Olen 18vuotias, juuri lukion päättötodistuksen saanut nuori. Yritin mennä muutama viikko takaperin työkkäriin ilmoittamaan itseni työnhakijaksi, ja hakemaan päivärahaa.
Olen siis lopettanut juuri lukion, mutta en kirjoittanut ylioppilaaksi. Minulla on siis lukion oppimäärä suoritettuna, ja päättötodistus otettu koulusta. Minut on poistettu koulun kirjoilta, jolloin en enää virallisesti ole opiskelija.
Työkkärissä kieltäydyttiin maksamasta minulle työttömyyspäivärahaa, koska he katsovat minun olevan yhä opiskelija niin kauan, kunnes saan ylioppilaskirjoitukset päätökseen.
Kävin hakemassa koulustani rehtorin allekirjoittaman todistuksen siitä, että minä en ole enää koulun kirjoilla opiskelijana. Tämä ei työkkärille kelvannut, eli rahaa ei tipu mistään, ennenkuin olen saanut yo-todistuksen, eli ensi syksynä.
Minulle myös ilmoitettiin, että jos muutan mieleni ja en kirjoitakkaan syksyllä, eli en hanki yo-todistusta, minulle voidaan maksaa päivärahaa. Haluan kuitenkin kirjoittaa ja saada ylioppilastodistuksen, koska sitä varten olen urhannut lukio-opintoihin kolme vuotta.
Mutta jos kuitenkin käy ilmi, että olen valehdellut ja kirjoitankin puuttuvan aineen, työkkärillä on oikeus periä minulta kaikki minulle siihen mennessä maksetut tuet takaisin.
Opinto-ohjaajani oli sitä mieltä että asia ei voi mennä näin, mutta koulun puolesta tähän ei kuuleman enää voida vaikuttaa, ellei todistus opiskelijana olemattomuudesta riitä.
Mitä minun pitäisi tehdä? Voiko tämä olla mahdollista? Koen olevani oikeutettu päivärahaan, koska en opiskele enää missään oppilaitoksessa.
Työkkäri ei suostu maksamaan minulle työttömyyspäivärahaa koska
12
1174
Vastaukset
- NÄIN SE ETENEE
mene kiireisesti sossuun hakemaan toimeentulotukea ja selitä tilanne ettet saa työmarkkinatukea.Voisit työkkäristä pyytää lapun mukaasi ettet ole oikeutettu saamaan päivärahaa.
- M
Asun kuitenkin vielä äitini kanssa (joka myös työtön), joten mahtaisiko sossun luukku auttaa... Omaan asuntoon muuttaisin heti kun olisi rahaa, ja jostain löytäisin halvan.
- HOPI HOPI
Sillä paremmalla syyllä saat jos äitisi työtön mene ja vie hakemus
- jbkijio
Täytätkö työssäoloehdon? Millä perusteella katsot yleensäkään olevasi vielä oikeutettu päivärahaan?
ps. Työkkäristä ei haeta päivärahaa, vaan Kelasta tai liitolta. - Rauhanlietsoja
Suosittelen ettei ihmiset olisi missään tekemisissä TE-toimiston ja Kelan kanssa, verotuksen kautta meidät kuitenkin pakotetaan tukemaan sitä laitosta mutta koittamalla päästä eroon niistä holhouslaitoksista hmine ainakin kokee olevansa vapaa mieleltään. Taloudellisesi ratkaisu saattaa olla vaikea ellei jopa mahdoton, mutta hyvä on osoittaa jollain tapaa mieltä heidän riistopolitiikkaansa vastaan.
Säädösviidakko on tarkoituksella tehty sellaiseksi että jos sinua tahdotaan ahdistaa niin se tehdään tavalla tai toisella.
Tsemppiä kuitenkin ja jaksamista! - ilpo45
Laki on laki. Älä täällä tai työkkärissä valita vaan eduskuntaan. Siellä ne lait tehdään.
"Työkkärissä kieltäydyttiin maksamasta minulle työttömyyspäivärahaa, koska he katsovat minun olevan yhä opiskelija niin kauan, kunnes saan ylioppilaskirjoitukset päätökseen."
Ei työkkärissä "kieltäydytä" eikä siellä "katsota" vaan toimitaan kuten laki määrää. Ei nää asiat ole vapaasti harkittavissa. Sitä paitsi vaikka työkkäri lausunnon kirjoittaisikin, ei Kela/kassa kuitenkaan maksaisi. - Rauhanlietsoja
On olemassa muitakin tapoja osoitttaa mieltään kuin valittelu kansanedustajille jolla systeemi vaan saa vettä myllyyn. Ei lain olemassaolo ole mikään tae sille että se olisi oikeamielinen tai hyvä.
- cxy437
"On olemassa muitakin tapoja osoitttaa mieltään..."
Eli mikä? Uhittelu netissä tai ruuhkabussissa? Nakkikiskalla?
- pyydä selvitys
Tässä toimintaohjeita
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9929271 - xxxxcccccbb
Jos olet alle 25-vuotias ja sinulla ei ole ammattitutkintoa, etkä ole ollut töissä, et ole oikeutettu päivärahaan.
- Yo vm. 93
Juu, näin on menetelty jo ainakin vuonna 1993, jolloin minä kirjoitin ylioppilaaksi. Sossun luukulle en kuitenkaan mennyt, vaan elin kuukauden ajan lahjarahoilla. Pian sen jälkeen olin töissä 12 kk ja ehdin saada ansiosidonnaista päivärahaakin ennen seuraavien opintojen alkua, mutta vain siksi, että olin ollut palkkatöissä riittävän kauan lukion jälkeen.
- tutustu lakiin
Työmarkkinatukilain mukaan alle 25 vuotiaalla ilman ammatillista koulutusta olevalla ei ole oikeutta työmarkkinatukeen viiden kuukauden aikana siitä, kun on ilmoittautunut työttömäksi (ei ole siis koulun kirjoilla opiskelijana, työssä, armeijassa...) työnhakijaksi. Puhutaan alkuodotusajasta. Sitä ei siis tule, jos on ammattitutkinto tai työssäoloehto on täyttynyt tai ikää 25 .
Työmarkkinatukea haetaan kelasta, ei työkkäristä. Toimeentulotukea saanet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 243712
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402712Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532270Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2122251Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131739Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191529Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip521501- 971389
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621231Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951194