Itämeren kiertoristeily

Risteilyä merellä

Onko kukaan ollut risteilyllä joka alkaa Helsingistä Tukholmaan, päivä siellä ja illansuussa Riikaan jossa yksi yö hotellissa ja aamulla bussilla Tallinnaan ja sieltä Helsinkiin? Kokemuksia ja tuntemuksia olisin kysellyt, itsellä reissu edessä ekokuussa...

50

2362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itämeren ???

      Enpä kutsuisi tuota Itämeren kiertoristeilyksi, suurin osa kertomastasi matkasta tehdään joko suomenlahdella tai ahvenanmerellä ...

    • ....,,,,

      Milloinhan Suomenlahti ja Ahvenanmeri on erotettu Itämerestä?

    • Itämeren ?!!

      Jos puhutaan itämeren kiertämisestä ei siitä silloin pitäisi puuttua sen oleellisempia alueita, eli aluetta jota kutsutaan itämereksi(ruotsi/saksa/puola).
      Ahvenenanmeri on eritelty merialue, kuten suomenlahti, selkämeri.Merisää ilmoitetaan esim. Pohjoisitämeri W/E, suomenlahti, saaristomeri, ahvenanmeri.
      Ei siis voi kutsua laivamatkoja välillä Hel-Sto / Sto-Riga / Tal-Hki Itämeren kierroksi koska matkasta tehdään vain pieni osuus itämerellä sen pohjoisosassa, itse Itämeri jää kokematta tuolla kiertämisellä

      • lääneme

        Kutsu miksi haluat mutta itämerta ne ovat.


    • Itämeren?

      Kutsun niitä kuten niitä kutsutaan, itämereen ne rajoittuvat mutta ovat omia merialueita.

      Käytkö itse Itämerellä ylittäessäsi suomenlahden esim. Helsingistä Tallinnaan.
      Kehutko käyneesi Itämerellä vai tyydytkö sanomaan ylittäneesi vain suomenlahden ettei kukaan katsoisi sinua vinoon?

      Entä vaasasta uumajaan, itämeri vai pohjanlahti!
      Trelleborgista Travemundeen, silloin ... mitä?

      • ozll

      • tieto on valtaa!
        ozll kirjoitti:

        Älä jänkä-joonas selitä!!
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itämeri#It.C3.A4meren_merialueet

        Eipä tarvitse selittää, suomenlahti sijaitsee pohjois itämerestä itään päin, Ahvenanmeri ja saaristomeri ovat Itämeren poihjoispuolella kuten myös selkämeri ja perä meri.
        Ei siis tarvitse selittää eikä esittää linkkejä vänkäämisen tueksi, kun tietää miten asiat ovat.

        ...ja avaajan itämeren kierrosta puuttuu eteläinen itämeri joka on oleellinen osa itämerta,jos on tarkoitus kertoa kiertävänsä sen eikä vain oikaista ko. meren pohjoisosan ylitse. Tämä muistin virkistämiseksi mistä keskustelu alkujaan oli


      • ..ja rommia pullo
        tieto on valtaa! kirjoitti:

        Eipä tarvitse selittää, suomenlahti sijaitsee pohjois itämerestä itään päin, Ahvenanmeri ja saaristomeri ovat Itämeren poihjoispuolella kuten myös selkämeri ja perä meri.
        Ei siis tarvitse selittää eikä esittää linkkejä vänkäämisen tueksi, kun tietää miten asiat ovat.

        ...ja avaajan itämeren kierrosta puuttuu eteläinen itämeri joka on oleellinen osa itämerta,jos on tarkoitus kertoa kiertävänsä sen eikä vain oikaista ko. meren pohjoisosan ylitse. Tämä muistin virkistämiseksi mistä keskustelu alkujaan oli

        Et siis ymmärtänyt sanaakaan :))))


      • tieto on valtaa!
        ..ja rommia pullo kirjoitti:

        Et siis ymmärtänyt sanaakaan :))))

        Etpä näemmä itsekään, miten kierretään itämeri oikaisemalle sen ylitse pohjoisosasta. siihen ei tarvita vikipediaa. riittää kun tietää maantiedosta, opiskellut maantietoa aikoinaan, nykyäänhän ei tarvitse opiskelle kun netti ja sen kyllä huomaa.

        muuten muistathan sinun logiikkasi mukaan itämeren olevan osa atlannin valtamerta, pohjanmeren jatkehan on itämeri. Ymmärrän siis hyvin mitä ajat takaa, osaan myös jatkaa asiaa ajatusmallisi mukaan. Ymmärrän siis sinua paremmin kuin sinä itse, syy on ehkä maantiedon opiskeluni aikoinaan ....


      • planr
        tieto on valtaa! kirjoitti:

        Etpä näemmä itsekään, miten kierretään itämeri oikaisemalle sen ylitse pohjoisosasta. siihen ei tarvita vikipediaa. riittää kun tietää maantiedosta, opiskellut maantietoa aikoinaan, nykyäänhän ei tarvitse opiskelle kun netti ja sen kyllä huomaa.

        muuten muistathan sinun logiikkasi mukaan itämeren olevan osa atlannin valtamerta, pohjanmeren jatkehan on itämeri. Ymmärrän siis hyvin mitä ajat takaa, osaan myös jatkaa asiaa ajatusmallisi mukaan. Ymmärrän siis sinua paremmin kuin sinä itse, syy on ehkä maantiedon opiskeluni aikoinaan ....

        No niin, koulutus on käsitelty, seuraavaksi kehut kovilla ansioillasi ??

        "..kele mä maksan veroja enemmän ku sä tienaat..":)))


    • oma on asias

      A haa?

      • Risteilyä merellä

        Kiitoksia tosi mukavista vastauksista. Olen ilmeisesti käsittänyt tämän palstan tarkoituksen väärin, luulin saavani vastauksia kyselemästäni matkasta, kokemuksia, tuntemuksia ja oliko järkevää lähteä, vastasiko matka odotuksia jne kuten vaikka kaverille kertoisi matkastaan...Sainkin oppitunnin merialueista ja siihen olen itse aivan syytön.Matkatoimisto Matkapojat myy kyseistä risteilyä todella nimellä Itämeren kiertoristeily. Katsoin lisäksi muiltakin ja ainakin Pohjolan Matkat myy myös samaa risteilyä Itämeren kiertoristeily nimikkeellä. Täytyy varmaankin antaa toimistolle palautetta harhaanjohtavista nimityksistä.


      • Just noin
        Risteilyä merellä kirjoitti:

        Kiitoksia tosi mukavista vastauksista. Olen ilmeisesti käsittänyt tämän palstan tarkoituksen väärin, luulin saavani vastauksia kyselemästäni matkasta, kokemuksia, tuntemuksia ja oliko järkevää lähteä, vastasiko matka odotuksia jne kuten vaikka kaverille kertoisi matkastaan...Sainkin oppitunnin merialueista ja siihen olen itse aivan syytön.Matkatoimisto Matkapojat myy kyseistä risteilyä todella nimellä Itämeren kiertoristeily. Katsoin lisäksi muiltakin ja ainakin Pohjolan Matkat myy myös samaa risteilyä Itämeren kiertoristeily nimikkeellä. Täytyy varmaankin antaa toimistolle palautetta harhaanjohtavista nimityksistä.

        Mainoksen uhrille ...

        Niin eihän se ole tyhmä joka markkinoi, vaan se joka mukisematta ostaa ja maksaa mitä tarjotaan. Eli anna se palaute itsellesi, äläkä usko kaikkea mitä mainoksessa sanotaan. Vetoaahan mainostajakin ettei ole vastuussa mainoksen virheistä!


      • Risteilyä merellä
        Just noin kirjoitti:

        Mainoksen uhrille ...

        Niin eihän se ole tyhmä joka markkinoi, vaan se joka mukisematta ostaa ja maksaa mitä tarjotaan. Eli anna se palaute itsellesi, äläkä usko kaikkea mitä mainoksessa sanotaan. Vetoaahan mainostajakin ettei ole vastuussa mainoksen virheistä!

        Just noin, Mainoksen uhrille...Niin, ei se minua haittaa vaikka matkaa myydään Itämeren kiertoristeily nimellä, muut siitä haloon on nostanut. Olen ohjelman lukenut läpi ja tiedän, mistä maksan. Enpähän toista kertaa kysele täällä, sen olen oppinut. Ja ainahan matkailu avartaa...


      • väärä asia
        Risteilyä merellä kirjoitti:

        Just noin, Mainoksen uhrille...Niin, ei se minua haittaa vaikka matkaa myydään Itämeren kiertoristeily nimellä, muut siitä haloon on nostanut. Olen ohjelman lukenut läpi ja tiedän, mistä maksan. Enpähän toista kertaa kysele täällä, sen olen oppinut. Ja ainahan matkailu avartaa...

        Itse innostuin kysymyksestäsi, koska olen ajatellut joskus tehdä samaisen reissun. Harmi vaan, että täällä ei taida olla ketään, joka olisi samaisen matkan tehnyt.
        Nämä, jotka pillastuivat nimityksistä, voisivat jatkaa palstalla, joka sopii paremmin heille: "Juupas-eipäs"-palsta esimerkiksi?


      • kitkatkatkat
        Risteilyä merellä kirjoitti:

        Kiitoksia tosi mukavista vastauksista. Olen ilmeisesti käsittänyt tämän palstan tarkoituksen väärin, luulin saavani vastauksia kyselemästäni matkasta, kokemuksia, tuntemuksia ja oliko järkevää lähteä, vastasiko matka odotuksia jne kuten vaikka kaverille kertoisi matkastaan...Sainkin oppitunnin merialueista ja siihen olen itse aivan syytön.Matkatoimisto Matkapojat myy kyseistä risteilyä todella nimellä Itämeren kiertoristeily. Katsoin lisäksi muiltakin ja ainakin Pohjolan Matkat myy myös samaa risteilyä Itämeren kiertoristeily nimikkeellä. Täytyy varmaankin antaa toimistolle palautetta harhaanjohtavista nimityksistä.

        Aivan, mitä ihmeen väliä sillä on mikä matkalle on annettu nimeksi kun kerroit, missä käydään. Aikuiset muuttuvat joskus tyhjästä riiteleviksi kakaroiksi.

        Kas kun joku ei keksinyt, että Itämeri pitäisi kiertää kaukaa - no tässä se nyt tuli!

        Hyvää matkaa vaan, paikat on tuttuja, muttei juuri tuo kierros.


    • kryssningsälskare

      Tein viime kesänä 2/3-Itämeren-risteilyn. Lähtöpaikkana oli Turku, josta matkustin iltalaivalla Tukholmaan ja siellä vaihdoin seuraavana iltana Silja Festivalille määränpäänä Riika. Seuraavana aamuna saavuttiin Riikaan, jossa oli noin 6-7 tuntia omaa aikaa ennen paluuta Tukholmaan. Tukholmasta jatkoin taas iltalaivalla takaisin Turkuun.

      Turku-Tukholma-välit koin vain "yhteysaluksina", ajatuksena oli käydä nostalgisoitumassa Festivalilla (joka kultaisella 80-luvulla kulki Turun ja Tukholman väliä) sekä katsomassa millainen kaupunki Riika on kesällä. Laiva oli entisensä, mutta palvelu laivalla oli jopa suomalaiseen makuun tympeää, jopa epäystävällistä, lähtien ihan perusjutuista: asiakkaan kohtaamisesta ja tervehdyksistä. Myös henkilökunnan kielitaito (tai -taidottomuus) ihmetytti, laivan matkustajista suuri osa tuli Ruotsista mutta palvelua sai vain latviaksi tai heikoksi englanniksi, ei juurikaan ruotsiksi (suomenkielistä palvelua en tietenkään odotakaan, vaikka yllättävän paljon myös suomen kieltä laivalla kuulikin). Kaikki pakolliset asiat sain hoidettua mutta mitään "erityistä" en. Toki ymmärrän että kaikki asiakkaat eivät aina ole kohteliaimpia mutta toisaalta eivät myöskään epäkohteliaimpia. Siispä jokaista (asiakasta kuin asiakaspalvelijaa) pitäisi käsitellä "uutena tapauksena", ilman ennakkoasenteita. Ihmisiähän tässä vain ollaan.

      Riika on kesäkaupunkina upea. Satamasta ei ole pitkä kävelymatka keskustaan, ja sopivin reittivalinnoin voi muutamalla ylimääräisellä askeleella ihailla kaupungin upeita jugend-talojen rivistöjä. Laiva on päivän satamassa, mutta muistaakseni sinne ei voi palata milloin vain haluaa (kuten Helsinki-Tukholma-linjalla) (tämän voi joku paremmin muistava tarvittaessa korjata). Palatessa kannattaa varautua psyykkisesti passitarkastusjonoihin, ne tuntuivat aika pitkiltä mutta etenivät kuitenkin kohtuullista vauhtia. Mahdolliset ostokset kannattanee ostaa maista, sillä terminaalin ainoa myymälä oli pienehkö ja valikoima sen mukainen.

      Kuulin myöhemmin kaverilta että myös Viking Linella on kesäisin risteilyjä Riikaan, ei kuitenkaan päivittäin kuten kilpailijallaan. Näillä risteilyillä ainakin viime kesänä sai kuulemma ruotsinkielistä palvelua.
      Tänä kesänä lähden keräämään kokemuksia Viking-risteilyltä, tälläkin kertaa ajatuksena on nähdä laiva, nyt Cinderella. Risteilyn varaaminen vaikutti hieman hankalalta, sitä ei voi varata netin kautta. Mutta aika suuret odotukset ovat kyllä heinäkuun Itämeren-risteilylle.

      • sinne

        Cinderella käy Riiassa.
        Kesäristeilyt Riikaan 2011: Lähdöt Tukholmasta 5.7., 12.7., 19.7., 26.7., 2.8. ja 9.8.2011. Huom! Cinderellan Riikaristeilyillä ei myydä reittimatkoja, ei myöskään Riika-Maarianhamina tai Maarianhamina-Tukholma.
        Vikingin nettisivujen kertomaa.


    • Vitsinkö heitit!

      "varautua passintarkastusjonoihin"

      Kerrohan mitä tarkoitat passintarkastusjonoilla EU:n sisäisessä liikenteessä jossa ei edes vaadita matkustajalta passia! EU:n sisäisessä EU kansalaiselle riittää henkilökortti jossa näkyy kansalaisuus!

      • todistan

        Asiasta ei kannata saivarrella. Kommentoijan ilmaisu oli ehkä hiven harhaanjohtava, mutta tarkoitti ilmiselvästi henkilötietojen tarkistusta. Se on tympeäilmeisten latvialaisten virkamiesten jäänne nl-ajoista. Kadonneen vallan muistelua. Tämä on nykypäivää Riiassa. Ja tosi.


    • kryssningsälskare

      Anteeksi kauheasti! Tarkoitin tietenkin passin- tai henkilökortintarkastusjonoja vai pitäisikö sanoa matkustajien henkilöllisyyden osoittavien asiakirjojen tarkastusjonoja. Toivottavasti kukaan ei vaan erehtynyt kohtalokkaasti asiassa ennen tarkennustasi.

      Jostain syystä siinä jonossa ei vaan noita henkilökortteja näköetäisyydellä olleista ihmisistä kenelläkään ollut, usean maan passeja kyllä näkyi.

      Tosin jos nyt tarkoiksi ruvetaan, niin EU:n sisäinen liikenne on sinun kaltaisellesi tarkalle ihmiselle aika epätarkka ilmaisu, eikö pitäisi puhua Schengenin sopimuksen allekirjoittajamaiden (joukossa on mukana Euroopan unioniin kuulumattomat Sveitsi, Norja ja Islanti, ja joukosta ovat poissa EU-maat Irlanti ja Iso-Britannia) välisestä matkustajaliikenteestä?

      • ,, ,, ,, ,,

        Mitä tarkoitat yleensäkin tarkastusjonoilla EU:n sisäisessä liikenteessä, ei enää olla rautaesiripun takana. EU maiden väliilä saa nykyään matkata ilman tarkastuksia ...
        Et ole ilmeisesti matkojasi tällä vuosituhannella tehnyt,
        kun noin vanhentunutta tietoa tyrkytät!


      • 2011 tarkastettu
        ,, ,, ,, ,, kirjoitti:

        Mitä tarkoitat yleensäkin tarkastusjonoilla EU:n sisäisessä liikenteessä, ei enää olla rautaesiripun takana. EU maiden väliilä saa nykyään matkata ilman tarkastuksia ...
        Et ole ilmeisesti matkojasi tällä vuosituhannella tehnyt,
        kun noin vanhentunutta tietoa tyrkytät!

        Noh, käyhän vaan kokeilemassa tarkastaako ne. Voit varmaan samalla valistaa niitä tarkastajia että ollaan EU:ssa eikä ne saa enää tarkastaa. Katsotaan, jospa se auttais :-)


    • RIGAMAN

      Olen tehnyt matkan toiseen suuntaan seuraavasti 1.Laivalla Tallinnaan ja .2bussilla Riikaan,3. Laivalla Tukholmaan ja4. lentäen takaisin Helsinkiin. Olimme reissussa 8 pv.Jos et ole kaikkea jo tilannut, ole ihmeessä useampi päivä ainakin Riiassa ja Tukholmassa,ainakin meikäläiselle matkallasi tuntuisi olevan liian kova tahti.Kokemuksia matkalta:Siljan laiva Festival on aika kulahtanut(Riika-Tukholma)Hansabussin ilmastoitu bussi Tallinna-Riika oli siisti ja hyvä,business luokassa virvokkeita ja kahvia tarjolla..

    • Matkailu avartaa

      Tein alkutalvesta samantyyppisen matkan
      Alla kokemuksia eri reiteiltä:

      Helsinki-Tallinna Starilla
      - Ihan normaali Suomenlahden ylitys

      Tallinna-Riika Hansabussilla
      - matka meni todella mukavasti, netti ja palvelu toimi koko matkan ajana

      Riika-Tukholma Silja Festivalilla
      - Pitkät jonot lähtöselvitykseen
      - Jonot laivaan, lippujen tarkastus ja satunnaisesti myös matkalaukkujen läpivalaisu.
      - Henkilökunnan kielitaidossa puutteita, huonoa englantia ja vielä huonompaa ruotsia
      - Laiva vielä huonommassa kunnossa kuin Turun-linjalla

      Tukholma-Helsinki Silja Symphonylla
      - Perinteistä menoa
      - Mukava oli palata kotiin kunnon laivalla :)

    • vellipesä sekaisin

      Tämä oli minun Itämeren kierros, jota voitaneen myös risteilyksi sanoa. Viikko sitten lähtö oli Helsingistä ja kulki reittiä Riika, Klaipeda, Gnydia (Gdansk), Visby, Maarianhamina ja tänä aamuna takaisin Helsinkiin.
      Sanoisin tätä pienimuotoiseksi risteilyksi ja that´s it. Laiva oli Kristina Katarina.

      • Siis -

        Saastuuko Itämeri lisää???


      • ulpu!

        Oliko risteilysi onnistunut? Mikä parasta ja mikä pahinta? Katselin samaa reissua, mutta en valitettavasti voinut lähteä. Risteily voi olla varsin rentouttava, kun kauniit maisemat lipuvat silmissä ja matkanteko on kiireetöntä, varsinkin jos/kun ostosparatiisihössötystä ei ole!

        Olen ollut Välimerellä Kristina Reginalla. Välimeri on aina yhtä ihana ja jotenkin helppo, esim. maissaolojen suhteen. Nyt on toiveissa risteily Itä-Karibialla helmikuuksi Kristina Katarinalla. Onko palstalla ko. matkan varanneita?


    • asdasdasdasdasdasdas
    • laiska kissa

      Ei oo mikään pakko lähteä mihinkään matkallekaan, ostamaan ja ostamaan, kun kotimaassakin voi olla, loikoilla vaikka rannalla.
      Outoa tehokkuusajattelua, että aina pitäisi olla kauhea kulutus ja meno päällä.

      Älä lähde mihinkään matkalle, jos se onkin ihan turhaa. voi se olla niinkin...
      sitä voi ottaa ihan rennosti.

    • Clubi-

      Tehtiin pari vuotta sitten Hel-Tal-Sto-Tku reissu.

      Tallinnaan Starin business-luokassa, jossa oli mukava aloittaa matka tuhdilla aamupalalla. Päivällä kiertelyä Tallinnassa ja yö silloin vielä upouudessa Tallink Spa & Conference hotelissa.

      Tallinnasta matka jatkua Baltic Queenillä Tukholmaan deluxe-hytissä. Kumma kyllä, Tallinkin palvelumaine huomioiden, siitä laivamatkasta jäi parhaiten mieleen Grill Housen älyttömän ystävällinen palvelu. Johtuikohan siitä, että laivalla ei paljon tuulipukukansa heilunut, kuten BP:llä.

      Tukholmassa yö Ariadnessa. Sieltä sitten Galaxyllä Turkuun e-luokassa (huom! ei karjaluokka, koska ei autokannen alla). Siitä yöstä jäi kuitenkin sellaiset muistot, että en mistään hinnasta menisi enää tuohon hyttiluokkaan. Sitä nitinän ja natinan määrää puhumattakaan kapeista sängyistä...

      Positiivinen reissu ja varmasti mennää toistekin, tosin yhtenä stoppina todennäköisesti Riika.

      ps. Kaikki hytit business-luokka bonuspisteillä.
      pps. Ja ei, minua ei kiinnosta kuinka paljon rahaa on kulunut noihi pisteisiin. Ei ole tapana laskea rahoja, kun matkustan.

    • Risteilyä merellä

      Olen ketjun aloittanut ja seurailen tätä keskustelua aina silloin tällöin. Reisssumme häämöttää sitten elokuussa ja Helsingistä menenmme Tukholmaan Siljan Serenade/Symphony aluksella, kumpi sitten ajovuorossa,hytti on kuitenkin B-hytti. Päivän olemme Tukholmassa ja Riikaan lähdemme klo 17.00,laiva kaiketi Siljan Festival.Yön olemme Riikassa hotellisa nimeltä Hanza ja aamulla bussi kuljettaa Tallinnaan josta tulemme Helsinkiin Viking XPRS myötä. Matka on tilattu Matkapojat toimistosta.

      • Kiertäjät

        Samanlaiselle risteilylle olemme menossa ensi viikolla, siis vähän ennen teitä. Yritän muistaa kommentoida tänne, kun palaamme.


      • Tarkkuutta vuonna-11

        Jos nyt oikein ymmärsin teette matkat suomesta ruotsiin tallinksiljan aluksella, ja tukholmasta riikaan niin ikään tallink siljan (kyljessä lukee "TALLINK") silja festivalilla, suomeen palaatte viking linen viking XPRS:llä.

        Tuo "silja" kun on nykyään AS Tallink Grup:n varustamon tallink siljan markkinointinimi suomesta ruotsiin suuntautuvassa liikenteessään.


      • Kiertäjät

        Palasimme samaiselta risteilyltä eilen. Laivat ja hotelli (meillä kylläkin Tallink Hotel Riga: hieno!) olivat ok. Lähinnä hankaluutta tuotti tuo, että esim. Tukholmassa laiva lähti eteenpäin eri satamasta kuin minne se saapui ( noin 600 m välimatkaa satamilla). Heti Helsingissäkin piti miettiä, minne kannattaisi auto jättää parkkiin, ja veimmekin sen valmiiksi Vikingin terminaaliin, minne siis palasimme Tallinnasta. Riikassa teimme niin, että ostimme laivalla jo opastetun kierroksen kaupunkiin. Kierros oli kylläkin ruotsinkielinen, mutta siinä saimme kulutettua aikaa, ja pääsimme vielä sen bussin kyydissä kierroksen jälkeen hotellille.
        Aika lyhyitä olivat nuo perilläoloajat varsinkin Tukholmassa ja Tallinnassa, Riikassa ehti jo jotain tehdäkin. Eri valuuttojen kanssa vekslaaminen vaati pientä tarkkuutta, mutta eurot käy ainakin laivoilla. Riikassa syötiin hyvin ja edullisesti Lidossa. paluumatkalla pysähdyttiin Pärnussa, ja sai taas vaihtaa kielen jo takaisin koimaiseen. Hyvin reissu meni, meitä oli vanhemmat ja pari murkkuikäistä matkassa.


      • Risteilyä merellä
        Kiertäjät kirjoitti:

        Palasimme samaiselta risteilyltä eilen. Laivat ja hotelli (meillä kylläkin Tallink Hotel Riga: hieno!) olivat ok. Lähinnä hankaluutta tuotti tuo, että esim. Tukholmassa laiva lähti eteenpäin eri satamasta kuin minne se saapui ( noin 600 m välimatkaa satamilla). Heti Helsingissäkin piti miettiä, minne kannattaisi auto jättää parkkiin, ja veimmekin sen valmiiksi Vikingin terminaaliin, minne siis palasimme Tallinnasta. Riikassa teimme niin, että ostimme laivalla jo opastetun kierroksen kaupunkiin. Kierros oli kylläkin ruotsinkielinen, mutta siinä saimme kulutettua aikaa, ja pääsimme vielä sen bussin kyydissä kierroksen jälkeen hotellille.
        Aika lyhyitä olivat nuo perilläoloajat varsinkin Tukholmassa ja Tallinnassa, Riikassa ehti jo jotain tehdäkin. Eri valuuttojen kanssa vekslaaminen vaati pientä tarkkuutta, mutta eurot käy ainakin laivoilla. Riikassa syötiin hyvin ja edullisesti Lidossa. paluumatkalla pysähdyttiin Pärnussa, ja sai taas vaihtaa kielen jo takaisin koimaiseen. Hyvin reissu meni, meitä oli vanhemmat ja pari murkkuikäistä matkassa.

        Tulin eilen kotia ja ma on sitten edessä tuo risteily. Olisitpa kertonut miten kuljitte tuon Tukholman välin toiseen satamaan...Matkapojat ilmoittaa välimatkaksi noin kilometrin ja suosittelevat taksin käyttöä. En tiedä käytkö tällä sivulla vielä...Tulomatka on meidän osalta niin että jäämme Helsinkiin tuttavien luokse yöksi ja tulemme myös junalla Helsinkiin.


    • kaasukaskammio

      Itse matkustan vaan Saksaan kunnioittamaan edesmennyttä johtajaamme, kansa on ystävällistä ja small talkin käsitettä ei siellä tunneta.

      Heil Hitler!

    • dieadler

      Saksaan.

    • sysnoopy

      Risteily on kivaa ja vähän jännittävääkin. Olen risteillyt Itämerelläkin. www.snoopy.fi

    • Ei enää koskaan

      Tulipahan reissu tehtyä ja täytyy sanoa että rankkaa oli. Helsinki-Tukholma on tuttua tasalaatuista ruotsinlaivaristeilyä ja yö Tukholmassa meni ok, mutta Tukholma-Riika väli on floppi. Aivan hirveä laiva ja tavattoman huono palvelu. Ei voi suositella kenellekään.

      Ensi kerralla lennän Riikaan.

    • Kiertäjät

      Katsopa alempaa viestiketjusta kuulumiset!

    • BanzzQu

      Okei täällä siis puhutaan Helsinki, Tukholman risteilystä? Olen itse menossa Turku, Tukholma risteilylle enkä ole koskaan ollut laivalla ja minua pelottaa/ahdistaa että jos laivaan tulee reikä tai muuten tapahtuu jotain kauheaa... Auttakaa miyen saisin tämän pelon pois! Lähdemme tänään :(( Vastatkaa pian Kiitos!!

      • Mitään hävittävää?

        Joku sun tyyppinen idiootti kyllä saattaa päähänsä vetää laivan pohjatulpan irti.
        Mutta päästäämpä samalla muutamasta typeryksestä eroon.


    • Eroja reiteillä

      Me olimme kesällä Hel> Tall>Riga>Tukh>Hel, ja oli tosi mielenkiintoinen reissu ja vaihtelua tavalliseen risteilyyn. Erityisen kiinnostava ja hieman erilainen oli tuo Romantikalla mentävä Riga> Tukh. osuus. Laivahan on ennen Baltic Princessiä seilannut Hel>Tall väliä. Tunnelma oli mielestämme jopa yllättävän paljon ns. venäläinen /slaavilainen, ja valitettavasti tarkoitan tällä nyt jotenkin ei niin hauskaa tai erntoa risteilyfiilistä mitä on vaikkapa Hel>Tukh>Hel välillä. Jotenkin kireetä oli tunnelma, ja buffasta sen verran, että oli ainakin saman verran hintaa kuin "meidän reiteillämme", ja juomat eivät kuuluneet hintaan, ja tarjoilu oli selvästi vaatimattomampaa esim ns. hyvä liha oli ribsejä tmv. Tämän pystyi helposti toteamaan, kun teimme seuraavana päivänä reissun Siljalla Helsinkiin. Luulen, että Tallinkin voitot tulevat nimenomaisesti juuri tuolla reitillä, sillä maanantai-illsta huolimatta laiva oli todella täynnä. Ja sellainen huomio yökerhosta, että vaikka kaikki pöydät oli varattu, niin baarista ostettuja drinkkejä pöydissä oli ehkä suhteessa 1/10. Erääseen pöytään oli ostettu drinkit, joihin kaadettiin omasta viinapullosta täytettä. En ehkä lähtisi tuolle reitille ns. viihteelle, mutta ylitysaluksena se toimii ok.

    • satunnainen matkaili

      eihän tollanen eri laivoilla kulkeminen satamien välillä oo mikään risteily. Nehän on ihan tavallsia reittivuoroja, joihin matkatoimisto myy lipput ja te juoksette laivasta toiseen kapsäkkeinenne. hyi hitto! Ja eils noi matkat vieläpä pääty kesken kierroksen. Alkaa esim. Helsingistä ja päättyy Tallinnaan tai Pietariin ja niistä sitt omavalintaisella yhteydellä takaisin lähtösatamaan eli vaikkas H:kiin.

      Rosteilyhän mennään oikeasti samalla laivalla ollen satamasta toiseen.

      Täysin idioottimainen muka 'risteily' - pah! Ei kiitos mulle, ei!

    • SUOMI PALUU

      YLE: NÄIN HUUMEET KULKEUTUVAT SUOMEEN, TULLIMIHET PYSÄYTTELEVVÄT MIELIVALTAISESTI IHMISIÄ NAAMATAULUN PERUSTEELLA, PALUU JA SUOMESSA TAAS EI TERVEYDENHOITO TOIMI, ESIM. ELVYTYSTILANNE SYDÄNSAIRAUKSISSA AMBULANSSI LIIAN BYROKRATTISTA 3 SAIRAALAN KAUTTA, OLITPA RIKAS TAI KÖYHÄ SAATAT PALATESSASI KUOLLA AMBULANSSIRALLIIN, VÄÄRIÄ IHMISIÄ PYSÄYTELL'ÄÄN JA RIKOLLISET RELLESTÄÄ SUOMESSA, RIIASSA SITÄPAITSI RIKOLLISUUS LISÄÄNTYNTY, VARASTELEVAT AUTOJA VIROSTA LATVIAAN. SUOMEN HINTATASO, YM. SUOMI PALUU ONGELMA.KANTA-ASIAKAS TIEDOISSA NÄKYY MATKUSTAMINEN , VAIKKA LIPPUNSA HÄVITTÄISI TALLINNA SIKÄLI HYVÄ, MUTTA PALUU ONGELMA BYROKRATIA SUOMI

    • KAUHIAAAAAAA

      no jösses sentään, OLI SE IHAN KAUHEEN KAMALAA
      VOI HUI HI

    • ihanOk

      Ideana tuon tapainen on aika hyvä, jos toteutettaisiin niin, että laivalla oltaisiin enimmäkseen yöaikaan, ja päivät saisi viettää kohteissa.

    • Anonyymi

      Tuo Googlenkäyttö on uskomattoman vaikeaa ja harva sen osaa. Sanojen "itämeren risteily" on jo vaativa suoritus ja sitten vielä saatujen vastauksien seulonta.

      Kuikka voikin olla noin vaikeeta!

      • Anonyymi

        Jos kuikka on vaikeaa niin kannattaa kokeilla kaakkuria.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4874
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3207
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1355
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1176
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      858
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      855
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      478
      690
    Aihe