Öljyä on, mutta merkkivalo palaa?

Blebeiji

Minulla on siististi 218.000 km ajettu, hyvin huollettu Skoda Felicia Kombi 1.6 vm-96. Käytän Teboil Diamond 5w-40 öljyä. Pari kuukautta sitten moottorin saavutettua normaalin käyttölämpötilan öljynpaineen varoitusvalo alkoi ensin vilkkua esim. liikennevaloissa kierrosluvun pudotessa tyhjäkäyntialueelle ( n. 500 kierr. ). Nyt varoitusvalo palaa vastaavissa tilanteissa kiinteästi. Epäilin öljykelloa. Se vaihdettiin, mutta tilanne jatkuu. Öljynkulutus on kohtuullista eli normaalitasoista, kuitenkin vaihtovälin lähestyessä kiihtyvää.
Onko kenelläkään tietoa mistä tilanne johtuu? Laakeritko kuluneet? Öljynpaineanturi väsynyt? Mitä muuta mahdollista? Muu tekniikka ja kori ovat kunnosssa.

7

10653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuumin.....

NO niin henkimaailman juttui... entäs öljynsuodatin joskus voi olla niissäkin susei:: vaikka käyttäsit alkuperäistä :)

• Johtoko?

Tuli mieleen oma tapaus, tosin ei öljynpaine ongelma. Varotusvalon johdon eriste oli hankaantunut puhki, ja aina kun moottori kävi tyhjäkäyntiä, moottori kallistus kumityynyillä muuttui ja rikkoutunut eriste otti runkoon, ja vilkutti merkkivaloa. Öljyn paineen johtohan maadottuu öljykellolla kun ei ole öljyn painetta ja merkkivalo palaa tällöin. Tutkippa merkkivalon johdon kunto.

• entinen mies

Öljypumppu kulunut, roska paineensäätimessä/ paineensäädin jumissa. Tai sitten joku mainitsemistasi vioista, mutta ei sielä taida olla paineanturia, vaan se painekello sytyttää valon silloin, kun kellon jousivoima ylittää öljynpaineen. Tämä rajapaine voi olla esim 0.5 bar.
      Öljynpainemittauksella pystyy toteamaan ainakin tuon paineensäädin ongelman helposti. Jos säädin on jumissa nousee öljynpaine korkeilla kierroksilla todella kovaksi, luokkaa 8 bar.
      Onko joutokäynti kohdallaan, kuulostaa vain tuo 500 kierrosta aika vähältä henkilöauton moottorille.

• Kiitos tähänmennessä vastanneille:tuumin, johtoko ja entinen mies.
        Olen saanut hyviä vinkkejä teiltä. Lähden niitä toteuttamaan helpoimmasta päästä alken. Autoni tyhjäkäyntikierrosluku on tosiaankin vain 500 kierrosta. Kunhan vika tokenee kerron mikä auttoi. Siitäkin tiedosta saattaa olla apua jollekin muulle samasta vaivastä kärsivälle.
        Mukava muuten havaita, että tähän viestiketjuun ei ole kukaan häirikkö ainakaan vielä puuttunut.
        Terveisin Blebeiji

• neff
        Blebeiji kirjoitti:

Kiitos tähänmennessä vastanneille:tuumin, johtoko ja entinen mies.
        Olen saanut hyviä vinkkejä teiltä. Lähden niitä toteuttamaan helpoimmasta päästä alken. Autoni tyhjäkäyntikierrosluku on tosiaankin vain 500 kierrosta. Kunhan vika tokenee kerron mikä auttoi. Siitäkin tiedosta saattaa olla apua jollekin muulle samasta vaivastä kärsivälle.
        Mukava muuten havaita, että tähän viestiketjuun ei ole kukaan häirikkö ainakaan vielä puuttunut.
        Terveisin Blebeiji

Minun autossani oli talvella sama ongelma, tyhjäkäynnillä paloi öljynpainevalo. Vika hävisi kuitenki itsestään.

• Blebeiji kirjoitti:

Kiitos tähänmennessä vastanneille:tuumin, johtoko ja entinen mies.
        Terveisin Blebeiji

PULMA POISTUI, VALO EI VILKU EIKÄ PALA SUOTTA !

Lupasin ilmoittaa jos joku keinoista auttaa. Öljyn ja suodattimen vaihto auttoi.Vaihdoin uuden öljyn TB Diamond 5w-40 ja öljynsuodattimen. Normaalisti vaihdan öljyn 10000 km jälkeen. Tarkastellessani öljyä havaitsin sen tavanomaista tummemmaksi ja jotenkin litkummaksi. Öljyn suodattimessa en havainnut mitään normaalista poikkeavaa. Outoa oli kuitenkin se, että öljyproppu avautui pelkin sormin.Sitä ei varmasti oltu kierretty avaimella kiinni. Öljyä ei ainakaan autotallini lattialle ollut valunut lainkaan. Yleensä olen vaihtanut öljyt itse, mutta edellisen vaihdon olin tilannut vuosihuollon yhteydessä huoltoliikkeeltä. Nyt arvelenkin, että koko edellinen vaihtotyö oli jäänyt kesken tai peräti tekemättä. Koeajon tein pitkän kaavan mukaan ja vauhdikkaasti.

• JP

minulla oli sama ongelma, mutta vika korjaantui kun käytin öljypohjan pois ja puhdistin öljypumpun imuputken päässä olevan sihdinja öljypohjan. sihti oli aivan tukossa. puhdistuksen jälkeen ei mitään ongelmia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe