Miten toimii kaivinkoneen kiskopyörien

voimansiirto?

Aina silloin tällöin näkee rautateillä töissä pyöräalusteisia kaivinkoneita, jotka paahtaa menemään kiskoilla kumipyörät ilmassa pyörien, jolloin veto tapahtuu siis pienien kiskopyörien välityksellä. Hauskannäköistä kun se kone etenee siellä kiskoilla renkaat ilmassa. Aina silloin tällöin tulee vastaan myöskin noita koneita, joissa kiskopyörät on nostettu ylös.

Voima välittyy noille kiskopyörille ilmeisesti hydraulisesti ja vain silloin kun kiskopyörät ovat alhaalla, siitä päätellen että esim. kiihdytys näytti olleen vähän semmoinen "kuminauhamainen"?

Aiheesta oli väittely yhden hepun kanssa, hänen mielestään vauhti otetaan kumipyörillä ratapenkasta, mutta silloinhan kiskopyörät ovat tarpeettomat? Itse olen nähnyt omin silmin moneen otteeseen miten kone kulkee kiskoilla kumipyörät ILMASSA pyörien mut tämäkään havainto riittänyt väittelyn lopettamiseen.

Eli jos joku ammattilainen voisi valaista hieman asiaa ja oisko netissä jostain lisää tietoa aiheeseen liittyen?

Kiitos!

13

2865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ookkermanni

      Kyllähän ne rautapyörät vain ohjaavat sitä ja veto tapahtuu muutoin vois olla melkonen ajettava kumipyörillä kiskojen päällä

      • Älä höpötä

        Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.


      • höpö höpö
        Älä höpötä kirjoitti:

        Veto tapahtuu kiskopyörässä olevalla nestemoottorilla.

        Rautapyörät ohjaa ,kumipyörät vetää


    • sotamies rannalla

      Kiskopyörät pitää koneen kiskoilla. Liikkuminen ja paikallaan pysyminen tapahtuu koneen omien pyörien ollessa kiskossa kiinni.

    • tsuk tsuk

      Katoppas tarkemmin ensi kerralla kun näät sellasen koneen sen renkaita.

      Kyllä se veto tapahtuu kumipyörillä,uloimmat renkaat ovat joissakin koneissa ihan sileäksi kuluneet viiden sentin leveydeltä.

    • kanett

      Näin on, normaalisti kumipyörät vetävät kiskoilta. Mutta Lännen kaivurikuormaajaan on saatavana ratkaisu jolla saadaan veto myös ratapyöriin.

      http://www.lannentractors.fi/lannen/ajankohtaista/monitoimikone-vr-track-oy:lle.html

    • airfoil joka ei kirj

      Koneen ollessa kiskoilla koneen kumipyöriä lasketaan kiskoille sen verran että saavutetaan riittävä kitka.

      "kanett" voi olla oikeassa että myös ratapyörässä voi olla veto, mutta sileä pyörä ja pieni paino ei tuota kovinkaan paljon kitkaa, kumi pitää paremmin.

      Olen josku ylittänyt telakoneella kiskoja muualta kuin liittymästä ja ei nouse edes kiskoille kun lyö vaan tyhjää pitää puomilla auttaa. Myös kiskoja pitkin olen ajanut, siinä ei pysy kun toinen tela putoaa kiskojen päältä, se tela joka jää kiskoille, sitä ei tarvitse pyörittää kun tela luistaa kiskoilla helposti ja pöllien päällä kulkeva tela vetää kampeamatta konetta

      • puomintekijä

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.


      • kanett
        puomintekijä kirjoitti:

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.

        Et sitten tainnut lukea linkin takana olevaa juttua?

        "Ratapyörien erikoisrakenteen ansiosta koneen kumipyöriä voidaan helposti nostaa parikymmentä senttiä ylös raiteista laskumäkien raidejarrujen ylittämistä varten."

        Näiden raidejarrujen yli kun ei saa ajaa kumipyörillä.

        Koneen kumipyöriä ei muuten saisi nostaa ilmaan, koska tällöin menetetään jarrut koneesta.
        Norjassa on hiljattain tullut asetus, että koneessa pitää olla automatiikka joka valvoo sitä että kumipyörät koskettavat riittävästi kiskoihin. Tämä tulee melkoisen varmasti pian myös Suomeen ja Ruotsiin pakolliseksi.


      • Poumintekijä
        puomintekijä kirjoitti:

        Kyllä se veto tapahtuu kaivinkoneen kumipyörillä kiskon pinnasta. Kiskojen väli on Suomessa ja Venäjällä 1524 mm. Niin että koneissa, jossa opn påaripyörät, sisemmät pyörät vetävät.ja myös sisemmät renkaat kuluvat. Kiskopyörät ovat nostettavia ja laskettavia niin, että myös koneen pyörät ovat ilmssa ja kone on
        kiskopyörien varassa. Toinen akseleista voidaan tehdä keinuvaksi, jolloin kaikki neljä kiskopyörää ohjaavat.
        Pyörissä on kuulalaakerointi, niin että jo pienessäkin alamäessä voidaan ajella vapaalla kun nostetaan kumit irti kiskoista.
        Olen tehnyt pari kiskokonetta.
        Niihin on aika tarkat ohjeet ja kone katsastetaan ennen käyttöönottoa VR:n toimesta.
        En ymmärrä, mitä hyötyä on vetävistä kiskopyöristä. Minulta ei sellaisia ole kukaan asiakas kysellyt.

        Venäjällä raidelleveys on 1 520 mm, Suomessa 1524 mm.


    • kizko

      Tottakai kumipyörät kiskossa kiinni, muutenhan esim. tasaisella liikkeellelähtö ja jarruttaminen mahdotonta. Vetävistä kiskopyöristä en ole koskaan edes kuullut.

    • akki

      No tuolla on jo hyvin selostettu miten se oikeasti toimii. Mutta olen itsekkin jossain nähnyt sen, että kumipyörät ovat kokonaan ilmassa. Silloin nämä kiskopyörät kääntyvät kumien alle ja kumipyörät pyörittävät kiskopyöriä. Välittäen vedon rataan.

    • Anonyymi

      Niitä on molemman laisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe