Sokea ystävä

Pompula.

Eli mennään suoraan asiaan. Olen 23-vuotias opiskelija nainen. Olen sokea.
Mulla on toki muutamia ystäviä, mutta kuitenkin vähän siihen verrattuna, kuinka niin monilla muilla tuntuu olevan tosi laaja ystäväpiiri. On vaikea luoda ystävyyssuhteita ihmisten kanssa. Tuntuu siltä, että ihmisten on vaikea lähestyä minua sokeuden takia. Monet ehkä ajattelee, ettei ihminen, jolta puuttuu jokin aisti, voi tehdä asioita kuten muut. Ja että ystävä on jonkinlainen "hoitaja", jonka pitää hössöttää ja auttaa jatkuvasti, tehdä kaikki toisen puolesta ja olla jonkinlainen tuki ja "avustaja". Koululla oon yrittänyt lähestyä ihmisiä, ja oonkin onnistunut siinä siten, että koulussa voidaan jutella ja tehdä yhdessä erilaisia ryhmätöitä, mutta mistään vapaa-ajan vietosta yhdessä ei ole minkäänlaista merkkiäkään. Kokevatko ihmiset sen jotenkin haasteena? Kuten kerroin, mulla on muutamia ystäviä. Niiden kanssa käyn shoppailemassa, baarissa, lenkillä, leffassa (katson kyllä vaan suomalaisia elokuvia, koska en voi tekstityksiä nähdä tietenkään niistä eikä kielipää oo kovin kummoinen), ja mitä nyt ikinä keksitään. Asun yksin ja pärjään omillani, enkä tosiaan ole vailla mitään kädestäpitelijää, vaan ihan ystäviä, kuten muutkin ihan "normaalit" ihmiset. En yhtään tiedä, mitä tälle asialle vois tehdä, tai miten kertoa tai toimia niin, että ihmiset käsittäisivät sen, että ihan tavallisesti voidaan mennä ja tehdä asioita. Jotkut ehkä pelkäävät tekevänsä jotain väärin, sanovansa jotain mikä loukkaa ja harvoin ihmiset uskaltavat suoraan kysyä asioista ja ottaa selvää, miten asiat todellisuudessa ovat.

Mutta mitä te ajattelette? Haittaisiko teitä, jos teillä olisi sokea ihminen ystävänä? Millaisia ajatuksia teissä herättäisi, jos törmäisitte jossakin tällaiseen henkilöön? Pystyisittekö lähestymään kuten ketä tahansa, vai olisiko se ehkä vaikeaa tai jotenkin pelottavaa? Haluisin mielelläni kuulla muiden ajatuksia aiheesta. :)

13

703

    Vastaukset