Rivitalon rakentaminen

Mikä on hyvä

Omistan maata jota on tehostettu kaavoituksella ja ajattelin rakennuttaa kokeeksi itse yhden pienen rivitalon, vain about 8 huoneistoa, koko n65-75m2 / kpl.

Mutta siis, millainen sen rivitalon pitäisi olla että se kelpaa ihmisille, nyt tuntuu kun tätäkin palstaa lukee että kaikki on vääränlaisia ja mikään ei kelpaa, eli jos nyt rakennutan yhden niin millainen on OIKEANlainen, sanokaas nyt sitten :) Suosituksia otetaan vastaa...

Onko muuten vinkkejä projektiin ja mahdollinen rivari tulee Kirkkonummelle.

10

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riviravi

      Mielipiteitä on juuri niin paljon kuin ihmisiäkin, ja kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää.

      Ei vaan, eikös noi suuremmat rakennusyhtiöt tee vapaarahotteiset sen perusteella mikä on alueen demografia ja että minkälaisia ostajia he tavoittelevat. Sitten se suunnittelu kohderyhmän ehdoilla.

      Alla muutama pointti arkkitehdin kanssa keskusteltavaksi, mutta nää on vaan ajatuksia (saatan olla täysin hakoteilläkin).
      Ja lisäks, eikös se piirustukset ja ulkovuoraus oo niitä arkkitehdin (sun) juttuja, osakkeen ostajathan yleensä saa päättää pintamateriaalit itse ja makselee sit sen mukaan.

      Paitsi tietty jos vuokrataloa meinaat, niin sitten materiaalit vaan mahdollisimman kestäviä, hintatehokkaita ja neutraaleja.

      Esim.

      Jos iäkkäämmille, niin ei kaksikerroksista (liikkumisvaikeudet) ja piirustuksissa myös pyörätuoli/rollaattori tms. huomioon.

      Jos lapsiperheille, piirustukset sellaiset, että se on heille vaivaton ja kunnon leikkialue pihaan.

      Jos lapsettomille, niin ehkä arkkitehtuurisesti painopiste toimivuus-tyyli akselilla voi viitata tyylikkyyteen ja materiaaleihin ehkä pikkuluksusta ja huoneistakin joku voi olla enemmän kirjastomainen tai kotitoimistomainen, kuin perusmakuuhuone.

    • äLKVee

      Mikset kysy kiinteistönvälittäjiltä? Nehän kuuntelee näitä asiakkaiten "toiveita" päivittäin ja välittäjät tietää, mitkä menee heti kaupan.

    • Espoolainen87687

      Tee halpa ja hyvä talo. Pääkaupunkiseudulla on pulaa edullisista asunnoista. Anna asukkaiden vaikka sisustaa asunto itse halutessaan. Parkkipaikkoja pitää olla 2/asunto vieraspaikat. Kirkkiksellä kaikilla on kaks autoo. Mieluummin vähintään toinen paikka oven eteen niin ettei tuu riitaa väärinpysäköinnistä ja turhasta ajelusta pihalla.Kirkkiksellä kaikilla on kaks autoo. 1-kerroksinen tilankäytön kannalta parempi ja saa kunnon pihat - tietysti jos tontille mahtuu ja kaava sallii.

    • grynderi_1

      Ei vaan tee mahdollisimman halvalla, mutta ota silti sama hinta kuin muutkin.
      Saat sen kyllä, koska pääkaupunkiseudulla on pulaa edullisista, keskihintaisista ja jopa arvo-asunnoista ;)

    • Espoolainen (entinen

      Grynderi on oikeassa. Kaupaksi käy kaikki. Kirkkonummelle joku muuttaa vain siksi että sieltä saa kämpän vähän halvemmalla kuin Espoosta ja tätä ihmistyyppiä hävettää asua Itä-vantaalla

    • kolhoosi

      Rivariasujan näkökulmasta, nimimerkillä kokemusta on:

      - hyvä äänieristys, pyri tekemään niin, ettei esim. kantapäänorsuilijan askellus kuulu naapuriin
      - 2 autopaikkaa/huusholli, mielellään asunnon eteen, niin ei tarvii naapurin kirota sitä, kun naapurin veikon auto on aina poikittain parkissa
      - ei yhteisiä piha-alueita kuin välttämättömän verran, niitä ei kuitenkaan kukaan hoida, vie turhaa tilaa
      - ei yhteisiä varastorakennuksia tms
      - pihojen välille tarpeeksi korkeat aidat, ettei naapurin tarvitse häiriintyä toisen naapurin loikoilusta pihallaan
      - rakenna mielellään väljästi, älä yritä survoa esim. 60 m2:een kolmiota, jossa on sitten kaikki pientä ja epäkäytännöllistä

      Itse olen odottanut myös sitä, että joku olisi niin rohkea ja rakennuttaisi koirattoman ja kissattoman taloyhtiön. Kun kuuntelee päivästä ja yöstä toiseen naapurin koiran ulinaa ja kaivaa naapurin kissan paskaa omasta kukkapenkistä, niin rupee jo ottamaan päähän!

      • malliksi

        Verkota kukkapenkkisi, niin minä teen.


    • ei enää taloyhtiöitä

      Tee ennemmin hallinnanjakosopimuksella asunnot. Piha-alue selkeästi, mikä läntti kenenkin. Ja sopimukseen karttaliite, siihen vahvistus kunnasta. Ja sitten muu talon yhteinen hoito (vesi, sähkö,roskat, yhteiset kulkutiet yms., rakennuksen ulkoseinät, katto jne) hallinnanjakosopimukseen.

      Minusta kaikki pienet taloyhtiöt pitäisi lailla kieltää! Niissä niin paljon riitoja ja turhaa byrokratian pyöritystä.

    • frw wft w4

      Unohda koko juttu ja myy tontti.

      Olet vähintäänkin pihalla koko asiasta. "ajattelin rakennuttaa kokeeksi itse yhden pienen rivitalon". Jos nyt on fyrkkaa muutama satatonnia rivarin rakentamiseen, eikai niin tolloa ihmistä ole, että utelee suoli24 palstoilla sijoitushjeita?

      Yks vinkki, älä unohda viemäröintiä.

    • malliksi

      Sisäänmenossa harjakatollinen autokatos 2x 4x7m väliseinällä, siis naapuruksille yksi katos. Tilavat varastot, 5-7m2.
      Makuuhuoneet sisäänmenon molemmin puolin tai vain yksi mh. Riittävästi joko kaappeja tai vaatehuoneita. Riittävä naulakkotila on 1,8m.
      Vessa tuulikaapin viereen, allaskaapillinen ja lattialämmöllä molemmat, ellei sitten ole lattialämmöllä koko talo, esim. maalämmöllä.
      Olohuoneen viereen katettu terassi. Jos on koko asunnon leveydeltä, tulee hämärä.
      Takkavarausmahdollisuus on hyvä olla. Kylmälaitteet kauas takasta.
      Keittiö pitkulainen, pöytä ikkunan eteen. Ap.kone, keraaminen liesi ja nurkkaan pyörivä patakaappi. Niissä on ovien ulos tuleva systeemi nykyisin. Laita hintataso, mikä sisältyy hintaan ja kalliimmasta ostaja maksaa lisää. Sama tapeteissa.
      Pesutilat saa aika pieneen, suihkutila n. metrin leveä, väliseinä ja kodinhoitotila viereen. Pyttykin sinne, allas pyykin käsittelylle, 80cm työtaso ja pk.tila. Huoneistokohtainen ilmastointi ja vesimittarit tietty.

      Käytä ammattilaisia kaikissa vaiheissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe