Jalustalle nostaminen

Pilvi Linna

Narsistille on tyypillistä nostaa uhri jalustalle ja sitten pudottaa sieltä ryminällä ja vielä syyllistää siitä uhria narsistiksi.

21

2510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuinenongelma

onpa tuttua. noin juuri minun exmieheni teki minulle. Ensiksi oli jalustalla 20 vuotta ja sitten yhtäkkiä minussa oli kaikki vika ja hän lähti toisen naisen mukana. Nyt sitten taistellaan oikeudessa kaikissa asteissa ja kyllä; olen kuulemma narsisti!!

• 20 vuotta jalustalla tarkoituksellisesti kuulostaa aika hurjalta.
        Ehkä kyse oli vain normaalista erosta ?

Muuten tuollaisista narsistisyytöksistä kannattaa olla vaan välittämättä.

Näihin toisten syyttelyihin (sinä olet, ei kun sinä...) suhtaudun muutenkin varauksella. Jos kumpikin kokee olevansa uhri, jossain on ongelma. Onko se pershäiriön arvoinen ongelma, riippunee tapauksesta, mutta muuten olen sitä mieltä etteivät kiistakumppanit useinkaan vain kykene tarkastelemaan tilannetta objektiivisesti. Subjektiivisesta kulmasta.

Sinänsä koko uhriajattelu on siis turhaa.

• d.i.c.e

Kuten muutkin ovat täällä sanoneet, normisuhteelta kuulostaa...

• voepojat

Narsisti pitää nostaa jalustalle ehkä sitte itse säilyy narsistin tuholta.

• 14 + 19

Toki narsisti nostaa jalustalle kumppaninsa hetkeksi, mutta tuntuu kyllä hurjalla, että jaksaisi pitää siellä 20 vuotta. Itse putosin lyhyemmässäkin suhteessa useasti, ensin korkealta ja koko ajan jalustan korkeus muuttui matalemmaksi, kunnes se oli jo kuoppa josta ihan itse nousin ylös ;-).

• Täällä joku kerran kirjoitti että oli 8 vuotta ollut normisuhteessa ja sitten ukko lähti toisen matkaan. Totta kai se oli narsisti vaikka ne vuodet olivat muuten olleet normaaleja ! Hän kyllä itse tuntui ymmärtävän pointin jne mutta tämän vuoksi minusta koko ilmiö on mennyt sirkustaiteeksi.

Narsistin kanssa elo on jatkuvaa vuoristorataa (ajoittaisia tasauskausia lukuunottamatta) ja koska kyse on tunnemaailman ongelmista, hän ei kykene pidättelemään itseään tietoiseti vuosia tai vuosikymmeniä paljastamatta nahkaansa. Jokainen meistä on kokenut narsistisen loukkauksen (kyllä, sinäkin myös) ja tietää kuinka mahdottoman vaikeaa sitä on hillitä osoittamalla sitä millään tavalla esim 10 vuoteen....

Sitten kun ihminen on "siinä tilassa" että näitä ns loukkauksia satelee koko ajan...voitte vain kuvitella. Toisaalta siinä on myös se, että narsisti ei kykene vastaanottamaan läheisyyttä kuin huumavaiheessaan ja pidemmän päälle se johtaa ongelmiin - poistyöntämisen sykliin.

Ja lisänä, monet muutkin ongelmat aiheuttavat tällaista reagointia mutta voidaanhan niidenkin katsoa olevan narsistista problematiikkaa.

• Entäs kun eron jälkeen entinen puoliso asetetaan jalustalle? Kokemuksia tai näkemyksiä?

• 27

Narsistisuhteessa ei entisiä puolisoita nosteta jalustalle, hehän ovat kaikki täysiä kaheleita ja syyllisiä kaikkeen siihen pahaan mitä narsistille on tapahtunut, kunnes hän tapasi minut ;-), joka kyllä on nyt se entinen paha puoliso.

• strongeza

Niin totta! Kun lähdin 15 vuoden jälkeen, olen saanut kuulla olevani narsisti. Narsku mainostaa esim. facebookissa tv-ohjelmia joissa kerrotaan narsisteista. "Varokaa ettette joudu samaan loukkuun" jne jne

• A

Oletko ajatellut sitä mahdollisuutta, että facebookissa julkisesti narsisteista varoitteleva henkilö subjektiivisesti kokisi tulleensa narsistin kaltoinkohtelemaksi? Hänen kokemuksensa voi olla väärään tietoisuuteen perustuva, mutta silti hänen oma kokemuksensa. Hän saattaa myös projisoida torjumansa aiemman elämänsä kokemuksen ja reagoida tiedostamattaan sitä kohtaan. Ja saattaapa hän manipuloidakin tietoisesti, vai saattaako? Ja muita mahdollisuuksiakin taitaa olla.

Terveisiä tutuille.

• strongeza

Kyllä, uskon että hän ihan vilpittömästi ajattelee juuri näinpäin. Hän on uhri ja minä se narsku joka julmasti jätin vaikka hän teki kaikkensa suhteemme eteen.

Välillä olen ihan oikeasti miettinyt että minäkö se olinkin? Mutta jo yhteisen elämämme aikana sain usein kuulla olevani hullu jolla on pahoja mielenterveydellisiä ongelmia.

• A

Niin. Helposti syytellään ja huudetaan. Jotenkin pitäisi rajata ne syyttelyt ja huutamiset syyttäjän ja huutajan oman pahanolonsa purkamiseksi siksi aikaa kunnes asiaa on selvinpäin ja tyynesti käsitelty. Humalaisten ja uskovaisten puheistakaan ei kannattaisi piitata. Hekin ovat usein "muissa maailmoissa", aivan omassaan siis. Tähän on tullut syyllistyneeksi itsekin. Ikä ehkä tasoittaa.

• lynett
        A kirjoitti:

Niin. Helposti syytellään ja huudetaan. Jotenkin pitäisi rajata ne syyttelyt ja huutamiset syyttäjän ja huutajan oman pahanolonsa purkamiseksi siksi aikaa kunnes asiaa on selvinpäin ja tyynesti käsitelty. Humalaisten ja uskovaisten puheistakaan ei kannattaisi piitata. Hekin ovat usein "muissa maailmoissa", aivan omassaan siis. Tähän on tullut syyllistyneeksi itsekin. Ikä ehkä tasoittaa.

Mulle alkaa muutenkin tulemaan sellainen tunne, ettei ihmisten kanssa pitäisi ikinä riidellä tai setviä tunnepitoisia asioita ennen kuin molemmat ovat käyneet ulkona rauhoittumassa, toiset tarvitsevat siihen pidemmän (juoksu)lenkin kuin talon ympäri =)

Säästyis monelta mielipahalta.

• A
        lynett kirjoitti:

Mulle alkaa muutenkin tulemaan sellainen tunne, ettei ihmisten kanssa pitäisi ikinä riidellä tai setviä tunnepitoisia asioita ennen kuin molemmat ovat käyneet ulkona rauhoittumassa, toiset tarvitsevat siihen pidemmän (juoksu)lenkin kuin talon ympäri =)

Säästyis monelta mielipahalta.

Joo. Tässä onkin nyt pari vuotta tullut odoteltua sopivaa tilaisuutta asioiden selvittämiseen. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa.

Haleja kaikille.

• A kirjoitti:

Joo. Tässä onkin nyt pari vuotta tullut odoteltua sopivaa tilaisuutta asioiden selvittämiseen. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa.

Haleja kaikille.

Joskus joutuu turvautumaan extremelajeihinkin kuten 720 päivää kestävään "maratooniin" =)

• A
        lynett kirjoitti:

Joskus joutuu turvautumaan extremelajeihinkin kuten 720 päivää kestävään "maratooniin" =)

No niin joutuu. Pääasia että usko on luja, niin osaa suhteuttaa asiat tärkeysjärjestykseen. Kasvaminen on hidas prosessi.

*Haliruttaus*

• Pilvi Linna

Näin siinä sitten käy..

- Hän sai myös hopeaa olympialaisista, hän sai monta pronssia ja neljä maailmanmestaruutta. Hän pääsi suomalaisten kaapin päälle. Me suomalaisethan olemme menestyshullua väkeä. Tietenkin täytyy sitten sanoa, että kun me olemme niin menestyshullua väkeä, me nostamme helposti kaapin päälle, mutta me myös sieltä pudotamme aika helposti. Silti minusta tuntuu, että niin sanottu urheileva kansa piti sen Mika Myllylän loppuun saakka siellä kaapin päällä, tuumi Mänty.

http://yle.fi/urheilu/lajit/hiihtolajit/hiihto/2011/07/manty_mika_paasi_suomalaisten_kaapin_paalle_2705834.html

• Pilvi Linna

"Tarvitsemme aina syntipukin. Tosin se on oikeuslaitoksen periaate: jonkun on oltava syyllinen - syntipukki."

Niin ja sitten näissä kauhujoen tapauksissakin keskitytään vaan epäolennaisiin eli aselakeihin ja yks poliisikin piti mestata. Näin pestään kädet kaikesta pahasta.

• Alicia'

Niin tuttua...:) Exälleni olin koko maailma; siis sen jälkeen kun jäi kiinni suhteesta edelliseen naiseensa, siihen mistä "lopullisesti erosi" kun jäi vuoden yhdessäolomme jälkeen kiinni. Kun meillä sitten alkoivat riidat, lähestyi tätä exäänsä taas kerran, heivasi lopulta minut, enkä ollut enää yhtään mitään. Kaikki pois kerrasta. Ei mitään tunteita, "elä sä omaa elämääsi, jos OSAAT", oli vastaus kun häntä anelin takaisin..

No minäpä sitten aloin elää omaa elämääni kahden viikon shokkivaiheen jälkeen, en enää ottanut mitään yhteyttä. Vain viikko kului kun mies alkoi soitella ja tuli hakemaan viimeisiä tavaroitaan. Sopuisasti juteltiin, hymyilin että kaikki on ok, en todellakaan halua häntä enää takaisin. Tuntui hermostuttavan miestä. Luvattiin olla kavereita, miehen mielestä voimme jatkossa saunoa yhdessä, harrastaa "kaveriseksiä", tehdä vaikka mitä, kunhan ollaan kavereita vaan. Viettelin hänet sänkyyn, vailla tunnontuskia hän petti entisen/nykyisen. Eikä mies sitten loppujen lopuksi vienyt mitään tavaroitaan pois.

Hohhoijaa, ei voi kuin pyöritellä päätään kun katsoo hänen touhuaan. Jutut kulkivat korkealla, velkoja on taas mennyt ulosottoon (Kelan kanssa on ollut puoli vuotta aikaa sopia), aikoo rauhoittua, etsiä töitä... Saman levyn kuuntelin vuosi sitten.

Tälle hänen entiselle/nykyiselle kerroin miehen tekemiset, ei vaikutusta. Nainen asuu lapsensa kanssa toisessa kaupungissa, joten miehen on helppo puhua hänelle musta valkoiseksi aina uudelleen. Kahelin leima on minuun jo varmasti lyöty:)

• halebob (ei kirj.)

Ei se jalustalle nostaminen mitenkään narsistille tyypillistä ole, mies jolla ei ole luontevaa suhtautumista vastakkaiseen sukupuoleen se niin tekee.

• Bye.

"Jos osaat" kuvittelee että eihän kukaan pärjäisi ilman häntä, sinun olisi pitänyt jäädä kun et muuten osaisi elää, näin ajattelee.

Muistakaamme että narsisti peilaa itseään toisiin. Itse narsistin lapsena saanut kuulla monesti valehtelevani jostain vaikken tosiaan tehnyt näin. Olisin enemmän kuin mielissäni jos syyttäisi minua narsistiksi, mutta ei, se on joku hänen sukulaisistaan. Lähdin kaksi vuotta taakse päin, ei ymmärrä mitä tapahtui, miksi lähdin, kolme kuukautta lähdöstäni on hänelle totaalinen black out, näin kertoi lähipiiri.

Missään tekemisissä en ole, enkä tiedä haluanko. Harkitsin yrittäväni käydä kahvilla, mutta taidan jättää vielä toistaiseksi. Asioista on turhaa alkaa yrittääkään puhua, narsisti kääntää asiat päälaelleen, "sinä muistat aivan väärin" saisin varmaan kuulla, vaikka sanoisin totuuden.

Haukkuu ja soittelee jopa ystävieni vanhemmille miten en osaa tehdä ruokaa ja olen eksynyt huumepiireihin. Että sellaiset kuvitelmat, saanko nauraa?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      290
      5459
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5036
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4146
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3840
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      42
      3473
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      88
      3116
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      69
      2972
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      41
      2168
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      47
      2107
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2078
    Aihe