Ongelma ratkesi sittenkin

Kuumat aivot

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/tiede/article638703.ece

Em. artikkelissa kerrotaan unettomuuden hoitamisesta todella mielenkiintoisella tavalla. Jospa vaidevuosi-ikäisen unettomuus johtuukin kuumien aaltojen aiheuttamasta liiallisesta lämpenemisestä.
Nyt kaikki kylmägeeli hattuun ja nukkumaan.

3

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se on

Minua ärsyttää se, että pari gynekologia joilla olen käynyt ovat molemmat olleet sitä mieltä, että huono yöuni voi johtua niin monesta syystä ja saa sen käsityksen, että ei se nyt välttämättä vaihdevuosista johdu.

Minä nukuin hyvin ennen vaihdevuosia.

Nyt herään siihen, että kuuma aalto tulee ja silloin ei voi nukkua vaan herää. Sitten yöunet loppuvat liika lyhyeen. Tänä aamuna heräsin viideltä joskus jopa neljältä eikä enää nukuta.

Kylmämyssyä odotellessa.

• Kuumat aivot

Joo - niinhän se on, että näitä oireita mitätöidään ja luullaan joksikin henkiseksi kriisiksi. Tai ei osata auttaa.
        Minä nukuin todella hyvin viidenkympin ikään saakka, sitten aloin valvomaan yön ennen kuukautisia ja pikkuhiljaa kaksi yötä. Silloin aina helpotti ja uni tuli kun kuukautiset alkoivat. Vaidevuosioireiden alkaessa kunnolla menivät yöunet lähes kokonaan pariksi vuodeksi, nukkuminen oli sellaista vajavaa kahta tuntia yössä. Kunto romahti pahasti, ei viitsinyt naamaansa peilistä katsoa. Lihoin yli 10 kiloa sinä aikana.
        Nämä hormonaaliset jutut ovat mielenkiintoisia, olen huomannut, että raskaus- ja vauva-ajan hormoonitoiminnasta on paljonkin tietoa ja tutkimusta. Esimerkiksi imettäminen onnistuu hyvin kun estrogeenitasot ovat matalat synnytyksen jälkeen. Monilla naisilla on silloin vaihdevuosioireiden tapaisia oireita. Ehkä juuri se seikka auttaa valvomaan vauvan kanssa.

Tuo jäähdytyshoito kuulostaa järkevältä, siinä hoidetaan syytä, ei oiretta. Jos kehon lämpötila on normaalisti ollut noin 36 astetta ja tiheissä kuumissa aalloissa se nousee asteen helposti (varsinkin päässä kun hiuksetkin ovat märät hiestä). Olen mitannut. Tyynykin oli todella kuuma kuin kuumavesipullo.
        Kun ennen vanhaan naiset istuivat kellarissa kesäisin viilentelemässä, niin he olivat juuri siellä missä pitikin olla. Nykyään ei vain sellaisia ihanan viileitä maakellareita ole paljon missään.

• islanninjäkälä

Voisihan viilennyksestä olla apua, ja makuuhuonekin olisi suotavaa tuulettaa,
      ja pitää ikkunaa raollaan, Itse jouduin pitämään talvellakin.

Taistelua kuumien aaltojen kanssa ollut 3v.
      Heräämisiä aamuyöstä, ja sitten ei enää saa unta.

Vaan NYT kummastuttaa, mikä on "tehonnut"...
      Lady care mangneetti ollut käytössä yli 2 kk
      juotu salviateetä, siankärsämöllä ja sitruunamelissalla ryyditettynä.

Pari viikkoa sitten aloin ihmetellä,
      EI kuumia aaltoja, uitettuna heräämisiä!
      Joskus "meinasi tulla" illalla, mutta häipyi lievänä.
      Mieliala joskus jopa ihan normaali, tämä on uutta ;)

Olen niin todella helpottunut, voitte uskoa!
      Sillä joku on tehonnut! ;)
      Tätä helpotusta toivon KAIKILLE!
      Jospa auttaisi muillekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe