8 kk vanhan syömismäärät?

määrä määrää

Eli kuinka paljon teidän n. 8kk ikäiset pienokaiset syövät/juovat päivässä?

8

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinmeilläpäin

Itse olen hieman hakoteillä vielä tämän kuinka paljon pitäisi syödä jutun kanssa, mutta meillä esikoinen, 8kk, syö suurinpiirtein seuraavasti:

Aamupala:
      -desi kaurapuuroa, puoli purkkia hedelmä- tai marjasosetta
      -n150 ml maitoa

Lounas:
      -purkki kasvissosetta tai sormiruokaa vaihtelevin määrin
      -n120 ml maitoa

Välipala:
      -purkki-puoltoista hedelmä- tai marjasosetta tai yksi banaani sormiruokana (ehkä pari maissinaksua)
      -ehkä maitoa 100ml, riippuu

Päivällinen:
      -kasvissosetta purkki pari ja itsetehty lihakuutio, sormiruokana kurkkua
      -maitoa n 130ml

Iltapala:
      -n desi puuroa, puoli purkkia hedelmä- tai marjasosetta
      -n 150ml maitoa

Yöllä:
      -herää 4-6 maissa juomaan desin maitoa.

Vettä on saanut janojuomana heltesinä päivinä, muuten ei ole jokapäiväistä, mutta kohtahan sitä pitää alkaa opettaa ruokajuomaksi.

• näinmeilläpäin

Piti vielä mainita, että joskus jos meidän aikuisten ruokailut ei syystä tai toisesta onnistu samaan aikan lapsen kanssa, tyttö tulee istumaan meidän ruokailun ajaksi pöytään ja saa palan näkkäriä tai pari maissinaksua kaveriksi.

• hmm-h

Aika paljon syötät pelkästään kasviksia ja hedelmiä vielä tuon ikäiselle? Meidän 8 kuukauden ikäinen syö päivässä kaksi lihakasvisateriaa ja kaksi puuroateriaa sekä 1-2 välipalaa (esim maitoa, imetän). Mutta yöllä ei syödä ollenkaan. Hedelmiä ja marjoja syödään oikeastaan vain puuron kanssa.

• näinmeilläpäin
        hmm-h kirjoitti:

Aika paljon syötät pelkästään kasviksia ja hedelmiä vielä tuon ikäiselle? Meidän 8 kuukauden ikäinen syö päivässä kaksi lihakasvisateriaa ja kaksi puuroateriaa sekä 1-2 välipalaa (esim maitoa, imetän). Mutta yöllä ei syödä ollenkaan. Hedelmiä ja marjoja syödään oikeastaan vain puuron kanssa.

Ai onko se paljon? Mitä minun pitäisi sitten antaa, kun neuvolassa minulle sanottiin, että alle vuoden ikäinen ei tarvitse lihaa kuin ruokalusikallisen päivässä. Se kuutio, minkä annan, on ruokalusikallinen, pakkasesta otettu, en viitsi puolitella sitä kahdelle aterialle.
        Näin minulle on kerrottu, tiedä sitten onko muualla parempaa tietoe, sillä tämä on aika pikkuinen kylä...

• hmm-h
        näinmeilläpäin kirjoitti:

Ai onko se paljon? Mitä minun pitäisi sitten antaa, kun neuvolassa minulle sanottiin, että alle vuoden ikäinen ei tarvitse lihaa kuin ruokalusikallisen päivässä. Se kuutio, minkä annan, on ruokalusikallinen, pakkasesta otettu, en viitsi puolitella sitä kahdelle aterialle.
        Näin minulle on kerrottu, tiedä sitten onko muualla parempaa tietoe, sillä tämä on aika pikkuinen kylä...

Minä olen ymmärtänyt että ruokalusikallinen per ateria eli kaksi sellaista päivässä. Eikö kasvis- ja hedelmäsoseita anneta lähinnä siinä vaiheessa kun vasta totutellaan soseisiin, varsinkin jos on niin pieni vauva ettei muita ruokia vielä saa antaa? Huonostihan ne vatsaa täyttävät. Neuvolastakin sain ohjeen että jos lapsi vaikuttaa hyvin nälkäiseltä, on parempi antaa ruoaksi vaikka lihaperunasosetta kuin pelkkää kasvissosetta, koska lihasose pitää nälkää paremmin.

Sosiaali- ja terveysministeriön opas "Imeväisikäisen lapsen ruoka" on aika hyvä, siinä on valmiita reseptejäkin (voi ladata PDFnä):

http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1066625

• -p-
        näinmeilläpäin kirjoitti:

Mulle juuri sanottiin 8kk neuvolassa, että pitää antaa kaksi liha-ateriaa päivässä.

• näinmeilläpäin
        -p- kirjoitti:

Mulle juuri sanottiin 8kk neuvolassa, että pitää antaa kaksi liha-ateriaa päivässä.

Anteeksi, perun puheeni, tänään neuvolassa sanottiin, että kohta puoliin pitää alkaa antamaan kaksi liha ateriaa päivässä. uutta tietoa, aikaisempi vanhaa, joka niin kuin joku mainitsikin, johtuu totuttelusta.

Eli lähdenpä tästä keittelemään lisää lihaa pakastimeen :) Oli hyvä tämäkin nyt tietää.

• -p-

Täällä mennään näin:

Yöunet klo 19-8 (klo 6 juo 230ml maitoa)

Klo 9 Puuroa n. 2.5dl (maitoon tehty), mukana hedelmäsosetta
      Klo12 Kasvislihasosetta 1 iso purkki
      Klo 14 Hedelmäsosetta 1 purkki tai esim. banaania 120ml maitoa
      Klo 16 Kasvislihasosetta 1 iso purkki
      Klo 18 Puuroa samoin kuin aamulla
      Klo 19 yöunille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe