Jätin lapseni sairaalaan

yököttää

En voinut tuntea vauvaa kohtaan yhtään mitään synnytyksen jälkeen ja olisin halunnut antaa hänet adoptioon, mutta mies ei suostunut.
Lapsi on ollut nyt siitä pitäen (pari vuotta) sijaisperheessä ja en halua osallistua tapaamisiin tms., Haluaisin kuitenkin pitää huoltajuuden, enkä antaa lasta avoimeen adoptioon, kuten mieheni.
Mies on käynyt tapaamisissa, minä en taas halua kuulla sanaakaan lapsesta koskaan.
Olen niin katkera menetetystä maineesta, työpaikasta ja ystävyyksistä, tämän huostaanottosopan vuoksi.

Tekisi mieli lähteä äijän luota lätkimään ja sanoa kaikille, että lapsi on kuollut..ei tulisi paineita ympäristöltä.

Odotin vauvaa innolla, mutta ensimmäiset päivät erittäin inhottavien kätilöiden "avustuksessa" kertoivat sen, ettei minusta taida äidiksi olla.
En ymmärtänyt sitä, että äidiltä menee kaikki ihmisarvo vauvan syntymän myötä.

Mitäköhän pitäisi tehdä?

18

1175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjk,

Katsoa peiliin?-Missä vika...

• fdgfdgdf

Kannattaisi varmaan lopettaa satuilu nettipalstoilla.

Äiti joka antaa innolla odottamansa lapsen "inhottavien" kätilöjen vuoksi sijaisperheeseen on satuhahmo, sori vaan.

• yököttää

Ei valitettavasti ole satuilua enkä ole satuhahmo myöskään.
        On täysin normaalia kuulemma, ettei äiti välttämättä tunne kiintymystä vastasyntyneeseen vauvaan..No minä ihmettelin sairaalassa (en ääneen), mikä tämä rääkyvä möykky on ja eräs kätilö otti sen huolenaiheekseen.
        Ilmoitus lähti sosiaalityöntekijöille, vaikka kuitenkin lapseni sairaalassa hoidin.
        Jatkoin vaan normaalisti elämistä, meikkasin, kävin kahvilla ja ulkonakin tupakalla minua tapaamaan tulleiden ystävien kanssa.
        Syyksi sanottiin, että minulla ei ole kiintymyssuhdetta vauvaan?
        Pitääkö nuoren äidin luopua kaikesta muusta sairaalassaoloaikana ja pönöttää vaikka kuukausi osastolla vauvan kanssa, vaikka itse voisi lähteä kuntonsa puolesta kotiin ja käydä lasta hoitamassa osastolla?
        Tottakaihan se vauva pitää hoitaa, mutta eivätkö kätilöt ole sitä varten että hoitaisivat vauvaa edes yöt, koska kenellä on varaa maksaa viikkojen sairaalahoito molempien osalta?

• 3 äiti
        yököttää kirjoitti:

On täysin normaalia kuulemma, ettei äiti välttämättä tunne kiintymystä vastasyntyneeseen vauvaan..No minä ihmettelin sairaalassa (en ääneen), mikä tämä rääkyvä möykky on ja eräs kätilö otti sen huolenaiheekseen.
        Ilmoitus lähti sosiaalityöntekijöille, vaikka kuitenkin lapseni sairaalassa hoidin.
        Jatkoin vaan normaalisti elämistä, meikkasin, kävin kahvilla ja ulkonakin tupakalla minua tapaamaan tulleiden ystävien kanssa.
        Pitääkö nuoren äidin luopua kaikesta muusta sairaalassaoloaikana ja pönöttää vaikka kuukausi osastolla vauvan kanssa, vaikka itse voisi lähteä kuntonsa puolesta kotiin ja käydä lasta hoitamassa osastolla?
        Tottakaihan se vauva pitää hoitaa, mutta eivätkö kätilöt ole sitä varten että hoitaisivat vauvaa edes yöt, koska kenellä on varaa maksaa viikkojen sairaalahoito molempien osalta?

varmasti paras vaihtoehto lapsellesi on päästä rakastavaan kotiin. Oikea päätös sinulta antaa lapsi pois. Lapsesi saa hyvän ja rakastavan kodin ja sinä voit vielä jatkaa kasvamistasi aikuiseksi omien kykyjesi mukaan. Onneksi tässä maassa riittää tulevia vanhempia lapsellesi, jotka ovat kyspiä vanhemmuuteen ja haluavat lapsesi omakseen.

• katuma päälle
        yököttää kirjoitti:

nythän on niin että yleensähän äitien elämä jatkuu normaalisti synnytyksen jälkeen, meikkaavat, tapaavat ystäviä ja jotkut valitettavasti myös polttavat.......ei jaksais millään kuunnella noin lapsellisia juttuja, hanki kuule pysyvä psykiatrikontakti tai mene ainakin sterilisaatioon. Miten ylipäätään hairahduit raskaaksi? Ei tullut mieleen käyttää ehkäisyä, jos et äidiksi halunnut. En kannata aborttia, joten hyvä että annat lapsesi pois.

• fdgfdgfg
        yököttää kirjoitti:

Että mää nauran tälle jatkosadulle!

Eli ihmettelit sairaalassa, muttet ääneen, mikä tämä rääkyvä möykky on. Ja eräs kätilö otti sen huolekseen ja ilmoitus lähti sossuun. Siis kätilö luki ajatuksesi ja teki sen perusteella ilmoituksen?
        Jos kuule kaikista niistä äideistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus jotka eivät heti vauvan synnyttyä julista kovaan ääneen rakastavansa ikuisesti tätä itkevää lasta, sosiaalitoimi olisi täystyöllistetty seuraavat 150 vuotta.

Olen kyllä kuullut että joidenkin nuorten äitien on vaikea ymmärtää ettei sairaalan henkilökunta ole siellä sellaista lastenhoitoa varten, jotta tuore äiti voi meikkailla ja lähteä kavereitten kanssa jonnekin jutskaamaan. Mutta jos kuviosi on laajemminkin se, ettei äitiys ja lapsesta huolehtiminen ollut sinua varten, silloin sosiaalitoimen syyt sijoittaa lapsesi olivat ihan toiset kuin mitä aloituksessasi annoit ymmärtää. Silloin kohtaat pystypäin ne ihmiset jotka sinut tuomitsevat koska vastuu teostasi on sinulle, ei inhottavilla kätilöillä, jotka "pilasivat" äitiytesi.

• 43t

NIin kauan, kun olet vauvan kanssa osastolla, menee vain yksi maksu. Se on siis ihan sama oletteko siellä kaksin vai onko vauva siellä yksin.

Kätilöt eivät ole mitään palvelijoita tai lastenvahteja. Heidän velvollisuutensa ei ole hoitaa äitien lapsia öisin.

On normaalia, ettei rakkaudentunne vauvana synny välttämättä heti, mutta mikäli tilanne on noin luotaantyöntävä ja hankala edelleenkin niin kannattaa ihan tosissaan miettiä mikä on lapsen paras.

• .

Olipas todella typerä provo!

Siis kätilökin oli ajatustenlukija kun et edes ääneen ihmetellyt moista rääkyjää;))

"No minä ihmettelin sairaalassa (en ääneen), mikä tämä rääkyvä möykky on ja eräs kätilö otti sen huolenaiheekseen."

"Tottakaihan se vauva pitää hoitaa, mutta eivätkö kätilöt ole sitä varten että hoitaisivat vauvaa edes yöt, koska kenellä on varaa maksaa viikkojen sairaalahoito molempien osalta? "

Synnytyssairaalassa ei todellakaan vietetä viikkoja.....jos on tarvetta sairaalahoidolle niin hoito tapahtuu sitten vallan muualla. Sairaalassa hoidetaan _sairaita_. Vain ja ainoastaan. (normisynnytyksen jälkeen ollaan osastolla muutama vuorokausi.....ei viikkoja). Jos lapsi joutuu jäämään _sairaalahoitoon_, niin ei äiti sitä aikaa sairaalassa vietä, siis sisäänkirjoitettuna.

Terveisin nimimerkki näiden asioiden kanssa työtä tekevä.

ps. todella, todella mauton provo!

• Äiti ja lapsi

Pistähän sitten piuhat poikki ettet enää lisäänny et sovi kenekään äidiksi.....

• vaiko julia

johanna tukiainenko se siellä kirjottelee????

• yököttää

Sitähän minä tässä alunperinkin yritin kysyä, että kun haluaisin antaa lapsen adoptioon mutta mies ei?
      Yksin en asiaa voi päättää, mutta miehen vuoksi joudun kärsimään koko loppuikäni huostaanotetusta lapsesta.
      Ja jos olisin tiennyt, minkälaista elämä on vauvan kanssa olisin tehnyt heti paikalla abortin..tieten tahtoen en kenellekään "ilmaiseksi" lasta odottaisi ja synnyttäisi (jos joku on maho niin syytön minä siihen olen).
      Ja ei, en ole Johanna tai edes Julia tukiainen, ei minustakaan ole kovin hauskaa että olen 9 kuukautta kärsinyt aivan turhaan.
      Kätilö ei varmasti ollut ajatustenlukija, vaan häntä ilmeisesti otti päähän kun sairaalassa touhusin muutakin kuin makasin lahnana sängyssä.
      Ja kyllä muuten tuli sairaalalaskuja äidistä ja vauvasta erikseen.,näitä putoili postilokerosta viikon ajan vuorotellen.

• dfgdfhgh

Äidin elämä on kyllä pelkkää uhrautumista lasten eteen. Aika moni sen tietää eläimistäkin mutta niinhän ne häkkieläimetkin jättää poikasensa joskus heitteille.

• Ymmärrystä ihmiset

Ymmärrän aiheen kirjoittajaa..Itselleni puhkesi synnytyksen jälkeinen masennus joka meinasi pilata elämäni...Niin pahaksi ei mennyt että lapsen olisin antanut pois...Äidit eivät saa mielestäni tarpeeksi apua/neuvoja näissä asioissa elleivät itse kysy..Minusta neuvolassa jo pitäisi informoida masennus asioista...Niiden ihmisten on hyvä tuomita jotka tuntevat lastaan kohtaan rakkautta jo heti kun lapsi on tullut pihalle ja ennen sitäkin... Tässä tapauksessahan on hyvä että lapsi on päässyt parempaan kotiin jos omassa kodissa on tälläinen tilanne..olisiko se parempi että lapsi on semmoisessa kodissa jossa toinen vanhempi voi huonosti???

Kaikki eivät ole super äitejä, enkä kyllä haluaisi ollakkaan

• äiti myös

En minäkään ymmärrä sitä, että esim. raskausaikana tulevaa äitiä kyllä paapotaan ja juoksutetaan kaikenmaailman kontrolleissa, mutta lapsen synnyttyä ei äidillä olekaan enää mitään virkaa vaan kaikki huomio keskittyy vauvaan?
      Onko nainen siis pelkkä synnytys-ja imetyskone, joka ei lapsen syntymän myötä saisi meikata, olla ystävien kanssa, käydä joskus vaikka parilla oluellakin (tietysti lapsella on oltava hoitaja).

Sitten ihmetellään, että kun miehet juoksevat vieraissa..voisiko vika olla siinä rupsahtaneessa eukossa joka ei edes itsestään huolehdi PYHÄN VAUVAN TAKIA?

Jonkun verran koiria kasvattaneena voisin sanoa, että ei se emokaan 24/7 siellä pentulaatikossa kökötä..ekan pari päivää voi olla "tarkempi" pennuistaan eikä viitsi esim. lenkille lähteä.
      Mutta kun tuo kriittinen aika on ohi, kyllä meidän koirat käyvät vain hoitamassa pennut ja muuten viettävät mielummin aikansa isäntäväen parissa.

Summa summarum.. en yhtään epäile, etteikö jotakin tuoretta äitiä voisi ahdistaa se että hänet suljetaan sairaalalaitokseen useiksi päiviksi vauvan kanssa.
      Ilmeisesti ap on esittänyt tästä kritiikkiä ja saanut kätilöt takajaloilleen.
      JOS ap olisi saanut lähteä itse kotiin ja hoitanut vauvansa osastolla, olisikohan tilanne mennyt noin pahaksi?

Miettikääpä vähän...voi olla useita eri tapoja olla äiti

• m.,m.m

Nythän kyse ei ollut siitä etteikö naisella saisi olla omaakin aikaa äitiytymisen jälkeen, vaikka sitten käydä ystäviä tapaamassa. Nyt puhuttiin synnytysosastolla olemisesta, jolloin oletus kyllä on että äidin huomio on vastasyntyneessä ja lapsen hoidon opettelussa.

Eikä ketään suljeta päiväkausiksi mihinkään laitokseen "vauvan kanssa". Ja vaikka suljettaisiinkin, miten ihmeessä äiti voi sitten pärjätä lapsensa kanssa kotona, jos vauvan hoito noin ahdistaa??? Yhteiskunnassamme ei ole toistaiseksi järjestetty sellaista palvelua että tuore äiti voi viedä lapsensa johonkin laitokseen hoidettavaksi kun ns. ahdistaa ja omaa aikaa ei ole omasta mielestä riittävästi. Oman ajan ja tilan puuten pienen vauvan kanssa eläessä on fakta. Ei sitten enää jatketa elämää jossa voi elää niin ex-tempore. Tästä voi ja saa ahdistua, mutta se on polku joka on käytävä läpi niin että vähitellen kasvaa tilanteen tasalle. Eli todellisuuteen jossa on vastuussa toisesta ihmisestä 24/7.

• .

Provo mikä provo koko juttu...

Ketään minnekään suljeta, ei synnytyssairaala ole sairaala jossa on suljettuja osastoja...

Hoh, hoijaa taas..

• Näin se on

Kaiken kirjoittamasi perusteella et sovi vastasyntyneen, hoivaa ja rakkautta tarvitsevan pienen lapsen äidiksi.
      Mikään ei sinulla ole oikein päin, siis kirjoittamasi perusteella.
      Joten anna lapsesi huoltajuus pois, sillä mitään et tee.

• heuuwgfj

Ja missähän on lapsen isä?
      Miksei hän sitten ottanut vastuuta lapsesta?

Kyllä kai sitä vauvaa on ollut kaksi ihmistä tekemässä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5145
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3678
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1524
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1411
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1302
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1208
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1127
    Aihe