Masennus alkaa liueta!

fuufuufuufuu

Olen ollut masentunut yli 15 vuotta ja siitä tuli jo ihan osa persoonallisuuttani. Sosiaalinen ahdistus on ollut myös hirveä. Kaikki lääkkeet ja terapia on kokeiltu. Nyt on alkanut helpottamaan ja siihen apuna tämä.

Ostin jo noin kolme vuotta sitten itselleni kirjan - Eckahart Tollen Läsnäolon Voima. Luin sen ensimmäisen kerran ja ymmärsin että avaimet ovat tässä mutta en osannut päästää irti masennuksestani. En oikein ymmärtänyt kuinka. Yritin tehdä asiasta vaikeampaa kuin se oli. Luin kirjan toisen pari vuotta sitten. Silloin välähti taas lisää, mutta olin niin syvällä silloisen elinolosuhteitteni ongelmissa, että en antanut tilaa sille mitä olin lukenut. Koska olen aina tajunnut, että Eckhart Tollen opetuksissa on portti mielenrauhaan, annoin opeille vielä uuden mahdollisuuden. Nyt aloinkin ymmärtämään!

Eckhart Tolle oli itse itsemurhan partaalla, kunnes hänelle valkeni totuus. Hän havahtui elämään nykyhetkessä kaikin aistein kun ajatusten pyöriminen päässä ylitti masennuksen vuoksi mielen kestokyvyn. Hän kertoo ymmärtäneensä silloin, että ihmisessä on mielen lisäksi syvempi ulottuvuus, joka on vapaa ajatusten ja tunteiden kahleista. Hän opettaa kirjassaan kuinka tämän ymmärtäminen on jokaiselle mahdollista.

Kirja ei ole uskonnollinen, mutta ajatukset eivät ole uusia, joten osa niistä löytyy esim buddhismista. Vaikka et olisikaan spirituaalinen ihminen niin suosittelen silti. Itsekään en ole. Hänen opetuksensa toimivat ihan arkielämässä vaikka saattavat kuulostaa paikoin korkealentoisilta. Yritä nähdä sen ohitse jos päätät alkaa lukemaan.

Laitoin tämän tähän ihan vain sillä että olen itse ollut epätoivon partaalla niin monta kertaa ja itsekin miettinyt päivä toisensa jälkeen tämän elämän lopettamista, kun on ollut niin paha olla. Mutta alkaa helpottamaan hitaasti mutta varmasti. Toivon että muillekin käy niin!

5

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap

Nostanpa omaa viestiäni...

Olen tosiaan parantunut viidentoista vuoden syvän masennuksen jälkeen. Jospa jota kuta kiinnostaisi vaikka kysäistä että miten. Itse ainakin kaipasin viestejä niiltä jotka ovat parantuneita kun olin pahassa jamassa.

• kaikki hyvin vihdoin

Nostan vanhan viestin. Kyseessä on elämää suurempi teos! Pohjalla en olisi ikinä uskonut, että elämää ja itseään voi rakastaa niin paljon kuin nyt. Suosittelen kaikille!

• olen saanut paljon

On hyvä että olet saanut elämänilon ja avun. Hyvää kirjallisuutta on myös Seppo Jokisen ja Tommy Helstenin teokset erityisesti niille jotka ovat kokeneet vaikean lapsuuden ja nuoruuden.

• Anonyymi

Kiitos tämän ketjun aloittajalle - hieno kirjoitus ja tärkeä aihe. Olisi mukava tietää, mitä sinulle kuuluu nyt monen vuoden jälkeen.

Olen lukenut Läsnäolon voima kirjan vuosien aikana yhteensä kolme kertaa. Olen lukenut myös hänen muut suomennetut kirjansa ja katsonut lukuisan määrän Tollen Youtube-videoita.

Aina silloin kun jaksan keskittyä olemaan "tässä hetkessä" (siinähän me olemme fyysisesti aina, mutta ajatuksemme ovat useimmiten menneessä tai tulevassa), niin minulla menee hyvin. Olen parhaimmillani jaksanut keskittyä hetkessä olemiseen, kaiken tekemiseen n. kolme viikkoa putkeen ja olin varma, että nyt vihdoin alkoi elämäni parantua, mutta sitten taas alan ylihuolehtia lapsistani tms. - ainahan maailmassa ajattelemista riittää.

• Anonyymi

Kiitos kirjavinkistä! Monesti masennus tai muu sellainen on joku paikka, mikä saattaa ihmisen uudistumista ja henkistä heräämistä kohti. Kun masentuu tai ahdistuu niin jonkin itsessä tai omassa toiminnassa on muututtava. Sisäinen minä vaatii niin. Pitää alkaa rakentamaan uutta ja hylätä vanha. Näin minä näkisin.

Olen itse näköjään toipunut masennuksesta. Elämä tuntuu mukavalta ja osaan iloita pienistäkin positiivisista asioista. En ole vielä tosin ole lukenut tätä kirjaa mutta olen muuten tullut siihen tulokseen että ilman masennusta tai sairautta en olis niin syvässä kosketuksessa omaan itseeni ja elämään. Koetin saada tuon kirjastosta mutta sille on paljon varauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      48
      3592
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3555
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3341
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      79
      3154
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2949
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2438
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2215
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      96
      2105
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      1979
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1959
    Aihe