Suvivirsi ja ulosmarssi?

sivustaseuraaja

Tuttavan koulussa olivat "rauhan uskontoon" kuuluvat oppilaat sopineet, että marssivat näyttävästi ulos kun aletaan laulamaan suvivirttä päätösjuhlassa. Kyseessä on tietysti oppilaiden vanhemmat taustalla, että mistään teinien päähänpistosta ei ole kyse vaan ihan oikeasta poliittisesta protestista, joka tekee asiasta hankalan hoitaa.

Tuo nyt ei ainakaan vielä ole päätynyt lehtien sivuille, mutta katsotaan nyt miten tuollaista ei-niin-kivaa asiaa käsitellään.

Onko teidän työpaikoillanne tullut millaista painostusta muuttaa perinteitä uusien kulttuurien vuoksi? Ovatko asialla olleet oppilaat, vanhemmat tai viranomaiset?

5

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dödö9

      Meillä opekokouksissa tarjotaan leivän päälle aina kinkkua, vaikka olen vegebinbo.

    • Jälki-istunto niille

      Meillä lauletaan suvivirsi, koska se on osa suomalaista kouluperinnettä, mutta ei kenenkään ole pakko laulaa. Jos joku marssii ulos suvivirren takia niin se on ilonpilaaja.

      Kyllähän elämässä on paljon tilanteita, missä pitää kunnioittaa toisten tapoja vaikka olemalla hiljaa paikoillaan jos ei muuta osaa tehdä. Itsekään en kirkkoon kuulu, mutta suvivirttä tykkän laulaa, koska siitä alkaa kesäloma. Merkitys ei siis ole välttämättä uskonnolllinen vaan liittyy enemmän yhteenkuulumiseen ja kulttuuriin.

      Esimerkiksi jos menee Thaimaassa teatteriin, niin kaikki nousevat ennen esitystä ylös ja paikallinen väki laulaa kuninkaan hymnin, monet pitävät kättä sydämen päällä laulaessaan. Joku ei tykkää kuninkaasta ja joku ei tiedä mitä tässä tapahtuu, mutta kukaan ei marssi ulos, koska ihmiset osaavat käyttäytyä ja kunnioittavat niitä jotka laulavat. Minkälaisia kansalaisia meidän koululaitos kasvattaa, jos meillä saa marssia ulos kesken suvivirren?

    • Lauletaan vaan

      Meillä ei ole asia noussut esille.

      Itse hoilaan sydämen kyllyydestä, vaikka en kuulu kirkkoon. Suvivirsi = kesäloma.

      Kai siitä on jokin yleisohje, että suvivirren voi soittaa eikä sitä tulkita uskonnon harjoittamiseksi.

      • Aamen.

      • Mariia*
        Aamen. kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/suvivirren_laulaminen_kouluissa_uuteen_harkintaan/7152153

        Nyt loppuu hoilaaminen, tykkäsi tai ei.

        Ei lopu. Mie saan kyllä laulaa ja sen mie teen. Jotain perinteitä sitä pitää Suomessakin olla!

        "Millainen on aikamme? Riidan raastama on se.
        Itsekkäästi ihminen toimii toista syrjien."

        Näin on todettu virressä 598: 2. säkeistö jo vuodesta 1659 alkaen

        Ja niin totta tänä päivänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe