Hei,
Minulla meni vähän aikaa sitten koko tietokone jumiin, ei enää käynnistynytkään. Kaverini ratkaisi ongelman niin, että poisti kaikki tiedot ja asensi siihen Linux Ubuntu 9.04. Muuten toimii loistavasti, mutta en pysty lataamaan välttämättömiä ohjelmia, esim. flashplayeria, koska kone kysyy
"Enter your password to perform administrative tasks"
Tähän siis ei käy käyttäjäsalasanani, ja muuta en ole tähän asentanut. Kaverini joka ohjelman latasi, väitti ettei hänkään ole asentanut mitään salasanaa..
Osaisiko joku kertoa minulle, mistä voin saada tämän salasanan tai voinko sen jotenkin resetoida? Vielä jos joku selittäisi tämän minulle mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti, koska olen todella ulapalla tän linuxen kanssa..:) Yritin etsiä neuvoa netistä, mutta en oikeen ymmärtänyt.. Lisäksi olen ulkomailla, joten tuntuu vähän hankalalta viedä kone johonkin huoltoon..
Olisin TODELLA kiitollinen jos joku voisi auttaa tässä!
Salasanaongelma Linux Ubuntu 9.04
9
249
Vastaukset
- Sudo_
Ubuntussa oletuskäyttäjällä on sudo -oikeudet, jolloin salasanaksi kelpaa ko. käyttäjän salasana, ja käyttäjä voi huseerata root-oikeuksin.
Versio Ubuntu 9.04 on jo tiensä päässä, eikä sitä enää tueta. Asenna Ubuntu 10.04 LTS tai uusin Ubuntu 11.04.
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen
Flashin noihin uudempiin jakeluihin saat asentamalla ubuntu-restricted-extras -paketin. http://packages.ubuntu.com/natty/ubuntu-restricted-extras- Röyh!
Ihmisillä on kaikenlaisia kavereita. Tämäkin on tyhmä kuin saapas. Asentaa nyt ikivanhan version ja puhuu pehmoisia.
- Hov<dR1D
Nyt ei kaikki täsmää. Ubuntua ei voi asentaa ilman salasanan asettamista. Asennuksen yhteydessä annettu käyttäjä saa oikeudet tehdä ylläpitotöitä ja kun hän tekee niitä niin hänen salasanaansa kysytään.
Seuraavat käyttäjät eivät saa ylläpito-oikeuksia ellei niitä ylläpitäjä anna käyttäjätiliä luodessaan tai joskus myöhemmin. Tarkista oletko ensimmäinen käyttäjä ja onko koneella muita käyttäjätilejä.
Ylläpitovalikosta löytyy ohjelma "Käyttäjät ja ryhmät". Oletko ainoa käyttäjä vai onko siellä muitakin? Kerro asia niin päästään asiassa eteenpäin.- elly87ap
Kiitos vastauksistanne, mutta vielä ei ole ratkaisua löytynyt...
Käyttäjiä löytyy ainoastaan minä ja "root" joka tosin on "harmaana" eli ei käytössä? Koitin "unlock", mutta taas vaatii salasanaa..
"käyttäjä voi huseerata root-oikeuksin." heh, jos tuo on helposti selitettynä,niin mun täytyy myöntää että toi ei sano mulle mitään..:O .. ja mikä sudo?
Tiedän, että kyseessä on vanha versio, ja tarkoitus on todellakin lataa jokin muu järjestelmä heti kun mahdollista (nyt tosiaankaan en voi lataa tähän mitään!)
Levykettä ei ole tähän hätään saatavilla, joten jos joku keksii ratkaisun miten saisin esim. nyt windowsin tähän ladattua niin odotan innolla!
Kaveri ei ole tyhmä, mutta tosiaankin olen nyt keskellä ei mitään Ghanassa, joten voitte varmaan kuvitella mikä täällä on avun taso tällaiselle...:)
Kiitollinen kuitenkin teille jotka yritätte auttaa, toivottavasti ongelma saataisiin ratkaistua! - Hov<dR1D
elly87ap kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne, mutta vielä ei ole ratkaisua löytynyt...
Käyttäjiä löytyy ainoastaan minä ja "root" joka tosin on "harmaana" eli ei käytössä? Koitin "unlock", mutta taas vaatii salasanaa..
"käyttäjä voi huseerata root-oikeuksin." heh, jos tuo on helposti selitettynä,niin mun täytyy myöntää että toi ei sano mulle mitään..:O .. ja mikä sudo?
Tiedän, että kyseessä on vanha versio, ja tarkoitus on todellakin lataa jokin muu järjestelmä heti kun mahdollista (nyt tosiaankaan en voi lataa tähän mitään!)
Levykettä ei ole tähän hätään saatavilla, joten jos joku keksii ratkaisun miten saisin esim. nyt windowsin tähän ladattua niin odotan innolla!
Kaveri ei ole tyhmä, mutta tosiaankin olen nyt keskellä ei mitään Ghanassa, joten voitte varmaan kuvitella mikä täällä on avun taso tällaiselle...:)
Kiitollinen kuitenkin teille jotka yritätte auttaa, toivottavasti ongelma saataisiin ratkaistua!Ei ole noin vahaa versiota käytössä mutta hieman uudemmalla salasanan vaihto käy näin.
Käynnistä kone ja pidä Shift-nappia pohjassa kunnes tulee Grubin valikko. Paina e nappia niin ensimmäisen valinnan valinnan editointi tulee esiin.
Siirry nuolinäppäimillä toiseksi viimeiselle riville.
Poista sanat quiet ja splash.
Kirjoita näiden tilalle 1 (siis numero yksi)
Paina Ctrl-x
Käynnistys jatkuu kunnes esiin tulee valikko.
Siirry nuolinäppäimellä kohtaan root ja paina enteriä.
Kirjoita
passwd käyttäjätunnuksesi
Ohjelma kysyy UNIX salasanaa, johon vastaat keksimälläsi salasanalla.
Varmuuden vuoksi kysyy vielä toisenkin kerran.
Nyt salasanasi on vaihdettu tuohon keksimääsi ja voit käynnistää koneen uudestaan komennolla
shutdown -r now - elly87ap
Hov<dR1D kirjoitti:
Ei ole noin vahaa versiota käytössä mutta hieman uudemmalla salasanan vaihto käy näin.
Käynnistä kone ja pidä Shift-nappia pohjassa kunnes tulee Grubin valikko. Paina e nappia niin ensimmäisen valinnan valinnan editointi tulee esiin.
Siirry nuolinäppäimillä toiseksi viimeiselle riville.
Poista sanat quiet ja splash.
Kirjoita näiden tilalle 1 (siis numero yksi)
Paina Ctrl-x
Käynnistys jatkuu kunnes esiin tulee valikko.
Siirry nuolinäppäimellä kohtaan root ja paina enteriä.
Kirjoita
passwd käyttäjätunnuksesi
Ohjelma kysyy UNIX salasanaa, johon vastaat keksimälläsi salasanalla.
Varmuuden vuoksi kysyy vielä toisenkin kerran.
Nyt salasanasi on vaihdettu tuohon keksimääsi ja voit käynnistää koneen uudestaan komennolla
shutdown -r nowTuhannet kiitokset, nyt toimii taas! Hov
elly87ap kirjoitti:
Tuhannet kiitokset, nyt toimii taas! Hov
Tarkennetaan nyt tuohon ohjeeseen että single-käynnistys joka tuossa suoritettiin eli käynnistys recovery-tilaan, on aina joka toinen rivi, ei toiseksi viimeinen.
Oletuksena ensimmäinen rivi on aina graafiseen tilaan käynnistäminen, ubuntussa ajotasolle 2. Toinen rivi käynnistää ajotasolle 1 joka on rootin huoltotila eli juuri tämä mihin tässä buutattiin, tosin ubuntussa sitä on käpälöity siten että seuraavasta valikosta voi vielä valita mihin käynnistetään, siinä valitaan "root" jolloin siirrytään ajotasolle 1.
Jos ubuntussa menee muuttamaan rootin salasanaa niin se ei enää toimi samoin joten kannattaa harkita vaihtaako rootin salasanan. Se on siis kyllä eri asia kuin tässä tapauksesa vaihdettu sudo-salasana. Älkää muuttako root-salasanaa ellette tiedä mitä teette. Sudo-salasanalle sen voi tehdä huoletta koska silloin edelinen ohje pätee.
Tosin unohtuneen root-salasanankin voi korjata eli muuttaa tietyin toimenpitein vaikka sekin olisi unohtunut. Vaatii hieman perustaitoja tosin.- Hov<dR1D
exergy kirjoitti:
Tarkennetaan nyt tuohon ohjeeseen että single-käynnistys joka tuossa suoritettiin eli käynnistys recovery-tilaan, on aina joka toinen rivi, ei toiseksi viimeinen.
Oletuksena ensimmäinen rivi on aina graafiseen tilaan käynnistäminen, ubuntussa ajotasolle 2. Toinen rivi käynnistää ajotasolle 1 joka on rootin huoltotila eli juuri tämä mihin tässä buutattiin, tosin ubuntussa sitä on käpälöity siten että seuraavasta valikosta voi vielä valita mihin käynnistetään, siinä valitaan "root" jolloin siirrytään ajotasolle 1.
Jos ubuntussa menee muuttamaan rootin salasanaa niin se ei enää toimi samoin joten kannattaa harkita vaihtaako rootin salasanan. Se on siis kyllä eri asia kuin tässä tapauksesa vaihdettu sudo-salasana. Älkää muuttako root-salasanaa ellette tiedä mitä teette. Sudo-salasanalle sen voi tehdä huoletta koska silloin edelinen ohje pätee.
Tosin unohtuneen root-salasanankin voi korjata eli muuttaa tietyin toimenpitein vaikka sekin olisi unohtunut. Vaatii hieman perustaitoja tosin.Näinhän se menee. Ubuntussa pääseekin suoraan rootiksi. Jakelut vain ovat tässä suhteessa erilaisia eikä kaikkea tahdo muistaa. Tuli siis vähän lisämutkaa.
- surottaja
>Minulla meni vähän aikaa sitten koko tietokone jumiin, ei enää käynnistynytkään. Kaverini ratkaisi ongelman niin, että poisti kaikki tiedot ja asensi siihen Linux Ubuntu 9.04.<
Tuo ratkaisu oli ihan oikea, mutta kaveri ei ollut ajan tasalla. Jotenkin tuntuu, että asia ei ole ihan noin kuin selität. Vaihda kaveria ja pyydä asentamaan uudempi versio kuten tuolla joku jo ehdotti. Tai se sudo kyllä toimii ja on helpompi ratkaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770