Sokea ystävä

Pompula.

Eli mennään suoraan asiaan. Olen 23-vuotias opiskelija nainen. Olen sokea.
Mulla on toki muutamia ystäviä, mutta kuitenkin vähän siihen verrattuna, kuinka niin monilla muilla tuntuu olevan tosi laaja ystäväpiiri. On vaikea luoda ystävyyssuhteita ihmisten kanssa. Tuntuu siltä, että ihmisten on vaikea lähestyä minua sokeuden takia. Monet ehkä ajattelee, ettei ihminen, jolta puuttuu jokin aisti, voi tehdä asioita kuten muut. Ja että ystävä on jonkinlainen "hoitaja", jonka pitää hössöttää ja auttaa jatkuvasti, tehdä kaikki toisen puolesta ja olla jonkinlainen tuki ja "avustaja". Koululla oon yrittänyt lähestyä ihmisiä, ja oonkin onnistunut siinä siten, että koulussa voidaan jutella ja tehdä yhdessä erilaisia ryhmätöitä, mutta mistään vapaa-ajan vietosta yhdessä ei ole minkäänlaista merkkiäkään. Kokevatko ihmiset sen jotenkin haasteena? Kuten kerroin, mulla on muutamia ystäviä. Niiden kanssa käyn shoppailemassa, baarissa, lenkillä, leffassa (katson kyllä vaan suomalaisia elokuvia, koska en voi tekstityksiä nähdä tietenkään niistä eikä kielipää oo kovin kummoinen), ja mitä nyt ikinä keksitään. Asun yksin ja pärjään omillani, enkä tosiaan ole vailla mitään kädestäpitelijää, vaan ihan ystäviä, kuten muutkin ihan "normaalit" ihmiset. En yhtään tiedä, mitä tälle asialle vois tehdä, tai miten kertoa tai toimia niin, että ihmiset käsittäisivät sen, että ihan tavallisesti voidaan mennä ja tehdä asioita. Jotkut ehkä pelkäävät tekevänsä jotain väärin, sanovansa jotain mikä loukkaa ja harvoin ihmiset uskaltavat suoraan kysyä asioista ja ottaa selvää, miten asiat todellisuudessa ovat.

Mutta mitä te ajattelette? Haittaisiko teitä, jos teillä olisi sokea ihminen ystävänä? Millaisia ajatuksia teissä herättäisi, jos törmäisitte jossakin tällaiseen henkilöön? Pystyisittekö lähestymään kuten ketä tahansa, vai olisiko se ehkä vaikeaa tai jotenkin pelottavaa? Haluisin mielelläni kuulla muiden ajatuksia aiheesta. :)

13

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdlk ölkaslk kl

      Minulla oli aikoinaan sokea työkaveri, jolla oli suht vaativa ja vastuullinen asema organisaatiossamme kuin myös kalenteri aina täynnä. Hän oli kaikin tavoin mukava ja reipasotteinen ihminen, mutta yksi asia minua aina kiusasi ja se oli se, että hän oli jollain lailla sokeutensa sokeuttama. En osaa tätä tunnettani paremmin selittää, mutta johtuiko kenties hänen lapsuudestaan vaiko mistä, mutta hän ei todellakaan odottanut meiltä muista tasaveroista kohtelua, vaan jotenkin meidän piti aina kunnoituksella kohdella häntä sokeana. Ajauduin kerran hänen kanssaan asiasta jopa riidan asteelle, koska hän ei hyväksynyt organisaatiossamme pientä muutosta, jolla hänen työnsä tuottaminen olisi ollut entistä helpompaa näkevien kanssa. Ymmärrän toki hänen huolensa muutoksen herättämästä pelosta, mutta sekin asia puhuttiin auki. Eli sokeus ei ollut tabu puheenaiheena,vaan jollain lailla työkaverini itse vain halusi pysytellä sokean roolissaan ikään kuin turvallisessa linnakkeessaan.Ehkä elämä oli hänet sellaiseksi koulinut?

      Halusin kertoa tämän lyhyen tarinan, koska itsekin tietyn ominaisuuteni rampauttamana ja siitä selvittyäni olen aika vakain mielin sitä mieltä, miten vähän ihmiset loppujen lopuksi kiinnittävät huomiota siihen onko joku sokea tai kuuro tai jalkapuoli yms.. Me itse rakennamme omat muurimme ja koska on aika selvää, että ystävät tulevat elämäämme hitaasti, jopa huomaamatta, niin olet ehkä saattanut saada sokeudesta hyvän syyn selittää tilannettasi, mutta täältä käsin arvelen että saatat olla vähän kärsimätönkin.Se, että muut haluavat antaa mielikuvan laajasta ystäväpiiristä on yksi tavanomaisin tapa vakuuttaa lähinnä itselleen, miten tässä pärjätään. Käsitys ystävyydestä on hyvin yksilöllinen ja joillekin ystävä voi olla jo joku, joka sanoo moi sekä käy kerran kaljoilla. Älä siis usko kaikkea kuulemaasi!

      Lisään tähän loppuun vielä sen, että ihmiset, jotka ovat sellaisia kuin sinä ovat usein paljon kiehtovampia ystävinä kuin moni muu. Sen vuoksi en osaisi omalla kohdallani kuvitella tuntevani sokeutta kohtaan mitään muuta.

    • 5+12

      Mun mielestä on todella rohkeeta, että pyrit tekemään ihan samoja asioita kuin kaikki muutkin ikäisesi sokeudestasi huolimatta! Voit olla ylpeä ittestäs ehdottomasti! En tiiä kykenisinkö itte samaan jos oisin sokea..

      En oo koskaan tuntenu ketään sokeeta, joten vaikea sanoa miltä sokeaan ihmiseen tutustuminen tuntuisi. Mutta en nyt varsinaisesti näe mitään syytä miksi jotain ihmistä "syrjisin" pelkän sokeuden takia, jos on muuten mukavaa seuraa. Toki varmasti menis alkuun hitusen hämilleen, että mitähän tässä nyt sanois kun ekan kerran tapais. Toisaalta sokealta ihmiseltä varmasti sais mielenkiintosia näkökulmia eri asioihin.

      • 5+12

        Ah niin unohdin vielä mainita äsken. Oletko koittanut itse kysyä koulukavereiltasi esim. haluisko ne viettää iltaa viikonloppuna sun kanssa tms? Kutsu vaikka heidät kylään ja osoita heille että kykenet tekemään samoja asioita kuin muutkin. Valitetavasti me "näkevät" ihmiset ollaan toisinaan typeriä eikä uskota ennenkuin nähdään joku asia ihan konkreettisesti.

        Ja muutenkin ei kaikista opiskelukavereista tule mitään "oikeita" kavereita. Mulla oli paljon kavereita jota tapasin vaan koulussa ja harkkatöiden parissa, joista ei sit koulun ulkopuolella kuitenkaan ikinä ollu seuraa. Eli on ihan normaalia, ettei kaikki ihmiset ole sinusta kiinnostuneet muuten kuin koulukaverina.


    • annalucia_82

      Mulla on sokea/heikkonäköinen ystävä. Kävin itse alunperin sokeille tarkoitetun ammattikoulun ja tutustuin mm pistekirjoitukseen, vaikka olenkin itse näkevä. Nykään kouluun otetaan myös muita erityisryhmiin kuuluvia.
      Olen saanut paljon rikkautta elämääni ystäväni avulla. Entinen kouluni avasi myös silmiäni erilaisuudelle ja millä tavoin voin huomioida erilaisuutta. Itsekin olen ns "erilainen" jos ihmisiä voi sellaiseksi kutsua? Olen mielenterveyskuntoutuja. Jos sinua kiinnostaa kirjoitella minulle, vaihtaa ajatuksia tai muuta sellaista sähköpostini on [email protected]

    • reettakaija

      Onpa vamma mikä hyvänsä niin ihmiset suhtautuvat siihen eri tavalla. Minun puolisollani on etenevä neurologinen sairaus ja olen nähnyt toisten käyttäytymisestä että sitä pelätään hirveästi, ystävillä on hyvin paljon tekemistä ja kun heitä tapaa kadulla niin he ovat teko pirteitä ja sanovat aina että "Kyllä meidän pitää tavata pian" siinä vaiheessa tiedän että ei tavata, silti puolisoni on ihan sama ihminen kun ennenkin ja huumorilla auttaa asioita jos joku on hämillään, ompa ihmisiä jotka ovat tehneet kysymyksen jos hän ymmärtää kaikki mitä sanotaan, joten nämä ihmiset eivät tiedä tästä sairaudesta mitään. No itselläni ei ole koskaan ollut mitään vastaan ihmistä jolla on joku vamma sillä eihän vamma tee ihmistä joten en voi käsittää ihmisiä jotka pelkäävät niin hirveästi ihmistä joka ei ole ihan samanlainen kun toiset mutta silti pärjää oman itsensä kanssa. Minä en itse ole koskaan tavannut ketään joka on sokea enkä tiedä miksi ei sokeana voisi elää täysipainoista elämää, se on niitä kummallisia ennakkoluuloja joita ihmisillä on ja ennenkaikkea pelko miten suhtautua, kun ei osata ajatella että suhtautuminen on ihan samaa kun muihinkin ihmisiin.

    • tosissaan pohtiva

      Aloin ihan tosissaan miettiä, miltä tuntuisi tutustua sokeaan tai oikeasti ystävystyä sokean kanssa. Tosiaan en voi sanoa kuin oman kuvitelmani, koska en ole koskaan sokean kanssa keskustellut, kuuron kylläkin ja se sujui ihan kivasti.

      Sokeudessa ja tutustumisessa olisi omalta osaltani yksi suuri ongelma. Olen hyvin visuaalinen ihminen, ja selitän monet asiat esittämällä asiaa käsillä tai koko varatlolla. Kielellinen ilmaisuni pääsee loistamaan lähinnä teksteissä, koska en oikein osaa puhua fiksusti.

      Muuten luulen että kokisin sokean osalta kovasti huolta ja haluaisin yrittää auttaa. Veikkaan että sokeasta se tuntuisi aika ärsyttävältä pidemmän päälle, etenkin jos oikeasti asuu itsekseen ja pystyy täysin pitämään itsestään huolta (ts. ei ole vasta sokeutunut). Tietenkin jos pääsee oikeasti ystävystymään, niin asiasta voitaisiin puhua ja lopulta siihen tottuisikin, ettei toinen näe mutta tulee hyvin toimeen.

      Minusta on kyllä mukavaa tutustua erilaisiin ihmisiin. Ja erilaisella tarkoitan toisenlaista kuin itse olen, kunhan yksi yhteinen piirre löytyy: avoin mielenkiinto toista kohtaan. Olen tutustunut eri uskontokuntaan kuuluviin, täysin ateisteihinkin, hyvin eri-ikäisiin, eri sukupuolta edustaviin ihmisiin, naimisissa oleviin, naimattomiin, eri arvomaailmaa edustaviin jne. Se on avartavaa, kun saa huomata, ettei oma näkemys ole kaikki kaikessa, vaan se on yhtä arvokas toisten kanssa. Kuitenkin saa olla huolellinen, että pitää omasta näkemyksestä huolta, ettei ihan kaikkiin hullutuksiin lähde mukaan.

      Pointti siis taisi olla seuraava: sokean maailmaan olisi mielenkiintoista tutustua, kun se ei ole vielä tuttu. Kuitenkaan kyseessä ei saisi olla "tutustun tässä sokeaan ihmiseen" vaan seuraava: "tutustun mielenkiintoiseen ihmiseen, jolla on itselle vielä toistaiseksi ei-tuttu ominaisuus, sokeus".

      Tsemppiä kavereitten löytämisessä. Minä voisin haluta jutustaa kanssasi, mutta luulen etten uskaltaudu tapaamaan. Pohjimmiltani olen kuitenkin hylkäämistä pelkäävä ihminen, ja olisi ikävää tulla kiinnostavan ihmisen hylkäämäksi.

    • matkustelija_

      Moikka Pompula!

      Hei, mua ei todellakaan haittaisi vaikka olisi sokea ihminen ystävänä, päinvastoin erilaisten ihmisten kanssa ystävystyminen on vain rikkautta ja antaa elämään erilaisia näkökulmia, siis tottakai jokainen ihminen on tervetullut, ei väliä kuuleeko, näkeekö, onko jokin erilainen poikkeama yms. tärkeintä on se persoona ja ystävällisyys ihmisessä.
      Jos haluat tutustua, niin voit laittaa sähköpostia os.
      [email protected]

      mielelläni tutustuisin sinuun. :)

    • ~kultalintu

      Minulla on ollut melko hyväkin sokea ystävä, joskin välimatkan takia tulee nykyään pidettyä harvemmin enää yhteyttä.
      Aluksi minua vähäsen ehkä ujostutti puhua hänelle, ja yritin koko ajan varoa sanojani, mutta pian huomasin että tyttö oli aivan normaali ihminen siinä missä kuka tahansa muukin ja syntymäsokeana täysin kykenevä pitämään itsestään huolta.
      Opin olemaan suhtautumatta hänen sokeuteensa sen enempää, ja pieni avustus (kuten kerron uudessa paikassa missä on portaat, tai tarjoan ruokaa jos astia on lähes tyhjä ja vaikea ottaa tms) muuttui vähitellen rutiiniksi. Tietysti vältin aina myös hössöttämästä ja touhottamasta liikaa, vaikka aluksi olikin vaikea sisäistää ettei hän oikeasti tarvitse paljon apua (:
      Jos huomasinkin joskus sanoneeni jotain väärää tai mahdollisesti loukkaavaa, hän kyllä ymmärsi ja saatoimme nauraa asialle yhdessä.
      Aivan varmasti saat vielä monta uutta kaveria, suuri ystäväpiiri ei ole mikään itsestäänselvyys näkevillekään.

    • emmmiv

      Niin kun tässä on edellä moni sanonut, on hienoa miten rohkea olet ja omatoiminen toimimaan. :) Minusta tuntuu jos tuollainen olet "livenäkin", mitä annat ymmärtää tekstistä, uskoisin sinulla olevan pian moniakin kavereita ja hyviä ystäviä.
      Pidä asenteese, se auttaa ja vie sinua pitkälle. :)

      Olisi mukava jutella sinun kanssa ja kuulla sinusta enemmän. Ehkäpä myöhemmin nähdäkin?
      jos haluat voit ottaa yhteyttä [email protected] tai yksityisviestillä profiiliini.

    • drakken58

      Olen yllättynyt sinulla ei ole paljon ystäviä. Haluaisin minulla on sokea ystävä(t).
      Minulla oli kuuro ystävä, kun olin lukiossa. Ja meillä oli hauskaa yhdessä. Kuten jonkun "normaali" kanssa. Mutta en ole koskaan ollut sokea ystävä

    • Anonyymi

      Jotkut sokeat on katkeria. Ja eihän ne nää ystäviä,ne kuulee.

      • Anonyymi

        Heko heko. sokeat voivat ihan hyvin käyttää nähdä tai katsoa -verbiä vaikka eivät sananmukaisesti näekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heko heko. sokeat voivat ihan hyvin käyttää nähdä tai katsoa -verbiä vaikka eivät sananmukaisesti näekään.

        Ja helpolla siinä katkeroitui, jos kohtaa tuollaista kohtelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe