Miten toimii kaivinkoneen kiskopyörien

voimansiirto?

Aina silloin tällöin näkee rautateillä töissä pyöräalusteisia kaivinkoneita, jotka paahtaa menemään kiskoilla kumipyörät ilmassa pyörien, jolloin veto tapahtuu siis pienien kiskopyörien välityksellä. Hauskannäköistä kun se kone etenee siellä kiskoilla renkaat ilmassa. Aina silloin tällöin tulee vastaan myöskin noita koneita, joissa kiskopyörät on nostettu ylös.

Voima välittyy noille kiskopyörille ilmeisesti hydraulisesti ja vain silloin kun kiskopyörät ovat alhaalla, siitä päätellen että esim. kiihdytys näytti olleen vähän semmoinen "kuminauhamainen"?

Aiheesta oli väittely yhden hepun kanssa, hänen mielestään vauhti otetaan kumipyörillä ratapenkasta, mutta silloinhan kiskopyörät ovat tarpeettomat? Itse olen nähnyt omin silmin moneen otteeseen miten kone kulkee kiskoilla kumipyörät ILMASSA pyörien mut tämäkään havainto riittänyt väittelyn lopettamiseen.

Eli jos joku ammattilainen voisi valaista hieman asiaa ja oisko netissä jostain lisää tietoa aiheeseen liittyen?

Kiitos!

13

3043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ookkermanni

      Kyllähän ne rautapyörät vain ohjaavat sitä ja veto tapahtuu muutoin vois olla melkonen ajettava kumipyörillä kiskojen päällä

      • Älä höpötä

        Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.


      • höpö höpö
        Älä höpötä kirjoitti:

        Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.

        Rautapyörät ohjaa ,kumipyörät vetää


    • sotamies rannalla

      Kiskopyörät pitää koneen kiskoilla. Liikkuminen ja paikallaan pysyminen tapahtuu koneen omien pyörien ollessa kiskossa kiinni.

    • tsuk tsuk

      Katoppas tarkemmin ensi kerralla kun näät sellasen koneen sen renkaita.

      Kyllä se veto tapahtuu kumipyörillä,uloimmat renkaat ovat joissakin koneissa ihan sileäksi kuluneet viiden sentin leveydeltä.

    • kanett

      Näin on, normaalisti kumipyörät vetävät kiskoilta. Mutta Lännen kaivurikuormaajaan on saatavana ratkaisu jolla saadaan veto myös ratapyöriin.

      http://www.lannentractors.fi/lannen/ajankohtaista/monitoimikone-vr-track-oy:lle.html

    • airfoil joka ei kirj

      Koneen ollessa kiskoilla koneen kumipyöriä lasketaan kiskoille sen verran että saavutetaan riittävä kitka.

      "kanett" voi olla oikeassa että myös ratapyörässä voi olla veto, mutta sileä pyörä ja pieni paino ei tuota kovinkaan paljon kitkaa, kumi pitää paremmin.

      Olen josku ylittänyt telakoneella kiskoja muualta kuin liittymästä ja ei nouse edes kiskoille kun lyö vaan tyhjää pitää puomilla auttaa. Myös kiskoja pitkin olen ajanut, siinä ei pysy kun toinen tela putoaa kiskojen päältä, se tela joka jää kiskoille, sitä ei tarvitse pyörittää kun tela luistaa kiskoilla helposti ja pöllien päällä kulkeva tela vetää kampeamatta konetta

      • puomintekijä

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.


      • kanett
        puomintekijä kirjoitti:

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.

        Et sitten tainnut lukea linkin takana olevaa juttua?

        "Ratapyörien erikoisrakenteen ansiosta koneen kumipyöriä voidaan helposti nostaa parikymmentä senttiä ylös raiteista laskumäkien raidejarrujen ylittämistä varten."

        Näiden raidejarrujen yli kun ei saa ajaa kumipyörillä.

        Koneen kumipyöriä ei muuten saisi nostaa ilmaan, koska tällöin menetetään jarrut koneesta.
        Norjassa on hiljattain tullut asetus, että koneessa pitää olla automatiikka joka valvoo sitä että kumipyörät koskettavat riittävästi kiskoihin. Tämä tulee melkoisen varmasti pian myös Suomeen ja Ruotsiin pakolliseksi.


      • Poumintekijä
        puomintekijä kirjoitti:

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.

        Venäjällä raidelleveys on 1 520 mm, Suomessa 1524 mm.


    • kizko

      Tottakai kumipyörät kiskossa kiinni, muutenhan esim. tasaisella liikkeellelähtö ja jarruttaminen mahdotonta. Vetävistä kiskopyöristä en ole koskaan edes kuullut.

    • akki

      No tuolla on jo hyvin selostettu miten se oikeasti toimii. Mutta olen itsekkin jossain nähnyt sen, että kumipyörät ovat kokonaan ilmassa. Silloin nämä kiskopyörät kääntyvät kumien alle ja kumipyörät pyörittävät kiskopyöriä. Välittäen vedon rataan.

    • Anonyymi

      Niitä on molemman laisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe