilaa. Sen kun antaa olla 10 minuttia altaassa niin sisus on jo sulanut ja sen voi ottaa pois.
      Pitkäaikainen hoito tuo ei ole mutta auttaa kriisitilanteessa.
      Eli kansilasit pois ja tuuletinta kehiin, kun allas alkaa lämmetä liikaa. Mulla on hyvä tuuletus ja kansilasittomat altaat, mutta silti piti tänä kesänä kolmesti turvautua todella kuumina päivinä vielä kylmäkallen apuun.

      Ja mitä ihmettä on normikalat? Mä en oo sellasesta lajista koskaan kuullutkaan.. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe