Vauhdin Maailmassa oli vertailu, jossa kokeiltiin useita erilaisia enduropyöriä aloittelijoiden voimin.
Tuloksena oli se, että mitä isompi moottori sen helpompi aloittelijan on sitä ajaa. Eli juuri päinvastoin kuin usein luullaan.
Itse olen samaa mieltä. 80-kuutioinen on tosi hankala, kun se tahtoo tumpata. Siitä saa ulos joko kaiken tai ei mitään. Piikkinen on jo vähän helpompi, mutta vaihteiden kanssa pitää siinäkin olla tarkkana. Kaksisatanen menee jo vaivattomammin, mutta ei sekään siedä matalia kierroksia tai puhtia ei ole nimeksikään eikä keula nouse, jos on liian iso pykälä.
Isoin nelari sen sijaan jaksaa edetä vaikka tyhjäkäynnillä. Tietysti nelari on painavin, mutta sillä ei kuulemma ole merkitystä, kun kisan aikana pyörän joutuu nostamaan pystyyn pari kertaa eikä nelarilla jää kiinni niin paljon kuin kaksitahtisilla. Nelari on myös kallein ostaa ja ajaa.
Mitä mieltä olette tästä - kusettaako Vauhdin Maailma?
Iso nelari on paras pyörä aloittelijalle
4
4468
Vastaukset
- piikkikammo?
No itse tässä ajelen piikkisellä enduroa ja kieltämättä joutuu vähän kierroksilla ajaa jos meinaa verkkaisesti edetä...
250cc nelarilla kun muutaman kerran olen testannut lenkkiä niin teho tulee tasaisemmin ulos ja on sitä myöten miellyttävämpi ajaa. Jaksaa vetää matalilla kierroksilla.
Mutta kun nämäkin ovat niin henk koht asioita että itse tyydyin tuohon piikkiseen ennemmin kuin 250cc nelariin kun ei ole niin "raskas" ajettava.. tuo piikkinen on keposempi käskyttää ja tehoa siitäkin irtoaa.
Riippuu ihan täysin aloittelijan voimista,isoa nelaria kun polkee käyntiin niin hiki siinä alkaa virtaamaan äkkiä.
Piikkistä on kevyempi nostaa jos kippaa nurin sen.
Molemmissa on hyviä ja huonoja puolia.
Riippuu ihan täysin missä kunnossa aloittelija on. huono kuntoisella aloittelijalla loppuu voimat nelarin kanssa ennemmin kun piikkisen kanssa.
Tämä oli vain mielipiteeni asiasta... - yleispyöränä 450cc
Iso nelari (450cc) on tosiaan raskas ajettava jos ajattelee sillä pelkkää suomi enskaa ajelevansa.
Toisaalta taas jos aikoo ajaa pyörällä tielläkin (valkokilpinen) ei pienempää viitsi edes hankkia sekalaiseen surautteluun.
Jos pelkkää Suomi enduroa meinaa ajaa kesät talvet on 250cc 2t laite optimi mettään,isompaa ei tarvitse missään.
Talvella helppo polkea käyntiin ja kaksitahtisen halvat käyttökustannukset tekee siitä parhaan pelin pelkkään Suomi enskaan oli harrastelija tai aloittelija.
Mutta jos tielle haluaa mennä ja yleispyörää niin iso nelkku alle.
Tämä on minun mielipiteeni ja on tullut kokeiltua kaikenkokoisia enskapelejä. - CR250
Helppo ja helppo, kyllä se vanhan kansan "2T pyörä ensin alle" on paras oppi. Kun 2T osaa viedä, nin 4T ajaminen on jo helppoa.
- pelimies25senttiä :-D
Jep ei sille 125 kakstahdilla ehkä helpoin ole ajaa mutta se on paljon opettavaisempaa ajaa sellaisella kuin isolla nelarilla jolla voi vaan samalla vaihteella tasakaasulla putputtaa... kun piikillä oppii ajamaan lujaa niin sen jälkeen ajo sujuu millä vain ja iso pyörä on ihan huikea laite
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot533522Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe262936- 282594
- 732439
- 182211
- 512152
- 561901
- 581696
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola111583- 171495