Maitoallergia

maitoallergikko

Olen oman diagnoosini mukaan allerginen maidolle, eli jollekin sen proteiinille. Onko muita kohtalotovereita, siis aikuisia, itse olen 25. Mikä tuohon auttaisi? Syön ja tykkään juustoista, jugurtista, viilistä eivätkä ne aiheuta oireita, jäätelö saattaa aiheuttaa oireita, mutta mitä nyt kesä olisi ilman jäätelöä. Maito ja herajuusto ainakin aiheuttavat oireet. Oireenahan siis on mahakipu ja ripuli n. vuorokauden viiveellä kun on syönyt.

Eli millaisia kokemuksia muilla, oireet, mistä tuotteista ja pääseekö tästä eroon koskaan? Toisaalta kun tietää ettei maitoa juo, niin tämän kanssa pystyy elämään, mutta aina joskus on maha oudosti kipeä ja kun siinä on tuo viive, niin vaikea aina tietää mikä on syynä ollut. Ja se jäätelökin on niin hyvää...

41

30832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommentoija

      "Olen oman diagnoosini mukaan allerginen maidolle, eli jollekin sen proteiinille. Onko muita kohtalotovereita, siis aikuisia, itse olen 25. Mikä tuohon auttaisi? Syön ja tykkään juustoista, jugurtista, viilistä eivätkä ne aiheuta oireita, jäätelö saattaa aiheuttaa oireita, mutta mitä nyt kesä olisi ilman jäätelöä. Maito ja herajuusto ainakin aiheuttavat oireet. Oireenahan siis on mahakipu ja ripuli n. vuorokauden viiveellä kun on syönyt."

      Taisi mennä diagnoosi pieleen. Selvät laktoosi-intolenranssin oireet. Samaan viittaa se, että et saa oireita juustoista yms. - laktoosi häviää useissa prosesseissa maidon jalostuksessa, proteiinit eivät.

      Jos sinulla olisi maitoallergia, saisit tyypillisiä allergiaoireita ja niihin ei riouli kuulu.

      • alkup

        Oliskohan noin..? Mutta eikö juuri tuo viive oireissa kerro, että kyseessä ei ole laktoosi-intoleranssi. Eikös siinä oireet tule nopeammin? Ja eikö muka ripuli ja mahakipu ole oikeita oireita, eli mitäs ne "oikeat" oireet on?

        Kertokaa nyt viisaammat lisää vielä.


      • Moniallerginen
        alkup kirjoitti:

        Oliskohan noin..? Mutta eikö juuri tuo viive oireissa kerro, että kyseessä ei ole laktoosi-intoleranssi. Eikös siinä oireet tule nopeammin? Ja eikö muka ripuli ja mahakipu ole oikeita oireita, eli mitäs ne "oikeat" oireet on?

        Kertokaa nyt viisaammat lisää vielä.

        Mulle tulee pahat oireet 3-4:n päivän sisällä jos olen vahingossa syönyt jotain, jossa on laktoosia. Ennen pystyin syömään monta vuotta Hylatuotteita, nyt en pisaraakaan laktoosia tai helvetti on irti. Se on jotain niin kamalaa jos vahingossa on syönyt, ettei sitä voi edes sanoin kuvailla... tai no, kuvitelkaa itsellenne 40 asteen kuume ja mieletön tuskanhiki, loputon ripuli ja tunne että henki lähtee ihan juuri nyt. :(

        Eli siis laktoosi-intoleranssi on "miedompi" kuin maitoallergia, laktoosi-intolerantikko pystyy syömään vähälaktoosisia Hyla - tai Into-tuotteita tai sitten täysin laktoosittomia tuotteita (esim. kovat juustot), kun taas maitoallergikko ei periaatteessa voisi syödä mitään maitotuotteita.

        Muistaakseni maitoallergiassa (yleisimmin pienillä lapsilla) saat ehkäpä ihottumaoireita jne yleisiä allergiaoireita maidosta.
        Eikä silloin periaatteessa pysty syömään mitään maitotuotteita, koska tuota maitoproteiinia on melkein joka paikassa, laktoosittomissakin tuotteissa.

        Mutta kannattaa etsiä Googlella lisätietoa.


    • googlettaja
      • maitoa

        siis maitoallergikko etkä laktoosikko. Itselläni oli maito allergia n.6vuotta, sitten eräänä päivänä menin allergia testeihin (tutkittiin aivan muuta allergiaa) samalla otettiin ns. muuten vaan maito mukaan ja kappas vain allergia oli hävinnyt! Tästä olen ikuisesti kiitollinen.


    • ...

      Sivulta http://www.gastrolab.net/kslaktf.htm löysin tällaisia juttuja:

      Jos ihminen selvästi aistii, että maidon juonti aiheuttaa vatsavaivoja (vatsan turvotus, ilmavaivoja, ripulia) on syytä epäillä laktoosi-intoleranssia.

      Tavallisin ruoansulatushäiriö meidän maassamme ja useimmissa muissa maissa on laktoosi-intoleranssi - se, ettei suoli pysty sulattamaan maitosokeria ja imemään siitä ravintoa.

      Laktoosi-intoleranssi ei ole sama kuin maitoallergia. Itse asiassa kyseessä ei ole lainkaan allerginen vaiva. Tauti johtuu siitä, että suolistosta puuttuu entsyymi, jonka tehtävänä on sulattaa maitosokeri. Tauti on varsin tavallinen, todennäköisesti tavallisin ilmavaivojen ja ripulin syy.

    • vatsavaivainen

      Sama juttu mulla, oon 24v ja oon nyt pari kuukautta kärsiny epämääräsestä lähes päivittäisestä ripulista ja mahakivuista..lääkäris oon käyny, laktoosi-intoleranssi ja keliakia on poissuljettuja, verikokeet (tulehdusarvot ym. kunnossa). Ite aloin epäillä maitoallergiaa, kun tuli aina hirveet mahaväänteet jäätelön syönnin jälkeen..muita maitotuotteita syömällä oireet tulee viiveellä, noin vuorokauden päästä mullakin. Sanoin sit lääkärille et jospa mul olis maitoallergia (maidon proteeni), se piti epätodennäkösenä vaihtoehtona (pikkulasten sairaus kuulemma) vaik oon lukenu ite et se voi puhjeta missä iässä vaan,ja sitä on kai tutkittu vasta aika vähän (siis nimenomnaan aikuisten maitoallergiaa)Mun lukeman mukaan aikuisilla se oirehtii nimenomaan lähinnä suolisto-oirein ja oireet tulee viiveellä, siksi sitä on vaikea todeta. No tää mun lääkäri määräs mut sit paksusuolen tähystykseen, joka on ens viikolla.Aion käydä kuitenkin varmuuden vuoksi sielläkin, jos oma diagnoosini maitoallergiasta onkin väärä..tosin mahani on ollut kunnossa nyt kun olen välttänyt maitotuotteita, tosin se on välillä vaikeaa, kun maitoa on lähes kaikkialla..

    • atoopikko

      Itselläni on ollut laktoosi-intoleranssia jo vuosia, ei diagnosoituna, mutta kun ihmettwelin kun aina pierettää niin aloin juoda hyla maitoa ja niin se ilma loppu :) Myöhemmin vasta alkoi ihottuma, ja nyt taistelenkin sen kanssa, ja huomaan selvästi että jokin tai jotkut ruuat aiheuttaa sitä, en vain ole varma mitkä. Maito aiheuttaa siis mulle sanotaanko jos juon aamulla maitoa, niin illalla tulee ilmaa. Se olisi siis laktoosi-intoleranssia. Mutta jos ihottumani ja ajoittainen hengenahdistuksnei johtuu siitä, silloin olen sille mytös joko allerginen tai yliherkkä (eli ei näy testeissä). Olen kanssa kuullut että se "on vain lasten sairaus" mutta kuitenkin on sitä aikuisillakin.

      Joka tapauksessa haluaisin että joku maitoallerginen aikuinen kertoo mitä oireita teille tulee? Voiko ihottuma, naaman kutiaminen, hengenahdistus (lievä) olla oireita? Ei tule mitään suoliato oireita pienistä määristä mutta noita oireita on, ja epäilen maitoa. En vaan koskaan malta olla pitkään syömättä mitään maitotuotteita...Eli kaikki juustot sun muut aiheuttaa mielestäni oireita.

      • Maitoallerginen

        Minulla on kokein varmistettu maitoallergia. Oireina on jatkuvaa mahan löysyyttä, ilmavaivoja, mahakipuja, ihottumaa, niveloireita, yms. Oireet olivat todella omituiset. Niveloireiden vuoksi hakeuduin lääkäriin ja maitoallergia mulla sitten todettiin, en olisi ikipäivänä uskonut. Kannattaa pyytää lääkäriä ottamaan maitoproteiinin vasta-aineet, jos allergia epäilyttää. Hoito on ikävä. Kaikki maito pois ruokavaliosta ja sitä on joka paikassa!


      • Maito
        Maitoallerginen kirjoitti:

        Minulla on kokein varmistettu maitoallergia. Oireina on jatkuvaa mahan löysyyttä, ilmavaivoja, mahakipuja, ihottumaa, niveloireita, yms. Oireet olivat todella omituiset. Niveloireiden vuoksi hakeuduin lääkäriin ja maitoallergia mulla sitten todettiin, en olisi ikipäivänä uskonut. Kannattaa pyytää lääkäriä ottamaan maitoproteiinin vasta-aineet, jos allergia epäilyttää. Hoito on ikävä. Kaikki maito pois ruokavaliosta ja sitä on joka paikassa!

        Mulla ei koskaan ole testattu, mutta iho-oireet olivat neljä vuotta sitten sietämättömät ja herkkävatsainenhan olen aina ollut (en tosin osaa vieläkään yhdistää sitä maitoon, koska oireet tulee joskus ja tosiaan tuskanhiki otsalla pöntöllä saa kykkiä), mutta siis jätin itsekkäästi maitotuotteet pois ruokavaliostani(lääkäreistä ei paljon apua tässä asiassa ole ollut) ja vähitelleen noin ½ vuodessa iho parani ja elämänhalu palasi. Nyt on 4-vuotta kulunut ja yritän kokeilla maitoa. Iho-oireita on tullut ja tänään heräsin ensimmäisen kerran silmäluomet turvonneena. Saattaa olla, ettei minusta tule koskaan maidonjuojaa, kuten ei monesta muustakaan aikuisesta maitoallergikosta.


      • allerginen_maidolle

        Mulla on maitoallergia ja oireet keskittyvät vatsaan. Ei siis mitään hengenahdistusta, ihottumaa yms, vaan maha turpoaa ja kipeytyy ja alkaa pierettää. Oireet yleensä tulee seuraavana päivänä, joskus heti kun olen syönyt maitotuotetta.

        Siitä voi kuulemma parantua, jos on 4 vuotta täysin maidottomalla kuurilla. Nykyään melko helppoa: lukee vaan, ettei tuotteessa ole käytetty maitopoteiinia, maitojauhetta, voita, herajauhetta tai muuta maidon osia. Ainut mitä todella kaipaan, on kaurakeksit ja suklaa.


      • just_teen
        allerginen_maidolle kirjoitti:

        Mulla on maitoallergia ja oireet keskittyvät vatsaan. Ei siis mitään hengenahdistusta, ihottumaa yms, vaan maha turpoaa ja kipeytyy ja alkaa pierettää. Oireet yleensä tulee seuraavana päivänä, joskus heti kun olen syönyt maitotuotetta.

        Siitä voi kuulemma parantua, jos on 4 vuotta täysin maidottomalla kuurilla. Nykyään melko helppoa: lukee vaan, ettei tuotteessa ole käytetty maitopoteiinia, maitojauhetta, voita, herajauhetta tai muuta maidon osia. Ainut mitä todella kaipaan, on kaurakeksit ja suklaa.

        Minulla on jo pitemmän aikaa ollut laktoosi-intoleranssi ja olen sen luokan ihminen että en paljon jaksanut välittää menikö suuhun laktoosittomia tuotteita vai eikö. Ja tämä välittämättömyys johti siihen että nykyään en siedä yhtään maitotuotteita. Ensimmäiset oireet mitkä huomasin itse, olivat ihottuma joka puolella kehoa, varsinkin polvitaipeissa ja reisissä. Ja kutitti muuten aika pirusti.. Maha oli aina ihan tulessa ja ilmavaivojakin oli ja maha löysällä. Soitin sitten kouluni terveydenhoitajalle asiasta joka totesi tylysti että 16 vuotiaalle ei voi puhjeta maitoallergiaa, ja etten tulisi koulusta saamaan maidotonta ruokavaliota. Kaikki oireilut loppuivat jo reilun kuukauden päästä aloitettuani maidottoman ruokavalion. Koko perheeni on laktoosi-intolerantikkoja, mutta minä ja äitini epäillään että minulle olisi sitten puhjennut maitoallergia.

        Mutta pystyykö se puhkeamaan 16 vuotiaalle?
        Luokkakaverini 40 vuotiaalle äitille oli kyllä puhjennut maitoallergia 3 vuotta sitten.
        Tekisi vain mieli näyttää terkkarille närhen munat!


      • on maitoallergia.

        Ihottuma, kutiaminen ja hengenahdistus voivat hyvinkin olla oireita, Itselläni on juurikin ihottumaa ja muutenkin atooppista ihoa, mikäli maidollisia tuotteita nautiskelen... Ihoa alkaa myös kutittaa lähes heti maitoruokien syömisen jälkeen, erityisesti käsivarsia ja leukaa. Allergia todettiin ollessani 8:lla luokalla (verikokeella), nyt olen 20 v, eikä ole allergia hävinnyt minnekään. Vatsa- tai suolisto-oireita minulle ei tule (paitsi raejuustosta ja proteiinipatukoista), mutta ihossa näkyy. Ei onneksi kasvoissa, joten silloin tällöin voin nauttia...


      • 19-vuotias
        allerginen_maidolle kirjoitti:

        Mulla on maitoallergia ja oireet keskittyvät vatsaan. Ei siis mitään hengenahdistusta, ihottumaa yms, vaan maha turpoaa ja kipeytyy ja alkaa pierettää. Oireet yleensä tulee seuraavana päivänä, joskus heti kun olen syönyt maitotuotetta.

        Siitä voi kuulemma parantua, jos on 4 vuotta täysin maidottomalla kuurilla. Nykyään melko helppoa: lukee vaan, ettei tuotteessa ole käytetty maitopoteiinia, maitojauhetta, voita, herajauhetta tai muuta maidon osia. Ainut mitä todella kaipaan, on kaurakeksit ja suklaa.

        Minä sain eilen allergiakokeiden tulokset ja tyrmistyin täysin. Minulla on maitoallergia! Ja ilmeisen paha sellainen.

        Olen jo joitain vuosia luullut,että minulla on laktoosi-intoleranssi ja ihmettelinkin,että miksi laktoositon ruokavalio ei aina toimi! No nyt se syy sitten selvisi. En kylläkään tiedä,että millä ilveellä pystyn maitoa välttämään kun sitä on todellakin joka paikassa! Ja toiseksikin minä rakastan maitoa! Soija maitoa on onneksi olemassa ja aion siirtyä siihen. Valitettavasti homma ei ole niin yksinkertainen,vaan koko ruokavalio pitää pistää uusiksi.

        Oireita ovat siis kova ripuli(joskus en ehdi syödä edes loppuun,ennen kuin joudun juoksemaan vessaan),piereskely(jatkuvaa ja kiusallista)´.

        Hengenahdistus ja ihottuma ovat sellaisia alueita,joista en osaa oikein sanoa,koska olen koko ikäni elänyt atooppisen ihon kanssa ja sain jokin aika sitten vahvistuksen,että minulla on astma. Siis näistä en osaa sanoa,mutta voi toki olla,että maito pahentaa kumpaakin.


      • nadja6
        allerginen_maidolle kirjoitti:

        Mulla on maitoallergia ja oireet keskittyvät vatsaan. Ei siis mitään hengenahdistusta, ihottumaa yms, vaan maha turpoaa ja kipeytyy ja alkaa pierettää. Oireet yleensä tulee seuraavana päivänä, joskus heti kun olen syönyt maitotuotetta.

        Siitä voi kuulemma parantua, jos on 4 vuotta täysin maidottomalla kuurilla. Nykyään melko helppoa: lukee vaan, ettei tuotteessa ole käytetty maitopoteiinia, maitojauhetta, voita, herajauhetta tai muuta maidon osia. Ainut mitä todella kaipaan, on kaurakeksit ja suklaa.

        Oireesi kuulostaa ennemminkin laktoosi-intoleranssilta.. Mutta oli mikä oli kerron iloksesi että Kantolan kaurakeksit ja wienernougat ja mignonmunat on täysin maidottomia:) Olen kokeillut itse tuota vuosien maidottomuutta ja saanut aikaan vain allergian pahenemisen. Täydellistä välttämistä ei enää suositella juuri siksi. Syö paljon maitohappobakteereita, esim. gefilus maidoton.


    • liinu

      käykää katsomassa www.susiraja.net/elämänmeno. Siellä on tietoa maitotaudista, joka ilmenee erilaisin oirein muttei ole allergiaa. Johtuu homogenoiduista maitotuotteista ( maitorasva pilkotaan )mm. luomumaidossa ei ole tätä tehty. Dieetti pitää olla 100 %:n.

      • Pekka.,

        että alkoi maidoton ruokavalio vaikuttamaan?
        Itse nyt pari viikkoa ollut maidotta ja ensimmäiset päivät tuntuivat parhailta, mutta sitten alkoivat mahdottomat ilmavaivat??? Onko tämä sitten vain sitä että elimistö yrittää pistää vielä hanttiin ko ei saa enää maitoa??? Vai mistähän johtuu?
        Itseltä verikokeella todettiin maitoallergia, kun ensin kymmenen vuotta tutkittiin kaikki muut mahdolliset kokeet ja tutkimukset, sitten huomasin pyytää maitoallergia verikokeeseen.


      • Pirkko
        Pekka., kirjoitti:

        että alkoi maidoton ruokavalio vaikuttamaan?
        Itse nyt pari viikkoa ollut maidotta ja ensimmäiset päivät tuntuivat parhailta, mutta sitten alkoivat mahdottomat ilmavaivat??? Onko tämä sitten vain sitä että elimistö yrittää pistää vielä hanttiin ko ei saa enää maitoa??? Vai mistähän johtuu?
        Itseltä verikokeella todettiin maitoallergia, kun ensin kymmenen vuotta tutkittiin kaikki muut mahdolliset kokeet ja tutkimukset, sitten huomasin pyytää maitoallergia verikokeeseen.

        Verestä tehdyn vasta-ainetutkimuksen tulos oli 29.6 %, kun pitäisi olla alle 27. Eli minulle on tullut maitoallergia 62-vuotiaana, ehkä kuitenkin vielä lievässä muodossa. Mieheni sanoo, että se on tullut minulle liiasta Gefilus-piimän juonnista (maitoa ei vatsani ole sietänyt vuosiin). Join piimää yleensä 2 l päivässä. Olen lukenut, että maidon homogenointi on usein maitoallergian takana. En ole vielä kokeillut homogenoimattomia tuotteita. Oireistani: Viime syksynä alkoi olla paljon ilmavaivoja, johon auttoivat hiilitabletit ennen tilaisuuksiin menoa. Joulun aikaan tuli syötyä paljon suklaita ja Hyla-kermakakkuja ja alkoi tulla myös kipuja vatsaan. Kuuntelin muutaman viikon ja sitten aloitin välttämisdieetin. Ensin olin yhden viikon ilman maitotuotteita, sitten jätin pois vielä kaikki vehnätuotteet toisella viikolla, kun tuntui, että nekin aiheuttivat kipuja, söin ja syön jatkossakin Vaasan 100 % ruisleipää. Aloin käyttää myös maitohappobakteereja aamuin illoin. Kahden viikon jälkeen yritin varovasti kokeilla laktoosittomia jogurtteja. Teelusikallinenkin aiheutti kipuja. Jatkoin maitohappobakteerien syömistä ja kokeiluja silloin tällöin. Vähitellen vatsa alkoi sietää pari ruokalusikallista laktoositonta jogurttia, mutta myös Gefilus Hyla-jogurttia, kun sekoitin ne soijajogurtin kanssa ja sekaan mustikoita ja vedessä liotettuja kaura- ja vehnäleseitä (minulla on ummetusta, ei ripulia).Eilen äitienpäivänä söin melko paljon hyla-kermakakkua. Tänään on ollut vähän kipuja. Neuvoni: ensin maidoton ja myös vehnätön dieetti (usein ne kulkevat käsi kädessä) ja ehdottomasti esim. Laktoseven-maitohappobakteerit jokapäiväiseksi. Sitten kun vatsa rauhoittuu, voit alkaa kokeilla siedätystä. Kuten tällä palstallakin kerrottiin, täydellinen välttämisdieetti ei kuitenkaan auta aikuisella. Jos siedätys toimii, niin maitoallergia ei pahene. Minulla ei muuten ole ollut mitään iho- eikä hengitysoireita. Hiihdinkin talvella lähes 500 km. Tutkimuksissa ei löytynyt myöskään keliakiaa ja voin syödä nykyisin myös vehnää. Huomasin, että silloin kun vatsa on oikein tulehtunut, lähes kaikki ruoka-aineet voivat aiheuttaa ongelmia. Eli on tärkeää kuunnella oman kehonsa tuntemuksia! Hyvää vointia sinulle Pekka (minunkin puolisoni on Pekka).


      • M
        Pirkko kirjoitti:

        Verestä tehdyn vasta-ainetutkimuksen tulos oli 29.6 %, kun pitäisi olla alle 27. Eli minulle on tullut maitoallergia 62-vuotiaana, ehkä kuitenkin vielä lievässä muodossa. Mieheni sanoo, että se on tullut minulle liiasta Gefilus-piimän juonnista (maitoa ei vatsani ole sietänyt vuosiin). Join piimää yleensä 2 l päivässä. Olen lukenut, että maidon homogenointi on usein maitoallergian takana. En ole vielä kokeillut homogenoimattomia tuotteita. Oireistani: Viime syksynä alkoi olla paljon ilmavaivoja, johon auttoivat hiilitabletit ennen tilaisuuksiin menoa. Joulun aikaan tuli syötyä paljon suklaita ja Hyla-kermakakkuja ja alkoi tulla myös kipuja vatsaan. Kuuntelin muutaman viikon ja sitten aloitin välttämisdieetin. Ensin olin yhden viikon ilman maitotuotteita, sitten jätin pois vielä kaikki vehnätuotteet toisella viikolla, kun tuntui, että nekin aiheuttivat kipuja, söin ja syön jatkossakin Vaasan 100 % ruisleipää. Aloin käyttää myös maitohappobakteereja aamuin illoin. Kahden viikon jälkeen yritin varovasti kokeilla laktoosittomia jogurtteja. Teelusikallinenkin aiheutti kipuja. Jatkoin maitohappobakteerien syömistä ja kokeiluja silloin tällöin. Vähitellen vatsa alkoi sietää pari ruokalusikallista laktoositonta jogurttia, mutta myös Gefilus Hyla-jogurttia, kun sekoitin ne soijajogurtin kanssa ja sekaan mustikoita ja vedessä liotettuja kaura- ja vehnäleseitä (minulla on ummetusta, ei ripulia).Eilen äitienpäivänä söin melko paljon hyla-kermakakkua. Tänään on ollut vähän kipuja. Neuvoni: ensin maidoton ja myös vehnätön dieetti (usein ne kulkevat käsi kädessä) ja ehdottomasti esim. Laktoseven-maitohappobakteerit jokapäiväiseksi. Sitten kun vatsa rauhoittuu, voit alkaa kokeilla siedätystä. Kuten tällä palstallakin kerrottiin, täydellinen välttämisdieetti ei kuitenkaan auta aikuisella. Jos siedätys toimii, niin maitoallergia ei pahene. Minulla ei muuten ole ollut mitään iho- eikä hengitysoireita. Hiihdinkin talvella lähes 500 km. Tutkimuksissa ei löytynyt myöskään keliakiaa ja voin syödä nykyisin myös vehnää. Huomasin, että silloin kun vatsa on oikein tulehtunut, lähes kaikki ruoka-aineet voivat aiheuttaa ongelmia. Eli on tärkeää kuunnella oman kehonsa tuntemuksia! Hyvää vointia sinulle Pekka (minunkin puolisoni on Pekka).

        Onko maitoallergia mahdollinen oire huono olo ja pieni oksennus maidon nauttimisen jälkeen?


      • fdfdgdggdd
        M kirjoitti:

        Onko maitoallergia mahdollinen oire huono olo ja pieni oksennus maidon nauttimisen jälkeen?

        aion kokeilla jättää maidon pois ruokavaliosta, koska voi olla että olen juuri sille allerginen. Kaunko pitäisi odotella että huomaa oireiden häviämisen, siitä kun viimeksi on käytänyt maitotuotteita?


      • Mai Doton
        fdfdgdggdd kirjoitti:

        aion kokeilla jättää maidon pois ruokavaliosta, koska voi olla että olen juuri sille allerginen. Kaunko pitäisi odotella että huomaa oireiden häviämisen, siitä kun viimeksi on käytänyt maitotuotteita?

        "Kaunko pitäisi odotella että huomaa oireiden häviämisen, siitä kun viimeksi on käytänyt maitotuotteita? "

        Mulla akuutit vatsaoireet eli öinen vatsakipu ja ripuli menevät ohi muutamassa päivässä ... viikossa. Allergian toteamisen yhteydessä vatsan rauhoittumiseen meni muutama viikko.

        Niveloireet ja ranteiden jännetupentulehdus laantuvat viikossa ... kahdessa maitotuotteille altistumisen loputtua. Olen joskus käyttänyt erehdyksessä margariinia, jossa oli maitoproteiinia ja huomasin tuon jännetupentulehduksen ilmaantumisesta ja pahenemisesta hoidosta huolimatta. Margariinin vaihdos korjasi tilanteen noin kahdessa viikossa. Alun perin en edes tiennyt maidon aiheuttavan ranteen jännetuppiin tulehdusoireita mutta pakko oli uskoa kun jo vuosia ennen vatsaoireiden ilmaantumista kiusannut vaiva yhtäkkiä lieveni merkittävästi.

        Iho-oireet eli kasvojen atooppinen ihottuma näyttää vähenevän suunnilleen samaa tahtia kuin jännetupentulehduskin.


    • maito

      itselläni on ollut 2 vuotiaasta saakka maitoallergia, silloin pienenä noudatin ruokavaliota, mutta nyt n. 2 vuoteen en ole noudattanut sitä. olen 13-vuotias ja mielessäni pyörii vaa kysymys et jos en noudata ruokavalioo ni voiko siitä tulla jokin pahempi seuraamus ...?

      • sayonara~

        Jos sulla on maitoallergia ja syöt/juot maito olisit jo kuollut.... Eli epäilen että sulla on laktoosi-intoleranssi.

        Jos maidosta ei ole muuta haittaa kuin mahakipu/ripuli sen kuin syöt, jos et välitä.

        Jos on maitoallergia, et voi syödä maitotuotteita koska hengistystiet tukkeutavat ja tukehdut ilman lääkettä. Ennemmin hengenahdistusta on yleensä "ihottumaa".

        kannattaa tarkistaa onko kysy laktoosi-intoleranssista vai maitoallergiasta, sillä kannattaa tietää onko henkivaarassa jos saa maitoa vahingossa etc.


