Vanhusten hoito

HELLE:::

On kotkassa ihan perseellään, ihme on, ettei siihen puututa.. vaikka ollaan sentään eu:ssa. eikö omaiset tiedä, ai eivätkö välitä miten peestä on vanhusten johtaja ja esim. kotihoitojen osastonhoitajat??? siis oikeesti anhat ihmiset KÄRSII. kun on aika jos isäni joutuu esi.laitokseen ja häntä kohdellaan niinku nyt kohdellaan, niin voin sanoa että on PIRU IRTI!!!!

19

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaippaa ja pilleriä

No siinä te näette säästön tulokset. Ja kun bisneksellä aletaan hoitaa vanhuksia, esimerkkinä vaikka eräs hyväntuulentienvarressa oleva rakennustyömaa. Ei oikein houkuta toi vanhuuden lähestyminen. Saa nähdä onko sikakarsinat ihmisilläkin sitten kun omalla kohdalla koittaa aika laitoksessa vanheta.

• HH

Siis käykö ne kotihoitajat vain kääntymässä isänne luonna ? Heiltä jos yksikin jää sairaslomalle jostakin piiristä, niin toisen tai toisten työt tupalaantuu samalla, koska kaikkien luonna on pakko käydä. Kotihoito on siitä hankala verrattuna laitoshoitoon, että yhden tai useamman hoitajan puuttuminen näkyy välittömästi kun tehdään käynti asiakkaalla . Jos normaalisti ehtii olla edes puoli tuntia niin jonkun saitsun takia se käynti lyhenee muutamaan minuuttiin. Tämä ei ole kotihoitajien vika vaan sen tahon, joka ei saa palkattua tai ei saa palkata lisätyövoimaa.

• huonoja kokemuksia

Minulla on huonoja kokemuksia kotihoidosta omaiseni suhteen. Pillerit jätettiin vain keittiön pöydälle ja dementoitunut omaiseni otti ne tai jätti ottamatta. Muistivihkoon jätettiin kirjaamatta hyvin oleellisia asioita mm. kaatumisia. Ihmettelin, mistä mustelmat olivat tulleet. Kovasti tunnutaan peittelevän näitä asioita. Hoitajat tulivat milloin tulivat. Kellonaikoja eivät suostuneet laittamaan tähän muistivihkoon.
        Tämä ei vain yksinkertaisesti toimi.

• lähihoitaja oppilas

Voin kertoa ainakin meillä vanhuksia hoidetaan hyvin ja heistä välitetään. Huoneet on siistit ja asukkaat puhtaita. Pihalla vanhuksille on karsinoitu alue, koska tuskin snäkään haluat että omaisesi pääsee ulkoilu reissulla karkaamaan tai vaihtoehtoisesti joutuu nököttämään sisällä. Ei 3 hoitajaa voi olla 15 vanhuksen käsipuolessa koko ajan. Ja jos haluat omaisellesi 24/7 kädestä pitäjän sinun täytyy olla se itse. Voit myös palkata siihen hommaan ihan itse jonkun henkilökohtaisen avustajan. Mutta luulen että sinäkin olet tyytyväinen kun saat omaisesi johonkin hoitoon pois sinun silmistäsi ja että juuri isnun ei tarvitse isäsi paskoja vaipoista alkaa korjaamaan. Lukeudutko myös niihin vanhuksen omaisiin joita täällä ei juuri ole näkynyt omaisesi ilona ja piristyksen tuojana. Niin moni vanhus ikävöi omiaan, aivan turhaan. Eivät he jouda tulemaan.

• mistä johtuu?

Sellaista paikkaa ei kotkassa ole, jossa vanhuksista todella välitettäisiin ja hoidettaisiin HYVIN. Hoitajat tevät vain työtään rahan edestä, mikä on ymmärrettävää. Pääsääntöisesti ovat tympääntyneitä työhönsä. Kukaan ei tee sitä kutsumuksesta ja nauti työstänsä, se on fakta. Hoitajan ammatissa sitä flowta ei ole, kuten jossakin muussa ammatissa.
        Sitä paitsi hoitajat eivät ymmärrä, kuinka kovaa työnteko on esim. yksityisellä sektorilla ja työntekijöillä on tänä päivänä hyvin rankkaa, tulosvastuullisuus on se avainsana. Työasiat viedään myös kotiin jne... vapaa-aika on tiukoilla. Kyllä varmasti minäkin kävisin katsomassa hoitolaitoksessa omaistani useammin, jos minulla olisi siihen aikaa, mutta kun yksinkertaisesti sitä ei vain ole. Pienet lapset vielä hoidettavana jne...se riittämättömyyden tunne on valtava. Hoitajat eivät voi ymmärtää mitä elämä muualla vaatii.

