Hei!
Minulla on otsikon mukainen kääntöpöytäsirkeli, joka on ollut kohtalaisella käytöllä kolme vuotta.
Pari päivää sitten 2x4:sta halkaistaessa rupesi moottori savuttamaan. Lopetin sahauksen ja annoin koneen jäähtyä. Nyt kun sahaa pyörittää ilman kuormaa, niin sähkömoottori "räpisee" ja savuttaa.
- Onko tuosta nyt moottori lopullisesti mennyt, vai voisiko joku osaava asialle tehdä vielä jotain?
-Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.
Makita LF1000 toimintasavut pihalla?
14
8033
Vastaukset
- arvatenkin
Hiilet loppu. Vaihda uudet.
- huonot merkit
"Hiilet loppu. Vaihda uudet. "
Tuskin auttaa. Tossa Makitassa on sen verran pieni moottori, ettei sillä pahemmin pitäisi kakkosnelkkua halkoa. Esim kunnon rakennussirkkeleissä melkein kolme kertaa enemmän voimaa.
Eli kun tuohon erehtyy tyrkkimään vähänkin reippaammalla tahdilla lankkua, niin savu nousee koneesta. Ja sen jälkeen sahurin korvista, kun kuulee mitä remontti (eli uusi moottori) maksaisi.
Mutta kannattaa se varmaan jossain huollossa vielä käyttää arvioitavana. Kustannusarvio ei yleensä montaa kymppiä maksa. - .........
Palanut taitaa olla. laite on melko vaatimaton teholtaan ja siitä taitaa puuttua lämpösuoja joten loputulos on palanut moottori.
Halkaisuhommissa tehoa tärkeämpää on tosin oikeanlainen terä, harvahampainen halkaisuterä tekee halkaisusta vaivatonta ja säästää konetta. - kääntökieputin
..No hiilet on ihan kunnossa.
jep. omaa tyhmyyttäni. Olis mulla tommonen voimavirtakäyttönen rakennussirkkelikin, mutta ku toi makita on niin paljon kevyempi ottaa käyttöön muutaman lankun halkaisuun.
Teräkin tuossa makitassa tosiaan melko tylsä, ja varmaan ennemmin katkaisuterä.
Muuten todella hyvä kone remonttimiehelle! Suosittelen.
- Kun sanotaa että moottori on palanut, niin mikä sieltä silloin on "rikki". Staattorin käämit oikosulussa? Roottori? tms?
Osiahan tuohon saa suoraan tilattua http://www.powertoolspares.com/tool/makita/spares-and-accessories-for-lf1000/lf1000/spares/
Tuolta olen ennenkin tilaillut työkaluihini osia...
Itse kyllä osaisin osat vaihtaa, ja sähkötöitäkin olen tehnyt, mutta vian paikallistamiseksi tarvis apua.
Kiitos jälleen! - ehkä helppoakin
Avaat vaan koneen. Moottorin "palaminen" jättää usein näkyvät jäljet ja käämit "roottorista" ja staattorista on helppo mitata, joko virta kulkee läpi tai sitten ei.
Nykyisissä laitteissa on myös elektronisia kompponentteja jotka voivat olla vahingoittuneet nekin. Diodit ja vastukset on helppo mitata, vastus on rikki jos virta ei mene läpi, diodit taas jos ei päästä virtaa läpi tai päästää molempiin suuntiin. Tuollaisessa yksinkertaisessa laitteessa tuskin paljon muita komponentteja on.
Jos koneessa on ns. vakioelektroniikka (vakiokierrosluku kuormituksesta riippumatta), säädettävä kierrosluku ja lämpösuoja on elektroniikka mutkikkaampaa. - dflsdfnösfdgnglsön
Ja vaikka saisit ton koneen fixattua niin pakko sun on palkata sähkäri asentamaan moottorinsuojakytkimen tohon härveliin, eli kontaktori lämpörele. Sitten vaan lämpörele oikeeseen asetusarvoon ja avot kun virta kasvaa liikaa niin se laukeaa.
- kääntökieputin
Eikös moottorisuojakytkin laiteta ihan vaan yksinkertaisesti virtajohdon väliin sulakkeeksi? -Ja miksi semmoinen olisi pakko laittaa?
- kääntökieputin
Staattorin käämit olivat ihan pikimustat... Myös toisen hiilen "kierrejohto" oli palanut poikki. Roottori oli aika vaikkee irrottaa kun muovit sulannu väliin...
Varmaan useamman kerran tuota ylikuormitettu ja käämit lämmenny. Viimeisellä kerralla vaan toi lanka palo poik...
http://www.powertoolspares.com/ -varaosia - Jopechcu
Itsellä kakkoskakkosen ajelussa sama homma, savut ulos ja tehot puolittu, enään ei saa halkaistua kakkoskakkostakaan muuten toimii eikä pidä ääntä, yks talo rakennettu kokonaan. Luulis kestävän enemmänkin. Mites noin suomen makitahuollot?
- kääntökieputin
Tohon kääntöpöytäsahaan myydään monenlaisia teriä. Pitäis olla erikseen katkaisu- ja halkaisuterät :/ Mikäköhän ois hyvä kompromissi-terä?
-Tehojen puolittuminen varmaan johtuu käämityksen lämpenemisestä ja oikosulusta..
Makitan huollot suomessa löytyy Googlettamalla.
Ton staattorin eli kenttäkäämin eli "field assy" vaihtaminen onnistus suht helposti. Ja hintaa tuli alle 30€ postiin toimitettuna englannista. em.paikasta tilattuna... Nyt on taas saha ollu kovassa käytössä, ja uus terä. Nyt osaa varoa sahan ylikuormitusta ku kerran käräyttäny sen...
Joku elektroniikka-mötikkä ja lämpövastus moottorin päädyssä oli, mutta en tiiä mitä tekevät ku ei oo saha "tiltannu" ennen ylikuumenemista...
- Jopechcu
Tuli kans tilattua ja oli kyllä hinta noussut kaikkineen maksoi 42€, mutta silti halvempi kuin rautakaupasta tai muualta ostettuna ja asennus onnistuu hienosti itse, ainoo paha oli hiilten ympärille tulevat ns jousiklipsut toinen meni hienosti mutta toisen kanssa sai vähän tahia. Tehot tuli kyllä takaisin kun oli vanha vähän sulanut kasaan...kesti sen 10pv tilauksesta, 77€ olis muuten maksanut rautakaupankautta tilattuna.eli 35€ säästi.
tääl sama kone hammasrattaat siliänä.aika pahanen kone ammatti käytöön.koneestasi melko varmasti ankuri palanu ja kenttäkäämi viottunu kannataa kysyä osien hinta ennen kun viee huoltoon,luultavasti aika kallis remontti.korjaan koneita
- Samavika_mullakin
Käämit palanut. Itsellä kävi samalla tavalla. Nyt on moottori purettuna ja pitää tiedustella saako varaosina tai kannattaisko käämityttää uudestaan jossain sähkömoottorihuollossa.
- käämit palaa?
Staattorin käämiminen ei ole kovin kummoinen työ. Arvokkaaseen koneeseen jopa järkevää. Suomen hintatasolla huollossa tulee kuitenkin kalliimmaksi kuin varaosa. Eihän tässä maassa juuri mitään enää ole korjattu vuosikausiin.
Kun kerran osaat purkaa koneesi, tässä ohjeita. Mittaa käämilangan paksuus ja laske kierrosten lukumäärä palaneesta käämistä. Tee palikasta ja parista paksusta pahvinpalasta malline, joka vastaa staattorin uria käämille. Hanki käämilanka alan liikkeestä ja tee käämit. Ota mallia palaneista käämeistä käämin päiden suhteen.
Kun kierrokset on käämitty, käämi irti mallineesta. Kangasteippiä kierretään käämin päälle, hidas epoksi käämiin teipin alle ei ole pahitteeksi. Käämistä on saatava tiivis, jotta se mahtuu paikalleen. Jos tehty käämi jää muutamaa kierrosta alkuperäistä pienemmäksi se ei haittaa.
Käämi ujutetaan paikalleen, toinen puoli ensin, sitten toinen. Staattorin teräviä kulmia tulee varoa, niitä kannattaa pyöristääkin. Teipin sisällä oleva käämi kestää pientä naputtelua ja vääntöä. Käämien vastuksia sopii mittailla ja se ei tietenkään saa olla yhteydessä staattorin runkoon. Kun käämit ovat paikallaan, lämpimään paikkaan kovettumaan. Loppu on kokoamista, huolellisuus ja ohmimittarilla varmistukset pitää muistaa.
Kauan sitten, ennen halpakoneita, käämin ison Fein rälläkän kenttäkäämin. Kone on toiminut siitä asti hyvin. Myös 1400W Makita sirkkeli tuli käämittyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628