Mitä veneen uppoamattomuus tarkoittaa käytännössä?
Riittääkö, että vene ei painu pohjaan, vai pitääkö veneen kellua siten, että reunat eivät ole veden alla?
Boston Whalerin uppoamattomuus näyttäisi tarkoittavan sitä, että suurellakin lastilla vedellä täytettynä laidat pysyvät veden pinnan yläpuolella ja vene luultavasti tyhjenee normaalilastilla itsestään.
http://www.bostonwhaler.com/page.aspx/pageid/48390/page.aspx
Muistan nähneeni kuvan Busterin kelluvuustestistä, jossa osa laidoista oli veden alla.
Uppoamattomuus käytännössä?
7
4781
Vastaukset
- Kelluvat veneet
Alle 6 m avoveneet tai alle 4,8 m katetut veneet tulee kellua vedellä täytettynä, suurin kone kiinnitettynä ja henkilöt kyydissä, niin että vene on vaakasuorassa ja parras enimmäkseen veden pinnan yläpuolella. Mikäli vene on esim lujitemuovia jonka tiheys on noin 1,6 niin se vaatii 40 litraa kelluketta per 100 kiloa lamitaattia. Moottorit vaatii painonsa verran kelluketta ja henkilöt non 30 kiloa per naama. Alumiini tarvitsee 65 litraa kelluketta per 100 kiloa jne...lisäksi pitäisi säilyttää tasapaino että kaikki kellukkeet kannattelevat painoja tasaisesti, jotta vene kelluu suorassa.
- omantunnon mukaan
Kokeintaan kolmannes veneen pituudesta saa olla veden alla. Alle 4,8 metrin veneitä on voitava tyhjentää vedestä, kun niissä on varustepaino, moottori ja yksi ihminen.
"Yli 6 m veneiden ei direktiivin mukaan tarvitse kellua vedellä täytettynä vaikka ne olisivat alttiit vedellä täyttymiselle”
Kelluvuuskoe kohta 6.4
http://portal.fma.fi/sivu/www/veneily/rakenne_varusteet/huvivenedirektiivi/sisalto/olennaiset_vaatimukset/vakavuus
"Yksi kolmesta yleisesti sallitusta menetelmästä rajoittuu luokkaan D ja 3 kW:n moottoritehoon asti. Kallistuskoetta ei vaadita, mutta veneen on kelluttava täynnä vettä viiden minuutin ajan ja miehistön on voitava kääntää ylösalaisin kääntynyt vene takaisin pystyyn. Tällaisissa veneissä on oltava kumolleenkääntymisen vaarasta ilmoittava kilpi. "
http://portal.fma.fi/sivu/www/veneily/rakenne_varusteet/huvivenedirektiivi/ESR/3.2_vakavuus
Esimerkkejä suunnittelukategorioista D, C, B ja A löytyy PDF-tiedostosta:
http://portal.fma.fi/portal/pls/portal/!PORTAL.wwpob_page.show?_docname=1420684.PDF
Suunnittelukategorian C vene on suunniteltu käytettäväksi olosuhteussa, joissa tuulen nopeus on korkeintaan 13.8 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 2 m. Yksittäiset aallot voivat olla kaksikertaa korkeampia. Esimerkki tällaisen veneen vaatimuksista on edellisen linkin sivulla 7.
- olen retarded
uppoamattomuus tarkoittaa että voit ajella kiville miten huvittaa ethä huomaa mitään, kun vene kelluu kuten ennen.
- Juntski
Titanicin tapauksessa se tarkoitti, että täydessä vesilastissa ei pysynyt pinnalla.
- vene koskeen
Mahtaako tämä Pioner 17 Supersport olla kuinka uppoamaton. Norjassa lasketaan tällä veneeellä koskea:
http://www.youtube.com/watch?v=naOG2_8huz8- dfgdfg
Captain's Shopin kuvastossa mainitaan Pioner 17 Supersportista: "Suomen rannikkovartioston valinta kaudelle 2010".
Saisi olla sellainen uppoamattomuustesti, että veneen pitäisi tyhjetä maksimilastilla ja nousta takaisin pintaan. Tuo kuvaisi enemmän "uppoamattomuutta" kuin nykyiset standardit, joissa riittää. että osa veneen reunoista on veden pinnan yläpuolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek205826Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.223009Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1592681- 262479
- 821694
- 1461575
- 1341424
- 91063
- 1351038
- 901022