työmarkkinatuki ja kotihoidontuki

JHannah

Moikka,
Kysyisin muutamaakin asiaa...

Olen 25-vuotias ja hoidan kotihoidontuella kotona noin vuoden ikäistä lastani. Olen suunnitellut jatkavani aikuiskoulutuksessa lähihoitajan opintoja ensi syksynä,jotka minulta ovat muutama vuosi sitten jääneet kesken nuorisopuolella. (Olen ollut jo yhteydessä kouluun asian tiimoilta.)

Miten on...

Onko minulla oikeus työmarkkinatukeen,jos saan samanaikaisesti myös kotihoidontukea?

Entä jos haen aikuiskoulutukseen suoraan kouluun,enkä työvoimakoulutuksen kautta niin onko minulla silloin oikeutta saada työmarkkinatukea?

Ja viimeisenä kysyisin vielä,että jos saisin työmarkkinatukea ollessani kotiäitinä ja iltaopiskelijana,niin onko minulla velvoite ottaa silloin samanaikaisesti myös töitä vastaan?

Kiitos tuhannesti,jos joku ehtii ja viitsii vastata.

2

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi! Vastaan siihen Kelan osalta.

      Työmarkkinatukea saadaksesi sinun tulee ensi ilmoittautua työnhakijaksi Työ- ja elinkeinotoimistoon. Jos TE-toimistossa todetaan ettei työttömyyskorvauksen saamiselle ole esteitä, voit hakea Kelasta työmarkkinatukea.

      On mahdollista, että saat työmarkkinatuen kanssa samanaikaisesti kotihoidon tukea. Tällöin työmarkkinatuesta vähennetään saamasi kotihoidon tuki (hoitoraha ja hoitolisä). Mikäli saat kotihoidon tuen kuntalisää, ei sitä huomioda olessasi koulutuksessa. Vähentämiseen ei vaikuta se oletko työttömänä vai työvoimakoulutuksessa.

      Ystävällisin terveisin
      Kirsi Kelasta

    • tyokkari

      Hei!

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Työnhakijaksi ilmoittautumisesta löydät tietoa alla olevasta linkistä:
      http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

      Ammatillista koulutusta vailla olevalle työnhakijalle maksetaan työmarkkinatukea vasta viiden kuukauden odotusajan jälkeen. Työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) tutkii, tuleeko sinulle odotusaikaa ja täyttyvätkö muut työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset.

      Työttömyysturvalaissa määritellään työttömyysetuuden saajan yleiset oikeudet ja velvollisuudet. Työttömyysetuuden saajan velvollisuus on muun muassa hakea aktiivisesti työtä, olla valmis vastaanottamaan työtä tai koulutusta sekä parantaa osaamistaan TE-toimiston kanssa sovitulla tavalla.

      Jos työttömänä ollessasi aloitat opinnot, TE-toimisto tutkii, ovatko opinnot työttömyysturvalain mukaan pää- vai sivutoimisia opintoja. Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Jos TE-toimisto toteaa opinnot sivutoimisiksi, ne eivät ole esteenä työttömyysetuuden saamiselle.

      Lisätietoja opintojen vaikutuksesta työttömyysturvaan voit lukea oheisesta linkistä:
      http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/02_opiskelija/index.jsp

      Päätoimisia omaehtoisia opintoja voidaan tietyin edellytyksin tukea työttömyysetuudella. Sen, voidaanko opintojasi tukea työttömyysetuudella, tutkii TE-toimisto. Ota asiaan liittyen hyvissä ajoin ennen opintojen alkamista yhteyttä paikkakuntasi TE-toimistoon. Löydät omaehtoisista työttömyysetuudella tuetuista opinnoista lisätietoa seuraavasta linkistä
      http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

      sekä alla olevasta linkistä kohdasta ” Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyys-etuudella?”
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10557
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      70
      7374
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      64
      3719
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1847
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1392
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      355
      1348
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1285
    8. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1239
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1063
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      961
    Aihe