• HELLE::

Kuule siö oppilas, missään ei hoideta vanhuksia hyvin, ja sanoin että jos minun isäni joutuisi.. ei siis ole muualla kuin kotona, itse olen hoitoalan immeinen, joten tiedän tarkkaan mistä puhun!!! eikä vanhuksista kukaan välitä, fakta homma

• Välitän

Törkeä väite että kukaan ei vanhuksista välitä. Vaihda hyvä ihminen alaa ellet ole sitä jo kerennyt älytä tehdä ! Minä välitän ja olen hoitoalalla ! Kammottavaa yleistystä ! Annat kyllä niin huonon kuvan hoitoalan ihmisistä ja koko alasta, kuvitteletko oikeasti että olemme kouluttautuneet alalle rahan takia ? anna mun nauraa oikeesti. Vanhukset ovat ihania mutta tuollaiset omaiset voisikin ohjata sellaiseen karsinaan ja vaikka unohtaa sinne. Ja lopuksi ettet rupea vähättelemään minua en ole "oppilas" olen ihan ammattilainen ja valmis hoitaja ja taatusti paljon parempi ihminen kun sinä tulet koskaan olemaan ! piis aut pitses ! (lopuksi hieman huutomerkkejä että tiedätte mistä puhun!!!!!!!!!!!) :) fakta.

• välitätkö???
        Välitän kirjoitti:

Törkeä väite että kukaan ei vanhuksista välitä. Vaihda hyvä ihminen alaa ellet ole sitä jo kerennyt älytä tehdä ! Minä välitän ja olen hoitoalalla ! Kammottavaa yleistystä ! Annat kyllä niin huonon kuvan hoitoalan ihmisistä ja koko alasta, kuvitteletko oikeasti että olemme kouluttautuneet alalle rahan takia ? anna mun nauraa oikeesti. Vanhukset ovat ihania mutta tuollaiset omaiset voisikin ohjata sellaiseen karsinaan ja vaikka unohtaa sinne. Ja lopuksi ettet rupea vähättelemään minua en ole "oppilas" olen ihan ammattilainen ja valmis hoitaja ja taatusti paljon parempi ihminen kun sinä tulet koskaan olemaan ! piis aut pitses ! (lopuksi hieman huutomerkkejä että tiedätte mistä puhun!!!!!!!!!!!) :) fakta.

Minä olen ollut hoitsuna 6v. JA VÄITÄN, ETTÄ VANHUKSISTA EI VÄLITETÄ, LIIAN MONI ON HEITTEILLÄ, OLEN OLLUT LAITOKSISSA SEKÄ KH.SA. HUUHTOMERKKEJÄ SULLEKKII!!!!!!!!

• ok....

anhukset eivät ole tuottavia, siksi heistä ei välitetä!!! Opiskelijat on vaan opiskelijoita. Eivät tajua todellisuudesta perseenhäivää!!!

• olisi tarvetta

Tietääkö kukaan millainen tämä valitusporras Kotkassa on?

• niin se menee

Osastonhoitajille on turha valittaa, asia ei etene minnekään, kuuluvat samaan työporukkaan ja ilmeisesti heidän on vaikea uskaltaa huomauttaa hoitajia.

• äyriään myöten tyhjä

Aika typerää kuvitella ettei lähihoitajat vanhustenhoitoalalla tiedä mitä kova työnteko on. Jos se olisi ihanne ammatti ja kevyttä työtä, miksi lähes jokaiseen palvelukotiin on jatkuva haku työvoimaa.

Käsittämätöntä myöskin ajatella ettei hoivatyö olisi kutsumustyö. Ihan vaan rahasta hoitavat vanhuksia, pesevät paskaa, ja oksennuksia, ja kuuntelevat aiheellista ja aiheetonta valitusta. Ja asiakkailta kovaakin kritiikkiä, jota esim liikeelämässä tai julkkishallinossa ei pidettäisi enää normaalina.

Tähän kun lisää ne omaiset jotka laiminlyövät läheisensä vanhukset pääsääntöisesti, ja parantavat omaatuntoaan haukkumalla hoitajat, ja määräävät läheisilleen mitä ihmeellisempiä sääntöjä, joista järki puuttuu, ja vanhuksen toiveet.

Ihan tässä kysyisin niiltä jotka pitävät hoivatyötä kevyenä, että: paljonko nousee penkistä???? No entäs sängystä? Ihan voitte kokeilla nostella esim 100kg henkilöä, pukea ja pestä vuoteessa, pyöritellä jne. Ja sopikaa vielä kaverinne pistävän täysillä vastaan. Tai sitten vaan alatte pesemään kumppanianne ilman ennakkovaroitusta sängyssä. Kerrotte miten onnistu, oliko helppoa jne.

Itse ainakin olen yksityiselläsektorilla töissä, ja pääsen helpomalla kuin puoliskoni hoivatyössä.

Olen myös huomannut että esim. yrittäjillä, jotka joutuvat aikatauluttamaan aikansa tarkemmin kuin kellokorttikansa pekkasineen, osaavat jakaa aikansa myös vanhuksilleen ja lapsilleen paremmin.

Totuus on myöskin se että parempi hoiva saadaan vain veroja nostamalla, kaikki valittajat vaan vaatimaan veronkorotusta. saadaan enempi hoivaan tekijöitä. Itse mielelläni nostaisin veroprosenttia jos koulut ja terveydenhoito, sekä vanhukset saataisiin hoidettua nykyistä paremmin

• yksit.sektorilla

On erilaisia töitä yksityissektorilla, kaikki ei ole noin yksiselitteistä kuten annat ymmärtää. Yrittäjät tekevät ympärivuorokautisia työpäiviä puhumattakaan niistä, jotka joutuvat työkseen matkustamaan.
        Minä en ainakaan halua jäädä vanhuksena sängynpohjalle makaamaan muiden huollettavaksi. Tähän onkin hyvä nykyaikainen ratkaisu, eutanasia. Jokainen joka haluaa eutanasia, hänelle olisi se myös suotava.

Ei sitten tarvittaisi näitä hoitajiakaan vanhustyöhön nykyisessä mittakaavassa, kun eutanasia olisi laillistettu.

• suosittelen
        yksit.sektorilla kirjoitti:

On erilaisia töitä yksityissektorilla, kaikki ei ole noin yksiselitteistä kuten annat ymmärtää. Yrittäjät tekevät ympärivuorokautisia työpäiviä puhumattakaan niistä, jotka joutuvat työkseen matkustamaan.
        Minä en ainakaan halua jäädä vanhuksena sängynpohjalle makaamaan muiden huollettavaksi. Tähän onkin hyvä nykyaikainen ratkaisu, eutanasia. Jokainen joka haluaa eutanasia, hänelle olisi se myös suotava.

Ei sitten tarvittaisi näitä hoitajiakaan vanhustyöhön nykyisessä mittakaavassa, kun eutanasia olisi laillistettu.

Mene tekemään itselles vaikka heti se eutanasia.

• Unessa päättyy kipu
        suosittelen kirjoitti:

Mene tekemään itselles vaikka heti se eutanasia.

Kyllä Eutanasia pitäisi laillistaa tietyissä pitkäaikais ja parantumattomissa sairauksissa jolloinka potilaalla ei ole muuta kuin kärsimystä tunnista toiseen.

Jos itse sairastun niin pilli ja mukiin myrkkyä!

• nosturi

Se on vaan edelleen niin kummaa että nämä asiat parhaiten tietää SE, JOKA ON OMAN VANHUKSENSA JÄTTÄNYT TOISTEN HOITOON JA KÄY HÄNTÄ KATSOMASSA VAIN JOULUNA JA ÄITIEN/ISÄN PÄIVÄNÄ. Totta on että minä joka siellä olen paikan päällä joka päivä, tiedän asiat sata varmasti niinkuin ne on. On päivän selvää että jos hoitajat laiminlöisivät vanhuksia kuten omaiset, niin he olisivat kohta katoava luonnonvara. Totta on se että heitä hoidetaan nykyään liian hyvin. Ihmiset elävät sängyn pohjalla maaten 100 vuotiaiksi, mikä ei ole kenenkään etu, ei ainakaan vanhuksen itsensä. Luonto ei ole tähän tarkoitettu. Joka päivä kuulen kun joku sanoo hiljaisen toivomuksen että kuolis pois. Yhtä usein valitetaan kun on tänne hylätty, eikä kukaan käy katsomassa.
      Ja turha alaarvioida opiskelijoita. He tekevät työtä siinä missä oikeat hoitajatkin, usein vielä tunnollisemmin. Ja joka ammatissa on niitä kyllääntyneitä ja jotka menevät siitä mistä aita matalin. Ei ne johtajatkaan missään paina 100 lasissa 24/7. Sitä on turha uskotella.
      Ja missä luulet että hoitajan perhe hoidetaan? Kyllä meilläkin on perhe ja lapset kotona. Kaikki samat kotityöt hoidetaan kuin kaikki muutkin ja vielä käydään omaisillakin. Ei se ole sen helpompi elämä meilläkään. Pitää vielä kuntoakin hoitaa että jaksaa käännellä ja nostella niitä sängyssä makaavia vanhuksia joita vielä joku omainen käy herkuilla lihottamassa. Se että sinä olet päättänyt että se 90v mummo saa syödä suklaata ja piparia niin oaljon kun sinä jaksat kantaa, et koskaan ole tullut ajatelleeksi että minä en kohta jaksa häntä käännellä ja sitten pääset valittamaan huonosta hoidosta.

• ylpeä hoitaja

Suututtaa kun joku sellainen kenellä ei ole vanhusten hoidosta MITÄÄN kokemusta tulee vähättelemään hoitajan työtä. Ensinnäkin hoitajat tekevät 8h rankkoja päiviä erittäin pienellä palkalla kun jotkut taas istuvat toimistossa tienaten sillä 5 kertaa enemmän! reilua? hoitajan työ on yksi ehdottomasti tärkeimmistä ammateista ja se on vaikeaa ja raskasta! olet koko päivän jalkojen päällä ja vastaat vanhusten hälytyksiin mitä naurettavimmistakin asioista, esim. tänään töissä ravasin tunnin aikana 7 kertaa saman vanhuksen huoneessa antamassa tälle käteen vesilasin, jonka hän olisi vallan mainiosti saanut itsekin otettua. monet vanhukset ovat kuitenkin nöyriä ja kiitollisia siitä että JOKU EDES jaksaa hoitaa kun omaiset käyvät katsomassa kerran kuukaudessa 5min ajan. Jos jossain tehdään työt hutiloiden, niin se ei todennäköisesti johdu hoitajista, vaan siitä että hoitajia on liian vähän. JOS ON JOTAIN SANOTTAVAA NIIN OPISKELE ENSIN ITSE HOITAJAKSI JA YRITÄ KESTÄÄ VIIKKO KAIKEN SEN PASKAN KESKELLÄ ERITTÄIN VÄSYNEENÄ KUN VANHUKSILTA SAA OSAKSEEN USEIN PELKKÄÄ HENKISTÄ TAI FYYSISTÄ VÄKIVALTAA EIKÄ LAINKAAN KIITOSTA SIITÄ, ETTÄ EDES JOKU VIITSII PYYHKIÄ PYLLYN JA VAIHTAA VAIPAN KUN OMAISET EIVÄT HALUA!!!!!

• kiire????

Miten ihmeessä hoitajien ruokatunnit voivat kestää pitkälti toista tuntia kaiken tuon ns. kiireen keskellä. En tiedä yhtään muuta ammattia, jossa noin noin pitkät ruokatauot kuin vanhustenhoito-osastoilla.

• karsa-hoitsu

Ei ole hoitajien velvollisuus olla potilaan luona kaiken aikaa. Jokaisessa hoitolaitoksessa ja sairaalassa potilaalla on hälytysnappi/kello, jota osittamalla hoitaja tulee paikalle samantien. Jos potials ei soita, miksi hoitajat eivät joisi kahvia? Meillä ainakin töissä JOKAINEN potilas hoidetaan aamulla (vaipan vaohto, ym pesut) ja jokaiselle jaetaan ruoka joka aterialla, jokiaiseen hälytykseen vastataan, ja illalla taas JOKAINEN potilas pestään ja huolehditaan kaikista muistakin tarpeista. ketään ei laiminlyödä. Ei edes hoitajia, jotka saavat oikeutetusti ns. vapaalla ajalla juoda kahvia niin paljon kun sielu sietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe