Löytyykö sellaisia naisia, jotka olisivat kiinnostuneet kumppanuussuhteesta ilman, että tarvitsisi välttämättä olla romanttisessa tai eroottisessa mielessä kiinnostunut toisesta? Tarkoitan sitä, että haluaa jakaa elämänsä naisen kanssa mutta ei välttämättä välitä siitä, onko toinen seksuaalisesti kiinnostava lainkaan. Eräänlaista sopimusliittoa/-suhdetta kai haen. Ajatuksia?
Platoninen kumppanuussuhde
11
1590
Vastaukset
- millahirvonen
jaa, toki tollainen voi joidenkin kohdalla onnistua..
- 15+13
juu siis tällainenhan minulla on kaikkien ystävieni kanssa? en ole kiinnostunut heistä romanttisessa mielessä mutta haluan jakaa elämäni heidän kanssaan ja käytännössä he ovat minulle kuin perhettä. mutta siis jos tarkoitit että tämmöinen korvaisi romanttiset suhteet, niin ei kyllä minulla toimisi. kai se joillekin sopii, en tiedä...
- 16
En tarkoittanut ystävyyssuhdetta vaan seurustelusuhdetta.
- C-3PO
Miten edellä kuvattu kumppanuus eroaisi tavallisesta ystävyydestä? Ymmärrän vielä sen, ettei olisi eroottista kiinnostusta, mutta jos romanttinenkin kiinnostus puuttuu, niin miksi alunperin haluaisi muodostaa sellaisen kumppanuuden?
Jos rakkaus olisi se yhdessäpitävä voima, niin eikö rakkauteen kuulu romanttinenkin kiinnostus?
Itse käsitän romanttisuuden tässä yhteydessä niin, että se sisältää rakkauden, kiinnostuksen, kunnioituksen, luottamuksen, yhteenkuuluvuuden tunteen, yhdessä kasvun, jne. koska muutenhan voisi muodostaa kumppanuuden vaikka ihan ventovieraan kanssa, johon ei koe mitään kiinnostusta eikä tunnesidettä missään mielessä.
Omalla kohdallani voisin kuvitella kyllä muodostavani romanttisen kumppanuussuhteen, mutta se pitäisi perustua jonkinlaiseen tunteeseen syvemmästä sielunkumppanuudesta. En kyllä tiedä voisinko mennä takuusen siitä, etteikö kyseisessä suhteessa jossain vaiheessa kehittyisi myös seksuaalinen kiinnostus. Mutta ainakin teoriassa voisi toimia.- ap.
Ajattelisin asian niin, että kumppanuuteen juuri kuuluvat nuo mainitsemasi kunnioitus, luottamus, yhteenkuuluvuus jne. Itse en ainakaan osaa nähdä seurustelusuhdetta seksillä jatketuksi kaverisuhteeksi, vaan se on jotakin enemmän. Romanttista ulottuvuuttakaan siinä ei välttämättä tarvitsisi olla, jos olisi riittävästi tahtoa elää toisen kanssa. Kaipaisin ennen kaikkea suhteen tuomaa turvallisuutta ja jotakuta, jonka kanssa asua yhdessä, nukkua vierekkäin, jakaa arki kokonaisuudessaan (ei vain hetkiä siitä, kuten kavereitten kanssa), lomailla yhdessä ja olla kaiken kaikkiaan yhdessä toimiva yksikkö. Seksikin voisi suhteeseen kuulua, mutta se ei olisi välttämätöntä, vaan minun puolestani kumpikin saisi tahoillansa toteuttaa seksuaalisuuttaan miten tahtoo. Vaikka ainahan se olisi parempi, jos suhteessa voisi kehittyä molemminpuolinen seksuaalinen kiinnostuskin. Mutta lähtökohtana olisi kuitenkin jokin aivan muu.
- sirpaleet särkyneet
ap. kirjoitti:
Ajattelisin asian niin, että kumppanuuteen juuri kuuluvat nuo mainitsemasi kunnioitus, luottamus, yhteenkuuluvuus jne. Itse en ainakaan osaa nähdä seurustelusuhdetta seksillä jatketuksi kaverisuhteeksi, vaan se on jotakin enemmän. Romanttista ulottuvuuttakaan siinä ei välttämättä tarvitsisi olla, jos olisi riittävästi tahtoa elää toisen kanssa. Kaipaisin ennen kaikkea suhteen tuomaa turvallisuutta ja jotakuta, jonka kanssa asua yhdessä, nukkua vierekkäin, jakaa arki kokonaisuudessaan (ei vain hetkiä siitä, kuten kavereitten kanssa), lomailla yhdessä ja olla kaiken kaikkiaan yhdessä toimiva yksikkö. Seksikin voisi suhteeseen kuulua, mutta se ei olisi välttämätöntä, vaan minun puolestani kumpikin saisi tahoillansa toteuttaa seksuaalisuuttaan miten tahtoo. Vaikka ainahan se olisi parempi, jos suhteessa voisi kehittyä molemminpuolinen seksuaalinen kiinnostuskin. Mutta lähtökohtana olisi kuitenkin jokin aivan muu.
ap. Samaa etsit ja kaipaat kuin minäkin!
Minulla vain rajoittaa (näkyvä) sairaus, en uskalla ottaa kontaktia kehenkään =C
Toivottavasti löydät etsimäsi, tiedän niin sydämestäni miten kipeästi voi toisen ihmisen läheisyyttä kaivata.. - C-3PO
ap. kirjoitti:
Nyt kun termien sisältöä avattiin niin olen muuten samoilla linjoilla kanssasi, paitsi ettei minun kuvioon sovi tuo "kumpikin saisi tahoillansa toteuttaa seksuaalisuuttaan miten tahtoo".
- sulat kastuneet
Goethe: "Platoninen rakkaus - mitä teeskentelyä..." ;)
Ei vaan... itse miellän platonisen rakkauden syväksi ja tiedostavaksi yhteydeksi, joka on kuitenkin luonteeltaan eroottista. Ymmärtääkseni platonisessa rakkaudessa pyritään kuitenkin harjoittamaan itsehillintää ja pidättäytymään "himokkaasta" seksistä. Platonisessa rakkaudessa sielullinen yhteys on tärkeintä ja fyysisen kanssakäymisen tarkoituksena on lähinnä nostaa sielut siivilleen - tai jotain... Näin ymmärtäen Platon on viitoittanut ainakin mulle tien, jota haluaisin kulkea :)) - vanhaväsynytlespo
helvetin hyvä aihe!mikä ap sai sut tekeen tämmoisen ?
- eläntoivossa
Ap:n kuvaama rakkaus/ystävyyssuhde olisi juuri sitä mitä minäkin haluaisin ja kaipaisin. Mutta kun joku innokas haluaa aina alkaa nuolemaan mun pimppiäni niin arvatkaa vaan tuleeko niistä sitten pitkäaikaisia juttuja. Ei todellakaan!
Sellaiset kokemukset kyynistyttää ja väsyttää ja syö uskoa siihen sielunkumppanuuteen ja ystävyyteen. - sydänmaanlakka
MINÄ!
kuvailemasi on juuri se mitä minä haluaisin. mukavaa lukea että on muitakin tällaisia ihmisiä, tulee sellainen olo että toivo ei ole menetetty vaan ehkä joskus löydän samalla tavalla ajattelevan kumppanin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756