Kysyn uudestaan.

el reino.

Esitin aikaisemmin kysymyksen, joka on kadonnut.

Olen 59v ikäinen. Jos otan itse lopputilin eli eroan työstäni oma-aloitteisesti, saanko karenssiajan 90pv jälkeen ansiosidonnaista pv-rahaa 65 vuotiaaksi saakka?

Työssäoloehtoni on täyttynyt.
Saan jo nyt vapaaehtoista, itse maksamaani eläkettä. Vaikuttaako se päivärahan suuruuteen?

4

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • el reino

      Josko saisin tietää edes, että mistä saan tietoa jos en täältä. =)

    • ''''''''''''''''''''

      Karenssin jälkeen alkaa ansiosidonnainen juosta viikon omavastuuajan kuluttua. Se on sitten eri asia, jos työkkäri keksii jonkun ansan.

      Jos kyse on pelkästään sinun itsesi kustantamasta eläkkeestä, niin se ei vaikuta ansiosidonnaisen määrään.

    • vastausta

      Ratkaisusi (vapaaehtoisesti ja oma aloitteisesti työttömäksi ) ei ole yleisen suuntauksen mukainen joten siihen ei viranomaisten vastauksia tipu. Viranomaisten ei tue omaehtoista tai muutakaan irtisanomista. Yleinen tavoite on että kaikki ovat mahdollisimman pitkään työelämässä mukana. Lopullinen tulos selviää kokeilemalla.

      Tämän hetkisen tiedon mukaan joudut karenssille joka on kait tuo 90pv eli noin puolisen vuotta tämän jälkeen olet lisäpäivillä (eläkeputkessa) eli saat ansiosidonnaista eläkeikään saakka. Toki kaikki työkkärin kuviot ovat käytettävissäsi.

      Tokihan hallitus voi koska vain katkaista putken.

    • tyottomyyskassat

      Hei el reino,

      Kiitos kysymyksestäsi.Pahoittelen, että aiempi kysymyksesi on kadonnut, etkä ole saanut siihen vastausta.

      Mikäli olet työttömyyskassan jäsen ja oikeutettu ansiopäivärahaan (karenssin jälkeen), voi sinulla olla oikeus 500 päivän enimmäisajan lisäksi maksettaviin "lisäpäiviin". Lisäpäiviä voidaan maksaa vuosina 1950-1954 syntyneelle, joka täyttää 59 vuotta ennen kuin hänen 500 päivän enimmäisaikansa täyttyy. Lisäpäiviä voidaan maksaa sen kuukauden loppuun kun hakija täyttää 65 vuotta, ellei hän ennen sitä siirry eläkkeelle. Lisäksi edellytetään, että hakijalla on lisäpäiville siirtyessään työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

      Lisätietoja lisäpäiväoikeudesta löydät linkistä
      http://www.tyj.fi/default.asp?id=467

      Työnantajan järjestämä työntekijäin eläkelain vähimmäisehtoja parempi lisäeläke vähentää työttömyysetuuden määrää, mutta itse hankittu ja maksettu vapaaehtoinen eläke ei lähtökohtaisesti vaikuta vähentävästi työttömyysetuuden määrään. Eläkkeesi vaikutuksesta työttömyyspäivärahan määrään kannattaa olla yhteydessä omaan työttömyyskassaan.

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe