Netistä näit ilmoituksen vai lehdestä, laitoitko itse ilmoituksen, "vuokrata halutaan", teitkö toimeksiannon (kallista), miten sait kämpän sillä ne tuntuvat olevan kiven alla!
Miten sait vuokra-asunnon?
23
1029
Vastaukset
- Onnea matkaan!
Asunnot ovat pääpiirteittäin hankittu lehti-ilmoitusten perusteella, eli katsottu vuokralle tarjotut sekä (harvemmin) laitettu itse ilmoitus.
- Neuvoja kiitos
Montaako asuntoa jouduit hakemaan ennen kuin tärppäsi? Hakijoitahan on kymmeniä!
- vuokrakaksio
Olen kolmesti tarjonnut vuokra-asuntoani lehti/netti-ilmoittajalle ja vastaukset ovat olleet tympeitä, valikoivia ja vaativia. "Halutaan vuokrata kaksio kiireellisesti, kaikki käy!" Kun niille soittaa, ei kiirettä olekaan, kämppä on jo kättelyssä näkemättä huono,
vuokravakuuksista alkaa hirveä tinkaaminen - ja mikäs se on kännissä tingatessa, yksikin korkkasi kaljan kesken puheluni.
En vastaa sellaisiin enää, että säästä rahasi. Ilmoitan asunnostani netissä, Oikotie/Vuokraovi/Etuovi ym. palveluissa. Niistä, jotka soittavat, valikoin luotettavimmat näytölle ja sille, joka selkeällä äänellä sanoo, että haluan tämän asunnon, sille vuokraan. Luottotiedot, maksukyky, tupakoimattomuus, kotivakuutus ovat ehtojani. Onnea aloittajalle kämpänhakuun! - OikotieParasss
Nim. vuokrakaksio:
Olen huomannut saman, että jos vastaa "halutaan vuokrata" ilmoitukseen, niin todennäköisesti tarjoamasi kohde on joltain yksityiskohdalta huono. Paljon helpommalla pääsee kun laittaa oikotielle 70e(?) hintaisen ilmoituksen, jonne saa paljon tekstiä ja kuvia pohjakuvineen. Ottaa yhteyttä sitten ne joita oikeasti kiinnostaa ja jää turhat "hukkaan heitettyä aikaa" neuvottelut väliin.
Usein näillä "halutaan vuokrata max. XXX" ovat juuri niitä, joilla todennäköisesti ei ole kunnolla tuloja tai muuten kitupiikkejä suhteessa markkinoihin. Jos sinulla kohtuullisen suosittu kohde (sijainti, kunto, vuokra) ja ei tulipalokiirettä saada vuokratuksi, niin parempi jättää väliin ilmoituksiin vastaamiset.
Eräskin puhelinhaastattelu meni aika kivasti kunnes alkoi tinkimään 2kk vuokravakuuden kuukauden vuokravakuudeksi. Asui toisessa kaupungissa ja väitti, että hänellä on eräässä toisessa kaupungissa asunto vuokralla ja nyt vuokralla itse kun tuli suomeen takaisin. Luulis tälläisellä henkilöllä olevan 2kk vuokravakuus jos kerran vuokratulojakin, mutta epäilen hänen valehdelleen. Lisäksi hän havahtui puhelun loppupuolella, että pitäisi olla ehdottomasti vaatehuone. :)
Jos nykyään etsisin vuokra-asuntoa, niin oikotie on mielestäni paras, koska sinne voivat myös ilmoitella yksityiset eli tarjontaa hieman enemmän. Valinta on paljon helpompaa kun pääsee kuvien avulla esikatselemaan asuntoa, että kannattaako edes soittaa kun miettii onko vuokrapyynti kohdallaan... - KovaaKilpailuPienist
Aloittajalle:
Pääkaupunkiseudulla PIENET asunnot ovat kysyttyjä ja kohtuullisen hyvät tapaukset menee nopeasti. Jos haluaa päästä muiden ehdokkaiden ohitse, niin tässä työkaluja:
- Korota vuokraa 5-20e
- Korota vuokravakuutta ainakin parilla satasella (yht MAX 3kk vuokra)
- Tarjoa työvoimaasi kämpän kunnostukseen esim. vuokranantaja hankkii maalit, sinä maalaat.
- Hanki suositukset edelliseltä vuokranantajalta
- Hanki takaaja esim. omat vanhemmat.
- Osoita että sinulla on tuloja, tuo palkkakuitit työstäsi ja tarjoa työnantajasi numeroa.
Se on sitten jokaisen oma valinta, että mitä "työkaluja" haluaa käyttää, mutta näillä keinoilla saa etumatkaa muihin hakijoihin nähden. Valintaprosessi on kyse siitä, että kuka hakija pystyy parhaimmat ehdot tarjoamaan ja että vuokranantajalle tulee "turvallinen olo" hakijasta, ettei tarvitse stressata myöhemmin. Koskaan ei voi kuitenkaan etukäteen tietää kuka on OIKEASTI hyvä vuokralainen vaan se selviää sitten vasta vuokrasuhteen lopussa...- Kaikkea sitä kuulee
Vai että pitäisi vuokranantajalle tehdä ilmaiseksi työtä, johan pomppasi! Varmaan naispuolisten pitää suostua kerran kuukaudessa seksiin?
- jlfvobkll
Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:
Vai että pitäisi vuokranantajalle tehdä ilmaiseksi työtä, johan pomppasi! Varmaan naispuolisten pitää suostua kerran kuukaudessa seksiin?
Kyllä. Itsellesihän sinä sen työn teet, kun laitat seinät siisteiksi ja kohotat asumisviihtyvyyttäsi. Seksikommenteille löytyy tilaa tuolta deittipalstalta. Vai haluatko maksaa ensimmäiset 6 kk esim. kolminkertaista vuokraa, että maalausliikkeen lasku tulee katetuksi?
- totuutta sitä kuulee
Kyllä vuokraisännät kelpuuttaa myös nuoren pojan perseen. Vuokraisännät on lähes poikkeuksetta lapsiinsekaantujia.
- Kaikkea sitä kuulee
jlfvobkll kirjoitti:
Kyllä. Itsellesihän sinä sen työn teet, kun laitat seinät siisteiksi ja kohotat asumisviihtyvyyttäsi. Seksikommenteille löytyy tilaa tuolta deittipalstalta. Vai haluatko maksaa ensimmäiset 6 kk esim. kolminkertaista vuokraa, että maalausliikkeen lasku tulee katetuksi?
Voithan sinä yrittää periä kolminkertaista vuokraa mutta kuka sitä maksaa? Markkinavuokra vaikka 700 euroa, kuka muka maksaisi 2100 euroa puoli vuotta?
- erdf
Minä sanoisin että näillä "työkaluilla" ryssii asunnonhakunsa melko varmasti.
Edellä ehdotetut vippaskonstit kannattaa unohtaa.
- PieniTalkooEiKaada
Kyllä minunkin mielestäni pieni ehostus kannattaa JOS:
- Aikoo asua pidemmän aikaa (ainakin 2v?), jolloin talkootyötunneista kerkeää myös nauttimaan itsekkin.
- Lisää omaa asumisviihtyvyyttä ja kivempi esitellä myös kavereille/sukulaisille kämppää.
- Saa ETUMATKAA muihin hakijoihin hakuprosessissa (jotka eivät suostu tekemään ilmaista työtä muutamaa tuntia "ITSELLEEN")
Jos itse olisit vuokraamassa vaikkapa autoa. Tulee vain 2 hakijaa samalle aikavälille ja ehdokkaat hyvin tasaväkiset sopimusehdoiltaan. Voisit periaatteessa heittää kolikolla, että kummalle vuokraat. Toinen kysyy viime hetkellä vielä, että jos ostat vahapurkin ja sisätilojen ehostuskemikaalit ja ehdokas sitten huhkii muutaman tunnin auton eteen, niin kummalle hakijalle MIELUMMIN vuokraisit? Kumpi ehdokas antaa itsestään siistimmän kuvan, joka arvostaa myös siisteyttä ja sinun omaisuutta (hoitaa ehkä paremmin vuokrasuhteen ajan)?- Kaikkea sitä kuulee
Eiköhän se riitä että maksaa sikakorkeaa vuokraa, pitäisi vielä ilmaiseksi työtä tehdä! Helvetin röyhkeätä tuollaista edes ehdottaa. Minulla on onneksi kaupungin halpa vuokra-asunto, ei tarvitse kusipäisten vuokraisäntien/emäntien kanssa olla tekemisissä. Vastenmielistä porukkaa.
- Kasarmista pois
Eiköhän se riitä että maksaa sikakorkeaa vuokraa, pitäisi vielä ilmaiseksi työtä tehdä! Helvetin röyhkeätä tuollaista edes ehdottaa. Minulla on onneksi kaupungin halpa vuokra-asunto, ei tarvitse kusipäisten vuokraisäntien/emäntien kanssa olla tekemisissä. Vastenmielistä porukkaa.
Eihän kaupungin omistamissa vuokrakasarmeissa voi normi ihminen asua jos lapsia vielä itselläsi on pelasta edes heidän tulevaisuus.
- jlfvobkll
"..Kyllä. Itsellesihän sinä sen työn teet, kun laitat seinät siisteiksi ja kohotat asumisviihtyvyyttäsi..."
Vuokra-asuntojen kunnossapidon kustannukset kaatuvat aina vuokralaisten maksettaviksi. Jos on tehty iso remppa, kulut otetaan takaisin parin vuoden
sisällä korotettuna vuokrana. On kuitenkin OSAPUOLTEN YHTEINEN ETU, että pikkuhommat hoitaa vuokralainen itse, siis sellaiset työt, joihin ei tarvitse ammattikoulutusta tai vesieristyssertifikaattia. Maali ja pensseli. Tapettivuota seinään. Pari uutta naulaa kiinnittämään repsottava jalkalista. Vuokralainen saa heti muuttaessa mieleiset pinnat asuntoon, vuokraisäntä maksaa materiaalit.
Tuttuni on VVOlla vaihtanut kämppää, kun perhe kasvoi. Heille lykättiin iso kasa maaleja, teloja, pakkelia ym. Eli isot vuokranantajat toimivat ihan samalla periaatteella.
Jos on joutunut kunnalle asumaan, sitten en tiedä, miten asiat siellä sosiaalipuolen porukoitten kanssa hoidetaan.
Mutta mukavaa, että saamme kohta uuden hallituksen. Saadaan kalliimpaa sähköä ja jätemaksut nousevat. Kun bensa maksaa lisää, huoltoyhtiöt korottavat myös palkkioitaan. Mitenköhän käy kunnallisissa vuokra-asunnoissa, kun se viinan hintakin nousee.....
- NöyrempääAsennetta
HARVOILLA kun on mahdollisuus olla kaupungilla vuokralla alle markkinatason. Jos oikeasti joutuisit kilpailemaan monen hakijan kanssa PERUS asunnosta ja häviäisit kilpailuja toistuvasti vakavaraisemmille hakijoille, niin eiköhän sinullakin asenne muuttuisi, että mitenköhän pystytään vaikuttamaan ettei TAAS joku vie kämppää nenäsi edestä? Sitten kun oikeasti asunnottomuus uhkaa, niin sitä tulee yllättäen nöyremmäksi... varsinkin jos on työtön tai matalapalkkainen, jolloin voi suurempi todennäköisyys hävitä kilpailussa, koska vuokranantajat etsivät ensisijaisesti HYVÄN MAKSUKYVYN OMAAVAA vuokralaista. Eikös niitä kaupunki kämppiä myönnetä enemmänkin vähävaraisille? :)
- Kaikkea sitä kuulee
Helsingin asukkaista joka kuudes asuu kaupungin vuokra-asunnoissa joten en puhuisi kovin pienestä joukosta ihmisiä. Markkinavuokra olisi minun asunnossani noin 300 euroa kuussa korkeampi, nyt saan asua tässä huoletta loppuikäni. Ei tarvitse olla yksityisen vuokranantajien kanssa tekemisissä, paskasakkia. Kun on aikoinaan kaupungin asunnon saanut ei siitä joudu lähtemään vaikka tulot nousisi.
- jlfvobkll
Helsingin asukkaista joka kuudes asuu kaupungin vuokra-asunnoissa joten en puhuisi kovin pienestä joukosta ihmisiä. Markkinavuokra olisi minun asunnossani noin 300 euroa kuussa korkeampi, nyt saan asua tässä huoletta loppuikäni. Ei tarvitse olla yksityisen vuokranantajien kanssa tekemisissä, paskasakkia. Kun on aikoinaan kaupungin asunnon saanut ei siitä joudu lähtemään vaikka tulot nousisi.
Eli helsinkiläiset veronmaksajat kustantavat sinulle joka kuussa 300 euroa toimeentulotukea, riippumatta siitä, mitkä tulosi ovat. Hyi hitto.
- KaupungiltaVaikeaa
Korjataan sen verran tuota HARVOILLA arviota, että jossain vaiheessa oli kymmeniä tuhansia JONOSSA kaupungin asuntoihin. Eli halukkaita on oikeasti huomattavasti enemmän kuin "joka kuudes". Jos oikein muistan, niin noin 5% hakijoista saa kaupungin asunnon. Loppujen on hommattava asunto muualta ja pääkaupunkiseudulla kilpailu on kovaa. Silloin jää rannalle ruikuttamaan ylimieliset hakija tapaukset, jotka on mielestäni paskasakkia. :)
- rehellisyys palkitaa
Aloitukseen haluan sanoa että minä olen saanut aina asunnon netin kautta. Sieltä tutkailen tarjotut huoneistot ja valkkaan sieltä ehdokkaat.
Laitan heille asiallisen vastauksen että olen kiinnostunut asunnosta ja kerron itsestäni ja toiveistani mahdollisimman tarkasti. Vuokranantaja on hyvin kiinnostunut ihmisestä joka on muuttamassa omaan asuntoonsa ja siksi haluan antaa tarkan kuvauksen itsestäni. Mitään parin rivin vastausta en koskaan lähetä koska se antaa jo heti huonon kuvan vuokralaisesta. Jos on tosissaan kiinnostunut ja muutenkin on kunnollinen ihminen niin miksi en kertoisi itsestäni. Jos taas on jotain luurankoja kaapissa niin silloin ihmiset yleensä lähettelevät ylimielisiä vastauksia ja sehän ei ketään miellytä.
Jos vuokranantaja on halukas näyttämään asuntoa menen sinne heti kun hänelle sopii. Otan mukaani suosituspaperit edellisiltä vuokranantajilta ja työ/opiskelutodistukset. Olen myös ottanut tiliotteen mukaani että siitä näkee kuinka olen hoitanut raha-asiani ja että tilillä on rahaa. Jos näillä ei saa asuntoa niin ei sitten millään. - kateellisiavituttaa
ei ole luottotietoja, aina maksettu vuokrat ajallaan. netistä saa asuntoja, meille viime kerralla oman ilmotuksen perusteella ihan soitettiin että ollaanko kiinnostuttu siitä ja siitä asunnosta vielä... siis oli ilmotus tyyliin" etsitään kaksiota keravalta" (en etsinyt keravalta, enkä kaksiota) :))
- nuorinainen asunnoto
minulla ei luottotietoja ja olen jo todella pitkään etsinyt asuntoa joten haluisin tietää mistä voisin löytää lähinnä rivari , paritalo, tai omakotitalo.
oikotiet ym voi unohtaa niissä vain firmoja jotka tinkaa heti tätä ihmisenelämää vaikeuttavaa tietoa , olen kuiteskin asiani hoitanut hyvin ja maksukykyä on mut asuntoa en vaan löydä en tupakoi enkä edes juo
- we
Et sitten ihan mitään kartanoa tai linnaa ole ajatellut?
- Heikki_A
Hain tätä kautta, hakemukset lähtevät vain kerran päivässä eteenpäin mutta pienempi vaiva kuitenkin: https://www.vuokraisanta.fi/vuokranantajahaku/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658