      • ei maitoa

        Voi tulla, joten jätä maito.


        Yli puolet maailman väestöstä EI juo maitoa eikä heillä ole puutetta kalsiumista. Eli mihin me Suomalaiset tarvitsemme maitoa?

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

        Elimistöä ei saa kuormittaa, jos on allerginen jollekkin.


      • npinz
        sayonara~ kirjoitti:

        Jos sulla on maitoallergia ja syöt/juot maito olisit jo kuollut.... Eli epäilen että sulla on laktoosi-intoleranssi.

        Jos maidosta ei ole muuta haittaa kuin mahakipu/ripuli sen kuin syöt, jos et välitä.

        Jos on maitoallergia, et voi syödä maitotuotteita koska hengistystiet tukkeutavat ja tukehdut ilman lääkettä. Ennemmin hengenahdistusta on yleensä "ihottumaa".

        kannattaa tarkistaa onko kysy laktoosi-intoleranssista vai maitoallergiasta, sillä kannattaa tietää onko henkivaarassa jos saa maitoa vahingossa etc.

        Itselläni on maitoallergia ja sen oireet ilmenevät närästyksenä, pahoinvoinnilla ja mahakipuna (myös turpoaa)

        Maitoallergiaan ei ole minkäänlaista lääkettä! Sitä olen jo 2 vuoden aikana kysellyt mutta mikään ei ole mikä auttaisi. Maidon kokonaam välttäminen ei ole minun tilanteessa kannattavaa kun kestän sitä n. 2dl parin päivän sisällä.

        Lääkärit ovat minulle sanoneet että maito paistettuna, makaronilaatikossa esim. Ei välttämättä aiheuta kaikille oireita jos maitoallergia ei ole paha.


    • 3.n Hyötybakteerin

      pula limakalvoillasi-oli kyse maitoallergiasta, tai laktoosi-intoleranssista!
      P.S. Kaikki rivilääkärit eivät tiedä vielä näitä limakalvojen hyötybakteeri asioita!!


      ............jatkuu.
      Alkuun
      * Vaihe 2. Mutta jos et pysty käyttämään rasvaista lehmän-maitoa:
      “”Lainaus alkaa: (Usein kysytty Probiootti-bakteereista)
      6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - *)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=23
      *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!
      -Lainaus loppuu.”"
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=39
      - Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi….kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria, tai enemmän/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää.”
      Alkuun

      * Vaihe 3. Mutta jos et pysty käyttämään eläinperäisiä hyötybakteereita ollenkaan(=maitojäämät), esimerkiksi herkän anafylaksian (=vakava allerginen reaktio)-, migreenin-, tai laktoosi-intoleranssin -vaaran takia:
      a.Silloin sinun on käytettävä alkuun 2vrk….14vrk herkkyydestä riippuen ihmisperäisiä hyötybakteereita. Huomioi tässä vaiheessa:
      - Vähennä synteettisten lääkkeiden käyttöä portaittain(!) herkkyydestäsi riippuen 4vrk……28vrk, poislukien verenpaine-lääkitys jonka vähentäminen on perustuttava todellisiin verenpaine-lukemiin, sekä avaavan lääkkeen käyttöä ei saa lopettaa ennenkuin se tosissaan käy tarpeettomaksi!
      - Sekä huomioi, että ensimmäisen viikon aikana mm “ilmavaivat” lisääntyvät – jonka jälkeen vasta paraneminen alkaa pikkuhiljaa! Joten “älä heitä pyyhettä kehään” liian aikaisin. Jos sinulle on diagnosoitu esimerkiksi astma, niin se tarkoittaa käytännössä useamman vuoden 3-tärkeimmän hyötybakteerin syömistä!
      Käytä alkuun 2vrk….14vrk herkkyydestä riippuen, ihmisperäisiä hyötybakteereita:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=24#Asidophilus
      .
      b.Sitten jatkossa 2vrk….14vrk herkkyydestä riippuen, ihmisperäisiä hyötybakteereita:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=24#Acidophilus_Forte

      Edellisillä toimenpiteillä pystytään kiertämään mahdollisten maitojäämien aiheuttama anafylaksian vaara, jolloin voidaan käyttää turvallisesti kaikkia kolmea 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif hyötybakteeria:
      .
      c.Sitten jatkossa eläinperäiset bakteerit jotka saattavat sisältää maito-jäämiä:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=24#Asidophilus_plus
      Alkuun
      Jatkuu..........
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    • Allergiaa?

      Itsekin epäilen ainakin lievää maito-allergiaa, sillä saan oireita laktoosittomistakin maitotuotteista sekä juustoista. Oireina turvotus, ilmavaivat, ummetus, vatsan vääntäminen. Välillä olen yöllä herännyt hirveeseen tunteeseen, ihan kuin koko maha olisi jotenkin solmussa ja limakalvot ärtyneet. Silloin kuin mahan limakalvot tuntuu ärtyneiltä, niin jopa raana-veden juominen aiheuttaa sinne tuntemuksia. Laktoosi-intoleranssia tutkittu verikokeella, mutta testin mukaan en ole allerginen laktoosille.

      Ehdotin lääkärille kerran tätä maito-allergiaa, mutta ei ottanut sitä tosissaan, on kuulemma lasten tauti. Myös vehnä ja ruis ei tee vatsalleni hyvää, toinen turvottaa ja toinen närästää. Siitepölyallergiatkin löytyy, joten en pitäisi mitenkään ihmeellisenä, että olisin allerginen myös maidon proteiinille? Pari viimeistä kertaa sain maitorahkasta hirveät tuntemukset vatsaan. Toisaalta mietin, onko maidon valmistus-prosessissa jotain, mikä ei sovi elimistölleni. Ostinkin juuri sitä homogenoimatonta maitoa. Mielestäni myös luomu-ab-luonnonjogurtti on soveltunut minulle hyvin.

    • Pääset ongelmistasi

      eroon noilla hyötybakteereilla!!


      ....................
      Alkuun
      * Vaihe 2. Mutta jos et pysty käyttämään rasvaista lehmän-maitoa:
      “”Lainaus alkaa: (Usein kysytty Probiootti-bakteereista)
      6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - *)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=23
      *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!
      -Lainaus loppuu.”"
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=39
      - Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi….kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria, tai enemmän/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää.”
      Alkuun

      * Vaihe 3. Mutta jos et pysty käyttämään eläinperäisiä hyötybakteereita ollenkaan(=maitojäämät), esimerkiksi herkän anafylaksian (=vakava allerginen reaktio)-, migreenin-, tai laktoosi-intoleranssin -vaaran takia:
      a.Silloin sinun on käytettävä alkuun 2vrk….14vrk herkkyydestä riippuen ihmisperäisiä hyötybakteereita. .........................
      Opastus hyötybakteereihin kokonaan:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    • Allergiasuku

      Aloittaja kertoo syövänsä maitotuotteita. Ellei saa selkeitä oireita syötyä, rankkaa turpoamista/kraateri-ihottumaa, muuta ihottumaa, hengityselinoireita... EI ole kyse kaseiini-allergiasta.
      Toinen aikuisista pojistani oli lapsena soijamaidolla... Myös veljeni lapsena, kaseiiniallergiaa esiintyy usein suvussakin...
      Pahinta oli kun kerran poikani allergia oli kirjattu väärin sairaalaan otettaessa. olin itse onneksi... Piltille tuotiin JUUSTOKEITTOA. luulin itse sitä soijapohjaiseksi joksikin, ja ekan lusikallisen jälkeen lapsi TURPOSI. Ja arvaatte että tämä emo soitti kutsukelloa, ja kysyi mikä sekaannus tässä on...
      Jostain syystä sanomani ihan aito allergia oli kirjattu laktoosi-intoleranssina. No... apuhan oli lähellä. Sairaalassa kun oltiin, muttei hymyilyttänyt, mitä olisi käynyt...

    • anne

      ole 64 vuotias ja en voi syödä edes hampurilaisia tai valmis ruokia kun niihin on lostakin syystä laitettu maito proteiinia tulee ihan hirveä ripuli lopulta ei voi edes paperilla pyyhkiä ,piitää suihkuttaa .pientä helvettiä.aikuiset eivät kuulemma ole allerkisia maito proteiinille.minä kyllä olen ja solumyrkkyjen jälkeen tämä vaivailmestyi .mitä tehdä sano se ja lääkäri eivät oikein ota asiaa vakavasti luulevat et vika on korvien välissä.

      • sepe

        Ottaa päähän sana LAKTOOSITON. Jos kysyy kahvilassa: "Onko siinä maitoa?", vastaus on aina: "Se on laktoositonta." Kun jatkaa kysymällä: "En puhunut laktoosista eli maitosokerista, vaan maidosta (lehmänmaidossa kiinteästä aineesta on 85 % proteiinista!)" - tämän jälkeen myyjä tuijottaa kysymysmerkkinä.
        Eipä asiaa ymmärrä juuri kukaan lääkärikään. Kun kysyin Mehiläisen gastroenterologilta (mahan erikoislääkäri, kirurgi), että montako % aikuisista on maitoallergikkoja, hän alkoi heti puhua laktoosi-intoranssitilastoista.


    • Tuntemusta

      Maidon oireet

      palan tunne kurkussa
      -hikoilu
      -vedon tunne lihaksissa
      -nivelten kipu
      -närästys
      -liman kertyminen kurkkuun
      -köhä
      -hengitysoireet  (astma)
      -levottomat jalat
      -vatsan turvotus
      -ilmavaivoja
      -tyrät  (navan, ruokatorven ja vatsan)
      -peräpukamat ja peräaukon haavaumat
      -kylmän tunne
      -lihavuus
      -kuorsaus
      -ripuli
      -nenän polyypit ja tukkoisuus
      -sekavuus ja keskittymisvaikeudet
      -lihasten kireys
      -kasvojen turvotus
      -kynsien halkeileminen
      -ärtyvän suolen oireyhtymä 
      -verenkiertohäiriöt aivoista
      -finnit ja suuret tulehtuneet ihohuokoset
      -jalkojen ja käsien puutuminen
      -muistihäiriöt

      • Allergiaako

        Kaikki kohdat suoraan mun elämästä.. Mistä lähteestä tämä on löytynyt?


      • Anonyymi

        Nää oireet kuulostaa todella kuin omasta elämästäni.


    • hdfhdfhdffd

      Höpö höpö. Et ole mikään maitoallergikko, ehkä siedät vähän huononpuoleisesti laktoosia. Ehkä olet aikuistuessa perehtynyt vähän tarkemmin lääketieteellisiin tosiasioihin.

      • Rekkapekkapa12

        Ikkunoita ei pestä paskalla. Joten älä sotke keskustelu ikkunoita.


