Voiko henkkarin työhön kuulua vaipan vaihtamiset, peseytymiset ja kaiken maailman erilaiset kotityöt? Entä lääkkeiden käsittely ja tilaaminen? Missä menee raja, että mitä voi teettää avustajalla ja mitä kotisairaanhoidolla tai kodinhoitajalla?
Henkkarin työ vrt. kotisairaanhoito
2
169
Vastaukset
- henkkarina 1v.
Itse olen tehnyt henkkarin töitä vuoden verran ja avustanut asiakasta tarvittaessa henkilökohtaisen hygienian hoidossa, johon kuuluu mm. vaippojen vaihto ja avustaminen peseytymisessä. Omaan toimeenkuvaani kuuluvat myös kotityöt, mutta lääkkeiden jakaminen ei kuulu minulle. Lääkkeitä ei saa jakaa/käsitellä, jos ei ole käynyt lähi-/sairaanhoitajan koulutusta.
- Kyllä voi
Tottakai vaipat tulee tarpeen mukaan vaihtaa. Ajattelitko, että jos asiakkaalla tulee pissat tai kakat housuun, odottelet että hoitajat tulee paikalle, johon voi mennä tunteja. Tapauksesta tietenkin riippuu. Alunperin vaipanvaihto ei kuulunut minunkaan tehtäviini, kun hoitajat vaihtoivat ne aamuin, illoin ja se riitti. No se ei riitä enää, vaan nykyisin avustettavani tarvitsee päivälläkin vaippoja, hätä tulee monesti aika usein. Aluksi se oli outoa, mutta kaikkeen tottuu. Nykyisin vaipanvaihto käy jo rutiinilla. Pesemään en ole itse joutunut, koska sen hoitaa tässä tapauksessa kotihoito. Voi olla, et joillekin sekin tulee tehdä...Kotityötkin toki kuuluvat asiaan. Kaikki sellainen, mihin vammainen henkilö itse ei kykene, ja missä hän haluaa apua, kuuluu tehtäviin, eli se voi olla lähes mitä vaan, riippuen ihmisestä. Lääkkeitä ei tosiaan periaatteessa saa jakaa ilman koulutusta, mutta itse olen kyllä työmatkoilla joutunut tähänkin. Siellä kun ei ole hoitajia. He tietysti annostelevat kaiken valmiiksi. Pitää olla valmis monenlaisiin juttuihin, kaikenlaista voi olla vastassa. Itse joudun joskus (harvoin) koiran jätöksiä siivoomaan, kerran olen kasannut kattokruunun, ollut imuriostoksilla (painava oli), juossut pesutuvassa (ennenkun saivat rikkoontuneen koneen tilalle uuden), joskus pitää revetä vähän kaikkialle, ja pahimmassa tapauksessa samaan aikaan... Mut on meillä parhaimmillaan tosi mukavaakin. On käyty heidän kesäpaikallaan, ystävän luona, syntymäpäivillä, luokkatapaamisissa, myyjäisissä, jopa sukulaisen ristiäisissä olen ollut mukana, pari kertaa tosin myös hautajaisissa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964764Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2083804Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1042210Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621236- 531105
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4851038