Olen -95 syntynyt tyttö ja kävin viime kesänä rippikoulun. Ajattelin että voi ei en halua sinne mennä korpeen viikoks mutta ei se ollutkaan niin paha mitä luulin. Siellä oli oikeesti ihan älyttömän hauskaa ja enkä vaihtaisi sitä kokemusta mihinkään muuhun. Leirillä päätin kavereitten kans että lähetään isosiksi ja nyt olin leirillä isosina ja sekin oli todella ikimuistoista. Isosena oleminen oli ihanaa sai auttaa leiriläisiä kaikessa ja tutustua erilaisiin ihmisiin ja olen siitä todella ylpeä. Toivon että ne jotka miettii rippikouluun vai prometheus-leiril menoa valitsisin teille mielummin rippikoulun :D sillä siitä on teille vain hyötyä tulevaisuudessa :D
Rippikoululainen ja isonen
9
757
Vastaukset
- Pipa -97
"""sillä siitä on teille vain hyötyä tulevaisuudessa ""
Voisitko kertoa tarkemmin näistä hyödyistä?- toinen isonen
Mulle antoisinta olivat keskustelut ja omien mielipiteiden syventyminen. Kunpa koulussakin keskustelut olisivat yhtä avoimia ja ilmapiiri luottamuksellinen.
- Isonen
No esim. just et voi kummiksi tulla ja mennä kirkossa naimisiin. Nuo ne tärkeimmät asiat rippikoulun hyötymisestä
- apuope
Mulle rippikoulun tärkein hyöty oli uskoon tuleminen. :) nyt saan mennä päivä päivältä Jeesukseen turvautuen, ja hän pitää musta huolen. Eikä tarvi pelätä mitään, sillä rakkaudessa ei ole pelkoa. Jeesuksen kanssa eläminen on niin mahtavaa ettei meidän kielessä ees oo oikeita sanoja. Paitsi... ehkä tää lause kuvais parhaiten: Jumala on rakkaus.
- vertailu vaikeaa?
Heippa Isonen, mietin että ootko käynyt itse protun? Koska jos et ole itse kokenut sitä niin voi olla vaikea suositella mikä leiri pitäisi käydä tai vertailla kumpi on parempi.
Ite kävin ensin riparin ja mulla oli tosi kivaa siellä, joten lähdin myös parikin kertaa isoseksi. Parin vuoden päästä riparista päätin lähteä myös protulle koska se vaikutti kiinostavalta ja monet kaverit oli kehuneet sitä. Onneksi menin, koska protulla oli ihan mahtavaa! Siis varmasti riparikin on parhaimmillaan tosi antoisa kokemus mutta protusta sain paljon enemmän irti elämääni kuin riparilla. Protulla oli musta siistiä että siellä oli paljon laajempi katsantokanta asioihin kuin mitä mun riparilla ainakin oli. Kivaa oli myös ettei protulla ollut oppitunteja vaan asioita käsiteltiin yhdessä mm. keskustellen.
Riparin hyöty on lähinnä just siinä että pääsee kirkossa naimisiin, voi olla virallisesti kummi ja saa tietoa kristinuskosta mutta protusta sain ainakin itse enemmän irti, tutustuin siellä ihmisiin paremmin kuin riparilla, tajusin enemmän asioita maailmasta ja keskustelut oli tosi antoisia sain itseluottamusta ja tulin rohkeammaksi. Mulle ainakin protusta on siis ollut paljon enemmän hyötyä ja iloa kuin riparista ikinä, leiriläisenä tai isosena. Niinpä oonkin tänä kesänä jo toista kertaa apuohjaajana, sekin kertoo musta protuleireistä paljon että ohjaajat toimii täysin vapaaehtoisesti, me maksetaan koulutuksista että päästään leireille ohjaamaan kun isoset saa ihan palkkaa leireistä.
Että jos mietitte mille leirille meette niin menkää vaikka molemmille jos on mahdollisuus ja vertailkaa itse : ))) - isonen
Tampereella ei isoset saa palkkaa ja niin on myös monessa muussakin kunnassa. Isoskoulutusleirit on maksullisii ja niille on mentävä, jos haluu isoseks. Apuope saa palkkaa, mutta se on niin pieni summa, että olis järkevämpi käydä töissä. Vapaaehtoistyötä tää siis on.
- vertailu vaikeaa??
Joo ei se palkka siis mikään suurensuuri summa ole mutta jotain kuitenkin ;) Protulla apuohjaajat eli isosia vastaavat kuitenkin suunnittelee ja toteuttaa leiriohjelmaa ihan samalla panoksella kuin ohjaajatkin, kun taas vastaavasti meidän seurakunnan ripareilla isoset veti lähinnä iltaohjelmia ja raamiksia, ja öö puhun nyt ihan omien kokemuksieni mukaan enkä väitä että kaikkialla on näin.
Pääpointtini oli kuitenkin se että on tosi vaikea vertailla leirejä keskenään jos ei ole käynyt kumpaakin leiriä :)
- bets week in my life
joo siis mäki lähin riparille sillai et jooo no iha jees lähtee... mut se oliki yks elämän parhaist viiikoist! muistan vikan illan ku KAIKKI itki siellä joku 3h putkee varsinki iltahartaudessa se oli kauheeta! en vaihtais mäkää sitä viikkoo mihinkää oli se niin ihanaa(: sääliks käy niitä jotka ei osallistu rippileirille vaa sen takia et ne luulee et se on vaa joku jumala leiri ym-
- Isonen & appari
Hellurei sinä innokas riparin käynyt nuori!
Itse kävin riparin JA protun menin Isoseksi JA appariksi.
Sanoisin, että riparista on hyötyä enemmän, jos kirkon leipiin aikoo.
Protulla käydään laajasti läpi kaikkia elämän osa-alueita ilman poliittista ja uskonnollista painotusta.
En myöskään ymmärrä, miksi niin monet haluavat asetella näitä kahta vastakkain.
Protu = Aikuistumisleiri, ilman sitoumuksia
Ripari= "Aikuistumisriitti" kirkollisella painotuksella
Itse aikuistuin protulla enemmän, koska sain lisää uusia näkemyksiä, opin kertomaan omista mielipiteistäni avoimemmin ja mm. näiden myötä sain lisää myös itsevarmuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833