Joogasta apua paniikkihäiriöihin?

jaakova

Hei, minulla on ongelma ja kaipaisin siihen neuvoa.

Olen 18-vuotias poika ja kärsin jonkin sortin paniikkihäiriöstä. Jos esimerkiksi ruokakaupassa tai koulun ruokalassa on pitkä jono, niin en pysty jäämään jonoon tai pelkään saavani kohtauksen. Minua alkaa huimaamaan ja hengitykseni salpaantuu. Joskus tulee myös tukehtumisen tunne. Yleensä pelkkä ajatuskin kauppaan menosta saa minut kauhun valtaan ja mieleen tulee kaikenlaisia kauhukuvia tajunnan menettämisestä, kuolemasta ja niin pois päin. Alan jo pelätä, että olen todella sairas ja kuolen tai jotain sellaista, vaikka mistään sellaisesta tuskin on kyse.

Olen todella yksinäinen ja se ahdistaa minua. Isälläni on alkoholiongelma, josta kärsin todella paljon.

Luin, että jotkut ihmiset ovat onnistuneet parantumaan paniikkihäiriöistä itsekin, esim. joogaamalla, mietiskelyllä ja erilaisilla rentoutumis harjoituksilla.

Jos jonkun on helppo samaistua tarinaani, niin toivoisin että hän kertoisi minulle mitä kannattaa tehdä. Kuulisin myös mielelläni vinkkejä miten hallitaan kohtaus.

25

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei notkea

Ei se joogalla parane. Terapia auttaa.

• jaakova

Sitä vähän ajattelinkin. Näin sanottiin jossain sivustolla, mutta en sitten tiedä miten luotettava se oli.

• maljojen_prinsessa

Kyllä minullakin on sellainen käsitys, että paniikkihäiriö ei parane joogalla. Usein paniikkihäiriö voi parantua kognitiivisella tai kognitiivis-behavioraalisella psykoterapialla. Oireisiin käytetään joskus myös lääkitystä (jotka eivät siis paranna mutta auttavat oireissa).

Jooga ja meditaatio voivat kuitenkin myös auttaa oireisiin. Olen itse kokeillut molempia ja suosittelen niitä lämpimästi. Joogaamisesta oppii oikeanlaista hengittämistä, joka auttaa sellaisissa tilanteissa, joissa hengitys kiihtyy tai alkaa salpaantua. Meditaatiosta taas saa apua keskittymiseen.

Olen itse tehnyt hatha-joogaa, joka on tavallaan lempeää joogaa ja jossa painopiste on rentoutumisessa ja kehon (lihasten) venyttämisessä hengityksen avulla. Kun joogaa tietyn ajan säännöllisesti (pari kuukautta), voi huomata, että hengittäminen alkaa siirtyä normaaliin elämään ja helpottaa jännitysoireita. Hengittämisen opettelu voi siis todella auttaa paniikkitilanteissa. Jooga auttaa parantamaan myös kehotietoisuutta, jota tarvitaan siihen, että voi opetella pois jännitystilanteista.

Meditaatio on kehon ja mielen rentoutusta. Meditaatioita on hyvin paljon erilaisia, mutta mielestäni paniikkioireisiin sopii kehoon keskittyvät meditaatiot (ei mieleen keskittyvät). Meditaatiolla voi opetella myös keskittymistä, jota voi taas käyttää itsensä vapauttamisessa paniikkitilanteessa. Meditaatiokin on aluksi hankalaa, mutta muutaman kerran jälkeen alkaa jo päästä jyvälle.

Itse olen kokenut amerikkalaisen terapeutin ja kirjailijan Shakti Gawainin meditaatiot toimiviksi. Lainaa kirjastosta tai hae kirjakaupasta kirja "Elä valossa" (älä välitä kirjan nimestä ja muusta sisällöstä jos ei kiinnosta) ja kokeile meditaatioita esim. kuukauden ajan. Uskon, että löydät niistä apua paniikkitilanteeseen.

Jos paniikkihäiriö on mielestäsi sen verran paha, että se alkaa rajoittaa elämääsi, niin psykoterapia voi olla hyvä idea. Olisi ehkä muutenkin hyvä, että voisit jutella vaikeista kokemuksistasi (isäsi alkoholismi, ahdistus) jonkun luotettavan aikuisen kanssa.

Muistathan, että kaikki asiat järjestyvät jollain tavalla. Jos tänään asiat ovat huonosti, jonkin ajan päästä ne voivat olla jo paljon paremmin. Voi hyvin!

• jaakova

Sen verran korjaan, että ajattelinkin joogasta/meditaatiosta olevan apua paniikkihäiriöiselle, mutta en uskonut että se voisi kokonaan parantaa vaivaa. Lause tuli muotoiltua hieman väärin.

Tähän saakka en ole oikein osannut hallita paniikki/jännitystilanteita kovin hyvin, mutta paikoissa joissa niitä tulee olevan vain yrittänyt olla pelkäämättä, ja se on osittain toiminut. Mutta toisinaan taas ei. Täytyy lainata tai ostaa tuo kirja, josta kerroit. Kuulostaa mielenkiintoiselta ja toivon saavani siitä hyviä neuvoja.

Myös tuo meditaatio, jossa keskitytään erityisesti kehoon kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Itse asun Vantaalla, joten pääkaupunkiseudulla varmaankin järjestetään useita meditaatiokursseja.

Kiitos todella paljon avustasi, maljojen_prinsessa!!

• Ei_sopinut_mulle

Mulle taas tuommoset omaan kehoon keskittymiset eivät sovi, sillä alan vain enemmän tarkkailla kehoani, sen reaktioita, liikkeitä jne. Mulle paras tapa kohtauksessa tai sen estossa on nimenomaan saada huomio itsestä muualle, keskittyä johonkin muuhun kuin omaan itseen ja kehon reaktioihin. Liika huomion suuntaaminen omaan kehoon vain lisää tietoisuutta ja se taas pahentaa mun oireita.

• maljojen_prinsessa

Ymmärrän, että tuo huomio itsestä muualle voi auttaa. Minusta se on kuitenkin tavallaan pakenemista (tein sitä aika kauan itsekin), mutta ongelmaksi muodostuikin sitten se, että aloin olla muissa maailmoissa usein esim. kaupungilla liikkuessani.

Minä koin joogan ja joogahengittämisen hyväksi (terapian lisäksi), koska aloin oppia hallitsemaan hengitystäni silloin kun paniikki alkoi iskeä. Sitten jälkeenpäin opin vielä meditaatioan avulla saamaan itselleni "turvallisen" olon parinkin eri turvapaikka-meditaation avulla. Tähän on olemassa itse asiassa ihan tietellinenkin näkökulma: rauhallinen ja pitkä hengitys auttavat aivojen amygdalaa rauhoittumaan. (Amygdala toimii tunnereaktioiden keskuksena aivoissa.)

Sekä oikeanlainen jooga että meditaatio lisäävät tietoisuutta (ja kehotietoisuutta) ja juuri siitä on ainakin minulle ollut apua. Tietoituustaidot ovat auttaneet monessa muussakin asiassa, kuten hankalissa ja stressaavissa tilanteissa noin muutenkin.

Viime aikoina on ollut paljon puhetta mindfullness-taidoista, joista voi olla myös monille apua. Arvelen, että parasta olisi miettiä (terapeutinkin kanssa), mikä siinä on, että tulee noita paniikkikohtauksia. Sitten, kun saa selville, mikä sen paniikin missäkin tilanteessa aiheuttaa, sitä voi alkaa pikku hiljaa työstää pois.

• Ei_sopinut_mulle
        maljojen_prinsessa kirjoitti:

Ymmärrän, että tuo huomio itsestä muualle voi auttaa. Minusta se on kuitenkin tavallaan pakenemista (tein sitä aika kauan itsekin), mutta ongelmaksi muodostuikin sitten se, että aloin olla muissa maailmoissa usein esim. kaupungilla liikkuessani.

Minä koin joogan ja joogahengittämisen hyväksi (terapian lisäksi), koska aloin oppia hallitsemaan hengitystäni silloin kun paniikki alkoi iskeä. Sitten jälkeenpäin opin vielä meditaatioan avulla saamaan itselleni "turvallisen" olon parinkin eri turvapaikka-meditaation avulla. Tähän on olemassa itse asiassa ihan tietellinenkin näkökulma: rauhallinen ja pitkä hengitys auttavat aivojen amygdalaa rauhoittumaan. (Amygdala toimii tunnereaktioiden keskuksena aivoissa.)

Sekä oikeanlainen jooga että meditaatio lisäävät tietoisuutta (ja kehotietoisuutta) ja juuri siitä on ainakin minulle ollut apua. Tietoituustaidot ovat auttaneet monessa muussakin asiassa, kuten hankalissa ja stressaavissa tilanteissa noin muutenkin.

Viime aikoina on ollut paljon puhetta mindfullness-taidoista, joista voi olla myös monille apua. Arvelen, että parasta olisi miettiä (terapeutinkin kanssa), mikä siinä on, että tulee noita paniikkikohtauksia. Sitten, kun saa selville, mikä sen paniikin missäkin tilanteessa aiheuttaa, sitä voi alkaa pikku hiljaa työstää pois.

Itse olen saanut apua mm.rukouksesta, sekin voi olla terapeuttinen kokemus. Uskon että rukouksen voima ulottuu niihinkin asioihin, mitä itse ei edes tiedosta tapahtuneen, esim. jos taustalla on jotain traumoja tai muita käsittelemättömiä asioita.

Jokatapauksessa olen mennyt näissä asioissa todella paljon eteenpäin, ilman terapiaa, lääkkeitä tai muita nyky-keinoja. Olen löytänyt asiaa ymmärtäviä ihmisiä kavereikseni. Mielestäni huomion suuntaaminen itsestä poispäin ei ole asioiden pakenemista vaan helpottavaa. Liika ítseensä keskittyminen ja itse-tarkkailu sen sijaan vain lisäävät ahdistusta ja tuolloin esim. opetukseen keskittyminen koulussa on vain entistä vaikeampaa, kun kaikki huomio ja energia menee itsensä tarkkailuun. Luojalle kiitos, olen päässyt ulos tuosta itse-tarkkailusta, ja se jos mikä tuo oikeasti vapautta!! Liiallinen tarkkailu ja kontrolli on mielestäni jopa sairasta.

On ihanaa, kun voi olla tilanteissa läsnä. Paniikkihäiriön kierre syntyy usein juuri siitä, että saa kohtauksen jossain tilanteessa ja alkaa pelkäämään samoja tilanteita. Kun samanlainen tilanne tulee kohdalle, alkaa itse-tarkkailu ja pelko kontrollin menettämisestä. Jatkuva tarkkailu ja kontrolli taas aiheuttaa lisää ahdistusta ja sitten tuleekin taas kohtaus ja kierre on valmis. Lopulta ihminen ehdollistuu tuolle tilanteelle/asialle jopa niin paljon, että pelkkä sen ajatteleminenkin voi saada pois tolaltaan. Kuitenkin voi olla, ettei kukaan muu ihminen ole huomannut kohtauksen saaneessa ihmisessä mitään poikkeavaa. Kohtauksen saanut henkilö vain kuvittelee niin.

Mitä enemmän tarkkailee muita ihmisiä, niin ymmärtää että heilläkin on ongelmansa ja vajavaisuuteensa. Se taas vapauttaa omaa itseä siitä omasta suosta. Olen nähnyt saarnaajia, joilla paperi heiluu kädessä vinhaa vauhtia, kun he pitävät puhetta. Yksi ihminen reagoi jännitykseen kuiva-yskällä ja jatkuvalla kurkun selvittelyllä. Joillakin tärisee käsi kahvipöydässä. Omasta käytöksestään ei pitäisi tehdä omassa päässään valtavaa "numeroa" vaan hyväksyä se inhimillisenä piirteenä.

• Aurinko paistaa

"Mielestäni huomion suuntaaminen itsestä poispäin ei ole asioiden pakenemista vaan helpottavaa."

Kyllä, se on varmasti helpottavaa. Tuo on psyyken defenssi ja hyvin yleinen sellainen: siinä mieli kieltää ongelman (esim. ikävä tunne, muisto, olotila), sen olemassaolon pakenemalla pois itsestä. Jos defenssejä käyttää paljon, kyseessä voi olla jokin mielenterveyden häiriö.

Rukoileminen on maagista ajattelua, toiveajattelua omilla mielikuvilla ja se tapahtuu oman mielen sisällä. Siinä tavallaan pyydetään jumalalta (tai joltain muulta) omaan elämään, ympäristöön tai asioihin ilmenemään jotain, mitä pyytää. Se voi olla pahimmillaan oman vastuun siirtämistä jollekin jumalalle tai jumaluudelle: tällöin se on aika ongelmallistakin, koska ihmisellä itsellään on vastuu omasta elämästään, käytöksestään ja tekemisistään. Se on defenssi, koska siinä paetaan ja ulkoistetaan maagisella ajattelulla jotain, mistä todennäköisesti itsellä on vastuu.

Rukoilemisen aikana (hiljaa paikallaan olemalla) voi tosiaan muistaa monenlaista, mitä itselleen on tapahtunut. Eri asia tietenkin on, että jos ihmisellä on traumoja, niin ei hän niistä yleensä pääse eroon ilman niiden läpikäymistä jonkun toisen ihmisen (esim. terapeutin) kanssa: harva maallikko osaa auttaa traumojen kanssa javielä harvempi pääsee traumoista yksin tai omalla päätöksellään eroon.

"Liiallinen tarkkailu ja kontrolli on mielestäni jopa sairasta."

Tarkkailu ei ole sairasta, se voi sen sijaan auttaa ihmistä ymmärtämään itseään ja käyttäytymistään, ja tätä myöden myös muita ihmisiä. Liika on tietysti aina liikaa, mutta esim. itsensä tarkkailu paniikkikohtauksen aikana ei ole sairasta, vaan ensimmäisiä askelia kohti paranemista.

"On ihanaa, kun voi olla tilanteissa läsnä."

Mindfullness-taidot, jooga ja meditaatio kaikki tähtäävät läsnäoloon, ne on kerta kaikkiaan kehitetty tätä varten ja auttavat erityisen hyvin juuri läsnäolon taitoon.

Muiden paniikkihäiriöisten tapaaminen eli vertaistuki voi olla hyvin antoisaa ja tärkeää kaikille. Vertaisen kanssa keskusteleminen ei paranna, mutta omien kokemusten jakaminen ja muiden kokemusten kuuleminen voi auttaa ihmistä suhtautumaan itseensä aivan uudella tavalla: se voi helpottaa omaa oloa monella tavalla.

• jaakova

Itse kyllä uskon enemmän tuohon joogan ja meditaation kuin rukouksen voimaan.

• Ei_sopinut_mulle

Minäkin kokeilin aluksi erilaisia jooga-asentoja, hengitysharjoituksia, mielikuvaharjoittelua, rentoutusharjoituksia ym. Ne saattoivat tuoda rentoutuneen olotilan ja sitä kautta tietynlaista apua hetkiseksi, mutta niitä ei voi verratakaan siihen olotilaan mitä sain rukoustilanteessa. Yhdessä ainoassa rukoustilanteessa pääsin paljon paljon vapautuneempaan tilaan, kuin noissa monissa harjoituksissa yhteensä. Toivon, että et sulje tätä vaihtoehtoa täysin pois elämästäsi.

Myös rukouksesta ja sen voimasta on kirjoitettu monia kirjoja. Tunnen monia joogaa harrastavia ihmisiä ja nimenomaan heillä on ongelmia olla läsnä ja nauttia tilanteista. Olen ihan itse kuullut heidän kertomuksiaan, että eivät ole pystyneet taaskaan nauttimaan jostain mukavasta tapahtumasta, kun kaikki aika on mennyt itsensä tarkkailuun. Sama kertomus on toistunut monella! Toivottavasti saat apua häiriöösi ja löydät sille jonkun alkusyyn. Itselläni tilanteet ovat yhteydessä turvattomuuteen ja alemmuudentunteeseen sekä siihen että omia rajoja on rikottu.

• jaakova

En missään nimessä halua vähätellä rukousta ja sen mahdollista voimaa. En vaan siksi oikein usko siihen omalla kohdallani, koska en ole pätkääkään uskovainen, joten silloin on aika vaikea rukoilla. Se on toki hyvä asia, jos se on auttanut jotakuta. En voi olla varma tepsiikö jooga/meditaatio minuun, mutta haluan ehdottomasti kokeilla sitä. Mitä vaan mikä helpottaisi oloani edes hieman. Itsensä tarkkailusta, minäkin tarkkailen itseäni paljon ja olen pelännyt olevani sairas ja kaikkea. Olen yrittänyt hokea itselleni ettei mulla ole mitään hätää. Miten sitten suhtautuisin itseeni joogan/meditaation jälkeen, tarkkailisinko itseäni enemmän - sitä en tiedä.

• Ei_sopinut_mulle

On paljon ihmisiä, jotka eivät ole uskoneet rukouksen voimaan tai hengellisiin asioihin ja siitä huolimatta Jumala on heitä auttanut ja näyttänyt olemassaolonsa, tehnyt jopa suoranaisia ihmeitä heidän elämässään kun heidän puolestaan on rukoiltu. Jos et osaa itse rukoilla, niin esim. minä voin rukoilla täällä kotona puolestasi. Myös seurakunnissa on saatavilla keskustelu-apua.

Edelleen olen sitä mieltä, että liika itsensä tarkkailu ei ole ihmiselle hyväksi vaan lisää vain tuskaa. Esim. kun lukee lääkärikirjaa ja alkaa tarkkailemaan omia pienimpiäkin oireitaan, niin voi luulla olevansa todella sairas. Onko se sitten järkevää luulla olevansa kuolemansairas, jos näin ei ole? Mielestäni ei ole. Voihan sitä alkaa tarkkailemaan vaikka silmien räpsytys liikettä tai jatkuvasti mittailla sykettään, mutta onko siinä ideaa? No ei ole!

Oireiden hyväksyminen osaksi itseä on eri asia kuin jatkuva tarkkailu. Oireita ei pitäisi kieltää, mutta ne pitäisi osata laittaa oikeaan mittasuhteeseen. Niin kuin olet itsekin jo oivaltanut, niin pelkosi mm. kauppaan menemisestä on kohtuuton verrattuna itse asiaan. Jos liikaa tarkkailee esim. sitä, että kiihtyykö hengitys, hakkaako sydän, väpättääkö sormi, tuleeko naamalle puna, huomasiko joku muu, niin omasta kokemuksesta voin kertoa että hulluksi siinä tilanteessa meinaa tulla ja varmasti silloin se sormi alkaakin väpättämään. Ihmisen mieli voi keksiä pelon aiheita melkein mistä vaan ja laittaa sille kohtuuttomat mittasuhteet. Usein tarvitaan muiden ihmisten apua siinä, että saadaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Myös terapiasta voi olla apua. Mielestäni jatkuva tarkkailu ei ole ratkaisu, nimenomaan vapaus on sitä, että voi tehdä ja kokea asioita sellaisenaan, ilman että jokaiseen tekemiseen liittyy mahdollinen tarkkailu- ja pelkoefekti. Todellisessa vapaudessa ihminen toimii vapautuneesti ja rentoutuneesti, miettimättä mitä muut ajattelevat tai kiinnittämätä älytönsä huomiota kehonsa reaktioihin. Kyllähän fyysinenkin kipu kasvaa kipua ajatellessa ja kivussa vellotessa, kun taas huomion keskittäminen muualle voi lievittää kipua. Kuitenkaan se ei tarkoita sitä, että kipua ei tuntisi ollenkaan tai sitä ei olisi, eli kieltäminen ei liity asiaan mitenkään.

• Jeesus ei pelasta

Höpsistä, rukoileminen on pelkkää silmänlumetta: kyllähän tekolääkkeilläkin on todettu olevan placebo-vaikutusta, miksei rukoilemisellakin.

Kaikki uskovaiset yrittävät saada muita ihmisiä uskoviksi eli tehdä muistakin ihmisistä samanlaisia kuin itsestään eli riippuvaisia johonkin lahkoon tai järjestöön. Erilaisissa seurakunnissa ja erityisesti kaikenlaisissa herätysliikkeissä on hyvin paljon pahoinvointia, syyllistämistä ja tuomitsemista kaikenlaisen erilaisuuden vuoksi. Rankin esimerkki tästä on lasten jatkuva seksuaalinen hyväksikäyttö, josta olemme voineet lukea myös uutisista.

Ei kannata alkaa uskoa hölympölyyn, se johtaa vain pahempiin mielenterveyden ongelmiin. Kannattaa lukea vaikka Uskontojen uhrien tarinoita:

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

• Ei_sopinut_mulle

Olisi kiva kuulla todisteita siitä, että rukous on vain pelkkää lumetta? Maailmassa on aikamoinen määrä uskovaisia ihmisiä, jotka ovat saaneet rukouksen kautta apua ja ihmeitäkin on tapahtunut. Tuskinpa he kaikki väärässä ovat. Voitko itse yleisesti todistaa, ettei siitä ole apua? Jokainenhan on vapaa itse kokeilemaan tai olemaan kokeilematta, miten parhaaksi näkee. Jos rukous ei toimi sinulla, niin se ei tarkoita, ettei se toimi kellään muullakaan. Sinun oma kokemuksesi rukouksen toimimattomuudesta ei ole objektiivisesti katsoen yhtään se oikeampi kuin se, että joku sanoo sen toimivan.

Uskovat ovat enemmänkin riippuvaisia Jeesuksesta ja Jumalasta, kuin jostakin järjestöstä. Järjestö ei ole uskonto. Sitäpaitsi noita järjestöjä, seurakuntia, yhdistyksiä jne on olemassa niin paljon, että niitä ei voi mitenkään niputtaa yhteen nippuun. Raamattu kieltää tuomitsemisen, niinpä jos sitä jossakin esiintyy, niin se on raamatun vastaista toimintaa jota ei tarvitse hyväksyä. Tärkeintä on omakohtainen usko, ei usko johonkin puhujaan tai järjestelmään.

Hyväksikäyttö on ehdottomasti väärin eikä sitä pidä puolustella tai hyväksyä millään lailla. Käsittämättömältähän se tuntuu, miten joku uskovaiseksi itseään sanova voi sellaiseen sortua. Silloin täytyy olla kyse jo aikamoisesta paatumuksesta. Vaikea uskoa, että kukaan, kenessä todella asuu Pyhä Henki, kykenee tuollaiseen toimintaan. Samanlaista meininkiä tapahtuu kuitenkin muuallakin kuin seurakunnissa ja nuo ovat aika äärimmäisiä tapauksia. Koska seurakunnan tilaisuudet ovat avoimia, niin sisään pääsee luikertelemaan helposti kuka tahansa. Uskonkin, ettei nykyiset massa-seurakunnat ole Jumalan tahdon mukainen seurakunta.

Hengelliset asiat ovat usein tosi arkoja ja herkkiä, siksi niillä on niin helppo loukata ja satuttaa : ( Valitettavasti ihmiset ymmärtämättömyydessään sanovat asioita, mitkä satuttavat. Onneksi voi peilata asioita raamattuun, mikä selittää, mikä on oikein ja mikä väärin. Uskovaisetkin ovat vain ihmisiä, laukovat välillä typeryyksiä ym. Voin kyllä taata, että jos aloittaja kokeilee esim. rukoilua itsekseen, että tusinpa hänestä silä keinolla uskonnon uhria tulee.

• SODISKVNKSN
        Ei_sopinut_mulle kirjoitti:

Olisi kiva kuulla todisteita siitä, että rukous on vain pelkkää lumetta? Maailmassa on aikamoinen määrä uskovaisia ihmisiä, jotka ovat saaneet rukouksen kautta apua ja ihmeitäkin on tapahtunut. Tuskinpa he kaikki väärässä ovat. Voitko itse yleisesti todistaa, ettei siitä ole apua? Jokainenhan on vapaa itse kokeilemaan tai olemaan kokeilematta, miten parhaaksi näkee. Jos rukous ei toimi sinulla, niin se ei tarkoita, ettei se toimi kellään muullakaan. Sinun oma kokemuksesi rukouksen toimimattomuudesta ei ole objektiivisesti katsoen yhtään se oikeampi kuin se, että joku sanoo sen toimivan.

Uskovat ovat enemmänkin riippuvaisia Jeesuksesta ja Jumalasta, kuin jostakin järjestöstä. Järjestö ei ole uskonto. Sitäpaitsi noita järjestöjä, seurakuntia, yhdistyksiä jne on olemassa niin paljon, että niitä ei voi mitenkään niputtaa yhteen nippuun. Raamattu kieltää tuomitsemisen, niinpä jos sitä jossakin esiintyy, niin se on raamatun vastaista toimintaa jota ei tarvitse hyväksyä. Tärkeintä on omakohtainen usko, ei usko johonkin puhujaan tai järjestelmään.

Hyväksikäyttö on ehdottomasti väärin eikä sitä pidä puolustella tai hyväksyä millään lailla. Käsittämättömältähän se tuntuu, miten joku uskovaiseksi itseään sanova voi sellaiseen sortua. Silloin täytyy olla kyse jo aikamoisesta paatumuksesta. Vaikea uskoa, että kukaan, kenessä todella asuu Pyhä Henki, kykenee tuollaiseen toimintaan. Samanlaista meininkiä tapahtuu kuitenkin muuallakin kuin seurakunnissa ja nuo ovat aika äärimmäisiä tapauksia. Koska seurakunnan tilaisuudet ovat avoimia, niin sisään pääsee luikertelemaan helposti kuka tahansa. Uskonkin, ettei nykyiset massa-seurakunnat ole Jumalan tahdon mukainen seurakunta.

Hengelliset asiat ovat usein tosi arkoja ja herkkiä, siksi niillä on niin helppo loukata ja satuttaa : ( Valitettavasti ihmiset ymmärtämättömyydessään sanovat asioita, mitkä satuttavat. Onneksi voi peilata asioita raamattuun, mikä selittää, mikä on oikein ja mikä väärin. Uskovaisetkin ovat vain ihmisiä, laukovat välillä typeryyksiä ym. Voin kyllä taata, että jos aloittaja kokeilee esim. rukoilua itsekseen, että tusinpa hänestä silä keinolla uskonnon uhria tulee.

"Olisi kiva kuulla todisteita siitä, että rukous on vain pelkkää lumetta?"

No olisi kiva saada todisteita siitä, että rukous auttaa, esim. sairauksien hoidossa tai paniikkihäiriön hoidossa. Et ehkä tiedä sitä, että tiedemaailmassa teorian esittäjän pitää todistaa tutkimusten avulla toteen oma väittämänsä. Uskomusmaailmassa tällaisia todisteita ei tietenkään tarvita, koska ne jotka uskovat, uskovat mihin tahansa.

"Maailmassa on aikamoinen määrä uskovaisia ihmisiä, jotka ovat saaneet rukouksen kautta apua ja ihmeitäkin on tapahtunut."

Apua mihin? Onko sinulla näyttää tästä tutkimustuloksia vai onko se vain samanlainen uskomus kuin muutkin uskomuksesi, eli vain pääsi sisällä? Mitä ihmeitä? Näyttöä tästä vai vain uskomuksesi?

Luepa tästä kuvailua eräästä persoonallisuushäiriöstä:

Psykoosipiirteisessä persoonallisuushäiriössä henkilöllä ilmenee skitsofreniaa sairastaville henkilöille ominaisia kokemuksia ja uskomuksia ilman, että kyseessä olisi kuitenkaan varsinainen skitsofrenia. Hän voi kokea toisten eleiden viittaavaan häneen (suhteuttamisajatukset), uskoo vahvasti taikauskoon, selvännäköön tai muuhun maagiseen ajatteluun, hänellä voi olla epätavallisia havainto-, depersonalisaatio- ja derealisaatiokokemuksia.

Uskominen kaikenlaisiin jumaluuksiin tai muihin yliluonnollisiin asioihin on maagista ajattelua, joka tapahtuu siis oman pään sisällä, ei reaalitodellisuudessa.

• Ei_sopinut_mulle
        SODISKVNKSN kirjoitti:

No olisi kiva saada todisteita siitä, että rukous auttaa, esim. sairauksien hoidossa tai paniikkihäiriön hoidossa. Et ehkä tiedä sitä, että tiedemaailmassa teorian esittäjän pitää todistaa tutkimusten avulla toteen oma väittämänsä. Uskomusmaailmassa tällaisia todisteita ei tietenkään tarvita, koska ne jotka uskovat, uskovat mihin tahansa.

"Maailmassa on aikamoinen määrä uskovaisia ihmisiä, jotka ovat saaneet rukouksen kautta apua ja ihmeitäkin on tapahtunut."

Apua mihin? Onko sinulla näyttää tästä tutkimustuloksia vai onko se vain samanlainen uskomus kuin muutkin uskomuksesi, eli vain pääsi sisällä? Mitä ihmeitä? Näyttöä tästä vai vain uskomuksesi?

Luepa tästä kuvailua eräästä persoonallisuushäiriöstä:

Psykoosipiirteisessä persoonallisuushäiriössä henkilöllä ilmenee skitsofreniaa sairastaville henkilöille ominaisia kokemuksia ja uskomuksia ilman, että kyseessä olisi kuitenkaan varsinainen skitsofrenia. Hän voi kokea toisten eleiden viittaavaan häneen (suhteuttamisajatukset), uskoo vahvasti taikauskoon, selvännäköön tai muuhun maagiseen ajatteluun, hänellä voi olla epätavallisia havainto-, depersonalisaatio- ja derealisaatiokokemuksia.

Uskominen kaikenlaisiin jumaluuksiin tai muihin yliluonnollisiin asioihin on maagista ajattelua, joka tapahtuu siis oman pään sisällä, ei reaalitodellisuudessa.

Millasia todistuksia sitten asiasta kaipaat? Jokainen, joka on saanut avun rukouksen kautta, on todiste itsessään. Jos et halua uskoa ihmisen omaa todistusta asiasta, niin se on sitten sinun ongelmasi, jos haluat kieltää asian ja jonkun henkilökohtaisen todistuksen/kokemuksen.

Usko ei ole sama asia kuin tiedemaailma, mutta kyllä löytyy myös läjä tapauksia, missä esim. syöpäkasvain on hävinnyt, sairaus on parantunut tms ja asiasta on olemassa lääketieteellisiä mittauksia. Suvussanikin on tapaus, missä syöpä on hävinnyt. Viralliset todisteet kasvaimen olemassaolosta ovat lääkäreillä papereissa ja kuvissa. Leikkaus on peruttu, koska kasvainta ei ole enää ollutkaan seuraavassa kuvauksessa. Eli virallisiakin todisteita on olemassa, ihan jossain muualla kuin oman pään sisällä. Tapausta oli todistamassa useampi henkilökunnan jäsen, he kaikki eivät ole voineet vain erehtyä asiasta.

Entäs sitten tilanteet, missä täysin tuntematon henkilö kertoo rukouksessa minusta tai elämäntilanteestani täysin tosia asioita, ilman että hän on niitä mistään pystynyt kuulemaan. Kun sama henkilö tekee samaa monelle muullekin ja on vielä ulkomainen puhuja, niin miten ihmeessä asiaan voi olla uskomatta? Tyhmempää olisi olla uskomatta merkeistä huolimatta.

Niin kuin olen jo kertonut, sain rukouksesta avun paniikkihäiriööni. Kokonaan ongelma ei ole poistunut, mutta koin siinä yhdessä rukoustilanteessa sellaista vapautusta, että ei sitä voi mieli vain kuvitella. Ero entiseen omassa olossani oli niin selkeä.

Uskon että yksi häiriön taustalla oleva syy voi olla se, ettei ole löytänyt todellista identiteettiään vaan on harhautunut siitä. Ihmisillä on itsestään ja muista jopa todella valheellisia käsityksiä. Ihminen voi olla vain varjo siitä, mitä hänet on kutsuttu olemaan. Se taas aiheuttaa epätasapainoa mielessä ja kehossa. Ihminen on voitu lytätä jo nuorena ja saatu uskomaan valhe, että hänestä ei voi koskaan tulla mitään. Oikean identiteetin löytäminen ja valheista irtipäästäminen vapauttaa itseä olemaan vapaa.

Joissakin maissa usko ja uskonto ovat itsestäänselvä asia elämässä, joille annetaan suuri arvo. Jos miettii, miten paljon uskontoja on olemassa ja niihin kuuluvia ihmisiä, niin aika suuri osuus ihmisistä olisi persoonallisuushäiriöisiä. Onneksi usko ja uskominen ei ole sama kuin persoonallisuushäiriö. Mielestäni olisi todella outoa ajatella, että ihminen joka uskoo johonkin, omaisi persoonallisuushäiriön. Usko yksinään ei todellakaan viittaa yhtään mihinkään häiriöön.

• maljojen_prinsessa

En tiedä, onko rukoilulla todettu tutkitusti olevan vaikutusta esim. paniikkituntemusten apuna. Tutkimukset viittaavat kuitenkin siihen, että lihasrentoutus, kontrolloitu (syvään)hengitys ja hiilidioksidin sisäänhengitys ovat tehokkaita. Syvään hengittämisellä on todettu olevan vaikutusta juuri tuon aikaisemmin mainitsemaani aivojen amygdalaan ja tunteiden ja tuntemusten rauhoittumiseen sekä erilaisiin tunneperäisiin reaktioihin ja käyttäytymiseen (kuten ahdistuksen ja paniikin tuntemiseen).

Minun mielestäni kannattaa erottaa kaksi asiaa: uskominen/uskomukset ja sitten tutkimustieto/hoitotyössä kerätty tieto.

Saa uskoa (mihin vaan) jos haluaa, mutta se on eri asia kuin se, mitä esimerkiksi psykologiassa ja paniikkihäiriöiden hoitamisessa ollaan todettu toimivaksi ja apua antavaksi.

• Ei_sopinut_mulle

Tämä on jotenkin jännä juttu, että kun joku kertoo saaneensa apua hengitysharjoituksista ym, niin henkilön kokemusta ei epäillä eikä vaadita lääketieteellisiä todistuksia asiasta, vaan henkilön oma kertomus ja kokemus riittävät. Sen sijaan kun joku kertoo saaneensa parannusta rukouksen kautta, niin henkilön oma todistus tilastaan ei riitäkään, vaan asiaa pitää todistella ja todistella virallisin keinoin ja mittaustuloksin, jotta asiaa pidetään luotettavana. Todisteista huolimattakaan kertomusta ei välttämättä uskota, vaan väitetään tilannetta feikkaukseksi, suggeroinniksi tai ties mitä muuta.

Jos apua saa meditaatiosta ja muista harjoitteista, niin silloin helpotusta häiriöön pidetään aitona ja oikeana. Kun taas samaan tai jopa parempaan tulokseen pääsee uskoa harjoittamalla, niin se onkin vain pään sisällä tapahtuvaa kuvitelmaa tai magiaa. Pikkuinen ristiriita?!

Olen sitä mieltä, että paniikkihäiriön voittamisessa myös psykologialla ja terapialla on osansa. Myös lääkkeillä voi olla merkitystä. Pitää löytää häiriön alkujuuri, joka usein on erilaisissa kokemuksissa. Usko ei siis sulje pois psykologisia keinoja vaan voi kulkea rinnalla mukana. Rukouksessa voi saada mm. voimaa pahoja tilanteita varten, rentoutuneen olotilan ja luottamusta Jumalaan ja itseensä.

• _ _ _ _ _ _ _ _ _
        Ei_sopinut_mulle kirjoitti:

Tämä on jotenkin jännä juttu, että kun joku kertoo saaneensa apua hengitysharjoituksista ym, niin henkilön kokemusta ei epäillä eikä vaadita lääketieteellisiä todistuksia asiasta, vaan henkilön oma kertomus ja kokemus riittävät. Sen sijaan kun joku kertoo saaneensa parannusta rukouksen kautta, niin henkilön oma todistus tilastaan ei riitäkään, vaan asiaa pitää todistella ja todistella virallisin keinoin ja mittaustuloksin, jotta asiaa pidetään luotettavana. Todisteista huolimattakaan kertomusta ei välttämättä uskota, vaan väitetään tilannetta feikkaukseksi, suggeroinniksi tai ties mitä muuta.

Jos apua saa meditaatiosta ja muista harjoitteista, niin silloin helpotusta häiriöön pidetään aitona ja oikeana. Kun taas samaan tai jopa parempaan tulokseen pääsee uskoa harjoittamalla, niin se onkin vain pään sisällä tapahtuvaa kuvitelmaa tai magiaa. Pikkuinen ristiriita?!

Olen sitä mieltä, että paniikkihäiriön voittamisessa myös psykologialla ja terapialla on osansa. Myös lääkkeillä voi olla merkitystä. Pitää löytää häiriön alkujuuri, joka usein on erilaisissa kokemuksissa. Usko ei siis sulje pois psykologisia keinoja vaan voi kulkea rinnalla mukana. Rukouksessa voi saada mm. voimaa pahoja tilanteita varten, rentoutuneen olotilan ja luottamusta Jumalaan ja itseensä.

Etkö huomannut, että tuossa juuri kerottiin tutkimuksista, joiden mukaan hengittäminen auttaa? Eli ei ollut vain yhden henkilön kokemus/kertomus.

Itse myös aloitit tuon tutkimustulosten vaatimisen omassa viestissäsi:

Se, että rukoilemiseen ei uskota, kertoo siitä, että siihen ei uskota: arvelen, että moni pitää uskontoa ja rukoilemista humpuukina, kuten tuossa on jo aikaisemminkin mainittu. Koeta nyt vain hyväksyä se, että sinun uskontosi ja rukoilemisesi eivät kiinnosta, koska niitä pidetään humpuukina.

• agnostikko__
        _ _ _ _ _ _ _ _ _ kirjoitti:

Etkö huomannut, että tuossa juuri kerottiin tutkimuksista, joiden mukaan hengittäminen auttaa? Eli ei ollut vain yhden henkilön kokemus/kertomus.

Itse myös aloitit tuon tutkimustulosten vaatimisen omassa viestissäsi:

Se, että rukoilemiseen ei uskota, kertoo siitä, että siihen ei uskota: arvelen, että moni pitää uskontoa ja rukoilemista humpuukina, kuten tuossa on jo aikaisemminkin mainittu. Koeta nyt vain hyväksyä se, että sinun uskontosi ja rukoilemisesi eivät kiinnosta, koska niitä pidetään humpuukina.

Itse ajattelen, että rukoileminen on eräänlaista meditaatiota, riippuen miten rukoilee. Eikös sitä kuitenkin usein rukoilla kädet ristissä keskittymällä kovasti rukoukseen, ehkä myös odotetaan Jumalan jotain vastausta(?). Mielestäni vastaa jotain meditaatiota, jossa hoetaan mantraa. Varmaan samankaltainen fyysis-henkinen reaktio tulee molemmista.

• maljojen_prinsessa
        agnostikko__ kirjoitti:

Itse ajattelen, että rukoileminen on eräänlaista meditaatiota, riippuen miten rukoilee. Eikös sitä kuitenkin usein rukoilla kädet ristissä keskittymällä kovasti rukoukseen, ehkä myös odotetaan Jumalan jotain vastausta(?). Mielestäni vastaa jotain meditaatiota, jossa hoetaan mantraa. Varmaan samankaltainen fyysis-henkinen reaktio tulee molemmista.

Rukoileminen on varmasti hengellinen kokemus. Periaatteessahan kaikki, mitä ihminen tekee, on fyysis-henkinen kokemus: omassa kehossa koko ajan ollaan, vaikka ajateltaisiinkin olevan muualla tai puhuttavan jumaluudelle.

Rukoileminen ei ole mielestäni meditaatiota, koska siinä tavallaan puhutaan jollekin yliluonnolliselle jumaluudelle. Meditatiivista se voi kyllä olla, koska keskitytään.

Meditaatioita on melkein loputtoman paljon: on buddhalaista, hindulaista, transsendeelista, zen-meditaatiota, sahajaa, jooga-meditaatiota jne.

Itse tarkoitin ja suosittelin tavallaan psykologisia meditaatioita, joissa ei hoeta mitään mantraa, vaan joita voi käyttää erilaisiin tunne- ja kehotilojen vapauttamiseen. En arvele, että mantraa hokevat meditaatiot auttaisivat paniikkiin, ahdistukseen tai pelkoihin.

Olen tehnyt psykologien kirjoista löytämiäni meditaatioita, joiden avulla voi harjoitella kehon rentouttamista, luoda sisäisiä turvapaikkoja, jos kärsii paniikista ja peloista ja rentouttaa ja vapauttaa kehoa jännityksistä, jotka ovat voineet muodostua hyvinkin pitkiltä ajoilta.

Mikään ei tietenkään estä kaikkia rohkeasti kokeilemasta esim. sellaista meditaatiota, joka kiinnostaa. Eri asia sitten tietysti taas on, kannattaako omaa paniikkihäiriötä lähteä hoitamaan muulla tavalla, kuin käymällä psykiatrilla ja/tai psykoterapiassa. Hyvä apu se voi luonnollisesti olla.

• 4teh

itse kärsin paniikkikohtauksista, syön ketipinorlääkettä ja mocklobemidiä. lääkkeistä en tiedä kuinka paljon ne auttavat, mutta kävin sellaisen paniikki ja ahdistuksen hallinta kurssin, kuulostaa kai vähän typerältä mutta opin siellä hallitsemaan paniikkia, kurssin jälkeen jopa menin ensimmäistä kertaa lentokoneeseen, ja siellä sain paniikkikohtauksen mutta tavallaan koko ajan hallitsin tilanteen, ja sen jälkeen en ole enää pahemmin edes ahdistunut ollut.

• jaakova

Nyt kun tämä keskustelu muuttui tällaiseksi väittelyksi, niin ei kiinnosta enää jatkaa sitä.

• tabula rasa

Hyvä Jaakova.

Itsekin olen kärsinyt voimakkaasta ahdistuksesta muutamia vuosia ennen joogan aloittamista. En kuitenkaan väitä pelkän joogaharjoittelun parantaneen minua. Väitän, että joogan mukanaantuoma elämänmuutos on parantanut minua.

Itse harjoitteen hyviksi puoliksi lasken kehollisen hallinnan paranemisen, niin hengityksen kuin lihastenkin hallinnan. Jooga ei ole pelkästään kehonsa tuntemusten kuuntelua, ja omaan olemukseen keskittymistä. Jooga on sitä, että kuuntelee kehoaan, hyväksyy tilanteet ja toimii niiden mukaan. Hyvällä kehon hallinnalla tavoitellaan kohti mielen hallintaa. Me olemme kiinteää materiaalia olevia olentoja. Jos emme ole sujut fyysisen itsemme kanssa, kuinka voimme olla sujut mielemme kanssa?

Astangaopettajani sanoo usein:

" Kehon hallinta on mielen hallintaa. Mielenhallinta on elämänhallintaa."

Kun keskittyy kunnolla sarjan tekemiseen, unohtaa kilpailun, pelon ja TURHAN itsetarkkailun, voi saavuttaa tilanteen, jossa huomaa asettuneensa omaan kehoonsa. Paniikki ja ahdistus on hallittavissa kehosta käsin.
        Ne eivät poistu. Mutta niitä voi hallita.

Joogan fyysisten vaikutusten lisäksi, olen huomannut joitakin henkisiä vaikutuksia. Ei, en ole "hörhähtänyt", tullut voimakkaasti uskoon, alkanut uskoa vuonna 2012 tulevaan maailmanloppuun tai taikakristalleihin. Fyysisten kireyksien kaikottua olen oppinut rauhoittumaan, hiljentymään ja olemaan tyytyväinen. Elämäntapani ovat muuttuneet itseäni kohtaan armeliaammiksi, olen lopettanut alkoholin käytön huomatessani kuinka paljon vahingoitin itseäni juomalla törkeät humalat 3-4 viikossa. Tupakoin vieläkin, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Koen myös persoonani muuttuneen jotenkin leppoisammaksi joogan myötä.
        Jos olisin pari-kolme vuotta sitten raitistunut yht'äkkisesti, olisin varmasti alkanut vähintään nalkuttamaan toisille heidän juomisestaan.

Sori, kun meni offtopickiksi, pääsin hieman innostumaan.

Mutta niin, Jaakova, uskon että Sinun kannattaa tilanteessasi valikoida itsellesi sopiva hoitomuoto. Jos vain Sinun on mahdollista päästä puhumaan asioista kasvotusten jonkun ihmisen kanssa, se varmasti tukee prosessiasi. Muistathan, että sinun ei kannata jättäytyä yksin.

Päämäärä on yksi, ja teitä on monia. Poimi itselles ne asiat, joita matkalle tarviit. Älä lannistu, vaikka tänään menee mettään. Kun piät mielessä päämäärän kirkkaana, etkä hukkaa ittees, niin sä pärjäät. Kun sä _nyt_ hoidat ittes kuntoon, niin jaakova 50v kiittää sua. Ole itelles armollinen, mutta älä pelkää vaatia itseltäs.

Jokaiseen askeeleesi rauhaa, tasapainoa ja valoa.

Om Shanti.

• tv:n katselija

"Lääkärit" -ohjelmassa käsiteltiin äskettäin paniikkihäiriötä ja sanottiin, että hengittämisen opettelu ja rentoutusharjoittelu auttavat kohtauksissa. Kai se joogakin voi siis auttaa, kun tähtää hengittämiseen ja rentoutukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      233
      3971
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      919
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      910
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      787
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      746
    Aihe