RANSKAN KIELEN PÄÄSYKOKEET-TURUN YLIOPISTO

mischa26

Hei!

Löytyisikö ketään jakamaan mielipiteitä viime viikon ranskan pääsykokeista Turussa? Mulle ajan kesken loppuminen noin pahasti oli täys shokki! :O Aukkotesti oli älyttömän vaikea (valvoja myönsi heti myös kokeen loputtua) En yksinkertasesti kerinny tehdä sitä ollenkaan loppuun. Suomen kielen esseen joutu kirjottaan tuhannen kiireellä,ohjeet meni vähä sivu suun. En ehtiny lukea edes kertaalleen läpi kirjoittamaani hölynpölyä! :D ihan sick..Ranskan kielinen "kirje" meni parhaiten,mutta senkään sisältöön ja ohjeiden noudattamiseen en ehtiny perehtyä. Harmittaa ihan vietävästi,etten yksinkertasesti ehtiny näyttää todellista osaamistani! Ehkä se osaaminen ei sit ollu riittävää,kaikki tiedot ja taidot ois pitäny vissiin tulla ku apteekin hyllyltä huh huh! :D Mitä muut on mieltä?

8

1620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t1ucu

Hei, mäkin olin Turussa ranskan valintakokeessa ja mäkin olisin halunnut paljon enemmän aikaa kokeen tekemiseen.. En todellakaan ehtinyt lukea jälkeenpäin mitään kirjoittamaani tai tarkistaa mitään, ensimmäinen kieliopin ja sanaston testi oli ihan hirmuinen ja siitä en odota saavani kuin ehkä yhden armopisteen tai jotain, jos haluaa säilyttää toiveen päästä läpi.. Olin todella ihmeissäni siitä, että sain kirjoitettua ranskankielistä ainetta sen yli 200 sanaa, ensin ajattelin, etten saa aikaiseksi kuin 50 tai 100 sanaa siinä ajassa, mutta onneksi ranskassa on niin paljon pieniä sanoja, että niistä tulee nopeasti paljon sanoja. (Yhä mietin välillä niitä selkeitä virheitä mitä siinä aineessa tein, kirjoitin esim. että haluaisin, että ihmiset tekevät näin ja näin.. Eikä että tekisivät.. Tai yhdestä verbistä kirjoitin kuin se olisi säännöllinen, lopuksi tajusin sen epäsäännölliseksi ja kirjoitin vihdoin kerran oikean muodon.. Oivoi. Voivoivoi. Mutta sentään vieressä istunut ihminen lähti kokeesta jo puolen tunnin kuluttua sen alkamisesta, eli kaikilla muillakaan ei välttis ole ihan paras kielitaito vielä!?) Samoin ihan viime minuutille asti kirjoitin suomenkielistä ainetta, jotta sain edes sen minimirajan kaksi sivua täyteen.. Suomen kieli on yleensä vahvimpia alueitani, mutta ranskaa en tiedä osaanko niin paljon, että pääsisin sisään. Olen kyllä lukenut sitä kahdeksan kurssia ja saanut yleisarvosanaksi kiitettävän, mutta tuntuu silti, etten osaa mitään. Tahtoa kyllä olisi osata ja päästä sisään!!!! Rukoilen, että pääsen. Niin ja vielä se, että mä luin kyllä ohjeet tarkasti, mutta sitten taas juuri se osaaminen on ehkä liian vähäistä, tai sitten riittävää, voi kunpa kunpa kunpa olisi, pian se nähdään! ;) Miten sitä jaksaa odottaa tuloksia? Aika ihme olisi muuten, jos jollain _ei_ olisi loppunut aika kesken.. Ehkä siinä mitattiin samalla stressinsietokykyä tai jotain?

• mischa26

Heips!

Kiva kun joku vastasi viimein! En tiedä missä kaikki lymyää,kovasti haluaisi kuulla mielipiteitä kokeesta. ;) Joo se oli kyllä melkoista stressin sietokyvyn koettelua. :D Uskon myös että suurella osalla on ollu hoppu.. :O Mulla aivan samat fiilarit siitä aukkotestistä,että jtn armopalapisteitä kun tulis edes. En olis voinu kuvitella että noin vaikea voi olla,kumpa oiski esim a,b,c,d vastausvaihtoehdot mut et tollanen himolista sanoja huh huh.. :/ Mietin kovasti sitä just et ehkä mun osaaminen ei ollu riittävää,kun oli niin sekava olo kokeen jälkeen. Yleensä on aivan pakko saada tarkistaa kaikki kirjoittama,mutta nyt ei vain yksinkertaisesti ehtinyt. :( Harmittaa. Ranskan kielistä tekstiä olisin varmasti saanu kirjotettua vaikka 300 sanaa mutta ku ei siis ehtiny suomekskaan ajatella mitä kirjottaa ni aika paha. :D Yllätyin itekin et itse ranskan kielen kirjoittaminen tuntu vahvimmalta osalta..Äidinkieli eli suomi on kans ollu aina vahvuuksia tai oon mielestäni ihan hyvä kirjoittamaan jne. mut mut :D jälkikäteen tuntu et tosiaan kirjottanu jtn ihan schaissee,tekstistä ei varmastikaan tullu mielekästä..ois pitäny enemmän kääntää sitä tekstiä tai siis et oisivat nähny et tajusin sitä hirveästi. Saatoin kirjottaa loppupeleis vaan paljo omia mielipiteitä jne..Ääh en ees muista enää enkä halua muistella! :S Oon 80% varma etten pääse sisään ja toi oliki vasta eka krt ranskan kokeissa. Posiitiivista oli se et näki nyt kokeet ja voi valmistautua paremmin seuraavaan kertaan. :) Parempi ajatella näin ettei sit pety. Ois kyllä maailman kolmas ihme jos pääsis sisään..Tulispa muutkin kertomaan fiiliksiä! ;) Se on hauskaa puida hehah..Heinäkuun puoliväliä odotelles. Tsemppiä! :)

• t1ucu

Heippa, oli tosi hauska lukea sun vastaus, oli niin samoja fiiliksiä. Toivotaan, että hyvin käy =) Kuulostaa siltä, että osaat tosi hyvin ranskaa, jos sulle se aine ei tuottanut hankaluuksia.. Ja totta tuo, että nyt tosiaan tietää millainen koe on vastassa, jos ei pääse sisään ja yrittää ensi vuonna uudelleen. En vain oikein tiedä mitä sitten tekisi, jos ei pääse, kun ranskaa ei voi kaikkialla opiskella. Huittisissa oli joskus ranskan kielen linja, jolla kuukausi oltiin Ranskassa ja kolme kuukautta Suomessa natiivin puhujan kanssa (olin samanlaisella englannin kielen linjalla siellä), mutta sitäkään ei ole enää. Yksi vaihtoehto olisi Turun kristillisen opiston kielilinja, mutta siinä on tietty monia kieliä yhtäaikaa, eikä pääpaino varmaan ole ranskassa, hmm. Mitä sä aiot tehdä jos et pääse? Voi tuska tätä odottamista, että tulokset tulee =) Koitetaan jaksaa ja unohdetaan välillä koko juttu ja nautitaan kesästä!! Ja joo, toivottavasti joku kolmaskin tulee tänne kommentoimaan koetta, olisi kiva lukea =)

• mischa26

Hih joo,aika samanlaiset fiilikset tuntuu olevan meillä kokeesta. :) Tuosta kun sanoit et tuntuu et oon hyvä ranskassa niin..en oikein tiedä. Kun oon siis kirjoittanu ylioppilaaks v. 2004. Et et siitä on aikaa! ;D Ja kirjoitin ekaks b:n,sit korotin mut sain vain c:n (lyhyt ranska). :O Se on kyllä jääny kaiveleen..Mutta eipä sille enää mitään mahda. Mielestäni osasin silloin ihan suht hyvin mut tosiaan kun aina luulee toista ja sit käy toisin. :) Niin siksi nytkin hankala sanoa. :/ Tilasin ranskan kielioppikirjan tehtävineen ja sain toisen synttärilahjaksi (mukana myös teht.kirja) Aloitin maaliskuussa lukemisen ja paljon tein töitä..Arvioisin ehkä itse oman kielitaidon aika hyväksi. Mutta sitten kun noissa aina lukee et päästäkseen sisään täytyy asiat hallita hyvin/erinomaisesti. Niin voi kuule,ois vieläkin vaikka ja mitä opeteltavaa..Mutta eikai kukaan voi olla täydellinen? Tuossakin kokeessa valvoja sanoi et hei ei tänne täydellistä osaamista vaadita! Kun manasin siinä. ;) Eli kai sitä voi jonkinlaiset mahdollisuudet olla..Mutta silti on kyllä vahva tunne ettei riitä tällä ekalla kerralla. Lähinnä sen aukkotestin vuoksi. :( Kyselit mitä meinaan jos en pääse..Hmmm no mun elämä on ollu vähä tällaista yhtä kysymysmerkkiä lukion jälkeen eli jo about 7v. :S Mulla on tavallaan sellainen sairaus joka on rajoittanu ja rajoittaa opiskelua yms. Aloitin syksyllä -06 Kuopiossa kätilölinjalla (mikä oli mun pitkäaikanen haave!!) mutta jouduin luopua siitä,kun opiskelusta ei tullut mitään. Yritän silti nousta täältä "pohjalta" ja näyttää vielä! ;) Kielet on ollu toinen,vielä pidempiaikasempi haave kuin klö. Joten englanti ja ranska on mun syvimpiä intohimoja! ;D Jaksan kotosallaki opiskella ja opiskella vaikka kuinka,ihan harrastuksenakin. Olen pitkällä s-lomalla siis..Mietinkin että jos sattuisin pääsemään sisään tuonne,niin aloittaisin varmaankin vasta myöhemmin,esim. seuraava syksynä sitten. Lähinnä täällä kotipaikkakunnalla Kokkolassa käytävän terapian vuoksi ja kun poikaystävällä vakityö,niin meidän täytyy sit hirveästi miettiä että miten edetään. :) Helppoa ei ole ollut eikä helppoa tule olemaan. =) Mutta tavoittelen silti unelmaani! Ja muuten,voi myös olla että kirjoitin liian helppoa tekstiä siihen ranskan aineeseen,eihän sitäkään tiedä? :S Hmmm kun olisiki se teksti nyt tässä nenän edessä,että voisi pohtia..Harmittaa just se kun ei ehtiny näyttää kaikkia taitojaan. Kuulostaa hienolta toi sinun kokemus tuolla engl.kielen linjalla. Varmasti opettaa paljon tuollaiset. Ymmärrän sua kun mietit että jos tuolla kris. opistossa pääpaino ei olisikaan ranskan kielessä. Mullekin monet kaverit sanoo et hei mene avoimeen opiskelemaan. Mutta kun en osaa innostua siitä,oon aina sellainen joko tai ihminen..Vaikea motivoitua jollekin kurssille (joka vielä maksaa paljon heh),vaikka voishan sitä olla sit paremmat mahkut pääsykokeisiin. Mutta luotan aika hyvin omaan itsenäiseen opiskeluun.. Nythän sen näkeen,hehah! 8) Toivotan sulle ja meille kovasti tsemppiä! :D Ja tuuhan viimeistään heinäkuussa kertomaan miten kävi. Mutta lueskelen muutenkin mielelläni sun ajatuksia jne..Ja juu,koitetaan olla ajattelematta ettei mene kesä ihan ohitse! :) Hyvää juhannusta!!

• t1ucu

Heippa! Päätin taas tulla tänne naputtamaan, kun on rauhallinen yö ;) Hauskaa, arvaa mäkin kirjoitin lyhyen ranskan ja sain B:n!! Mutta en ole ainakaan vielä sitä korottamassa, se oli ylipäätään sellainen vapaaehtoinen tarkoitus katsoa, että pääsenkö läpi ja tavoite oli siis lähinnä läpipääsy, kun siihenkin tarvii varmaan puolet pisteistä tai jotain.. Eikä se kuitenkaan A ole (tai I), aika lähellä C:tä.. Mutta sehän on hienoa, jos sä korotit sitä ja C on ihan keskitason arvosana, ei mitenkään huono!! Aika täydellinen saa suorituksen olla, että L tulisi.. Hmm mitäs muuta kirjoitit.. Niin tuo, siis jos maaliskuussa aloitit lukemisen ja teit paljon töitä niin wau, sehän on tosi hyvin! Mä luin suoraan sanoen ehkä kaksi tuntia viimeisenä yönä.. MUTTA pitää silti ottaa huomioon, että vaikka en saanut luettua, niin kävin kuitenkin johonkin helmikuuhun asti juuri puolitoista vuotta niitä 8:aa ranskan kurssia ja sen jälkeen kirjoitin sen.. Eli se on kuitenkin silleen ollut melko lähiaikoina jossain käytössä, vaikka enemmän kyllä panostin pakollisiin aineisiin, että saisin niistä kirjoitettua hyvät arvosanat.. Mutta ranska on silti sydämelle se tärkein aine, kuten varmaan ymmärrät =)

Mä luulen, että se oli silti ihan hyvä, vaikka olisit kirjoittanut ns. helppoa tekstiä kokeessa, se on varmasti parempi, että on kirjoittanut helppoa ja oikein kuin vaikeammin ja joku olisi väärin.. Jos tajuat mitä ajan takaa =) Eli kai he katsoo sitä, että osaatko.. Ja mulla oli siis sanoja ihan väärinkin, voivoi, mutta yo-todistus oli ihan ok, jospa se auttaisi vähän.. Ja se suomen kielen aine.. Ja kova yritys silti ;) Ja sisältökin kai ratkaisee, ettei ne katso vain sitä kieliasua (= Eli toivoa on! En vain tajua miten jaksan odottaa tuloksia, ihmettelen sitä joka päivä, mutta tässä olen enkä muuta voi =) Olen jo katsonut asuntoja ja vaikka mitä, haaveilen kaikkea.. ;) Sulla on vähän hankalaa tosiaan, että jos et ole vielä valmis muuttamaan tänne päin, mutta niin, voisihan opiskelupaikan ottaa vastaan, ilmoittautua poissaolevaksi ja tulla vasta vuoden päästä oikeasti =) Tai jos ei pääse, niin sitten on ihanaa kun voi yrittää rauhassa uudestaan ja nyt näki millainen koe on =)

Ymmärrän sua hyvin tuossa, että joku opiskelu ei onnistu ja jää kotiin tekemään kaikkea ja etäopiskelemaan jne, mullakin meni ties mitkä koulut joskus ties miten (näin kauniisti ilmaistuna! ;), mutta kyllä sitä aina joka kerta noustiin! Eli ihan varmasti sulle käy ihan samoin!! Mulla on myös paniikkihäiriö, joka on usein vaikuttanut koulunkäyntiin ja oon joskus käynyt juttelemassa kaikesta, kuten säkin, mutta nyt en käy.. Toisaalta uskon myös siihen, että Jumala auttaa mua =) Ja suakin, mutta toki se silti tekee hyvää puhua kaikesta ja jakaa ja olla ihmisten kanssa, ystävienkin kanssa oleminen on toisaalta ihan parasta terapiaa.. Ja kaikkea. Jos koittaisi lyhyesti ja jollain lailla anonyymisti sanoa, niin mun peruskoulu oli joskus kesken (kiusaamisen takia, mutta tästä on kauan ja oon antanut sen anteeksi!), mutta lopulta suoritin sen loppuun ysin ja puolen keskiarvolla ja sitten aloitin lukiota ja nyt yli 10 vuotta myöhemmin sain lukion loppuun ja myös kaikki aineet kiitettäviä, enemmän kymppejä kuin ysejä.. Eli hitaasti, mutta varmasti mennään!! ;) Asiat voi ehkä satuttaa ja rampauttaa tai lamauttaa joksikin aikaa, mutta niistä voi myös selvitä ja on niin ihanaa, että sitten tulee niitä onnistumisenkokemuksia ja sellaisia hetkiä, kun voit näyttää, että oikeasti susta on vaikka mihin, olosuhteet ei vaan aina ole antaneet sen "näkyä"! (= Halusin tän nyt rohkaisuksi sinulle kertoa.. Eli todellakin, vaikka jotkut vuodet menisi silleen kotona, niin se ei vielä meinaa mitään ja kukaan ei tiedä, mitä kaikkea tulevaisuudessa on.. Hienoa ja epähienoa, mutta elämää =)

• t1ucu

(Pakko laittaa osa2, meni näköjään liian pitkäksi!) Mietin tuota kätilöjuttua, että jos se oli sun haave, niin voisiko sitä jatkaa joskus, jos tuonne yliopistoon ei pääsisi? Ja voisiko jopa suoritettuja opintoja korvata niin, ettei niitä tarvitsisi käydä uudestaan enää? Vai onko se jo sellainen tie, jolle on sanottu heihei? =) Tai sitten, kuten kokemuksellakin voin sanoa, niin myös paikkakunnanvaihdos saattaa auttaa. Keskeytin itse täällä kouluja, mutta kun muutin tuhannen kilsan päähän (nyt varmaan jo joku tuttu tästä mut tunnistaisi, mutta ei se mitään), niin sain opiskeltua ammatin ja kolmen vuoden opiskelu onnistui =) Eli sekin voi joskus olla hyvä juttu ja tehdä hyvää tai antaa sellaisen uuden alun. Hmm näistä aiheista voisi oikeesti filosofoida tai kirjoittaa kaikenlaista ihan loputtomiin, mutta jospa lopettelen ja toivotan myös sulle hyvää kesänjatkoa, voimia tulosten odotteluun ja kaikkea ihanaa ja hyvää!! Ylhäälläpäin nähdään koko meidän elämä ja ohjaillaan meitä löytämään oman paikkamme ensi vuodeksi tai sitä seuraavaksi, missä sitten on hyvä ja tarkoitus olla, joku paikka mikä meille tekee hyvää ja eheyttää ja mitä kautta saadaan niitä taitoja mitä sitten joskus vielä tarvitaan, vaikkei vielä tarkasti tiedetä mitä tullaan lopulta tekemään, mutta koskaan ei opiskelu ole turhaa =) Ja voi se paikka joskus olla kotikin, mutta lopullisesti ei kannata kotiin jäädä jos sitä suinkin voi välttää, koska ihminen tarvii syyn herätä aamulla ja kuulua ryhmään ja tehdä jotain vastuullista ja onnistua jne =) Eikä sekään tietenkään olisi paha, että saisi esim. ranskan tai englannin kääntämisestä mukavaa palkkaa ;) Mutta ei sitä jaksa rahan takia asioita tehdä, kun sydämen hingun... =) (Jos sitä vain sydäntään kuuntelisi, niin olisikohan sitä jo Pariisin katukahvilassa hymyilemässä ylikohteliaille tarjoilijoille ja syömässä isoa jätskiannosta..)

• mischa26

hei taas!

ja kiitos viestistäsi. oli ilo lukea sitä. :) mä vastaan heti (kun käyn täällä joka pv katsomassa jos olis tullu lisää mielipiteitä kokeesta :D). ja arvaas mitä,näin unta viime yönä et pääsin sisään. tää on jännä ku oon salaa haaveillu ja miettiny joka pv ja yritän mielessäni kerrata sitä tekemääni koetta. mutta en mä rehellisesti sanottuna usko et se aukkotesti voi riittää sisäänpääsyyn jos se oli kerran niin utopiaa. :'( toiv. en vie nyt kaikkia sunkin toiveita mut ku mietin et aina on niitä jotka osaa melki kaiken..mut en sit tiedä voiko niin moni osata sitä aukkotestiä hyvin. hmmm. :)

no joo mut ensinäkin haluan sanoa,että oon ylpeä sinusta! olet uskomattoman lahjakas koulussa! :O todella hieanoa hei oikeasti!! :) lohduttavaa kuulla miten olet selvinnyt elämän koettelemuksista ja kääntänyt vaikeudet voitoksi.

• heii t1ucu!

harmittaa kun laitoit silloin s-postiosoitteesi tänne,enkä ehtinyt vastailemaan. kävin täällä niin harvoin ja koko asia jäi unohduksiin liian pitkäksi aikaa. :( jos joskus eksyt vielä tänne sivulle niin olisi superkivaa kuulla sinun uusista tuulista ja missä nyt mennään!? ;) muistelenko oikein että saatoit olla varasijalla tms sinne turkuun..? itse mietin yhä ranskan kielen opiskelua..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35