http://www.tekniikkatalous.fi/tk/tiede/article638703.ece
Em. artikkelissa kerrotaan unettomuuden hoitamisesta todella mielenkiintoisella tavalla. Jospa vaidevuosi-ikäisen unettomuus johtuukin kuumien aaltojen aiheuttamasta liiallisesta lämpenemisestä.
Nyt kaikki kylmägeeli hattuun ja nukkumaan.
Ongelma ratkesi sittenkin
3
181
Vastaukset
- Näin se on
Minua ärsyttää se, että pari gynekologia joilla olen käynyt ovat molemmat olleet sitä mieltä, että huono yöuni voi johtua niin monesta syystä ja saa sen käsityksen, että ei se nyt välttämättä vaihdevuosista johdu.
Minä nukuin hyvin ennen vaihdevuosia.
Nyt herään siihen, että kuuma aalto tulee ja silloin ei voi nukkua vaan herää. Sitten yöunet loppuvat liika lyhyeen. Tänä aamuna heräsin viideltä joskus jopa neljältä eikä enää nukuta.
Kylmämyssyä odotellessa.- Kuumat aivot
Joo - niinhän se on, että näitä oireita mitätöidään ja luullaan joksikin henkiseksi kriisiksi. Tai ei osata auttaa.
Minä nukuin todella hyvin viidenkympin ikään saakka, sitten aloin valvomaan yön ennen kuukautisia ja pikkuhiljaa kaksi yötä. Silloin aina helpotti ja uni tuli kun kuukautiset alkoivat. Vaidevuosioireiden alkaessa kunnolla menivät yöunet lähes kokonaan pariksi vuodeksi, nukkuminen oli sellaista vajavaa kahta tuntia yössä. Kunto romahti pahasti, ei viitsinyt naamaansa peilistä katsoa. Lihoin yli 10 kiloa sinä aikana.
Nämä hormonaaliset jutut ovat mielenkiintoisia, olen huomannut, että raskaus- ja vauva-ajan hormoonitoiminnasta on paljonkin tietoa ja tutkimusta. Esimerkiksi imettäminen onnistuu hyvin kun estrogeenitasot ovat matalat synnytyksen jälkeen. Monilla naisilla on silloin vaihdevuosioireiden tapaisia oireita. Ehkä juuri se seikka auttaa valvomaan vauvan kanssa.
Tuo jäähdytyshoito kuulostaa järkevältä, siinä hoidetaan syytä, ei oiretta. Jos kehon lämpötila on normaalisti ollut noin 36 astetta ja tiheissä kuumissa aalloissa se nousee asteen helposti (varsinkin päässä kun hiuksetkin ovat märät hiestä). Olen mitannut. Tyynykin oli todella kuuma kuin kuumavesipullo.
Kun ennen vanhaan naiset istuivat kellarissa kesäisin viilentelemässä, niin he olivat juuri siellä missä pitikin olla. Nykyään ei vain sellaisia ihanan viileitä maakellareita ole paljon missään.
- islanninjäkälä
Voisihan viilennyksestä olla apua, ja makuuhuonekin olisi suotavaa tuulettaa,
ja pitää ikkunaa raollaan, Itse jouduin pitämään talvellakin.
Taistelua kuumien aaltojen kanssa ollut 3v.
Heräämisiä aamuyöstä, ja sitten ei enää saa unta.
Vaan NYT kummastuttaa, mikä on "tehonnut"...
Lady care mangneetti ollut käytössä yli 2 kk
juotu salviateetä, siankärsämöllä ja sitruunamelissalla ryyditettynä.
Pari viikkoa sitten aloin ihmetellä,
EI kuumia aaltoja, uitettuna heräämisiä!
Joskus "meinasi tulla" illalla, mutta häipyi lievänä.
Mieliala joskus jopa ihan normaali, tämä on uutta ;)
Olen niin todella helpottunut, voitte uskoa!
Sillä joku on tehonnut! ;)
Tätä helpotusta toivon KAIKILLE!
Jospa auttaisi muillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770