peipon muninta

apua!

kuukausi sitten hankkimani seeprapeippopariskunta kuhertelee ja naaras on tehnyt jo nelja munaa hakin lattialle ja ruokakippoon. Onko se normaalia vai onko tasta naaraalle jotain haittaa? Olen huolestunut. Vaihdan kesakuun lopussa isompaan hakkiin, johon laitan myos pesa-ainekset. Huomasin myos naaraalta kadonneen ylaperan hoyhenpeitetta siina maarin etta iho nakyy. Voiko kyseessa olla sulkasato? Ei kai. Ehka parasiitteja? Asun Espanjassa, peipot ovat usein terassilla.

5

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippe

      Minulla on ollut ipanana seeprapeippoja. Sain ensin pariskunnan, joille annoin pesäksi TupperWare-kupin : ) ja kaikenlaista pehmustetta. Poikasia tuli kuusi, kolme urosta ja kolme naarasta. Vaikka seeprapeipot ovatkin tosi persoonallisia, lisää poikasia en halunnut, joten enää en antanut pesätarpeita.

      Kun poikaset kasvoivat aikuisiksi, munintaa oli kuitenkin usein, milloin minnekin paikkaan. Munat tulivat linnuille itselleen lisäravinnoksi, ne syötiin heti. Munimisesta ei ollut mitään haittaa, linnut elivät pitkän pirteän elämän, sairauksia ei ollut. (Joka lintu eli ainakin 10 vuotta.) Höyhenkatoakin ilmeni silloin tällöin.

      Terveisiä vaan sinne Espanjaan, hauska kirjoittaa kirje niin kauas...

      • Kati

        Hei Nippe olen Kati Espanjasta (ent. nimim. Apua!) Kiitos vastauksesta, peipponi voivat hyvin ja sulkien katoaminenkaan ei ole enaa runsasta. Toivottavasti saan pian poikueen kunhan pariskunta paasee uuteen hakkiin. Sori aa-pisteiden puuttuminen, Espanjan tietsikasta puuttuu kyseinen kirjain!


      • Nippe
        Kati kirjoitti:

        Hei Nippe olen Kati Espanjasta (ent. nimim. Apua!) Kiitos vastauksesta, peipponi voivat hyvin ja sulkien katoaminenkaan ei ole enaa runsasta. Toivottavasti saan pian poikueen kunhan pariskunta paasee uuteen hakkiin. Sori aa-pisteiden puuttuminen, Espanjan tietsikasta puuttuu kyseinen kirjain!

        Kiva kun lintusi voivat jo paremmin. Kyllä ne varmasti poikasiakin saavat kunhan oikea aika koittaa... Seeprapeipot ovat kyllä ihania lintuja. Vieläkin muistan niiden hauskan "kääkätyksen." Kymmenestä linnustani jokainen oli aivan erilainen persoonansa. Jotkut vaikuttivat iloisilta, toiset vakavammilta, yksi oli ihan Pölhö Kustaa,(myöskin nimeltään), joka kosiskeli kaikkia, myöskin uroksia.
        Muuten oikea nimeni on Nina ja nykyisin omistan kaksi poroa täällä Etelä-Suomessa. Ihania ovat porotkin. Pidän niistä TOSI paljon ensimmäisen kuukauden mittaisen tutustumisen jälkeen.
        Jännittävää poikasten odotusta toivotan täältä Suomilandiasta...


      • Kati
        Nippe kirjoitti:

        Kiva kun lintusi voivat jo paremmin. Kyllä ne varmasti poikasiakin saavat kunhan oikea aika koittaa... Seeprapeipot ovat kyllä ihania lintuja. Vieläkin muistan niiden hauskan "kääkätyksen." Kymmenestä linnustani jokainen oli aivan erilainen persoonansa. Jotkut vaikuttivat iloisilta, toiset vakavammilta, yksi oli ihan Pölhö Kustaa,(myöskin nimeltään), joka kosiskeli kaikkia, myöskin uroksia.
        Muuten oikea nimeni on Nina ja nykyisin omistan kaksi poroa täällä Etelä-Suomessa. Ihania ovat porotkin. Pidän niistä TOSI paljon ensimmäisen kuukauden mittaisen tutustumisen jälkeen.
        Jännittävää poikasten odotusta toivotan täältä Suomilandiasta...

        Terve Nina! Tassa osoitteeni jos kirjoittelet: [email protected]. Miten innostuit porojen hoidosta? mielenkiintoista. Rakastan lintuja, halusin opiskella taalla Espanjassa ornitologiksi mutta vaihdoin vuoden bilsan jalkeen turismiin, erikoistun ymparistoturismiin Alicanten yliopistossa. myohemmin ehka jatkan Tbilisissa Georgiassa bilsaa; mieheni on sielta kotoisin ja kun poliittinen tilanne rauhottuu muutamme sinne. Tai kihlattuni se on, haat on parin viikon paasta!


      • Nippe
        Kati kirjoitti:

        Terve Nina! Tassa osoitteeni jos kirjoittelet: [email protected]. Miten innostuit porojen hoidosta? mielenkiintoista. Rakastan lintuja, halusin opiskella taalla Espanjassa ornitologiksi mutta vaihdoin vuoden bilsan jalkeen turismiin, erikoistun ymparistoturismiin Alicanten yliopistossa. myohemmin ehka jatkan Tbilisissa Georgiassa bilsaa; mieheni on sielta kotoisin ja kun poliittinen tilanne rauhottuu muutamme sinne. Tai kihlattuni se on, haat on parin viikon paasta!

        Laitoin sinulle sähköpostia, toivottavasti tuli oikeaan osoitteeseen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe