Millainen oli, mitä kysyttiin? Osasitteko? Pääsettekö sisään, mitä veikkaatte? Monettako kertaa olitte kokeessa?
Pääsykoe 2011
148
3892
Vastaukset
- voihanpaskanmarjat
Helsinkiin näin:
2 monivalintatehtävää osakeyhtiölaista, 1 aukkotäydennystehtävä eurooppaoikeudesta (ei tehtävänannon mukaan miinuspisteitä). Eli aika yllätyshän sieltä tuli.
1 esseetehtävä: kiireellinen ennakkoratkaisumenettely eurooppaoikeudessa ja vastaustilaa 2 sivua
1 osakeyhtiölaki tehtävä, jossa lähinnä selitettiin termejä ja päätöksentekoperusteita yhtiössä.
2 oikeustapausta hallinto-oikeudesta.
Monivalinnat ja osakeyhtiölakitehtävä meni mielestäni täydellisesti lukuun ottamatta yhtä monivalintatehtävää mihin en vastannut.
Aukkotäydennystehtävä ihan tyydyttävästi
Kuitenkin esseetehtävän aihe meni pahasti ohi osaltani, mutta tekstiä sai reilusti aikaiseksi.
Oikeustapaukset hallinto-oikeudesta, joka kohdallani oli ainoa, mikä ei ollut hyvin hallussa, meni vähän niin ja näin.
Väittäisin, että tulee vajaa 50 pistettä. Joten tuskinpa sisään mentiin, ensimmäistä kertaa yritin.
Kummastuttaa kyllä tuo tehtävävalinta. Lieneekö syynä suuri hakijamäärä ja monivalintatehtävien helppo tarkistaminen?- Aika vakio,
Historian trendi kuitenkin on sitä osoittava että pisteet voi olla 42 - 48 pistettä Helsingissä .
Aika jännää on jos odottaa 50.p joten kohta taulu aukeaa ( 7.7.2011 (?) ) niin näet oletko onnekas . - tuikku_68
Ensi vuoden hakua varten voi opiskella jo etukäteen. Itse olen opiskellut paljon eri aloilla ja todennut avointen opinnoista olevan paljon hyötyä jos määrätietoisesti pyrkii jollekin alalle. Yksi vaihtoehto linkin takana:
http://www.epopisto.fi/opintolinjat/oikeustieteen_opintolinja.php
- oikis
Itsellä meni essee nollille,mutta muut ihan ok. Taitaa pisterajat nousta sinne 50. Melko helpot monivalinnat.
- Ei ikinä sisään.
Mitä vastasitte tehtävän 2 b- ja c-kohtiin?
- Puuhpuuh
Oliko osakeyhtiöoikeudellinen tehtävä 5 mielestänne vaikea? Osasitteko vastata päätöksentekoperustekysymyksiin ja määritelmätehtäviin? Millainen fiilis teille jäi? Käytittekö koko vastaustilan?
- Ei ikinä sisään.
Mielestäni tehtävä 5 oli aika vaikea. Osasin vastata kolmeen kohtaan hyvin, mutta kahteen huonommin. En ollut edes lukenut sitä business judgement rule juttua sieltä kirjasta. Tässä tehtävässä en käyttänyt koko vastaustilaa minkään osakysymyksen osalta.
- jointsu
(PE)PPU-menettely meni ihan ohi. Kahdella lauseella vastasin. En kyllä tajua miksi sivun juttua varten oltiin varattu kaksi sivua vastaustilaa. Hallinto-oikeuden tapauksista tuli kirjoitettua vastaustila täyteen, ne oli helppoja, samoin 5-tehtävän ekasta. En voi vastustaa riskinottoja joten se saattoi maksaa minulle monivalintatehtävissä muutamat pisteet.. ahneella on pashanen loppu.
Mielestäni koe oli vaikea, ehkä se pudottaa pisterajoja. Lisäksi ainakin Vaasassa oli aika vähän porukkaa paikalla ja moni lähti jo tunnin parin kuluttua koetilaisuudesta pois.
Täydennystehtävä oli kiva, mutta aika outo. Kolmatta kertaa yritän. Päällimmäinen tunne on että penkin alle meni.- jointsu
Niin joo, käsittelin tuota 2 b- ja c- tehtävää kunnallisvalituksen kannalta. En muista enää tarkkaan mutta höpisin jotain siitä että kunnallisvalitus ei estä päätöksen täytäntöönpanoa, ja sitten mm. siitä poikkeuksesta että se voi kuitenkin estyä, jos täytäntöönpano tekee muutoksenhaun tyhjäksi.
Meninköhän nyt aivan hakoteille..
- Ei ikinä sisään.
Jointsu, mitä vastasit siihen 2 tehtävän kahteen viimeiseen kohtaan?
- Ei ikinä sisään.
Itse taas ajattelin, että tapauksessa oli kyse hallintovalituksesta. Eikö sitä sovellettu kunnan tekemiin päätöksiin, jos asia koskee maankäyttö- ja rakennusalaa?
- Mikaela86
Minä vastasin eka kunnallisvalituksesta, kunnes loppumetreillä hiipi karmaiseva ajatus, että tämä taisikin olla näitä hallintovalitusjuttuja. Olin jo niin loppu, että kirjotin perään, että "jos tehdään hallintovalitus, kun kyseessä on maankäyttöön liittyvä juttu, niin sitten tätä ja tätä". Perseelleen meni. Tämäkin.
- Mikaela86
Ihanaa että se on ohi. Sama juttu täällä PPU-tehtävän kanssa. Olin ihan että mitä häh, kaksi sivua tilaa ja mun lähes täydellisessä tiivistelmässä asiasta neljä ranskalaista viivaa! Mielestäni OYL-tehtävät oli aika helpot, kun taas korpesi se aukkotehtävä. Tai ei niinkään se tehtävätyyppi, mutta mitä merkitystä on jonkun ennakkotapauksen nimellä. Näin ekonomista tuntuis äkkiseltään, että olennaisempaa olis tietää, mitä päätettiin? Hassu laji tämä oikeustiede :)
Ekaa kertaa hain Helsinkiin ja tiedän, etten pääse. Tämä oli ihan odotettua, 4 viikkoa ehdin vaan lukea kun kauppatieteiden vikat kurssin paino päälle. Mutta onnittelut kaikille onnistujille :) - Ei ikinä sisään.
Mielestäni PPU-tehtävä oli tehtävistä mukavin. En tiedä, mitä siihen olisi pitänyt kirjoittaa, mutta itse aloitin esseen ennakkoratkaisupyynnön kuvauksella ja lopetin esseen PPU- menettelyyn. Kirjoitin aiheesta kaksi sivua...
- huhhui
Mulla kanssa eka yritys ja täytyy sanoa, että kysymykset eivät todellakaan olleet sitä mitä odotin. Erikoinen koe, kaikinpuolin. Itse koin monivalinnat aika selkeiksi, ihan kaikkiin en tosin vastannut, kun en ollut satavarma ja olin luvannut itselleni, etten rupea arpomaan. Hallinnon oikeustapauksista en osaa sanoa juuta enkä jaata. Periaatteessa ihan simppeleitä, mutta en jotenkin saanut selkeetä punaista lankaa ainakaan siihen ensimmäisen tehtävän vastaukseen. PPU-menettely on selkeesti ollut muidenkin suosikki! ;D Itse kirjoitin aika laajasti ennakkoratkaisumenettelystä ja siitä sitten aasinsiltana PPU-menettelystä eli ei ihan putkeen mennyt. Jotain muistin, mutten tarpeeksi. Aukkotehtävä meni ihan hyvin ja yhtiöoikeuden tehtävät oli tosiaan selkeitä. Eipä kuitenkaan kovin luottavaiset fiilikset. Onneksi se on kuitenkin ohi!
- 20+20
Onko kellään varmaa tietoa oliko se kaupunkivaltuustotehtävä kunnallis vai hallintovalitus?
Jos hallintovalitus niin sinne meni tämä koe :(
Se täyttötehtävä oli ehkä idioottimaisin koskaan :- lisäys edelliseen
Lisäks oli kyllä ihan hakusessa mitä siinä PPU menettelyssä haettiin, kuvasin sen erityispiirteet noin puoles sivus sitten kirjoitin miten ennakkoratkaisupyyntö käsitellään tuomioistuimessa...
- Laramood
Kaupunginvaltuustotehtävä oli kunnallisvalitus. Hallintovalituksen voi tehdä ainoastaan asianosainen (eli x Oy), mutta tutkijan osalta kyseeseen tuli siis kunnallisvalitus (ei pakollista oikaisuvaatimusta ensin, koska valtuuston päätöksesta aina suoraan k. valitus Hao:een).
- hillosipuli23
Ei kyllä tullut mieleenkään että se vois olla hallintovalitus kyseessä siinä kakkostehtävässä. Ounou. Mitä vastasitte siihen b-kohtaan? Se tehtävä meni mulla huonoiten...
- APua hei
Mainittiinko siinä tehtävässä että kyseessä on maankäyttöä koskeva valmistelu?
Jos mainittiin sitten oli vissiin hallintokantelu, muuten kunnallis...
Mitä siinä B kohdassa kysyttiinkään? - Guaglione
Olipas kaunis tyttö valvomassa koetta Helsingin yliopistolla salissa 1 :)
- Keskittymishäiriöitä
Hahah jep ihan sama, meinaat sitä tummaa valkopaitaista vissiin? :D
Puolet ajasta meni vilkuillessa - huhhuh mikä pakkaus
Keskittymishäiriöitä kirjoitti:
Puolet ajasta meni vilkuillessaJep, sama täällä.. Ei ois koskaan uskonu, että oikiksen koetta tekee muna pystyssä >:D
- Guaglione
Puolet ajasta meni vilkuillessaJust se! Kattelin kans sitä aina miettiessä seuraavaa vastausta
onkohan se oikiksessa opiskelemassa (vai joku muu randomi?), antaa kyllä paljon toivoa jos on nimittäin en ole kuullut paljoa positiivistä oikiksen tytöistä
ois pitäny iskee sille silmää ja sopii tapaaminen kokeen jälkee
(repesin muuten ihan helvetisti ku luin teijän viestit :D) - oik.yo
Guaglione kirjoitti:
Just se! Kattelin kans sitä aina miettiessä seuraavaa vastausta
onkohan se oikiksessa opiskelemassa (vai joku muu randomi?), antaa kyllä paljon toivoa jos on nimittäin en ole kuullut paljoa positiivistä oikiksen tytöistä
ois pitäny iskee sille silmää ja sopii tapaaminen kokeen jälkee
(repesin muuten ihan helvetisti ku luin teijän viestit :D)Kaikki valintakoevalvojat ovat oikiksen opiskelijoita lukun ottamatta yo:n henkilökuntaa. Eiköhän tällä viestillä päästä Inter Vivokseen
- puuuuuuuh
jepppp penkin alle meni. hallinto tapauksessa en edes käsitellyt täytäntöönpanoa vaan vain sitä miten se nyt menikään... niitä X perusteista siitä onko oikeutta tai perustetta valittaa.... puuh. ei olis ees mahtunut muuta :( kai se täytäntöönpano olis sinne pitänyt laittaa. ppu-menettely oli skeida.kirjassa on siitä sivu. ehkä sit sinne olis pitäny jotai skeidaa laittaa. nojoo..
Onkos täällä vaasaan hakijoita?:) itse hain sinne. en kyllä usko et on korkeat pisterajat vaikka oliki monivalintaa. noi muut oli kuitenkin kohtalaisen vaikeita yleisesti ottaen että toivoa on kaikilla !!! - Kylteri11111
Oli vaikea koe. Ihme, jos pisteraja on enemmän kuin 50.
Siihen kakkostehtävään:
Jos avaatte kirjanne, huomaatte, että hallintovalitus tehdään "usein maankäyttö- ja rakennusalan ERITYISLAINSÄÄDÄNTÖÄ toteuttavien elinten päätöksistä tehdään hallintoval".
Kakkostehtävässä päätöksen oli tehnyt KAUPUNGINVALTUUSTO, joka siis ei ole erityislainsäädäntöä toteuttava elin. Oikeassa vastauksessa siis tuli käsitellä kunnallisvalituksen kannalta asiaa.
PPU-tehtävään.
Vastasin itsekkin siihen yleisemmin ennakkoratkaisumenettelystä kun en keksinyt PPU:sta 3/4-sivua enempää kirjoitettavaa. Tiedä sitten oliko tilan paljous vain hämäystä, vai pisteytetäänkö ennakkoratkaisumenettely ylipäänsäkin.
Nähdään sitten tiedekunnassa syksyllä kokeessa onnistuneet :). - kljh
Thanks tuhannesti Kylteri11111, olin jo ihan paniikissa että olis pitänyt kirjottaa siihen hallintovalituksesta, varsinkin kun koin onnistuvani parhaiten hallinto-oikeuskysymyksissä.. :D
- pöhh
kirjoititteko te siihen siitä valitusprosessistä vai keskityittekö siihen kuka saa valittaa ja valitus perusteista? itse käsittelin noita kun tilaa oli kuitenkin vähän ja ajattelin että kun se virkailija niistä tokaisi. voi räkä! :D
MUTTA toivon kovasti että vaasaan kanssa hakijat ei nosta pisterajaa korkealle- Kylteri11111
Siinä oli tila vähän kortilla :P. Itse muistaakseni vain totesin, ettei kunnallisvalituksen johdosta päätöstä voi muuttaa ja kunnallisvalituksen voi tehdä myös kunnallisista suunnitelmista (ei vain päätöksistä) ja valitusoikeus on myös kaikilla kunnan jäsenillä.
- pöhh
noooonnni eili ihan erilaiset vastaukset! :D tai joo et kunnan jäsenillä on valitus oikeus. laitoin itse että sillä on valitusoikeus ei valitusperustetta ku laillisuusperustella vaan voi valittaa ja ne 3 syytä millon on esim sellanen tilann. "harkintavallan väärinkäyttö, toimivallan ylitys..." :( ja et se kunta sais tehdä huonojaki päätöksiä jos on laillisia. voi voivoi.. nooooo mä luulen et pisterrajat ei oo nii korkeet.
tosin se -2p monivalinta oli loppupeleissä aika helppo. vai mitä?- Kylteri11111
Noh, laillisuusperuste mun olisi itsekin pitänyt mainita.
Se tehtävä 7 oli aika helppo kun osasi, mutta muutama kompa oli.
Esim se lunastusvaatimuskysymys.
Siinä lunastusvaatimus oli esitetty Z:lle, kun lunastusvaatimus olisi pitänyt esittää yhtiölle. Näin ollen lunastus ei ollut toteutunut.
- pöhhh
vooooooii eeeei :D taisinpa laittaa väärin. piru piru piru en niiku ollenkaan huomannu tota nojoo no jos ne muut siitä oliski oikein.... voi ei.
- Kylteri11111
Oli siinä pari muutakin sellaista, joissa oli vähän yritystä. Tarkoitus oli kai, että keskiverrosti osaava vastaa oikein 7-8 kohtaan ja kompastuu loppuihin 2-3 ja saa tehtävästä 1-4 pistettä.
- pöhhhh
mikä muu sellanen koma siellä oli susta? voi helvetti soikoon.
- pasiNupa
Mun mielest oli hyvä kompa: "voiko hallituksen kokouksesta poisajääneet VÄLTTYÄ vah.korv.vastuusta?" - luin sen eka voiko joutua vastuuseen. Onneks hiffasin siin vartti ennen.
- Kylteri11111
Joo toikin oli kaunis :D.
Käytin itse korostustussia ahkerasti ja tossakin se kannatti. Jotenkin oli paljon helpompi miettiä monivalintoja kun korosti sen onko kysymys positiivisessa vai negatiivisessa muodossa.
Myös toi alla ollut "haastemiehet maksaa" ja se "rekisteriviranomainen eli paikkakunnan käräjäoikeus" oli ihan hyviä yrityksiä. Muita ei heti tuu mieleen, mutta kokeessa niitä huomaili.
Musta ne monivalinnat oli poikkeuksellisen laadukkaita.
- repe1020043
tais olla että haastemiehet maksaa kaikki yhtiön velat
- jdsfjkhdsf
jepjep varmaan meni nollille toi tehtävä ja jää vaa haaveeks toi ammatti. voi voivoi nyt harmittaa.. tai sit en ees kyl muista mitä vastasin tohon mielestäni ehkä kyllä itseasiassa nytkun mietin uudestaan tässä näpytellessä :D
- jointsu
Eikös SELVITYSMIEHET maksa kaikki velat, eivätkä HAASTEMIEHET? Mielestäni tuossa yritettiin jallittaa ja vastasin siihen kieltävästi.
puuuuuuuh, mä hain Vaasaan :) olitko säkin siellä tekemässä kokeen? - jointsu
Hups, siis totahan säkin repe1020043 justiin tarkoititkin, että oli kompa :)
- sdjfks
mä en ollu tekee vaasassa :) menikö sulla muuten hyvin noi? voi kura nyt mua ahdistaa.. kumpa vaasan raja olis sen 35 tänä vuonna hahah
- ghjs
niin siis haastemiehiin en vastannut ollenkaan :) tossa voiko hallituksen jäsen välttyä vastuusta jos on jäänyt pois.. mielestäni vastasin kyllä. kai. nyt sitä ei muista enää kohta selvästi mitään.
- Kylteri11111
Kaikista tympeintä kokeessa oli se kirjoittamisen määrä. Mun sormet on vieläkin ihan konkreettisesti turvoksissa kun tuotti 2 sivua sitä PPU-esseetä ja 2,5-sivua OY:n tehtävää n:o 5 muiden normaalien sivun mittaisten lisäksi. Mitä kuikuilin kun salista poistuin 20min ennen loppua, että osa jäljelle jääneistä ei millään ehtinyt saamaan tyhjiä sivujaan täysiksi.
- Turhan paljon
Itelle kävi just noin ettei kyllä mitenkään ehtiny kunnolla kirjoittamaan kaikkea.
Konseptiin en edes kirjoittanut kun yksittäisiä lausahduksia tai sanoja joita tuli mieleen joista sitten halusin rakennella ne vastaukset, mutta loppujen lopuksi jouduin ihan käsittämättömässä paniikissa sutustamaan vastaukset siihen vastauspaperiin, en ehtinyt tarkastaa kertaakaan.
Tehtävän 1 vastaukset sain hyvin kirjoitettua, lopuissa on epätäydellisiä lausahduksia ja muuta vastaavaa sekä puuttuu pari oleellista asiaa ihan sen takia etten ehtinyt kerrata ja miettiä niitä enempää :/
Monivalintojakaan en ehtiny miettiä sen enempää, vaikka ne oli suht helppoja niin yhteensä neljään kohtaan jouduin heittään "en osaa vastata" kun ei ollu aikaa pohdiskella niitä vaihtoehtoja.
Jos ois ollu tunti tai puoltoista lisää aikaa ni koe olis menny 2x paremmin :/ - Kylteri11111
Turhan paljon kirjoitti:
Itelle kävi just noin ettei kyllä mitenkään ehtiny kunnolla kirjoittamaan kaikkea.
Konseptiin en edes kirjoittanut kun yksittäisiä lausahduksia tai sanoja joita tuli mieleen joista sitten halusin rakennella ne vastaukset, mutta loppujen lopuksi jouduin ihan käsittämättömässä paniikissa sutustamaan vastaukset siihen vastauspaperiin, en ehtinyt tarkastaa kertaakaan.
Tehtävän 1 vastaukset sain hyvin kirjoitettua, lopuissa on epätäydellisiä lausahduksia ja muuta vastaavaa sekä puuttuu pari oleellista asiaa ihan sen takia etten ehtinyt kerrata ja miettiä niitä enempää :/
Monivalintojakaan en ehtiny miettiä sen enempää, vaikka ne oli suht helppoja niin yhteensä neljään kohtaan jouduin heittään "en osaa vastata" kun ei ollu aikaa pohdiskella niitä vaihtoehtoja.
Jos ois ollu tunti tai puoltoista lisää aikaa ni koe olis menny 2x paremmin :/Itse en kirjoittanut konseptille muuta kuin tehtävän 7 etusivulla olleita tietoja (osakkeenomistajat ja äänimäärät) ettei tarvitse kuikuilla.
En olisi ehtinyt tehdä kaikkia millään kunnolla jos olisin vähänkään tuhlannut aikaa mindmäppeihin tai muuhun suttupaperinkäyttöön.
- repe1020043
ei se määrä, vaan se laatu
- Sian
Eih! luulin kans et oisin ollu vahvoilla niis vikois monivalinnois mut reisillehän nekin meni ku aloitte noita kompia nostelee esiin :D sattuuks joku muistaa mikä tehtävänro oli se johdon välttyminen vah.korv.vastuusta?
- hjkjh
Monesko toi hallituksen jäsenen korvausvastuu oli niistä 1-10 muistaako kukaan?? Tuli nyt paniikki että luinko nyt joutua vai välttyä vaikka sinänsä tiesin että ei voi joutua...
- smpgf
Mulla ainakin on sellanen muistikuva et se ois ollu jossain siellä loppupäässä, tyyliin 8....mikä tarkottaa, että vituiks meni täälläkin! nimittäin tais olla viimeset 5 vikaa siinä rivissä ei!
- Kylteri11111
Jos oikein muistan se oli tyyliin n:o 5 tai 6.
- smpgf
oispa ollu 5 niin sit en olis menny halpaaan! kumma juttu miten nollaantuu kaikki mitä siellä on ollu, miten on ne ajatellu, ja mitä niihin on vastannu :D muistaaks kukaan oliko kellään muulla se loppupää ei painotteinen?
- oairj
Oliks toi haastemiehet juttu muuten siinä "tapaus" monivalinnoissa, vai niissä tavallisissa?
- :))
eiku mun mielestä siinä ihan perus -1p monivalinnassa oli haastemiehet :)
- nyrillataa
pasiNupa taitaa trollata. Siinä luki muistaakseni oikeasti "JOUTUVATKO vahingonkorvausvastuuseen", ei välttyvätkö.
- NOPPP
Ei kun siinä oli VÄLTTYÄ!!!!!
- hjkjh
Millonkoha se koe tulee nettiin nii päästäis tästäkin selville? :D
- :(
niinpä tulispa se nopee. ja toisaalta ei. voi itkujen itku. tuhatta kertaa hain ja ei taaskaan! olispa olispa pisterajat matalat. tuskimpa kuitenkaan, aina löytyy niin paljon ihmisiä jotka osaa monivalinnat 10pisteen edestä ja raja nousee....
jopa vaasaan. - lakimaki
Oijoi, kun tulee mieleen oma viimekesäinen piinani, kun tuloksia odottelin! Ja toisaalta muistan taas myös sen käsittämättömän onnentunteen ja fiiliksen, kun sain tietää oikikseen päässeeni - kolmannella kerralla! :D
Tsemppiä kaikille - ja ennen kaikkea pitkää pinnaa tulosten odotteluun! ;) Eikä kannata liikaa miettiä, mitä tuli kokeeseen laitettua, koska saattaa olla, että muistaa väärin; todellisuudessa tulikin vastattua oikein! ;) - oikis
Tää odottaminen on niin piinaavaa. Toivon tosiaan,että ne pisterajat laskee,koska PPU-tehtävä vie multa muuten paikan.
- toivoa on.
joooo ja eihän toi koe muutenkaan mun mielestä ollut yhtä helppo kun viime vuonna! vuos sitten en kuullut ainakaan että olis puhuttu että oli tosi vaikea koe. suurin osa sanoi että meni iha jees :) toivo elää et rajat laskee. itelläni sen suhteen että vaasaan laskis reippaasti :D hahahaha kun tänä vuonna ilmottautuneita vaasaan oli vain 98, jos niistä osa olis jättäny tulematta
- pasiNupa
En tosiaan trollaa. Hain itse kolmatta kertaa tosissaan, ja satavarmana luki välttyä, koska mä huomasin sen toisella tarkistuskerralla. Se oli 5-kohta. Sen jälkee joutu sit tarkistaa kolmannen kerran monivalinnat. vastasin 8 ja 9 kohtaa, eli kolme tyhjäks.
Toi haaste-/selvitysmies oli aika hämäävä. Kaikki oli periaattees oikein, mut oli jätetty tai muutettu yksittäisii sanoi. Esim. ekas oli pelkkä haaste(oikeesti julkinen haaste) ja sit oli just haastemiehet vaik piti olla selvitys jne..
Paljon veikkaatte pongoi? Mahdotonta sitä on sanoo mut mututuntumal mul on viime vuosina osunu ihan kohdilleen. Nyt on sellane 50-61 riippuen arvostelust. Tod.näk. on 54. - .....
No hei ei sulla sit hätää ole :D sisällä oot aivan varmasti!! :) en enää itse muista mitä tohon vahingonkorvaus vastuuseen vastasin. varmaankin kuitenkin ei ja saan koko tehtävästä sen 4p :'/
- oikis
Oli se välttyä koska mä punaviivasin ja katoin todella tarkkaan missä muodossa ne kysyttiin.
En kyl osaa pisteitä arvioida yhtään ehkä 47. et tuskin pääsen sisään. Monivalinnat osasin kaikki,mut PPU:ssa vastaustilan määrä sekotti ja aloin selittää jotain ihan puuta heinää 0 pistettä. - repe1234
Eikös siinä ollu, että haetaan haastetta käräjäoikeudelta? Siinä jo pitäis kellojen soida. ;)
- :'(
hei älkää sanoko että ette pääse :) noin hyvillä pisteillä voi hyvin päästä! paha arvioida hallinnon tehtäviä. tai mitään. tai aukko tehtävän, kuinka sitä arvostellaan.. pitikö yhden kohdan jokainen kohta olla oikein että saa pisteen vai osan ja kuinka sanatarkkaan! puuuuuh
itse saan sen maks 40p että ei paljoa naurata onneks hain vaasaan mut silti - oikis
Täytyy toivoa,että pääsee. Itse epäilen,että pisterajat nousee noiden monivalintojen takia. Tosin olihan tossa hankaliakin juttuja.
- :''(
niiiin oli! ei ne viimevuodesta nouse :) älä sä sitä huoli pääset salettiin noilla! koska vuos sit oli määrittely tehtävä, semi helpot oikeustapaukset... ja 3 helppoa monivalintaa :) nyt aukko, (ok ei miinustpisteitä mut silti) ja ppu-menettely skeida, kuulin että monillaoli ihan tyhjiä sivuja tai melkein. jaaa.. ei se monivalinta sittenkään ollu nii helppo kompien takia. itse en pääse se on saletti mutta en usko että pisterajat nousee!
- pasiNupa
joo ja mikään ei oo varmaa ennenku ne on tarkistettu ja julkistettu. toivoo ei saa menettää täs vaihees. Veikkaan pisterajaks joku 46-48. Kaikki on auki, mut ei enää omis käsis.
- ......
mut toisaalta vaik toivon menettää enää ei voi pahemmin mitää mokatakkaa niiku ei parantaakkaa :D toivon niin et jokainen joka on hakenut useammin ja nekin jotka nyt jaon kärsiny ja lukenu tosissaan pääsee!!!! on tää vitun systeemi nii sairas vaik ei parempaakaa oo oikee
- Kylteri11111
Joo muistan itekkin sen "välttyä".
Itselle osui toi PPU-essee ihan täysin tuurilla kohdalle joten uskallan odottaa osapuilleen 60 pistettä. Vastasin itse kaikkiin tehtävässä 7 ja yhdeksään tehtävässä 6. Pisteiden arviointi tietysti sillä oletuksella etten saanut monivalintoja väärin. Kaiken kaikkiaan paljon itsevarmempi olo kuin viime vuonna jolloin jäin 2 pistettä vajaaksi.
Rajaksi veikkaisin noin 48-50. Monivalinnat oli aika suoraviivasia, tehtävät 1 ja 2 hyviä sekä keskeisistä asioista, joten kaikki riippuu tehtävistä 3-5 ja miten ne arvostellaan. - Natashhhhhaa
Muistikohan kukaan mainita siinä 2.tehtävän vastauksessa,en tosin muista enää oliko se b vai c kohta.Että N:llä siis tutkijalla ei ollut valitusoikeutta,koska hän oli osallinen,eli asia ei koskenut hänen henkilökohtaista etua tai oikeutta?Kun näissä viesteissä puhutaan ainoastaan kunta-vai hallintovalituksesta?!!!!
- utaaaaaaah
hahaaaaa hyvä yritys.
kunnallisvalitus - valitusoikeus ? leikkaakss - heiphei
jep. eikös n ollut kaupunkilainen eli kuntalainen eli valitusoikeus on asianosaisen lisäksi kuntalaisella ja se joku kuka olikaan sen kaveri b? ni oli osallien ellei seki asunu siel. jepp... itse kyl sovelsin vaa noita sääntöi tohon liittyen ja sitä et millon on kunnnalivalituksessa valitusperuste koska se x sano että ei oo oikeutta eikä perustetta. tiedä sitte mitä mallivastauksessa on!!! siks vaikee veikkaa hallinnon tehtävistä juuta ja jaata. vai mitä kelatte
- jänskättää
Itse epäilisin kohtalaisen alhaista pisterajaa tänä vuonna. pisteet ovat tiedekunnan sivujen mukaan vaihdelleet vuosina 2004-2010 välillä 42-56. Veikkaan, että tänä vuonna menee välille 45-50.
Hirveä vitutus tulee kokeen jälkeen kun mielessään vatvoo tehtäviä, että olisi pitänyt sekin siihen laittaa vielä mukaan, pistinkö varmasti juuri siihen kohtaan sen tiedon jne... Kokeen jälkeen tuntuu että pää on täynnä tietoa ja muistan asiat, mutta kokeessa tuli silti joku tyhjäpäisyys hetki jostain syystä.
jos optisesti miettii niin voin olla sisällä. Vastasin, jokaiseen monivalintaan(mikä oli tyhmää, ja olisin pyyhkinyt jonkun pois jos olisi ollut aikaa enemmän). aukko tehtävässä osasin mielestäni kaikki, mutta todennäköisesti jotain siitäkin lähtee. PPu, hallintolaki ja se toinen oyl-tehtävä meni jotenkuten. veikkaisin jotain 5-7 pojoa per tehtävä näistä. Näin ollen veikkaan pisteittteni asettuvan juuri tuolle välille 45-50. en tiedä riittääkö. Kokeen jälkeen kuitenkin ensimmäinen fiilis oli vain vitutus. - sdkflj
kiitos tosta viestistä. sama tääällä! ja onnnnneks todella monella muulla. tosiaan vuos sit kuuli vaan sitä et oli ihan jees koe. ja sit arvasin et ei piru ei tuu riittää vaik meniki hyvin!
- rukoilijasirkkah
Itse hain viime vuonna ensimmäistä kertaa ja koe oli silloin naurettavan helppo.. tämä näkyi myös pisteissä sitten heinäkuussa.. 57 ja 56/17 rajana. Tänä vuonna en usko, että noin lähelle pisteet nousee. Veikkaan rajaksi 48p valintakoekiintiössä.
- kokeenlaatijatHALOOO
Musta tänä vuonna toi koe oli lähinnä ihan hanurista! Tuntu et kaikki tehtävät oli jotenkin outoja, aiheiden sivuista, muotoiltu erikoisesti. Aukkotehtävä oli kaiken huippu. En olis uskonu että ne sellasen vielä 2010-luvulla viittii kokeeseen laittaa... Osasin asiat, mutta kokeessa tuntui, etten saanut vastattua kunnolla mihinkään ja kirjotin ihan mitä sattuu ja karmeeta paskaa. Aika ei olis riittäny mitenkään miettimään ensin suttupaperille oikeustapauksien tai essee-kyssärin vastauksia. Pakko oli vaan lätkiä juttua toisen perään ja lopputulos oli sen mukainen.
Kiinnittikö kukaan siinä tokassa tehtävässä kakkos/b-kohdassa huomiota siihen, että vaikutti siltä että siinä kohtaa ei päätöstä muutostyöstä oltu vielä tehty, eli kyseessä oli tilanne ennen valitusmahdollisuutta? Kai? ja sitten kolmannessa vaiheessa oli vasta itse päätöksen jälkeinen muutoksenhaku? Mitä laitoitte siihen tokaan kohtaan? Entä mitä vastasitte 5a ja 5b-kohtiin. Musta kysymyksen asettelu oli vähän outo, en oikeen osannu selittää muuta ku edellytyksä tyyliin erityinen syy/erittäin painava taloudellinen syy. Jotenkin pisteytykset ja vastaustilat oli mitoitettu erikoisesti. Todella mielenkiinnolla odotan mallivastauksia ja omia pisteitä heinäkuussa. Tuntuu että tulos voi olla ihan mitä vaan 0-50 välillä. Viime vuonna jäin 4 pisteen päähän. Tämä jäi vikaks kerraks, jos ei nyt aukee ovet, ni pitäköön tunkkinsa! - oioioiooleee
kylteri vois heräillä päivään. jengi tääl voi tarkastuttaa vastauksensa suoraa hänellä ni kertoo pääseekö sisää vai ei :D
- hyvä kylteri
oon samaa mieltä
- jaldhfgutr
Tosta kakkosen b-kohdasta, mä kuvittelin et oma vastaus meni ihan penkin alle, mut mä ainakin käsittelin nimenomaan sitä, et se päätös ei ollu vielä valmis (mitä kokeenlaatijatHALOOn kysymykseen tulee)...se kysymys oli muistaakseni, että millä edellytyksin se kaivuri voi alkaa pörräämään ja käsittelin siinä, et päätöksen on oltava valmis, se pitää olla annettu tiedoks ym... täytäntöönpanon edellytykset. Enpä tiedä kuinka moni on siltä kannalta sitä lähteny kirjottaa, ja luulenkin et olin aika hakoteillä, mutta who knows! toivottavasti en oo ainut joka tollasta pa**aa siihen jauho :D
- lolmitä******
hei mäkin puhuin siinä täytäntöönpanon edellytyksistä enkä mistään valituksista, kun siinä just kysyttiin, et millä edellytyksillä ne voi alkaa tehä sitä remppaa. Olin eka kirjottanu just jostai eri valituksista mut sit jotenki tuli sellanen fiilis et ei näistä kysytty ees
- dkjfo
Osaisiko joku kertoa millä perustein määräytyy se valitaanko hakija yhteispistekiintiöstä vai koepisteillä? ymmärsin että lähtöpisteet vaihtelee sen mukaan minä vuonna on kirjoittanut, mutta jos kerran aina saa lähtöpisteitä vaikka olis kirjoittanut 70-luvullakin, niin ketkä sitten valitaan pelkillä koepisteillä? tämä tieto varmaan lukee jossain oppaassa mutta en ainakaan heti löytänyt, eli kiitos jos joku muistaa ulkoa.
ja vielä tähän liittyen toinen kysymys, muistaako joku sellaisen muutoksen tässä lähtöpiste-käytännössä joka tuli voimaan joskus 2004 jälkeen, liittyen juuri siihen että minä vuonna kirjoittaneet valitaan yhteispisteillä? hain (ja pääsin!) 2004 valtsikkaan, muistelen ettäsen jälkeen tuli muutos mutta en kyllä tiedä koskiko se muitakin tiedekuntia.
tämä pääsykoe verrattuna tuolloiseen valtsikan pääsykokeeseen yllätti vaativuudellaan ja yksityiskohtaisuudellaan. jotenkin olin kuvitellut että helposti menis kun on jo yksi maisterin tutkinto erinomaisilla arvosanoilla, mutta mitä vielä, tuskinpa pääsen.- Ttttt1
Se on niinkin simppeliä, kuin että kaikki hakijat laitetaan järjestykseen kahdelle listalle. Ensimmäisellä listalla on järjestyksessä koepisteet yhteispisteet (näet omat yhteispisteesi hakuoppaasta). Toisella listalla on järjestyksessä koepisteet.
Sitten vain otetaan ensin n. 100 eniten pisteitä saanutta ihmistä sisään yhteispisteillä, poistetaan niiden nimet koepistekiintiölistalta ja sitten valitaan toiset n. sata eniten koepisteitä saanutta.
Toisin sanoen kaikki voivat tulla valituksi kummastakin (jos nyt ei erivapaudella ilman lähtöpisteitä antavaa ylioppilas/tjsp tutkintoa hae).
- ........
Heii,
Joo hei sama täällä, käsittelin sitä että päätös ei ollut lainvoimainen ja sit sitä just et vasta sit vois täytäntöönpanna, ja sit sitä että se päätös ei ollu valmis ja kaikkee sellasta..
Ja aivan samalla tavalla itse tein eli juuri, ennen päätöstä oleva valitus hommeli eli et eka pitäis olla päätös ja sit siihen jos voi valittaa ni se ja yms
ja sit siin seuraavassa kohdassa sitä että kella on valitus oikeus ja millä perustella, koska siin tokas kohtaa annettii ymmärtää et päätös on tehty.
Ja hmm se osakkeen tehtävä suunnatusta osakeannista. Mä laitoin siihen maksuttomaan just ton et erittäin painavat syyt, todella poikkeuksellista, et just työntekijöiden kannustin järjestelmissä, tai sit sen jos osakelajeja yhdistettäessä annetaan arvokkaamman osakkeen omistajalle toisen lajisia maksutta... en muista nyt enää miten toi meni mut tollasen.
ihan hirveen pitkiä oli vastaustilat siihen nähden että 3p ja 1p :D- Keskittymishäiriöitä
Päätökset kunnassa voi panna täytäntöön ennen lainvoimaa imo, vai muistanko nyt ihan väärin?
Pitää vaan olla valmis päätös ja annetttu tiedoks, ainakin näin mä laitoin :(
Toivottavast ei menny ihan pieleen.
Mikä mua mietityttää noissa tehtävissä yleensäkin on, että jos laittaa ne oikeat vaaditut vastaukset (esim. jos täysi pistemäärä vaatii että on sanottu X ja Y, ja molemmat on maininnut) mutta sen lisäksi laittaa vielä asian Z joka on täysin vääärä, niin otetaanko se huomioon pisteitä jakaessa?
5b:ssä ite kans vaan heitin että erittäin painavat syyt, mutta mitä siihen olis pitäny vissiin laittaa on että kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen painava taloudellinen syy. - 77711
Päätökset kunnassa voi panna täytäntöön ennen lainvoimaa imo, vai muistanko nyt ihan väärin?
Mikä mua mietityttää noissa tehtävissä yleensäkin on, että jos laittaa ne oikeat vaaditut vastaukset (esim. jos täysi pistemäärä vaatii että on sanottu X ja Y, ja molemmat on maininnut) mutta sen lisäksi laittaa vielä asian Z joka on täysin vääärä, niin otetaanko se huomioon pisteitä jakaessa?
5b:ssä ite kans vaan heitin että erittäin painavat syyt, mutta mitä siihen olis pitäny vissiin laittaa on että kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen painava taloudellinen syy."Yhtiön kannalta ja kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen painava taloudellinen syy".
Ja itsekin ainakin käsittelin ensin sen, että täytäntöönpano yleensä vaatii sen että päätös on valmis ja annettu tiedoksi ja että se on lainvoimainen mutta kunnassa lainvoimaa ei pääsääntöisesti tarvita.
Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin sinänsä asiaan kuulumattomat osat vastauksessa eivät vaikuta pisteytykseen muuten kuin jos annat ristiriitaisen kuvan. - Sama täällä
5b:ssä ite kans vaan heitin että erittäin painavat syyt, mutta mitä siihen olis pitäny vissiin laittaa on että kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen painava taloudellinen syy.Jep, kunnassa päätös on täytäntönpantavissa jo ennen kuin se on lainvoimainen (eli muutoksenhakuajan ollessa auki) - toisin kuin hallintopäätös. Mutta tehtävässä ei ymmärtääkseni ollut vielä tehty päätöstä ("vastuustossa valmistellaanb päätöstä..."), eli ensin pitää olla lopullinen ja tiedoksiannettu päätös, ennen kuin kukaan voi valittaa tai X Oy voi laittaa koneet jyräämään.
Itse kirjoittelin pointteja hallinto-oikeuden vastauksiin ensin suttupaperille - ja muistin vihdoin yhden yön pitkästä aikaa oikeasti nukuttuani että taisi jäädä yksi oleellinen kohta (täytääntöönpanokelposuus ja Hao mahdollisuus keskeyttää valituksen johdosta täytäntöönpano asian käsittelyn ajaksi) siihen suttupaperille....Ärsyttävän lyhyet vastaustilat!!
Ei taida olla varaa paljon unohtaa siirtää asioita suttupaperilta oikeaan vastaukseen, viime vuotisten rajojen perusteella ainakin joka piste olis kohtuullisen oleellinen....
- .............
:'( alkaa ahdistaa kyllä enemmän päivä päivältä kun tajuaa kuinka penkin alle se koe meni! mutta toivottavasti saan edes osan pisteistä vaikka en laittanut että kunnalliset päätökset eivät edellytä lainvoimaa :((
voi ei ton osakkeen kanssa. taisinpa laittaa vaan yhtön kannalta erityisen painava taloudellinen syy, tietenkin olennaisesti toi osakkeen omistajien etu huomioon ottaen on olennainen osa. hahaha taisin siinä suunnatussa osakeannissa kyllä kun vastaustilaa oli niin jotain osakeen merkintä hinnan ja käyvän hinnan tarkastelun ja että vaikka aluksi näyttäisi että suunnattu osakeanti olisi epäyhdevertaista niin asiaa tulee tarksastella osakkeenomistaja kollektiivin kannalta. jeepppp. kumpa sais vaan tietää nyt jo että EI ET PÄÄSE koska tää pienen pieni toivo on pahin - :...............
hei sitä pitkin kysyä teiltä että mitä laitoitte osakkeen kysymyksessä niistä suosituksista ? Ja siitä going concern periaatteesta? :)
- Keskittymishäiriöitä
Jos meinaat suosituksil sitä ekaa osaa, niin ööh... vissiin et tarttee määräenemmistön, painavan syyn, eikä saa tuottaa epäoikeudettua etua muiden kustannuksil tjms. (yleislauseke)
Mä ehdin siis tosiaan raapustaa ton vitostehtävän viimeisis kymmenes minuutis, en pahemmin muista kysymyksiä enkä mitä laitoin :D
Going concerniin heitin että OY mielletään toistaiseksi voimassa olevaksi järjestelyksi jonka tarkoituksena on valistuneen liiketoiminnan kautta tuottaa osakkeenomistajien sijoituksille voittoa.
Tai ainakin toivon että suunnilleen nuo vastaukset heitin, voi olla että viljelin vaan yksittäisiä sanoja tai lausahduksia siihen :(
Ois ollu ihan jees jos ois ehtiny tehä kokeen kunnol. Vituttaa jo nyt kun en varmaan pääse, mut olis menny oikeesti ihan hyvin jos vaan olis ehtiny x_x
- ............
joo i feel you. iha sama fiilis. entienhän vituttaa se et tuntuu et osas mut se ei pääse näkyviin. paras on se et tietää että "enpä osaa niin enpääse" tarkotin suosituksilla sitä ... en muista mones kohta se oli mutta kuitenkin niitten pörssiyhtiöiden et onks aina noudatettava niitä suosituksia mitä on annettu.. sori vähä epäselvästi selitän en muistan enää tehtävän antoa :D siin oli se katkelma jostai suosituksesta hallitukseks.
mut joo ton ekan laitoin samaan suuntaan. :) ja ton coing concern kans :)- Keskittymishäiriöitä
Ainiin se tehtävä. Ainoo järkevä mitä mä siihen keksin oli se "Noudata tai selitä" periaate, sen ympärille rakentelin pari lausetta mutta aika laihaks jäi noin muuten mitä muistan. Tosin ei tainnu kovin monen pisteen tehtävä ollakkaan, en tiedä sit mitä muuta olis pitäny mainita.
- sisäänmennään
comply or explain'(noudata tai selitä) oli se "onko listayhtiöiden aina noudatettava koodia"
- jursissti
Mikäs noissa kysymysten nettiin laitossa kestää. Eikös ne ois JulkL mukaan iha pyynnöstä saatavissa. Ja kyllähän mallivastaustenki tulis olla jo valmiita ja näin ollen julkisii.
- 7777711
Niitä vastauksia muutetaan vielä jälkikäteen. Ne esim. huomaa, että "ahaa, tämäkin on itse asiassa ihan oikein mainita tässä" tai sitten huomaavat jonkun monivalinnan olevan virheellinen jne.
Viime vuonna ne taisi muistaakseni laittaa kokeen ja mallivastaukset nettiin vasta tulosten kanssa samaan aikaan. Itse kokeen osalta en ole ihan täysin varma muistanko oikein mutta vastaukset tuli silloin.
- jurssisti
Jep näin mäkin ajattelen, mikä on mielestäni vähän kyseenalaista.
- ...................
Juu just toi comlply or explain.. en ollut siellä kokeessa varma että mitäs kaikkea siihen kuului mutta ei se ehkä sitten ihan metsään mennyt :)
vuos sitten koe tuli mun mielestä pian nettii, oikeat vastaukset vasta kun tulokset.
ainakin muistan katsoneeni miten monivalinnat menivät - Keskittymishäiriöitä
Oishan siihen saattanu pitää heittää että minkätyyppinen itsesääntely on kyseessä, niitähän oli vissiin kahta eri sorttia sen mukaan määräytyykö se suoraan laista ja vain tarkennetaan / menettely määritellään itsesääntelyllä vai onko täysin vapaaehtoinen itsesääntely.
Tai ehkä selittää mitä corporate governance koodin tarkoitus on.
Tarkemmin kun miettii niin jos se oli yhtään useamman pisteen tehtävä niin varmaan piti ainakin mainita noi, taispa jäädä.
Ja vielä enemmän kun muistelee en tainnut edes sanoa että lähtökohtaisesti pitää noudattaa, vaan pelkästään että ei täydy aina noudattaa. Sinne meni sekin tehtävä... - :)))
mä uskon että pisterajat ei oo niiiin korkeat kun vuos sitten.Toisaalta se vähän mietitytttää kun aukkotehtävästä ei voinut mennä miinukselle ja kuinka sanatarkasti edellytetään et on oikein!
ja että pitääkö koko kohdan olla oikein vai jos on puolet saakohan puolikkaan pisteen.. - :))))
olisko ne pisteet menny tossa tehtävässä jotenkin että se siitä ensimmäisestä suunnatusta osakeannista 3, maksuttomasta suunnatusta 1p, sit toi suositus homma 2 ja going concerns 2p ja busines jugement rule 2p... en mä muista enää yhtään :D mutta busines judgement rulessa oli vastaustilaa paljon. olikos se ees samassa tehtävässä :D
Mäkin mietin siellä kokeessa että en nyt muista mitkä noi tarkotukset sille suositukselle on. MUTTA voihan olla et niitä ei pitänyt laittaa kun kerran kysyttiin pitääkö aina noudattaa. - jlkhjlhlj
Eikös aukossa ollut tyyliin 14 avointa kohtaa ja max pisteet 10. Eli tod näk joko ylipisteytetty tai niin että joistain kohdista (kuten esim brasserien vuosiluku ja francovich) saa jotain 0.25p. Tai sitten niin että jokainen aukko 1p arvoinen mutta maksimi pisteet 10 jolloin kyllä on eritäin helppo saada täydet tosta jos on yhtään lukenu.
- .......
niiin ja jos vaikka osa yhden kohdan "lauseesta" on oikein niin sais sen 0.5 ja sitä rataa. kun 10 lausetta niitä varmaan oli? tai sellaseta katkelmaa. ahahahah meni muuten fancovich ihan vähä väärin kirjotettua mutta ehkä se hyväksytään :) yritin tässä muistella mitä ne tyhjät kohdat siellä oli mutta ei pysty muistamaan kun ton vuosi luvun ja fancovichin.
- sdfgfdfdh
direktiivien horisontaalinen vaikutus kielletty oik käytännös oli ainaki yks kohta. en muista mikä noista sanoist oli otettu pois. tais olla direktiivi
- Keskittymishäiriöitä
Olihan siel vaik mitä, mut täytyy oikeest antaa aplodit sille tyypille jonka mielestä oli fiksua kysyä jotain yhtä oleellista kuin esim. jonkun oikeustapauksen vuosiluku. Kyllähän se tosiaan taitaa todella tarkasti mitata miten hyvin on ymmärtänyt ja opetellut asiat. -.-
Nojoo, vissiin joku 1.5% mahdollisuus et vuosiluku meni hatust vetämäl oikeen. - 547768
Olihan siel vaik mitä, mut täytyy oikeest antaa aplodit sille tyypille jonka mielestä oli fiksua kysyä jotain yhtä oleellista kuin esim. jonkun oikeustapauksen vuosiluku. Kyllähän se tosiaan taitaa todella tarkasti mitata miten hyvin on ymmärtänyt ja opetellut asiat. -.-
Nojoo, vissiin joku 1.5% mahdollisuus et vuosiluku meni hatust vetämäl oikeen.Nojaa ei toi nyt niin paska kysymys oo mun mielestä mitä jengi antaa ymmärtää. Raitio tuo esipuheessa esille kuinka tärkeää on ymmärtää eurooppaoikeuden kontekstuaalisuus. Ja sitä on mullekkin painotettu, joten on se nyt kuitenkin iha olennaista että osaa sijoittaa ennakoratkaisun oikeaan integraation kohtaan. Lisäks kylhän nyt kaikki varmasti muistaa että francovich annettu 90-luvun alussa ja jos brasseriessa tarkennetaan kriteereitä ni vaikka ei muistais tarkasti ni ei nyt kovin vaikee arvata. Jos toi nyt on 0.25p arvonen ni ei mielestäni itkun arvoinen.
- 00180
Niinjoo jos niitä oli kymmenen rimpsua ni varmaa yhestä aina sit 1p. Mä ite laskeskelin vaa siinä lopus et tais olla 14 aukkoa. Itellä jäi ainoastaan se ensimmäisen sivun alin rimpsu täyttämättä mis oli 2 kohtaa. Kaikista muista aika varma että sain täydet. Enään ei kyllä muista yhtään mitä niissä kysyttiin :D
Yks kohta oli muuten rikkomuskanne. - ....................
joo! mikä se oli se yks kohta jos oli jotain välittömästä vaikutuksesta..... voi vitsit et muisti katkeilee ton kokeen kaa.
- Mututuntumalla
Jos ois pakko arvaa, ni paljonko uskoisitte tänävuonna olevan pisterajat helsinkiin ja vaasaan?
Koehan tuntu kokonaisuudessaa vaikeemmalta ku viimevuonna, mutta hakijamäärät olivat kuitenkin viimevuoden ennätysmääristä edelleen kasvaneet 1815 -> 1951, paitti vaasaan, johon päälle 30% vähemmän hakijoita ku edellisenä vuotena.
Ite heitän tähä välii et Helsinkii 53p koepisteitä, ja vaasaan 43p... (ei hyvältä näytä :D ) - ....................
jos toi on vaasaan ja luoja suo ni meitsi olis sisällä :D olis kyl jo oikeus ja kohtuus ku oon niin monta kertaa hakenut :D hahahahah se vuosiluku oli jäätävä. mulle tuli vaan 1996 ja en tienny miks tuli ja laitoin sen ku ei miinusta voinu mennä. ja oikein meni! joskus kannattaa luottaa siihen tunteeseen :D
niii varmaa oliki 14 kohtaa mut jos yhdest kohdast sais sen 1p ja niit tyhii juttui oli jaoteltu. MULLA TAIS KANS JÄÄDÄ se vika ekalta sivulta... mikä piru se oli. ja en oo varma oliko sana tarkkaa oikein mut varmaa riittää et asia on oikea eikä ristiriitanen tieto. - oiekäwe
Fakta on kuitenki se että eipä kokeeseen osallistuneiden määrä oo juurikaan hirveesti vaihdellu.
2010-1815-1130
2009-1657-1057
2007-unknown-1119
eiköhän ne kokeesee osallistuneet tänäki vuon oo tossa 1100 kieppeillä. Kokeen jälkeen sanoin että ois 45-50p raja. Tällä hetkel veikkailen kyllä lähemmäs 50 hujakoille. - Mututuntumalla
Juu, näihän se on että osallistuneiden määrä ei oo noussu niin paljon, mutta otin senkin kuitenkin huomioon, ja laskin että hakijoista joka vuosi n. 60% - 68% on osallistunut kokeeseen, joka kuitenkin kielii siitä, että myös kokeeseen osallistuvien määrä olisi kasvussa, ja tulisi tänävuonna (pahimmassa tapauksessa) 1250 ja 1300 väliin, jolloin taso kovenee jo väkisin..
Itte laskeskelin itselleni kans pisteitä tohon 48-52 väliin, että todella tiukalle menee tänäkin vuonna.. Mietin vielä pitkään keväällä että hakisinko vaasaan, mutta päätin kuiteski valita riskillä helsingin.
Yks mikä on jokatapauksessa varma, että vaasan pisteet tulee tippumaan rajusti, varmasti paljon rajummin ko helsingin, ja se vähän nakertaa, ko melkeen vois katsoo jo et vaasa olis ollu varma paikka.. :S - Keskittymishäiriöitä
Ite veikkaisin pääsyrajaks 52 tai 53 pistettä. 1, 2, sekä monivalinnat oli suhteellisen helppoja että varmasti löytyy monta ihmistä jotka repii noista lähes täydet pisteet, ja 3-5 kyllä myöskin keräilee vähintään puolet.
Olisin yllättynyt jos menis alle 50:n Helsingissä, mutta ainahan on toivoa. - :))))
Juu näin on että varmasti löytyy ainakin 50 sellaista joka saa täydet lähes kaikista, mutta se löytyy joka vuos varmasti :) luulisin että helsinkiin tippuu myös. viime vuonna kysymyset olivat oleellisista osista kirjoja eikä mitään sinällään yllättävää ollut. tai kun katosoin juuri sitä 2010 koetta niin ei ihme että raja oli noin korkea!
nyt on toi ppu menettely mikä sekoittaa monen joka osasi sen myös jos käyttivät liikaa aikaa kahden sivun kirjoitukseen. aukko tehtävä nostaa varamsti pisterajaa riippuen tietenkin kuinka tiukkaa arvostelua siinä vaaditaan, mutta koska miinuspisteitä ei ollut niin se ei ainakaan tiputa.
monivalinnat oli ok. paha sanoa! itse oon kuullut että hallinnon tehtävät osalla oli vähän hakusessa, tai juurikin että MIKÄ on se mitä PITÄÄ laittaa ja ei jääny varmaa fiilista.
itselläni on sama homma 1 tehtävän kanssa, totaalinen jäätyminen että mitäs kaikkea siitä julkisuudesta tähän pitäis laittaa.
mitä te laitoitte?:)
ps. mietin myös että lieneekö syynä se riittävään vastaustilaan että kirjoitettaisiin selkeämmällä käsialalla ja että mahtuu, että syy ei ollut sen ihmeellisempi :D- Helppoo11
Mun mielestä koe ei kyllä ollut vaikea. Oikeastaan kysymykset tuli ihan oleellisista asioista. Ainut oli tietysti, että toi PPU-menettely oli 10p arvoinen, vaikka kaikkiaan n. 800:sta koekirjasivusta vain 1 sivu käsitteli sitä. Mutta muuten tosiaan osakeyhtiölain tehtävät oli oletettavasti tuollaisia nippelitieto/yksityiskohta kysymyksiä, ja hallinto-oikeus edellytti vähän laajempaa hahmotusta julkisL, HL, HLL, ja tietysti KuntaL.
Pisterajoja on aika vaikea mennä arvioimaan vielä tässä vaiheessa, mutta epäilisin pisterajojen olevan kutakuinkin viimevuoden hujakoilla. Onnea kaikille kokeessa menestyneille muuten =)!
- Supo91
Heh, en kyllä usko että on 56p. Taisit pyrkiä ekaa kertaa. On noissa nyt ihan selkee ero, mutta ei noi tehtävät missään nimessä hyvin lukeneelle vaikeita ollu, mutta on noi kokeet nyt iha eri luokkaa.
- 7777111
Ei ole yhtä korkealla pisterajat, siitä voi olla varma. Kun yhdistetään puolet laajempi koealue (viimevuonna oli jotain viitisensataa sivua) siihen, että EU:sta ja OY:stä kysyttiin yhteensä kolme tehtävää suhteellisen tarkkaa osaamista niin kaikki vähänkään huonommin lukeneet oli helisemässä. Helppoja ne oli kun olin itsekin lukenut n. 550h, mutta ei kaikille muille 1100 kokeeseen osallistujille. Niin ja viime vuonna kaikki sai yhden pisteen tehtävästä 7 koska kysymys oli epäselvä.
Pisteraja on enemmän 2009 luokkaa, ehkä siitä vielä himpun alaspäin. Noin 50-52p. - ...............
2009 raja oli 50 ja vaasaan 45 että toivottavasti olis alhaisempi :) hei miten se osakkeen tehtävä jakautui. siinä oli se suunnattu osakeanti, maksuton suunnattu, going concerns, sitten se suositusten sitovuus.. ja mitä vielä? business judgement rule?
vitsit pitiköhän siihen suosituksiin kirjoittaa sen pörssiyhtiöitä sitovan koodin tarkoitus. jotenki ehkä piti mutta toisaalta... kääääk. VOISKO NE TEHTÄVÄT TULLA NETTIIIN - 40534435pi
Epäilen että siitä kokeesta saa kyllä kopion kun käy pyytämässä, jos nyt ei oo mitään muuta tekemistä.
- ..................
joo totta hahahah :)
- kääkk
Viikko kokeesta. Huh piinaa vielä yli 3vk...
Mitä kaikkea laitoitte ppu-menettelyyn? Itse muistin vain sinne päin, esim allan rosasin ja 3 alaa millä tätä käsittelyä käytetään ja näin.. vitsit. kumpa saisi noista jutuista edes sen 4-5p. toiveeks jää kyllä.- PPU-nero
Itse muistin Allan Rosasin ja että PPU on kiireellinen :D
Muuten kirjoitin yleisiä asioita ennakkoratkaisumenettelystä (esim. keiden on pyydettävä jne). Täytyy toivoa, ettei tehtävää ole kokonaan pisteytetty vain sen yhden sivun tietojen perusteella.
Kunpa sais jo tietää ne tulokset, että voi oikeesti rentoutua.. -.-
- kääääkkk
Jooo, itse en tainnut kirjoittaa paljon mitään siitä ennakkoratkaisu menettelystä. Ihan perus jutut että miksi se on ja sen pointti. puuh. Hahaha joo just toi allan rosas ja että perustettu lissabonin sopimuksella, kiireellinen menettely sit ne 3 millä aloilla sitä käytetää ja muistin kai yhden että mistä on oikeuskäytäntöä. jep... ja miten se menikää... et jäsenvaltio hakee tota menettelyä? tai se eu-tuomioistuimen presidentti. Jotenkin noin...
Jos noilla tiedoilla sais sen 4-5 ni olisin happy. mikä helvetin tehtävä. "ppu-menettely 10p. kaksi sivua vastaustilaa" joko tehtävän tekijä ei ollu lukenu ite koko ppu-menettelyä tai sillä oli diipimpi merkitys tolle. Mut hei, onneks kaikki kokeessa olijat on ollu samoissa fiiliksissä :) - PPU-nero
Aivan, mulla ainakin oli nimenomaan se EU-kirja heikoin, joten tavallaan olen helpottunut, että kysyttiin jotain niin epäoleellista kuin PPU (ja aukkotehtävä..). Jos oltas kysytty jotakin keskeistä kohtaa, olisin vetäny tod. näk. heikommat pisteet kuin kirjan paremmin lukeneet. Nyt ollaan melkein samalla tasolla, muut tehtävät ratkaisee..
- kääääkk
näin on. Toisaalta mua harmittaa että hikoilin kaikkien niiden juttujenkanssa ja ihan turhaan :D toisaalta joka kerta käy niin että kysytään se 5% ja muu turhaan opeteltua.
Mua vähän hämmentää se 1 tehtävä hallinnosta. tuli ihmeellinen jäätyminen sen suhteen. Mitä laitoit siihen, jos enään yhtään muistat? se oli siitä julkisuudesta jossa oli se boheemi mutsi pikku kylässä :D
on tää piiinaa. Toivon/uskon että rajat laskee. hoppas. - PPU-nero
Taisin ensin höpistä (aivan liian pitkään) julkisuudesta perusoikeutena jne, ja vasta sitten salassapidettävän asiakirjan määritelmä ja salassapidon poikeukset (julkinen/yksityinen etu, lapsen etu jne), en sitten tiiä mitä ne loppujen lopuksi halusi siinä..
Mä taas jäädyin ihan totalisesti siinä toisessa hallinnon tehtävässä, missä oli se tien muuttaminen. En osannut päättää, kerronko hallintovalituksesta vai kunnallisvalituksesta, sitten kirjoitin kummastakin vähän ja.. huoh :D - käääääkkk
en enää itse pysty muistamaan selitinkö tuota asiakirjan salassapidon määritelmää tai mikä se edes oli :D hahaha.
voih voih.. vielä monta viikkoa. mitenköhän alhaset on mahdollista olla tänä vuonna? - kojh
juu, tänne tuli! mutta ei kannata vielä luopua toivosta. saattaa mennä huomisellekkin tai jopa keskiviikolle. rajat helsinkiin 46 jos 19 lähtöpistettä, muuten siis 47 ja yhteispistekinntiö 73
- Y6
Tännekkin tuli kirje. 64/70. Juu älkää hätiköikö kirjeistä, yleensä käy aina niin että ne kirjeet saapuu pari päivää myöhässä. Onnea kaikille päässeille! Ja uudestaan vaan ens vuonna, jos ei tänä vuonna kolahtanu. Itekkin pääsin nyt vasta kolmannella, sinnkkyys palkitaan.
- prokuraattori
Ja paskat. Tulokset julkaistaan 19.7 klo 10 eikä kirjeet lähde ennen sitä
- O
prokuraattori kirjoitti:
Itse sain ainakin 18.7! :D
- perinne111
prokuraattori kirjoitti:
Helsingin yliopisto on perinteisesti postittanut kirjeet siten, että niiden pitäisi saapua päivää ennen virallista julkistamista (eli useimmat, kuten itse, saivat sen 18.7.).
Muut oikeustieteelliset ei moista ilmeisesti kuitenkaan harrasta.
Tulokset ovat nyt myös yliopistohaku-nettiportaalissa. - tuikku_68
Ensi vuoden hakua varten voi opiskella jo etukäteen. Itse olen opiskellut paljon eri aloilla ja todennut avointen opinnoista olevan paljon hyötyä jos määrätietoisesti pyrkii jollekin alalle. Yksi vaihtoehto linkin takana:
http://www.epopisto.fi/opintolinjat/oikeustieteen_opintolinja.php
- näin77
Itsekkin sain tänään ja rajat on edellä jo mainitut. Yliopistohaussa näkyy myös.
- pilouti
helsinki, turku ,vaasa, rovaniemi?? minulla ei näkyy "kesken".?
- perinne111
pilouti kirjoitti:
helsinki, turku ,vaasa, rovaniemi?? minulla ei näkyy "kesken".?
Helsinki näkyy ainakin allekirjoittaneelle.
- hakijaa5
näkyykö helsinkiin päässeet netissä?
- 1224
Monta oli kokeessa tänä vuonna?
- 1224
Helsinkiin pyrkijöitä siis
- diip
Huhhuh, kävin kattomassa pisteeni ja ne olivat maagiset 46/18... Ei paljon lähemmäs pääse ja kaikki työ hukkaan.
PPU:sta huonoimmat pisteet vaikka luulin siinä onnistuneeni, jännä nähdä mallivastaukset.
Onnea onnistujille! - Käääääääk
HEI !!! mokasin monivalinnat täysin mutta pääsin silti!!! USKOMATONTA :) onnea kaikille muille sisäänpäässeille! ja tsemppia teille jotka jäitte ulkopuolelle! Kyllä se kevät tulee kerran vuodessa! :)
- tuikku_68
http://www.epopisto.fi/opintolinjat/oikeustieteen_opintolinja.php- 9999991
Kaikenmaailman opistoista pysyisin itse mahdollisimman kaukana. Hinta on yleensä suolainen verrattuna siihen mitä sillä saa.
Esimerkiksi tuon linkin alla:
"Opiskelukustannukset
Opetuksen hinta: 62 € / vko
Asuminen: 89–109 € / kk / 2hh
Ruokailu: täysihoitoruoat 49 € / vko
Vaihtoehtoisesti voit ostaa yksittäisiin ruokailuihin ruokalippuja."
Avoimen yliopiston kurssit Helsingissä esimerkiksi kustantavat 60€/6op kurssi, joten jo kymmenen viikon opiskelun kustannukset tuolla vastaavat avoimen väylän kautta valinnan kurssikustannuksia avoimen kautta. - tuikku_68
9999991 kirjoitti:
Kaikenmaailman opistoista pysyisin itse mahdollisimman kaukana. Hinta on yleensä suolainen verrattuna siihen mitä sillä saa.
Esimerkiksi tuon linkin alla:
"Opiskelukustannukset
Opetuksen hinta: 62 € / vko
Asuminen: 89–109 € / kk / 2hh
Ruokailu: täysihoitoruoat 49 € / vko
Vaihtoehtoisesti voit ostaa yksittäisiin ruokailuihin ruokalippuja."
Avoimen yliopiston kurssit Helsingissä esimerkiksi kustantavat 60€/6op kurssi, joten jo kymmenen viikon opiskelun kustannukset tuolla vastaavat avoimen väylän kautta valinnan kurssikustannuksia avoimen kautta.Helsinkiläiselle onkin järkevintä suorittaa opintoja Helsingin avoimen yo:n kautta kuten sanoit, mutta meitä asuu täällä muuallakin. Jos asuu opiston lähellä, ei tule muita kustannuksia kuin opetus, joka tietysti on maksullista, kuten kaikki muukin ei-tutkintoon johtava opiskelu Suomessa on. Ja maksulla saa Helsingin yliopiston mukaisia oikeustieteen opintoja alkaen perusopinnoista sekä yleisopintoja ja valmentautumisen pääsykokeeseen harjoituskokeen kommentteineen.
- tuikku_68
Opisto-opiskelu oikeuttaa myös opintotukeen, mihin avoimen opiskelu muutoin ei oikeuta. Eli jos olet vailla työtä ja oikeutta muihin sosiaalietuuksiin, on opisto ihan hyvä vaihtoehto. Itse olen opiskellut normaalissa avoimessa, mutta kaikkialla kaikille se ei ole mahdollista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1269392
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485383Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p343893Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1313585Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352644Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191906Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3591572Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?981557Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?731418Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311376