Kuljin eilen paikallisen ostarin viertä ja edessäni hihitteli ja osoitteli sormella minuun päin kaksi noin kymmenvuotiasta pikkupoikaa istuen kukkaistutusten aidalla.
Ihmettelin vähän, että mikä minussa nyt niin naurattaa. Onko huulipunat poskilla vai vetskari auki. Sitten tajusin, että takanani käveli huomattavan lihava nuori nainen -- siis todella lihava. Ja sehän poikia nauratti.
Tuli kyllä paha mieli naisen puolesta. Onko tällaisen kohtaaminen tavallistakin tosi lihavien kohdalla? Ikävääkin ikävämpi ilmiö, täytyy sanoa. Jokaisen tulisi saada kulkea kadulla rauhassa ilman tuollaisia kokemuksia.
Ivaa ja pilkkaa
53
857
Vastaukset
- xl
Kun kotona ei opeteta hyviä tapoja, niin eiväthän lapset aina tiedä mikä on oikein.
- bmi30
Olin noin 15 vuotta sairaalloisen ylipainoinen (enää en ole, kiitos kysymästä). Sinä aikana sain kuulla tuntemattomilta asiattomia kommentteja ylipainostani kai 3-4 kertaa. Sormella osoittelua tai hihittelyä en kertaakaan. Ja kerran näin myös, kun nuorta, erittäin hoikkaa naista nimiteltiin "v--n läskiksi". Että en sanoisi kokemasi olevan kovin tavallista, mutta ainahan niitä huonostikasvatettuja kakaroita maailmaan mahtuu.
- bmi50
Itse olen sairaalloisen ylipainoinen nelikymppinen nainen. Suoranaista nimittelyä en ole kuullut kuin joskus vuosia sitten ja kymmeniä kiloja kevyempänä. Haukkujina juuri mainitsemasi ikäluokan lapset, sama kouluaikana. Kerran eräällä huoltamolla joku teini kommentoi ilkeästi, toivottavasti hänen päivänsä tuli siitä paremmaksi.
Tuijotusta saan osakseni jatkuvasti, tuijottajat ovat yleensä itseäni vanhempia naisihmisiä, osa ei tahdo saada katsettaan irti vaikka alan tuijottamaan takaisin. Lopuksi olen toisille morjestanut, sitten lopettavat. Eli kaiken kaikkiaan olen saanut kulkea rauhassa.- HEJ!!!!
Toi tuijottajan tervehtiminen on ehdottomasti hauskinta. Reaktio voi olla mitä tahansa, mutta ei hyviin tapoihin kuuluva tervehdykseen vastaaminen.
- Sotaronsu
Itse asiassa enemmän tuli joskus nuoruus aikoina osoittavia lapsia "tuolla tytöllä on parta!" kommentteineen. Se kun oli niin ihmeellistä että oli pitkät hiukset pojalla. :)
- mgyh
semmoista se nykyään on, vapaan kasvatuksen tuloksia? itse olin eilen juoksu lenkillä niin ojan pohjalla pikkupojat huusi JUOPPO IDIOOTTI LÄSKI ja en minä tietääkseni vielä niin lihava ole
- xl
Juoppo, huora, vittu ja läski sanoja ilkeyksissään käyttävät ihmiset, jotka eivät osaa muuten ilmaista itseään. Jos näitä sanoja käytetään kotona tunteenilmaisuna, ei ihme että pennut huutelee. Kavereilta oppii myös, mutta kyllä ne sanat silloin kotonakin lipsahtavat ja silloin on asiaan puututtava. Kaikki sanovat, että olet läski, mutta miksei kukaan kysy miksi olet läski .
- Anonyymi
Nehän kertovat vain itsestään niillä sanoilla.
- fdsffffffff
Kyllä itse ainakin kiinnitän huomiota poikkeaviin asioihin. Voihan se sairaalloisen lihavan ihmisen kävely näyttää aika huvittavalta. Ehkä tuo sormella osoittelu alkaa menemään vähän yli, mutta ei sillä etten olisi itse joskus ylipainoisen kulkemiselle nauranut.
- Anonyymi
Moni ilkkuja ei tajua itse omaa olemustaan. Vinohampaiset ilkkuu toisia. Tykkäiskö he jos haukkuisin siitä heitä tai jostain muusta mistä en pidä heidän ulkonäössä😂
- xl
Lapsilleni aikanaan opetin, että jos jotain ihmeteltävää nähdään, niin sanotaan vaam, että tästä puhutaan kotona ja näin tehdään edelleenkin. Tällä tavalla ei aiheutettu kiusallisia ja ikäviä tilanteita kenellekään. Asiat selvitettiin kotona ja samalla opittiin, että maailmassa on erilaisia ihmisiä.
Ja jos jostain tuntuu lihavan ihmisen kävely huvittavalta, niin miltä mahtaakaan lihavasta tuntua kävellä. Kai sinua huvittaa kyynärsauvoillakin käveliät.- fdsffffffff
Toisinaan kyllä. Ei elämää pidä ottaa liian vakavasti. Ei toisia tietenkään loukata tarvi, mutta kyllä vaikka toisen ihmisen kuolemalle saa nauraa jos siltä tuntuu.
- mmmjjjfff
fdsffffffff kirjoitti:
Toisinaan kyllä. Ei elämää pidä ottaa liian vakavasti. Ei toisia tietenkään loukata tarvi, mutta kyllä vaikka toisen ihmisen kuolemalle saa nauraa jos siltä tuntuu.
Jos noin on, niin minusta pitää sitten olla pokkaa nauraa siellä vainajan hautajaisissa omaisten läsnäollessa.
- vcxxcvcv
mmmjjjfff kirjoitti:
Jos noin on, niin minusta pitää sitten olla pokkaa nauraa siellä vainajan hautajaisissa omaisten läsnäollessa.
Miksi pitäisi? Johan sanoin, että on järjetöntä loukata ihmisiä.
Ei näytä tämän palstan lihavat olevan leppoisia miinuksista päätellen. - Nauratko itselles?
fdsffffffff kirjoitti:
No, ei suakaan sitten haittaa, jos joku naureskelee partaansa, kun näytät hassulta halvauksen jälkeen.
- vcxvxcv
Nauratko itselles? kirjoitti:
No, ei suakaan sitten haittaa, jos joku naureskelee partaansa, kun näytät hassulta halvauksen jälkeen.
No saa toki nauraa, mutta eihän se ole kivaa jos sen naaman edessä tekee.
- dtygrtytr
vcxxcvcv kirjoitti:
Ei näytä tämän palstan lihavat olevan leppoisia miinuksista päätellen.Itselläni on periaate, että sen mitä en kehtaa tehdä toisen kasvojen edessä, en tee selänkään takana ja hyvin olen elämässä tällä periaatteella pärjännyt ihmisten kanssa.
- Ihailtavaa
dtygrtytr kirjoitti:
Itselläni on periaate, että sen mitä en kehtaa tehdä toisen kasvojen edessä, en tee selänkään takana ja hyvin olen elämässä tällä periaatteella pärjännyt ihmisten kanssa.
Näinhän sen pitäisi mennä.
- Pulkannaru
vcxxcvcv kirjoitti:
Ei näytä tämän palstan lihavat olevan leppoisia miinuksista päätellen.Mistä tiedät, että miinustajat ovat lihavia.
Lihavat on leppoisia lienee vain jonkun mielestä hauska lällätys. Luonne ei kai ole kiloista kiinni. - fdscvxcx
dtygrtytr kirjoitti:
Itselläni on periaate, että sen mitä en kehtaa tehdä toisen kasvojen edessä, en tee selänkään takana ja hyvin olen elämässä tällä periaatteella pärjännyt ihmisten kanssa.
Mikä tuollaisen toiminnan tarkoitus on ? Olla hyvä ihminen? Itse en toimi noin ja olen myös pärjännyt ihmisten kanssa.
- fdsvcxvv
Pulkannaru kirjoitti:
Mistä tiedät, että miinustajat ovat lihavia.
Lihavat on leppoisia lienee vain jonkun mielestä hauska lällätys. Luonne ei kai ole kiloista kiinni.Koska viestejäni miinustetaan vain kun totean ylipainon olevan haitallista. Ei hoikat kovinkaan usein näitä faktoja kiistä, lihavat usein.
- Anonyymi
fdsffffffff kirjoitti:
Mä suren enempi eläinten kuolemia kuin ihmisten. Ihmiset on niin jätettä 🙏
- Anonyymi
vcxxcvcv kirjoitti:
Ei näytä tämän palstan lihavat olevan leppoisia miinuksista päätellen.Mä ainakin oon leppoisa.
- rv. 72
Kyllä mä ainakin aion kasvattaa omat lapseni lihavuuden vastaisiksi. Toki on ero siinä, painotanko terveydellisiä syitä vai tunneinhoa.
Itse ensimmäistä. Tyttäreni 8 ja 12v ovat terveitä, normaalipainoisia ja tälläisinä heidän soisin pysyvän. Paino sanalla terve.
En nyt tarkoita kasvattavani tyttäristäni rasisteja, sillä kumpikaan ei ole ikinä käyttänyt sanaa "läski" (ainakaan minun kuulteni), mutta sen sijaan olen painottanut lihavuuden terveydellisiä vaikutuksia. Voisin oikeastaan jopa väittää, että tyttäreni ovat jopa normaalia suvaitsevaisempia, rohkaisevat naapurin hieman pulleampia lapsia koripalloon yms. kanssaan.
Mielestäni vanhemman tulee opettaa terveen ja epäterveen ero, mutta ei rohkaista vihaan tai lietsoa sitä.Olen ollut kouluikäisestä lähtien ylipainoinen ja minulla ei ole mitään sairauksia. Miksi ylipainoisen pitäisi aina olla sairas? Minut on tutkittu ja testattu moneen kertaan, koska terkkari ei vaan ole ymmärtänyt miten voin olla ylipainoinen olematta sairas. Ei lihavuus ole sairaus! Sitä en tiedä miksi olen lihava. Ainakaan en ole lihonut sen jälkeen, kun lopetin lukion 7 vuotta sitten. Mahdun edelleen ylioppilasvalmistujaisiini hankittuun puuvilla mekkoon. Ärsyttää todella paljon se, että kaikkien lihavien pitäisi elää epäterveellisesti tai olla sairaita!
- Martha M
marrekrisu85 kirjoitti:
Olen ollut kouluikäisestä lähtien ylipainoinen ja minulla ei ole mitään sairauksia. Miksi ylipainoisen pitäisi aina olla sairas? Minut on tutkittu ja testattu moneen kertaan, koska terkkari ei vaan ole ymmärtänyt miten voin olla ylipainoinen olematta sairas. Ei lihavuus ole sairaus! Sitä en tiedä miksi olen lihava. Ainakaan en ole lihonut sen jälkeen, kun lopetin lukion 7 vuotta sitten. Mahdun edelleen ylioppilasvalmistujaisiini hankittuun puuvilla mekkoon. Ärsyttää todella paljon se, että kaikkien lihavien pitäisi elää epäterveellisesti tai olla sairaita!
En minäkään ollut sairas vielä sinun iässäsi. Sairastuin vakavasti vasta parikymmentä vuotta myöhemmin. Luultavasti olisin voinut painonpudotuksella siirtää sairauksien (mm. aikuisiän diabetes, verenpainetauti ja sydämen vajaatoiminta) puhkeamista paljon myöhemmäksi. Mutta ajattelin juuri noin kuin sinäkin - enhän minä ole sairas, ja itsepähän kiloni kannan, eivät ne kenellekään muulle kuulu.
Lievästä ylipainosta ei juuri olekaan terveydellistä haittaa, mutta sairaalloisen ylipainoiset sairastuvat ennemmin tai myöhemmin lähes kaikki - kenelle tulee diabetes, kenellä pettävät nivelet, kenellä taas sydän. - Lääketieteenopiskeli
Martha M kirjoitti:
En minäkään ollut sairas vielä sinun iässäsi. Sairastuin vakavasti vasta parikymmentä vuotta myöhemmin. Luultavasti olisin voinut painonpudotuksella siirtää sairauksien (mm. aikuisiän diabetes, verenpainetauti ja sydämen vajaatoiminta) puhkeamista paljon myöhemmäksi. Mutta ajattelin juuri noin kuin sinäkin - enhän minä ole sairas, ja itsepähän kiloni kannan, eivät ne kenellekään muulle kuulu.
Lievästä ylipainosta ei juuri olekaan terveydellistä haittaa, mutta sairaalloisen ylipainoiset sairastuvat ennemmin tai myöhemmin lähes kaikki - kenelle tulee diabetes, kenellä pettävät nivelet, kenellä taas sydän.Mistä Martha M tiedät MarreKrisu85:n sairastuvan samoihin sairauksiin mitä sinulla on? MarreKrisu85 kertoi pystyneensä säilyttämään saman painon 7 vuotta, eli suomeksi sanottuna hän ei ole lihonut. Oletko itse lihonut jatkuvasti vuosi vuodelta? Mikä laukaisi sairautesi? Ja tarkasti luettuna MarreKrisu85 kertoo myös vihaavansa kärjistämistä ja lihavan ihmisen terveellisten elintapojen kyseenalaistamista. Mielestäni MarreKrisun elintavat eivät voi olla kovinkaan epäterveet, koska hän on onnistunut ylläpitämään saman painon jo pitkään. Mässäilyllä hän olisi todennäköisesti kerännyt lisää kiloja. Sitä en tiedä miksi MarreKrisu ei ole laihtunut, mutta kuitenkin nopeasti analysoituna hänellä ei näyttäisi olevan riskiä sairastua...
- Lääketieteenopiskeli
Lääketieteenopiskeli kirjoitti:
Mistä Martha M tiedät MarreKrisu85:n sairastuvan samoihin sairauksiin mitä sinulla on? MarreKrisu85 kertoi pystyneensä säilyttämään saman painon 7 vuotta, eli suomeksi sanottuna hän ei ole lihonut. Oletko itse lihonut jatkuvasti vuosi vuodelta? Mikä laukaisi sairautesi? Ja tarkasti luettuna MarreKrisu85 kertoo myös vihaavansa kärjistämistä ja lihavan ihmisen terveellisten elintapojen kyseenalaistamista. Mielestäni MarreKrisun elintavat eivät voi olla kovinkaan epäterveet, koska hän on onnistunut ylläpitämään saman painon jo pitkään. Mässäilyllä hän olisi todennäköisesti kerännyt lisää kiloja. Sitä en tiedä miksi MarreKrisu ei ole laihtunut, mutta kuitenkin nopeasti analysoituna hänellä ei näyttäisi olevan riskiä sairastua...
Sitä en tiedä millainen yleiskunto sinulla Martha M tai MarreKrisu85:llä on? Myös se yleiskunto vaikuttaa terveyden kehitykseen. Siihen, että sairastuu voi myös vaikuttaa henkiset sairaudet, kuten masennus tai heikentynyt itsetunto... Alkoholin käyttö ja tupakointi...
- vcvxcxvxcvxcv
Mistä Martha M tiedät MarreKrisu85:n sairastuvan samoihin sairauksiin mitä sinulla on? MarreKrisu85 kertoi pystyneensä säilyttämään saman painon 7 vuotta, eli suomeksi sanottuna hän ei ole lihonut. Oletko itse lihonut jatkuvasti vuosi vuodelta? Mikä laukaisi sairautesi? Ja tarkasti luettuna MarreKrisu85 kertoo myös vihaavansa kärjistämistä ja lihavan ihmisen terveellisten elintapojen kyseenalaistamista. Mielestäni MarreKrisun elintavat eivät voi olla kovinkaan epäterveet, koska hän on onnistunut ylläpitämään saman painon jo pitkään. Mässäilyllä hän olisi todennäköisesti kerännyt lisää kiloja. Sitä en tiedä miksi MarreKrisu ei ole laihtunut, mutta kuitenkin nopeasti analysoituna hänellä ei näyttäisi olevan riskiä sairastua...
Riippuu paljon kyseisen naisen painosta, koska ei se samassa painossa pysyminenkään mistään terveellisyydestä automaattisesti kerro jos ylipainoa on runsaasti.
Tällöin terveellisesti syömällä laihtuisi. - Martha M
En todellakaan tiedä marrekrisu85:n sairastuvan samoihin sairauksiin kuin minä, enkä ole missään niin väittänytkään. Kannattaisiko lukemisen ymmärtämistä harjoitella vähän enemmän, jos aiot niissä lääketieteen opinnoissa menestyäkin?
Totta kai on parempi, että paino pysyy samana, kuin että se nousisi jatkuvasti. Mutta ei minunkaan painoni noussut noin 15 vuoden aikana ennen sairastumistani. Sairastumiseeni vaikuttivat perintötekijät ja sairaalloinen ylipaino, eipä siinä muuta tarvittukaan. En polttanut tupakkaa, käytin alkoholia hyvin vähän, söin melko terveellisesti (mutta liikaa), en ollut masentunut ja olin kiloihini nähden ihan hyväkuntoinen, useasti mm. pyöräilin ylämäessä hoikempien ohi.
Tietenkin sairastumiseen vaikuttavat muutkin tekijät kuin paino, sehän on itsestään selvää. Se mitä yritin sanoa oli että merkittävä/vaikea/sairaalloinen ylipaino lisää sairastumisriskiä merkittävästi. Se myös lisää mm. riskiä saada rutiinileikkauksen yhteydessä hengenvaarallisia komplikaatioita. Toisaalta en tiedä, minkä asteisesta ylipainosta marrekrisu85:n kohdalla on kyse (muuta kuin profiilikuvasta voi päätellä) ja siksi sanoinkin, että jos hän on vain lievästi ylipainoinen, niin se ei ole kovin vaarallista.
Sinä kun kerran sitä lääketiedettä opiskelet, niin oletko jo päässyt kohtaamaan ihan oikeita eläviä potilaita? Ja kuinka monta sellaista tervettä, hyväkuntoista ihmistä olet tavannut, joilla on painoindeksi yli 40 ja ikää yli 60? Veikkaan ettet kovinkaan monta.
Tässäpä tulevalle lääkärille (?) vielä vähän luettavaa, kirjoittajana ihan oikea erikoislääkäri:
http://parantaja.vuodatus.net/blog/2684927/lihavuudesta-on-monenlaista-harmia-myos-kirurgille/ Martha M kirjoitti:
En todellakaan tiedä marrekrisu85:n sairastuvan samoihin sairauksiin kuin minä, enkä ole missään niin väittänytkään. Kannattaisiko lukemisen ymmärtämistä harjoitella vähän enemmän, jos aiot niissä lääketieteen opinnoissa menestyäkin?
Totta kai on parempi, että paino pysyy samana, kuin että se nousisi jatkuvasti. Mutta ei minunkaan painoni noussut noin 15 vuoden aikana ennen sairastumistani. Sairastumiseeni vaikuttivat perintötekijät ja sairaalloinen ylipaino, eipä siinä muuta tarvittukaan. En polttanut tupakkaa, käytin alkoholia hyvin vähän, söin melko terveellisesti (mutta liikaa), en ollut masentunut ja olin kiloihini nähden ihan hyväkuntoinen, useasti mm. pyöräilin ylämäessä hoikempien ohi.
Tietenkin sairastumiseen vaikuttavat muutkin tekijät kuin paino, sehän on itsestään selvää. Se mitä yritin sanoa oli että merkittävä/vaikea/sairaalloinen ylipaino lisää sairastumisriskiä merkittävästi. Se myös lisää mm. riskiä saada rutiinileikkauksen yhteydessä hengenvaarallisia komplikaatioita. Toisaalta en tiedä, minkä asteisesta ylipainosta marrekrisu85:n kohdalla on kyse (muuta kuin profiilikuvasta voi päätellä) ja siksi sanoinkin, että jos hän on vain lievästi ylipainoinen, niin se ei ole kovin vaarallista.
Sinä kun kerran sitä lääketiedettä opiskelet, niin oletko jo päässyt kohtaamaan ihan oikeita eläviä potilaita? Ja kuinka monta sellaista tervettä, hyväkuntoista ihmistä olet tavannut, joilla on painoindeksi yli 40 ja ikää yli 60? Veikkaan ettet kovinkaan monta.
Tässäpä tulevalle lääkärille (?) vielä vähän luettavaa, kirjoittajana ihan oikea erikoislääkäri:
http://parantaja.vuodatus.net/blog/2684927/lihavuudesta-on-monenlaista-harmia-myos-kirurgille/No, huh huh mitä spekulointia! Melko häiritsevää mielestäni tehdä joitain vertailuja minun tai sitten edeltävän kirjoittajan Martha M välillä. Ettehän te tunne meitä henkilökohtaisesti tai ole tutusteneet meidän terveydentiloihimme?! Omituista joutua tuntemattomien ihmisten arvioinnin kohteeksi. Olen tietoinen siitä, että ylipaino altistaa erilaisille sairauksille. Haluan kiittää Martha M:ää siitä, että hän kohteliaasti varoitti minua ylipainon vaaroista omakohtaisen esimerkkinsä avulla! Mikäli joku tällä palstalla oleva OIKEA tutkija tai lääkärin haluaa tutkia minua niin voin kyllä suostua koekaniiniksi, jos tutkimuksesta on jotain kansallista hyötyä.
- Anonyymi
marrekrisu85 kirjoitti:
Olen ollut kouluikäisestä lähtien ylipainoinen ja minulla ei ole mitään sairauksia. Miksi ylipainoisen pitäisi aina olla sairas? Minut on tutkittu ja testattu moneen kertaan, koska terkkari ei vaan ole ymmärtänyt miten voin olla ylipainoinen olematta sairas. Ei lihavuus ole sairaus! Sitä en tiedä miksi olen lihava. Ainakaan en ole lihonut sen jälkeen, kun lopetin lukion 7 vuotta sitten. Mahdun edelleen ylioppilasvalmistujaisiini hankittuun puuvilla mekkoon. Ärsyttää todella paljon se, että kaikkien lihavien pitäisi elää epäterveellisesti tai olla sairaita!
Minä olen lähes 50v ja sanotaan tuosta 25vuotiaasta eteenpäin paino alkoi nousta. Nyt olen satakiloa. Nuorempana olin 60kg. Mutta ei mullakaan ole edes diabetesta,on tutkittu ja verenpaine on aina ollut alhainen. Veriarvot kaikki normaalia. Tutkittu vuosittain. Että lälläsbyy ja jaksan liikkua.
- Anonyymi
Martha M kirjoitti:
http://parantaja.vuodatus.net/blog/2684927/lihavuudesta-on-monenlaista-harmia-myos-kirurgille/Äitini on 75v ja ollut aina lihava jopa 150kg. Ei mitään sairauksia ja liikkuu sukkelasti. Että ?
- Anonyymi
marrekrisu85 kirjoitti:
No, huh huh mitä spekulointia! Melko häiritsevää mielestäni tehdä joitain vertailuja minun tai sitten edeltävän kirjoittajan Martha M välillä. Ettehän te tunne meitä henkilökohtaisesti tai ole tutusteneet meidän terveydentiloihimme?! Omituista joutua tuntemattomien ihmisten arvioinnin kohteeksi. Olen tietoinen siitä, että ylipaino altistaa erilaisille sairauksille. Haluan kiittää Martha M:ää siitä, että hän kohteliaasti varoitti minua ylipainon vaaroista omakohtaisen esimerkkinsä avulla! Mikäli joku tällä palstalla oleva OIKEA tutkija tai lääkärin haluaa tutkia minua niin voin kyllä suostua koekaniiniksi, jos tutkimuksesta on jotain kansallista hyötyä.
Minä en ikinä ota tuntemattomien juttuja tai ivaa mieleni päälle. Tiedän itse asiani parhaiten🙏🌿💐
- xl
Kuules nyt rv. 72 , jos kasvatat lapsesi lihavuuden vastaiseksi, opetat heidät lihavuusrasisteksi. Hyvä äiti opettaa lapsilleen, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti, eli jos lapset ovat normaalipainoisia, lihavuudesta keskustelu 8 ja 12 vuotiaan kanssa ei ole edes tarpeellista.
Hah, kannustavat naapurin pulleita lapsia koripalloon, voi äitiparka.
Kuvitteletko todella, että vähän pulleammat lapset eivät liiku muuten.
Jospa rv. 72 nyt vähän miettis mitä kirjoittelee.- cvxbccvfd
Eipä välttämättä liiku juurikaan muuten. Jos kotona ollaan tossukoita, on todennäköistä että lapsista tulee samanlaisia. Tällöin aktiiviset kaverit voivat heidätkin aktivoida. Ikävä kyllä surkea ruokavalio vaikuttaa vielä voimakkaammin lapsiin kuin liikunnanpuute.
- vcvcxxcvcvxff
"lihavuudesta keskustelu 8 ja 12 vuotiaan kanssa ei ole edes tarpeellista."
Tottakai on tarpeellista. 12 vuotiaana lapsi päättää jo paljonkin omasta syömisestään. Tällöin täytyy korostaa terveellisen ruuan hyötyjä ja epäterveellisen ruuan haittoja. - rva. 72
Minä taas en ymmärrä sitä, miksi asiallista, täysin terveydellisiä haittoja korostavaa keskustelua ei voisi käydä? Nuoremman tyttäreni kanssa aihetta on vasta varovaisesti sivuttu, mutta vanhempi tyttäreni toi aiheen itse esille muutama vuosi takaperin, kun pihalla toiset lapset haukkuvat naapurimme lapsia "läskeiksi." Et myöskään tunnu ymmärtävän, että myös kouluissa korostetaan terveellistä ruokavaliota? Ainakin minun tyttöjeni koulussa on koulun ruokalassa julisteet terveellisestä lautasmallista.
Kyse minun ja lasteni kohdalla kun on nimenomaan valistamisesta, ei siitä, että kasvattaisin heidät vihaamaan tai väheksymään ylipainoisia.
Piti vielä sanomani, että eivät nämä naapurin lapset keskenään näy pihalla liikkuvan, kun pihan muut lapset kiusanneet heitä. - Rva 70
rva. 72 kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä sitä, miksi asiallista, täysin terveydellisiä haittoja korostavaa keskustelua ei voisi käydä? Nuoremman tyttäreni kanssa aihetta on vasta varovaisesti sivuttu, mutta vanhempi tyttäreni toi aiheen itse esille muutama vuosi takaperin, kun pihalla toiset lapset haukkuvat naapurimme lapsia "läskeiksi." Et myöskään tunnu ymmärtävän, että myös kouluissa korostetaan terveellistä ruokavaliota? Ainakin minun tyttöjeni koulussa on koulun ruokalassa julisteet terveellisestä lautasmallista.
Kyse minun ja lasteni kohdalla kun on nimenomaan valistamisesta, ei siitä, että kasvattaisin heidät vihaamaan tai väheksymään ylipainoisia.
Piti vielä sanomani, että eivät nämä naapurin lapset keskenään näy pihalla liikkuvan, kun pihan muut lapset kiusanneet heitä.Joo. Me oltiin mun siskon kanssa sairaanloisen ylipainosia lapsena. Ja kun pihalla tai koulussa joku alkoi aukomaan lärviään siitä asiasta, mätettiin niitä turpaan ronskilla kädellä. Oppivatten pitämään lärvinsä ummessa ja arvostamaan lihavia. Nykyään olen normaalipainoin.BMI 26,mutta hyvät muistot jäi niistä lapsuuden turpajuhlista.
- gdfsgfdcv
Rva 70 kirjoitti:
Joo. Me oltiin mun siskon kanssa sairaanloisen ylipainosia lapsena. Ja kun pihalla tai koulussa joku alkoi aukomaan lärviään siitä asiasta, mätettiin niitä turpaan ronskilla kädellä. Oppivatten pitämään lärvinsä ummessa ja arvostamaan lihavia. Nykyään olen normaalipainoin.BMI 26,mutta hyvät muistot jäi niistä lapsuuden turpajuhlista.
Väkivaltahan onkin parempaa käytöstä kuin nimittely. Teidät olisi pitänyt huostaanottaa jos vanhempanne ovat niin typeriä, että syöttävät teidät muodottomiksi. Onneksi olet päässyt kiloistasi eroon.
- vm.70
rva. 72 kirjoitti:
Piti vielä sanomani, että eivät nämä naapurin lapset keskenään näy pihalla liikkuvan, kun pihan muut lapset kiusanneet heitä.On kaksi eri asiaa kasvattaa lapset lihavuusvastaisiksi kuin korostaa terveellisen ruoan merkitystä yleensä.
- fcxvvcxxcv
vm.70 kirjoitti:
On kaksi eri asiaa kasvattaa lapset lihavuusvastaisiksi kuin korostaa terveellisen ruoan merkitystä yleensä.
Ei ole jos lukee tuon aloittajan viestin. Jos lukisin pelkästään sinun viestisi, olisin samaa mieltä.
- vcxvxcxcvxcv
fcxvvcxxcv kirjoitti:
Ei ole jos lukee tuon aloittajan viestin. Jos lukisin pelkästään sinun viestisi, olisin samaa mieltä.
Korjaan:
Lukisi viestin, jossa tuo lihavuudenvastaisuus otettiin esille. - Anonyymi
Rva 70 kirjoitti:
Joo. Me oltiin mun siskon kanssa sairaanloisen ylipainosia lapsena. Ja kun pihalla tai koulussa joku alkoi aukomaan lärviään siitä asiasta, mätettiin niitä turpaan ronskilla kädellä. Oppivatten pitämään lärvinsä ummessa ja arvostamaan lihavia. Nykyään olen normaalipainoin.BMI 26,mutta hyvät muistot jäi niistä lapsuuden turpajuhlista.
Turpaan ku antaa kiusaaminen loppuu.
- En keksi nickiä
Tänään kaupungilla mieheni kanssa kulkiessani kiinnitin huomiota lihaviin ihmisiin. Lähinnä tunsin sääliä. Eräskin nainen oli pukeutunut liian pieneen puseroon ja makkarat hytisivät hänen kulkiessaan eteenpäin. Myös itseäni huomattavasti nuorempia lihavia meni siellä ja ajattelin, että taitaa hampurilaiset ja pitsat maistua...
En hyväksy nimittelyä, hihitystä, sormella osoittelua, mutta en väitä niin, että se näyttäisi hyvältä kun lihava pukeutuu liian pieniin vaatteisiin ja toisaalta näkyyhän voimakas ylipaino siltikin vaikka pukeutuisikin oikean kokoisiin vaatteisiin. Se on niin tapauskohtaista ja riippuu yksilöstä ja siitä miten lihavuus on "jakautunut" kehon eri osiin.- Anonyymi
Eikö ollu muuta kateltavaa ku tuntemattomat ihmiset,ei taida miehen kanssa mennä hyvin. Me miehen kanssa jutellaan omista asioista kun kävellään ja mennään johonkin kahvilaan.
- huoh.
En ymmärrä, mistä olet keksinyt, että toisten ihmisten hyvännäköisyyden arvioiminen olisi jotenkin sinun tehtäväsi. Kuljetko tosiaan kadulla arvostellen, kuka näyttää hyvältä ja kuka ei? Joutuvatko uhriksesi vain lihavat, vai arvosteletko myös niitä joilla on kalju, aknea, palovammoja tai vaikka raaja amputoitu? Entä mietitkö minkä arvosanan muut antavat sinun ulkonäöllesi? "Kampaajakäynnistä näyttää olevan jo muutama kuukausi, suonikohjut pistävät silmään eikä mekon valinta todellakaan imartele riippurintoja."
- vcxvcxvcxcvx
Onhan se järkyttävää jos jollain on toisen ihmisen ulkonäöstä mielipide. Pitääköhän seurustelunkin lähteä anonyymeistä viesteistä treffipalstoilla, että ulkonäöllä ei vain ole mitään tekemistä minkään kanssa.
- tosi on
vcxvcxvcxcvx kirjoitti:
Onhan se järkyttävää jos jollain on toisen ihmisen ulkonäöstä mielipide. Pitääköhän seurustelunkin lähteä anonyymeistä viesteistä treffipalstoilla, että ulkonäöllä ei vain ole mitään tekemistä minkään kanssa.
Pitää! Kuinka monta ihanaa ihmistä menee elämän aikana ohi, kun tuijottaa vain ulkonäköä, eikä vaivaudu tutustumaan ihmiseen oikeasti.
- Anonyymi
Moni arvostelijoista on itse rumia kasvoiltaan.
- Anonyymi
vcxvcxvcxcvx kirjoitti:
Naiset suuttuu jos mies sanoo että ei pidä sen naisen ulkonäöstä treffeillä🌜🌛😃
- Anonyymi
Olen saanut kiertoteitse pilkkaa painostani ja joku jopa ehkä lähes päin naamaa. Sanon vaan,että jokainen huolehtii omista asioita. Yksi vammainen ihminen,jonka äiti pilkkaa lihavia,sanoi ruuan jälkeen,että hänellä on läski olo,vaikka on anorektisen näköinen,kun ei kotona saa iltaisin syödä.
- Anonyymi
Asun varmaan oudossa paikassa,mutta täällä ei ole kukaan tollain toiminut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310081Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523365Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493123- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032169- 1152126
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221356Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346