    • ElämäIlmanMaitoa

      Minulla todettiin ihan vahingossa maitoallergia noin 7 vuotta sitten, eli olen allerginen maidon proteiinille. Mahan turvotuksen vuoksi menin lääkäriin ja viisas lääkäri otti oikean testin. Olen nyt 55-vuotias ja kun mietin elämääni taaksepäin, olen kärsinyt korvaoireista, limaisuudesta ja nenän tukkoisuudesta vuosikymmeniä. Nyt viimeisen vuoden aikana olen alkanut oirehtimaan enemmän. Kun käytän maitotuotteita, oli se sitten tavallista, laktoositonta, luomua yms., saan viimeistään seuraavana päivänä valtavan kutinan nenään, aivastelen koko ajan, nenä vuotaa, samoin silmät silmät ja korvat kutisee, samoin kasvot. Saan siis flunssankaltaisen olotilan, itse osaan jo erottaa sen tavallisesta flunssasta. Korvat ovat vuotaneet kirkasta nestettä varmaan jo kymmenen vuoden ajan ja kutiavat valtavasti yöllä, eikä lääkärit ole osanneet siihen mitään apua antaa. En ole osannut sitäkään aiemmin maitoproteiiniin yhdistää, mutta nyt osaan.
      IgE-vasta-aine on aikuisella normaalisti vähän yli 100, minulla se on noin 1200. Mitään muuta allergiaa minulla ei ole.

      Oma poikani sairasti maitoallergian lapsena, samat oireet, eli limaisuus, jatkuvat korvatulehdukset, mutta ei ihottumaa yhtään, eikä myöskään ripulia. Itse tein silloin tutkimustyötä ja tein diagnoosin itse, jonka lääkärit kielsivät. Lopetin maidon, siirryin hänen kohdalla soijamaitoon, ja kaikki oireet katosivat. Kokeilin maitoa uudelleen, ja lapsi (7kk tuolloin), sai vakavat oireet ja oli lähes tehohoidon tarpeessa, mutta onneksi sairaalassa ollut lasten lääkäri otti puheeni vakavasti ja saatiin oikea diagnoosi hänellekin, toki mukana oli myös kotimaiset viljatkin, mutta maito oli se pahin.

      Maitoproteiinia on todella vaikea välttää. Olen itsekin nyt siinä tilanteessa, että harkitsen täysin maidotonta ruokavaliota, koska oireet pahenee koko ajan. Työlästä se tulee olemaan ja monesta hyvästä joudun luopumaan.

      • maidottomuus

        Minulla myös outoja oireita pitkin kroppaa.Nyt pahin korvaoire.vas korvassa paineentunnetta,kipuakin.oik korvassa kutinaa ajoittain,ihottumaa kasvoissa,päänahassa,lihaskireyksiä,nenän tukkoisuutta.gluteenin olen jättänyt yli puoli vuotta aikaa.Todettiin geenitestissä herkkyys sille. Äidilläni todettu maitoallergia, joten riskit kai melko isot. tuossa taannoin olin ilman maitotuotteita, n 7kk , jolloin olin tarkka maidottomuudesta.Paistamiseen käytin oliiviöljyä tai kirkastettua voita.Gluteenittomuuden kanssa pärjää hyvinkin, mutta maidottomuus on itselle hankalampi juttu. Mielestäni saisivat valmistajat huomioida paremmin.esim lihajalosteita ostaessa, monissa lukee vain laktoositon.Tutkiessa tarkemmin, tuote ei edes sisällä maidon osia,miksi ei voi suoraan lukea maidoton.Asiakkaan olisi helpompi tehdä ostoksia

        tuolla ylempänä lueteltu maidon oireita, itseltäkin löytyy monia..kiinnostaisi myös tietää mistyä lähteestä peräisin?


      • maidotomuus

        vielä piti kysäistä, onko kokemuksia vuohenmaidosta? tuleeko oireita? itse käyttänyt sitä kahvin kanssa, koska riisi, manteli,soija maidot maistuvat niin pahalta.


      • Anonyymi

        Kerran kesässä kun kokeilee laktoosittoman jäätelön, muistaa jälleen, miksi ei syö mitään maitotuotteita. Kauramaito pitäisi saada luomuna siten, ettei siihen ole ympätty mitään lisäaineita.


    • Anonyymi

      Maidosta sairastumista kuvaamaan, allergia ja yliherkkyys, ovat aivan liian lieviä ilmaisuja. Ne jotka yrittävät vielä tinkiä diagnoosiväännöillään, vakavasti maitotuotteista oireilevien, pakottamiseksi syömään "hylaa" tai laktoosittomia, eivät ole älyävinään, etteivät vakavat sairastumiset maitotuotteista, poistu vähättelemisellä, tai väkisin yrittämisellä, vaan pahenevat.

      Pitäkää puolianne maidosta ja muista ns. elintarvikkeista sairastuvat. Ei teidän pidä kärsiä toisten mieliksi, kyse on teidän elämästänne ja terveydestänne, siinä olette itse parhaita asiantuntijoita, älkää antako laumavihaajien- ja käskyttäjien määräillä.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16314748/harkapapu-laukaisee-autoimmuunisairauksia-kuten-sle-dermatomyosiitti-ym#comment-109397611

      Tässä yhteydessä varoitus myös, autoimmuuni-reumageenisille, seuratkaa ettei ruokiin kouluissa, oppilaitoksissa, vanhustenhoidossa jne, ole lisätty härkäpapua, joka aiheuttaa kyseisten sairauksien puhkeamisen. Norjalaiset hankkiutuivat, kyseisestä terveydelle vaarallisesta härkäpavusta eroon, myymällä sen Raision tehtaille Suomeen. Italiassa on kyliä, joissa härkäpavun viljelykin on kielletty.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe