Öljyä on, mutta merkkivalo palaa?

Blebeiji

Minulla on siististi 218.000 km ajettu, hyvin huollettu Skoda Felicia Kombi 1.6 vm-96. Käytän Teboil Diamond 5w-40 öljyä. Pari kuukautta sitten moottorin saavutettua normaalin käyttölämpötilan öljynpaineen varoitusvalo alkoi ensin vilkkua esim. liikennevaloissa kierrosluvun pudotessa tyhjäkäyntialueelle ( n. 500 kierr. ). Nyt varoitusvalo palaa vastaavissa tilanteissa kiinteästi. Epäilin öljykelloa. Se vaihdettiin, mutta tilanne jatkuu. Öljynkulutus on kohtuullista eli normaalitasoista, kuitenkin vaihtovälin lähestyessä kiihtyvää.
Onko kenelläkään tietoa mistä tilanne johtuu? Laakeritko kuluneet? Öljynpaineanturi väsynyt? Mitä muuta mahdollista? Muu tekniikka ja kori ovat kunnosssa.

7

10544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuumin.....

NO niin henkimaailman juttui... entäs öljynsuodatin joskus voi olla niissäkin susei:: vaikka käyttäsit alkuperäistä :)

• Johtoko?

Tuli mieleen oma tapaus, tosin ei öljynpaine ongelma. Varotusvalon johdon eriste oli hankaantunut puhki, ja aina kun moottori kävi tyhjäkäyntiä, moottori kallistus kumityynyillä muuttui ja rikkoutunut eriste otti runkoon, ja vilkutti merkkivaloa. Öljyn paineen johtohan maadottuu öljykellolla kun ei ole öljyn painetta ja merkkivalo palaa tällöin. Tutkippa merkkivalon johdon kunto.

• entinen mies

Öljypumppu kulunut, roska paineensäätimessä/ paineensäädin jumissa. Tai sitten joku mainitsemistasi vioista, mutta ei sielä taida olla paineanturia, vaan se painekello sytyttää valon silloin, kun kellon jousivoima ylittää öljynpaineen. Tämä rajapaine voi olla esim 0.5 bar.
      Öljynpainemittauksella pystyy toteamaan ainakin tuon paineensäädin ongelman helposti. Jos säädin on jumissa nousee öljynpaine korkeilla kierroksilla todella kovaksi, luokkaa 8 bar.
      Onko joutokäynti kohdallaan, kuulostaa vain tuo 500 kierrosta aika vähältä henkilöauton moottorille.

• Kiitos tähänmennessä vastanneille:tuumin, johtoko ja entinen mies.
        Olen saanut hyviä vinkkejä teiltä. Lähden niitä toteuttamaan helpoimmasta päästä alken. Autoni tyhjäkäyntikierrosluku on tosiaankin vain 500 kierrosta. Kunhan vika tokenee kerron mikä auttoi. Siitäkin tiedosta saattaa olla apua jollekin muulle samasta vaivastä kärsivälle.
        Mukava muuten havaita, että tähän viestiketjuun ei ole kukaan häirikkö ainakaan vielä puuttunut.
        Terveisin Blebeiji

• neff
        Blebeiji kirjoitti:

Kiitos tähänmennessä vastanneille:tuumin, johtoko ja entinen mies.
        Olen saanut hyviä vinkkejä teiltä. Lähden niitä toteuttamaan helpoimmasta päästä alken. Autoni tyhjäkäyntikierrosluku on tosiaankin vain 500 kierrosta. Kunhan vika tokenee kerron mikä auttoi. Siitäkin tiedosta saattaa olla apua jollekin muulle samasta vaivastä kärsivälle.
        Mukava muuten havaita, että tähän viestiketjuun ei ole kukaan häirikkö ainakaan vielä puuttunut.
        Terveisin Blebeiji

Minun autossani oli talvella sama ongelma, tyhjäkäynnillä paloi öljynpainevalo. Vika hävisi kuitenki itsestään.

• Blebeiji kirjoitti:

Kiitos tähänmennessä vastanneille:tuumin, johtoko ja entinen mies.
        Terveisin Blebeiji

PULMA POISTUI, VALO EI VILKU EIKÄ PALA SUOTTA !

Lupasin ilmoittaa jos joku keinoista auttaa. Öljyn ja suodattimen vaihto auttoi.Vaihdoin uuden öljyn TB Diamond 5w-40 ja öljynsuodattimen. Normaalisti vaihdan öljyn 10000 km jälkeen. Tarkastellessani öljyä havaitsin sen tavanomaista tummemmaksi ja jotenkin litkummaksi. Öljyn suodattimessa en havainnut mitään normaalista poikkeavaa. Outoa oli kuitenkin se, että öljyproppu avautui pelkin sormin.Sitä ei varmasti oltu kierretty avaimella kiinni. Öljyä ei ainakaan autotallini lattialle ollut valunut lainkaan. Yleensä olen vaihtanut öljyt itse, mutta edellisen vaihdon olin tilannut vuosihuollon yhteydessä huoltoliikkeeltä. Nyt arvelenkin, että koko edellinen vaihtotyö oli jäänyt kesken tai peräti tekemättä. Koeajon tein pitkän kaavan mukaan ja vauhdikkaasti.

• JP

minulla oli sama ongelma, mutta vika korjaantui kun käytin öljypohjan pois ja puhdistin öljypumpun imuputken päässä olevan sihdinja öljypohjan. sihti oli aivan tukossa. puhdistuksen jälkeen ei mitään ongelmia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe