Endometrioosi hoitamatta?

Kibuileva

Ennen kuukautisia vatsa turpoaa, kärsin ummetuksesta ja ilmavaivoista, kuukautiskipumaisia kipuja on joskus parinkin viikon ajan ennen H-hetkeä. Kuukautisten alusta sattuu 2 päivää välillä todella kovasti, vihloo tai kourii; koko vatsanpohja tuntuu kosketusaralta. Joskus on voimakasta pahoinvointia. (Särkylääkkeitä en edes voi käyttää allergian ja vatsakatarriuhan takia.)

Olen jo 35 v ja voi hyvinkin olla mahdollista että minulla on endometrioosipesäkkeitä vaikkapa suoliston alueella. En halua lapsia, enkä halua mitään laparoskopioita jossa ilmeisesti vatsa puhkaistaan, saati leikkauksia. Voiko olla jotain vaaraa siitä että endometrioosi on hoitamatta?

(Gyn. tutkimuksessa ja lab.kokeissa reipas vuosi sitten ei ollut mitään poikkeavaa, mutta end. ei ilmeisesti olekaan siten todennettavissa?)

7

6029

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neito

Hoitamatta olevan endon suurin vaara taitaa olla se, että suoli tukkeutuu kiinnikkeistä. Uskoisin kuitenkin, että tätä ennen esiintyy yleensä veriripulia kuukautisten aikana, kun endometrioosikudos vuotaa suoleen. Varmaksi en osaa ennusmerkeistä sanoa.

Toinen hoitamattoman endometrioosin ongelma on mahdollinen endometrioosikysta, endometriooma, joka voi puhjeta ja vuotaa vatsaonteloon, jolloin päädyt joka tapauksessa leikkauspöydälle. Kipu on tällöin lamaannuttavan kova ja erotat sen kyllä pienemmistä kouristuksista. Endometriooma näkyy yleensä ultraäänitutkimuksessa ilman, että vatsaa täytyy avata. Kiinnikkeet sen sijaan eivät normaalisti näy, voivat kyllä tuntua asiantunteviin käsiin painellessa, jos vetävät esimerkiksi rakkoa, kohtua tai suolta yhdeksi möykyksi.

Endometrioosin hoitaminen ei kuitenkaan tarkoita ainaista paratiisia - se saattaa uusia ongelmaksi asti vaikkapa puolen vuoden kuluttua. Siksi kiinnikkeitä poistetaan lähinnä raskaiksi haluavilta (minkä tekstistäsi päätellen jo tiesitkin).

Ehkäisypillerit hidastavat endometrioosin etenemistä ja joskus jopa surkastuttavat jo kasvaneita pesäkkeitä.

• Mie

..lisäksi kivut lisääntyvät pikkuhiljaa ja vaivojen "skaala" kasvaa myös, jos tautia ei hoideta, joten helpommalla selviät kun lääkärisi kanssa voit yhteistyössä suunnitella hoitosi. Veikkaisinpa että leikkaukseen joudut ennemmin tai myöhemmin, halusit tai et. Endometrioosiyhdistyksen sivuilta asiatietoa ko. sairaudesta.

• tytteli
        Mie kirjoitti:

..lisäksi kivut lisääntyvät pikkuhiljaa ja vaivojen "skaala" kasvaa myös, jos tautia ei hoideta, joten helpommalla selviät kun lääkärisi kanssa voit yhteistyössä suunnitella hoitosi. Veikkaisinpa että leikkaukseen joudut ennemmin tai myöhemmin, halusit tai et. Endometrioosiyhdistyksen sivuilta asiatietoa ko. sairaudesta.

Ei siinä mitään vatsaa puhkaista kun endoa aletaan hoitamaan. Sulle tehdään tähystysleikkaus nukutuksessa. Kolme pientä reikää vatsaan eikä kummosia arpiakaan jää. Mulle tehty ekan kerran n. 1,5 vuotta sitten ja todennäköisesti joudun tulevana syksynä uudelleen.

• kipunen

Kuulostaa erittäin tutulta. Itse hakeuduin lääkäriin tammikuussa ja ultrassa näkyi jotain poikkeavaa munasarjoissa. Endometrioosiepäilyn vuoksi nyt jonossa erikoislääkärille tarkempaan ultraan. Endometrioosi todetaan tähystysleikkauksessa, jonka aikana mahdollisia pesäkkeitä poistetaan.

• Johbero

se tähystyleikkaus ei ole niin itsestäänselvä. Minulla oli niin pahat kiinnikkeet suolessa, että joutuivat tekeen avoleikkauksen kesken tähystysleikkauksen. SUolta poistettiin iso pätkä koska endo oli tuhonnut lähes koko peräsuolen. Siitä on vuosi aikaa ja nyt kohta taas menossa leikkaukseen koska oireet tulivat takaisin. Hämärin seikka tässä on, että vaihdoin ehkäisyrenkaasta Yasmin pillereihin jonka jälkeen oireet tulivat todella voimakkaina takaisin. Eli minä en tulevaisuudessa kyllä koske e-pillereihin, vaikka niiden väitetään korjaavan ongelmaa. Minulla se menee kyllä toisin päin, ne pahentavat ongelmaa!

• Anonyymi

Julkinen terveydenhoito: entinen kättärissä oli puoskarilääkäreitä ja samoin näyttää olevan myös naistenklinikallakin. Välinpitämättömiä lääkäreitä. Julkinen terveydenhuolto on ajettu alas. Potilaat ovat vain karjalaumaa.

• Anonyymi

Yksityisellä kohdellaan potilaita hyvin ja asiantuntevasti. Pitää olla vakuutukset kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      385
      1552
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      83
      1059
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      93
      930
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      849
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      758
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      755
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      121
      725
    8. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      720
    9. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      658
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      37
      645
    11. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      616
    12. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      54
      602
    13. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    14. 45
      557
    15. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      33
      538
    16. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      535
    17. 32
      531
    18. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      508
    19. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      48
      489
    20. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      81