Aina silloin tällöin näkee rautateillä töissä pyöräalusteisia kaivinkoneita, jotka paahtaa menemään kiskoilla kumipyörät ilmassa pyörien, jolloin veto tapahtuu siis pienien kiskopyörien välityksellä. Hauskannäköistä kun se kone etenee siellä kiskoilla renkaat ilmassa. Aina silloin tällöin tulee vastaan myöskin noita koneita, joissa kiskopyörät on nostettu ylös.
Voima välittyy noille kiskopyörille ilmeisesti hydraulisesti ja vain silloin kun kiskopyörät ovat alhaalla, siitä päätellen että esim. kiihdytys näytti olleen vähän semmoinen "kuminauhamainen"?
Aiheesta oli väittely yhden hepun kanssa, hänen mielestään vauhti otetaan kumipyörillä ratapenkasta, mutta silloinhan kiskopyörät ovat tarpeettomat? Itse olen nähnyt omin silmin moneen otteeseen miten kone kulkee kiskoilla kumipyörät ILMASSA pyörien mut tämäkään havainto riittänyt väittelyn lopettamiseen.
Eli jos joku ammattilainen voisi valaista hieman asiaa ja oisko netissä jostain lisää tietoa aiheeseen liittyen?
Kiitos!
Miten toimii kaivinkoneen kiskopyörien
13
3073
Vastaukset
- ookkermanni
Kyllähän ne rautapyörät vain ohjaavat sitä ja veto tapahtuu muutoin vois olla melkonen ajettava kumipyörillä kiskojen päällä
- Älä höpötä
Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.
- höpö höpö
Älä höpötä kirjoitti:
Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.
Rautapyörät ohjaa ,kumipyörät vetää
- sotamies rannalla
Kiskopyörät pitää koneen kiskoilla. Liikkuminen ja paikallaan pysyminen tapahtuu koneen omien pyörien ollessa kiskossa kiinni.
- tsuk tsuk
Katoppas tarkemmin ensi kerralla kun näät sellasen koneen sen renkaita.
Kyllä se veto tapahtuu kumipyörillä,uloimmat renkaat ovat joissakin koneissa ihan sileäksi kuluneet viiden sentin leveydeltä. - kanett
Näin on, normaalisti kumipyörät vetävät kiskoilta. Mutta Lännen kaivurikuormaajaan on saatavana ratkaisu jolla saadaan veto myös ratapyöriin.
http://www.lannentractors.fi/lannen/ajankohtaista/monitoimikone-vr-track-oy:lle.html - airfoil joka ei kirj
Koneen ollessa kiskoilla koneen kumipyöriä lasketaan kiskoille sen verran että saavutetaan riittävä kitka.
"kanett" voi olla oikeassa että myös ratapyörässä voi olla veto, mutta sileä pyörä ja pieni paino ei tuota kovinkaan paljon kitkaa, kumi pitää paremmin.
Olen josku ylittänyt telakoneella kiskoja muualta kuin liittymästä ja ei nouse edes kiskoille kun lyö vaan tyhjää pitää puomilla auttaa. Myös kiskoja pitkin olen ajanut, siinä ei pysy kun toinen tela putoaa kiskojen päältä, se tela joka jää kiskoille, sitä ei tarvitse pyörittää kun tela luistaa kiskoilla helposti ja pöllien päällä kulkeva tela vetää kampeamatta konetta- puomintekijä
Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
Olen tehnyt pari kiskokonetta.
Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt. - kanett
puomintekijä kirjoitti:
Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
Olen tehnyt pari kiskokonetta.
Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.Et sitten tainnut lukea linkin takana olevaa juttua?
"Ratapyörien erikoisrakenteen ansiosta koneen kumipyöriä voidaan helposti nostaa parikymmentä senttiä ylös raiteista laskumäkien raidejarrujen ylittämistä varten."
Näiden raidejarrujen yli kun ei saa ajaa kumipyörillä.
Koneen kumipyöriä ei muuten saisi nostaa ilmaan, koska tällöin menetetään jarrut koneesta.
Norjassa on hiljattain tullut asetus, että koneessa pitää olla automatiikka joka valvoo sitä että kumipyörät koskettavat riittävästi kiskoihin. Tämä tulee melkoisen varmasti pian myös Suomeen ja Ruotsiin pakolliseksi. - Poumintekijä
puomintekijä kirjoitti:
Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
Olen tehnyt pari kiskokonetta.
Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.Venäjällä raidelleveys on 1 520 mm, Suomessa 1524 mm.
- kizko
Tottakai kumipyörät kiskossa kiinni, muutenhan esim. tasaisella liikkeellelähtö ja jarruttaminen mahdotonta. Vetävistä kiskopyöristä en ole koskaan edes kuullut.
- akki
No tuolla on jo hyvin selostettu miten se oikeasti toimii. Mutta olen itsekkin jossain nähnyt sen, että kumipyörät ovat kokonaan ilmassa. Silloin nämä kiskopyörät kääntyvät kumien alle ja kumipyörät pyörittävät kiskopyöriä. Välittäen vedon rataan.
- Anonyymi
Niitä on molemman laisia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 11510223
- 525010
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html422181Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1052038- 261904
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131581Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411382Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v31971Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54967Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta24953