Työhönosoitus -> haastattelu -> sairastuminen = miten toimia?

kashapon

Hei,

Työkkäri lähetti minulle työhönosoituksen ja otin yhteyttä kyseiseen työpaikkaan, vaikka en ollut siitä liiemmin kiinnostunut. Kävi niin, että sain eilen (tiistai) kutsun haastatteluun ja sovimme soittajan kanssa ajan, joka olisi huomenna (torstai) iltapäivällä. Asia oli ok ja olin jo ihan menossa haastatteluun, mutta tuli mutka matkaan.

Ironista kyllä, mutta olen ollut nyt ollut nämä kaksi päivää kuumeessa, nyt illalla mittasin viimeisimmän kerran ja lämpöä oli 38,1 astetta, kurkkukipua on myös. Voinko tehdä niin, että käyn huomenna haastattelupäivänä, mutta aamuna, terveyskeskuksessa hakemassa sairaslomaa? Tämän jälkeen tietenkin soittaisin työpaikkaan ja selittäisin tilanteen, jonka jälkeen haastatteluaikani joko siirtyy tai jään kokonaan ilman. Katsotaanko minua tämän seurauksena työkkärissä pahalla ja saanko karenssin, vaikka minulla olisi lääkärin määräämä sairasloma?

Tilanteestani selkeämmin sen verran, että olen kesän ajan lomautettu, elokuun puolivälistä eteenpäin saan jatkaa vanhassa työpaikassani. Olisin kiitollinen pikaisesta vastauksesta.

6

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 04098509385

      Kyllä teknisesti sairasloma vapauttaa sinut kaikista työkkärin toimenpiteistä. Lääkärin todistuksella siirryt työnhakijasta sairaslomalle etkä siten edes voi olla työkkärin "käskytyksen" alainen.

      Toinen asia on sitten se, että työkkärissä haistavat että olet vastahakoinen työpaikkoja hakemaan ja laittavat heti sairaslomasi päätyttyä uutta osoitusta tulemaan. Se on tietysti sitten sen ajan murhe.

      Kannattaa kyllä ottaa sitten sitä sairaslomaa hieman enemmän kuin tuo yksi päivä, ettei mene ihan läpinäkyväksi tuo haastattelusta laistaminen.

      Lääkärin todistusta vastaan ei työkkärillä ole mitään pulisemista, vaikka varmasti mieli tekisikin.Haastattelijalle sinun pitää kyllä itse ilmoittaa että olet sairastunut ja yrittää siirtää haastattelua s-loman jälkeen.

    • kashapon

      Kiitos vastauksestasi, näin ajattelinkin tehdä. Olin eilen aika huonossa jamassa ja ihan sekaisin korkean kuumeen takia, ajattelisivat vielä siellä työhaastattelussa, että olen tahallani niin apaattinen.. En kyllä ole ilmoittanut tuohon työpaikkaan, että haen siihen työhönosoituksen takia, vaan esittäydyin mahdollisimman normaalina työnhakijana, etteivät he saisi heti negatiivista kuvaa. Ehkä saan haastattelun siirrettyä, katsotaan nyt, miten käy.

      Tarvitseeko mun ilmoittaa työkkärille tästä myös vai riittääkö, että soitan työpaikalle ja selitän tilanteen?

    • Tiedoksi vaan

      Sairaalle sairauslomatoidistuksen omaavalle voidaan antaa työhönosoituksia kunhan virakailija ensin on harkinnut onko sairas kykenevä tekemään osoituksen osoittamaa työtä.

    • kashapon

      Voisiko asiaan saada vielä ammattilaisen näkökulman?

      Olen nyt käynyt lääkärillä ja sain sairaslomaa loppuviikoksi, soitin myös tähän työpaikkaan, jossa minulla olisi ollut tänään haastattelu. Sieltä sanottiin, että he kyllä saattavat löytää etsimänsä työntekijän jo tänään, mutta ovat tarvittaessa minuun yhteydessä ensi viikolla. Työ on kuitenkin osoitettu 3-6kk pituiseksi pätkäksi ja paikassa tarjoillaan alkoholia, mutta minulla ei ole a-oikeuksia, enkä voisi olla töissä kuin elokuun puoleenväliin saakka, jolloin lomautukseni loppuu. En siis noiden nojalla edes usko olevani oikea työntekijä heille, mutta katsotaan nyt miten käy.

    • entäpä

      Kesälpmahan se pilalle menee jos joutuu alkoholia tarjoielamaan,. Mitä jos keskeyttäisit tönhaun niin ei työkkäri vaivais

    • tyokkari

      Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

      Ilmoita työnhaussasi tapahtuvat muutokset työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto).

      Jos TE-toimisto on todennut, että olet kieltäytynyt työstä tai omalla menettelyllä aiheuttanut sen, ettei työsopimusta ole syntynyt, sinulla on oikeus tulla kuulluksi ennen asian ratkaisemista TE-toimistossa. Hakijaa kuullaan tiedustelemalla häneltä kirjallisesti tarkasteltavaan asiaan liittyvistä syistä ja siihen vaikuttaneista seikoista (selvityspyyntö). Asia voidaan ratkaista myös ilman hakijan kirjallista selvitystä, mikäli työnhakija ei palauta selvitystään TE-toimistoon annettuun määräaikaan mennessä.

      Jos TE-toimisto katsoo, että olet kieltäytynyt työstä ilman pätevää syytä tai omalla menettelyllä aiheuttanut sen, ettei työsopimusta ole syntynyt, voi seurauksena olla työttömyysetuuden menettäminen määräajaksi tai toistaiseksi.

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      828
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      671
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe