Katson juuri Prisman dokumenttia kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.
Tunnistin samanlaista käyttäytymistä kuin itselläni oli lapsena ja nuorena, ja vielä aikuisenakin.
Vanhempani eivät osanneet hoitaa tilannetta tai viedä minua lääkäriin.
Jälkikäteen ajatellen ehkä parempi niin, jos vaihtoehtona olisi ollut diagnoosin ja lääkkeiden saanti.
Toki olisin saattanut säästyä monilta ikäviltä kokemuksilta, kokeiluilta ja ajatuksilta, mutta hintana olisi ollut leima ja kenties ikuinen lääkehoito.
Söin lääkkeitä kahteen otteeseen, mutta nyt olen ollut 5 vuotta ilman ja olen tasapainoisempi kuin koskaan. Se, mikä auttoi, oli kognitiivinen psykoterapia ja tasapainoiset ihmiset ympärillä.
Monet ohjelman vanhemmista ovat sitä mieltä, että lääkehoito on viimeinen vaihtoehto, mutta ovat valinneet sen.
Suurin osa lapsista on ylipainoisia (jenkkiohjelma) eikä ruokavalion vaikutuksesta puhuta mitään. Yhden pojan kohdalla oli lääkitystä muutettu ja poika oli myös aloittanut liikunnan ja terveellisemmän ruokavalion, hyvin tuloksin.
Olen ainakin itse huomannut, miten kasvisruokavalio, jossa on paljon tuoreita, puhtaita raaka-aineita, vaikuttaa mielialaan.
Lapsena vedin karkkia, sipsiä, mikroaterioita, vanukasjälkiruokia /-välipaloja ym. teollista, lisäainein kyllästettyä "ruokaa" ja paljon vaaleaa leipää.
Ei ihme, että oli fyysisiä ja psyykkisiä oireita.
Ennen lääkityksen aloittamista kiinnittäisin siis huomiota muihin elintapoihin.
Ei varmaan kaikki oireet katoa heti, mutta ainakin lievenee ja voi pärjätä ilman lääkkeitä.
Diagnosoimisesta, etenkin lasten
3
203
Vastaukset
- bipo itsekin
Se olisi se amerikkalainen dokumentti? Se oli osaltaan aika höpöhöpöä. Nuorten diagnosoinnissa on vaikeaa, että lapsen personaallisuus ei ole vielä kehittynyt täysin. Käsitääkseni Suomessa ei kovinkaan nuorille kirjoiteta esim. skitsofrenia tai kaksisuuntaista mielialahäiriö diagnoosia vaan enemmän "määrittelemätön personallisuushäiriö" yms.
- psykiatri
Määrittelemätön persoonallisuushäiriö tarkoittaa narsismia.
- ei-psykiatri
Eipä taida olla...
F60.8 Muut määritetyt persoonallisuushäiriöt
Itsetunnon säätelyhäiriö
Narsistinen persoonallisuus
Epäkypsä persoonallisuus
Passiivis-aggressiivinen persoonallisuus
Psykoneuroottinen persoonallisuus
F60.9 Määrittämätön persoonallisuushäiriö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708