näköjään Raymarine myy plottereita joissa euroopan kartta, joka onkin Navionics Silver. Ja sitten lukee
Depth Contours and Spot Sounding - To 10mtrs Only
Wreck Database - To 10mtrs Only
Closest Chart Range - 1/2NM
Safety Depth Contours - To 5mtrs Only
mitä tuo tarkoittaa, syvyystiedot vain jos vesi yli 10m syvää, vai tarkoittaako että jos vesi on yli 10m syvää niin syvyystietoja ei ole jne?
onko tuollaisella kartalla mitään virkaa?
Navionics Silver - Raymarine plotterissa
4
2220
Vastaukset
- Syvyyksissä
Syvyystiedot näytetään vain 10m asti, eli tätä syvempiä syvyyksiä ei eritellä, vaan ne siis näytetään yli 10 metrinä. Samoin nuo muut kohdat.
Toki sillä tekee. Ainakaan minulle ei ole väliä, onko vesi esim. 13m vai 23m syvä. tiedoksi riittä, että se on yli 10m.- 15+16
Tuollaista merikorttia voi käyttää kivien välttelyyn, mutta ei varsinaisesti syvyystietojen käyttöön navigoinnin apuna. Muuten varmaankin ok.
- Ihmeissään olen vain
Jos plotteri kerran toimii ja näyttää karttaa ja omaa sijaintia, miksi ihmeessä pitäisi navigoida esim. syvyyskäyrien perusteella? Siinähän se oma sijainti näkyy ruudulla ilman täydellistä syvyystietoakin. Toisaalta, jos plotteri ei toimi, niin silloinhan joutuu joka tapauksessa käyttään paperikarttaa.
- Matti Lappalainen
Olen katsellut plottereita vain venemessuilla. Itse käytän läppäriä ja MaxSea-kartastoa, jossa on samat ominaisuudet kuin plotterissa, ehkä enemmänkin. Koska olen yksinpurjehtija ja läppäri on sisällä ja vie päljon sähköä sitä ei voi juuri käyttää purjehtiessa. Käytän sitä reitin suunnitteluun ja otan printterillä suurennuksia tarvittavista kohdista suurimittakaavaisten merikarttojen (esim 1: 500.000) avuksi. Kun kaiku alkaa näyttää alle 20 m siirryn käyttämään eteenpäin näyttävää kaikua ja kun vettä on kölin alla alle 10 m hiljennän nopeuden ja seuraan kaikua jatkuvasti. Se ja GPS ( 2 kpl) ovat silloin päänavigointivälineet. Pimeällä voin tarvittaessa käyttää myös tutkaa, mutta vain poikkeustilanteessa olen pimeässä liikkeellä niin matalassa. www.snoopy.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943286- 313126
- 592884
- 572730
- 532390
- 381844