Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten toimii kaivinkoneen kiskopyörien

voimansiirto?

Aina silloin tällöin näkee rautateillä töissä pyöräalusteisia kaivinkoneita, jotka paahtaa menemään kiskoilla kumipyörät ilmassa pyörien, jolloin veto tapahtuu siis pienien kiskopyörien välityksellä. Hauskannäköistä kun se kone etenee siellä kiskoilla renkaat ilmassa. Aina silloin tällöin tulee vastaan myöskin noita koneita, joissa kiskopyörät on nostettu ylös.

Voima välittyy noille kiskopyörille ilmeisesti hydraulisesti ja vain silloin kun kiskopyörät ovat alhaalla, siitä päätellen että esim. kiihdytys näytti olleen vähän semmoinen "kuminauhamainen"?

Aiheesta oli väittely yhden hepun kanssa, hänen mielestään vauhti otetaan kumipyörillä ratapenkasta, mutta silloinhan kiskopyörät ovat tarpeettomat? Itse olen nähnyt omin silmin moneen otteeseen miten kone kulkee kiskoilla kumipyörät ILMASSA pyörien mut tämäkään havainto riittänyt väittelyn lopettamiseen.

Eli jos joku ammattilainen voisi valaista hieman asiaa ja oisko netissä jostain lisää tietoa aiheeseen liittyen?

Kiitos!

13

2793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ookkermanni

      Kyllähän ne rautapyörät vain ohjaavat sitä ja veto tapahtuu muutoin vois olla melkonen ajettava kumipyörillä kiskojen päällä

      • Älä höpötä

        Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.


      • höpö höpö
        Älä höpötä kirjoitti:

        Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.

        Rautapyörät ohjaa ,kumipyörät vetää


    • sotamies rannalla

      Kiskopyörät pitää koneen kiskoilla. Liikkuminen ja paikallaan pysyminen tapahtuu koneen omien pyörien ollessa kiskossa kiinni.

    • tsuk tsuk

      Katoppas tarkemmin ensi kerralla kun näät sellasen koneen sen renkaita.

      Kyllä se veto tapahtuu kumipyörillä,uloimmat renkaat ovat joissakin koneissa ihan sileäksi kuluneet viiden sentin leveydeltä.

    • kanett

      Näin on, normaalisti kumipyörät vetävät kiskoilta. Mutta Lännen kaivurikuormaajaan on saatavana ratkaisu jolla saadaan veto myös ratapyöriin.

      http://www.lannentractors.fi/lannen/ajankohtaista/monitoimikone-vr-track-oy:lle.html

    • airfoil joka ei kirj

      Koneen ollessa kiskoilla koneen kumipyöriä lasketaan kiskoille sen verran että saavutetaan riittävä kitka.

      "kanett" voi olla oikeassa että myös ratapyörässä voi olla veto, mutta sileä pyörä ja pieni paino ei tuota kovinkaan paljon kitkaa, kumi pitää paremmin.

      Olen josku ylittänyt telakoneella kiskoja muualta kuin liittymästä ja ei nouse edes kiskoille kun lyö vaan tyhjää pitää puomilla auttaa. Myös kiskoja pitkin olen ajanut, siinä ei pysy kun toinen tela putoaa kiskojen päältä, se tela joka jää kiskoille, sitä ei tarvitse pyörittää kun tela luistaa kiskoilla helposti ja pöllien päällä kulkeva tela vetää kampeamatta konetta

      • puomintekijä

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.


      • kanett
        puomintekijä kirjoitti:

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.

        Et sitten tainnut lukea linkin takana olevaa juttua?

        "Ratapyörien erikoisrakenteen ansiosta koneen kumipyöriä voidaan helposti nostaa parikymmentä senttiä ylös raiteista laskumäkien raidejarrujen ylittämistä varten."

        Näiden raidejarrujen yli kun ei saa ajaa kumipyörillä.

        Koneen kumipyöriä ei muuten saisi nostaa ilmaan, koska tällöin menetetään jarrut koneesta.
        Norjassa on hiljattain tullut asetus, että koneessa pitää olla automatiikka joka valvoo sitä että kumipyörät koskettavat riittävästi kiskoihin. Tämä tulee melkoisen varmasti pian myös Suomeen ja Ruotsiin pakolliseksi.


      • Poumintekijä
        puomintekijä kirjoitti:

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.

        Venäjällä raidelleveys on 1 520 mm, Suomessa 1524 mm.


    • kizko

      Tottakai kumipyörät kiskossa kiinni, muutenhan esim. tasaisella liikkeellelähtö ja jarruttaminen mahdotonta. Vetävistä kiskopyöristä en ole koskaan edes kuullut.

    • akki

      No tuolla on jo hyvin selostettu miten se oikeasti toimii. Mutta olen itsekkin jossain nähnyt sen, että kumipyörät ovat kokonaan ilmassa. Silloin nämä kiskopyörät kääntyvät kumien alle ja kumipyörät pyörittävät kiskopyöriä. Välittäen vedon rataan.

    • Anonyymi

      Niitä on molemman laisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe